نگار رشیدی

برگزاری یک فینال تمام ایرانی در جام باشگاه‌های والیبال آسیا، می‌توانست یکی از به یادماندنی‌ترین مسابقات این رشته در قاره کهن باشد؛ چراکه والیبال یکی از رشته‌های محبوب فعال در ورزش ایران است و تقریبا در تمام استان‌ها طرفداران زیادی دارد. در همین مسابقات هم که یزد میزبانی آن را برعهده داشت، هواداران سنگ تمام گذاشتند و استقبال خوبی از مسابقات نشان دادند. دو تیم شهداب یزد و فولاد سیرجان می‌توانستند یک رقابت زیبا را در فینال این مسابقات برگزار کنند اما حواشی‌ای که در جریان مسابقه مشاهده شد، خاطرات تلخی را ثبت کرد. درنهایت جام قهرمانی به سیرجان رفت و یزد هم توانست نمره قبولی را در میزبانی بگیرد، اما ای کاش در مسابقات بعدی حاشیه از متن جلو نزند و شاهد رقابتی زیبا بین تیم‌های ایرانی باشیم. 

جام به سیرجان رفت

دو نماینده ایران در بیست‌وششمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا، از همان ابتدا برای رسیدن به جام قهرمانی وارد میدان شدند. شهداب یزد و فولاد سیرجان ایرانیان با عبور از رقبا خودشان را به فینال رساندند و در سالن 6 هزار نفری شاهدیه یزد به مصاف هم رفتند. از آنجایی که طبق تصمیمات جدید دو تیم اول آسیا سهمیه جهانی را به دست می‌آورند، هر دو نماینده ایران پیش از دیدار فینال حضورشان را در جام باشگاه‌های جهان مسجل کرده بودند اما رسیدن به کاپ قهرمانی به اندازه حضور در رقابت‌های جهانی اهمیت داشت. درنهایت این شاگردان بهروز عطایی بودند که سه بر صفر و با امتیازهای ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۱۸، ۲۵ بر ۲۳ شهداب را در جمع هوادارانش شکست دادند تا جام را بازیکن مورد علاقه انگاپت یعنی سیدمحمد موسوی بالای سر ببرد.

فولادی‌ها برای رسیدن به فینال در پنج بازی ابتدایی نمایندگان عراق، قطر، افغانستان، کویت و اندونزی را شکست دادند و با برتری مقابل شهداب هم عنوان قهرمانی را کسب کردند. تیم شهداب یزد هم با پنج برد مقابل نماینده اندونزی، قزاقستان (دوبار)، کویت، عراق و یک شکست مقابل فولاد سیرجان به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. تیم‌ جاکارتا بهایانگ کارا پرسیسی هم در جایگاه سوم این مسابقات ایستاد. 

نکته جالب اینجاست که شهداب و فولاد سیرجان چند ماه پیش در فینال لیگ برتر هم با یکدیگر روبه‌رو شده بودند که آن دیدار را هم فولاد از آن خود کرد و به عنوان قهرمانی لیگ رسید. 

جو متشنج روی سکوها

سالن مسابقه در روز فینال مملو از تماشاگر بود. بیشتر این تماشاگران را هواداران شهداب تشکیل داده بودند و تنها یک جایگاه به تماشاگران فولاد اختصاص داده شده بود. هواداران تیم یزدی در حالی که می‌توانستند تمام انرژی خود را برای حمایت از تیم شهرشان صرف کنند، از ابتدا علیه تیم سیرجان، بهروز عطایی سرمربی، و محمد موسوی کاپیتان سیرجان شعار سر دادند. حتی وقتی فولاد سیرجان در دو ست به برتری رسید، فضای سکوهایی که هواداران دو تیم کنار هم قرار داشتند آنقدر ملتهب شد که مداخله نیروهای انتظامی را به دنبال داشت. در پایان مسابقه هم تعدادی از بازیکنان فولاد سیرجان به سمت هواداران شهداب رفتند و آنها را تشویق کردند اما با پرتاب بطری و کفش از آنها 

استقبال شد! 

حواشی هواداران اما از چند روز پیش از فینال آغاز شده بود و از همان زمان پیش‌بینی می‌شد که قرار نیست فینالی آرام پیش رو باشد. در مرحله نیمه‌نهایی که تیم فولاد و نماینده اندونزی به مصاف هم رفته بودند، هواداران شهداب به سالن رفتند و تیم جاکارتا را تشویق کردند و علیه عطایی شعار دادند. موضوعی که دلخوری سرمربی تیم فولاد را به دنبال داشت عنوان کرد که یزدی‌ها با آنها مثل یک تیم غیرایرانی برخورد کرده‌اند. از سوی دیگر رحمان محمدی‌راد سرمربی شهداب عنوان کرده با اینکه کار تماشاگران درست نبوده، با تیم فولاد غریبانه رفتار نشده و آنها خودشان استارت حواشی را زده‌اند! 

هواداران شهداب حتی پا را فراتر گذاشتند و در پایان بازی با هجوم به زمین بازی، با بازیکنان خودی درگیر شدند. در این بین یک بطری هم به سر بهروز عطایی برخورد کرد تا سرمربی رقیب هم از این اعتراض درون خانوادگی بی‌نصیب نماند. البته تعدادی از هواداران هم که نایب‌قهرمانی تیم‌شان را باور نمی‌کردند، با چشمانی اشک‌بار تیم خود را تشویق کردند و حمایت خود از شهداب یزد را ادامه دادند. در هر حال آنچه که از این دیدار باقی ماند، لحظات زشتی بود که هواداران شهداب رقم زدند و پایان خوشی که یزد در میزبانی‌اش می‌توانست داشته باشد را به بیراهه کشاندند. 

شاید اگر امیر آماده بود... 

شهدابی‌ها برای اینکه تیم‌شان را تقویت کنند و جام قهرمانی را در خانه نگه دارند، سراغ امیر غفور رفتند و امپراطور را به تیم خود آوردند. غفور به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی تیم، نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده بود و انتظارات بالایی برای درخشش او وجود داشت. اما او پیش از شروع مسابقات تاکید کرده بود که با بهترین فرم خود وارد مسابقات نشده است. موضوعی که شاید به ضرر شهداب تمام شد چراکه این فوق‌ستاره از توان صددرصدی‌اش بهره نمی‌برد و درنهایت نتوانست تیمش را تا سکوی اول همراهی کند. غفور با همین سطح آمادگی هم یکی از بهترین بازیکنان شهداب بود اما شاید اگر او در وضعیت آمادگی بهتری قرار داشت، حالا نام تیم قهرمان متفاوت اعلام می‌شد. 

با وجود اتفاقات تلخی که در فینال افتاد، یزدی‌ها توانستند نمره قبولی را در میزبانی بگیرند. این میزبانی به اندازه‌ای قابل توجه بود که ناظر فدراسیون جهانی والیبال هم از آن تمجید کرد و آن را عالی و فراتر از استانداردهای قاره آسیا دانست

ستاره‌ای که دوباره روشن شد

جام باشگاه‌های آسیا شاهد روشن شدن دوباره یکی از ستاره‌های والیبال ایران شد. کسی که در فهرست بازیکنان نسل جدید قرار دارد اما در سال‌های اخیر عملکردی پرفراز و نشیب داشته است. امیرحسین اسفندیار در لیگ ملت‌ها یکی از بدترین دورانش را سپری کرد و حتی در اواسط مسابقات اردوی تیم ملی را ترک کرد. او اما زیر نظر بهروز عطایی دوباره جان گرفته و در ترکیب فولاد عملکردی خیره‌کننده داشت و یکی از ارکان مهم قهرمانی این تیم نام گرفت. اسفندیار حالا باید آماده سفر به چین شود تا در تمرینات تیم تیانجین شرکت کند. او قصد دارد خود را برای فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در چین آماده کند و امیدوار است که با تداوم این عملکرد مثبت، جایگاه بهتری در عرصه بین‌المللی به دست آورد.

یزد نمره قبولی میزبانی را گرفت

با وجود اتفاقات تلخی که در فینال افتاد، یزدی‌ها توانستند نمره قبولی را در میزبانی بگیرند. این میزبانی به اندازه‌ای قابل توجه بود که ناظر فدراسیون جهانی والیبال هم از آن تمجید کرد و آن را عالی و فراتر از استانداردهای قاره آسیا دانست. شاید بتوان گفت اهمیتی که تیم‌های ایرانی برای این رقابت‌ها قائل هستند در کیفیت این مسابقات و میزبانی‌های ایران تاثیر مستقیم دارد. تیم‌های ایرانی برخلاف ژاپن، کره و چین،‌ همیشه اهمیت ویژه‌ای به جام باشگاه‌های آسیا داده‌اند و می‌توان گفت رونق این مسابقات مدیون ایرانی‌هاست. 

تیم‌های ایرانی در تاریخ برگزاری جام باشگاه‌های آسیا 26 بار روی سکو رفته‌اند که 17 بار آن به کسب مدال طلا منجر شده است. پرافتخارترین کشور پس از ایران، کره جنوبی با تنها دو قهرمانی است! نمایندگان چین و ژاپن هم هر کدام یک بار قهرمان شده‌اند. همچنین والیبال ایران امسال برای پنجمین بار در این رقابت‌ها میزبان بود و پیش از این در سال ۲۰۰۲ برای نخستین بار میزبان این رقابت‌ها شد و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳ و 20222 نیز میزبانی به ایران رسید.

همچنین تیم‌های ایرانی در سایر رقابت‌های بین‌المللی نیز برای قاره آسیا، آبروداری کرده‌اند. تیم نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا 11 بار روی سکو رفته که هفت دوره با کسب مدال طلا همراه بوده است. پرافتخارترین کشور آسیایی پس از ایران، ژاپن با سه قهرمانی نوجوانان آسیاست. نوجوانان ایرانی با دو قهرمانی جهان در رده زیر 19 سال، سه نایب قهرمانی و سه مدال برنز، فاصله معنی‌داری با سایر کشورهای آسیایی دارند. تیم جوانان زیر 20 سال ایران هم با 13 مدال قاره‌ای شامل هشت طلا، سه نقره و دو برنز علاوه بر صدرنشینی آماری در آسیا در مسابقات زیر 21 سال جهان هم طلایه‌دار قاره کهن است. تیم زیر 21 سال ایران در سال‌های 2019 و 2023 در مسابقاتی که در بحرین برگزار شد، جام قهرمانی جهان را بالای سر برده است. با توجه به این پیشینه، می‌توان انتظار داشت که ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا و پست‌های کلیدی در قاره کهن حداقل برای یک دوره به یک ایرانی برسد چون والیبال آسیا مدیون ایران است.

دو نماینده ایران در بیست‌وششمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا، از همان ابتدا برای رسیدن به جام قهرمانی وارد میدان شدند. شهداب یزد و فولاد سیرجان ایرانیان با عبور از رقبا خودشان را به فینال رساندند و درنهایت جام قهرمانی به تیم سیرجانی رسید

تیم رویایی در غرق ایرانی‌ها 

در پایان این رقابت‌ها تیم رویایی مسابقات شناخته و علی حاجی‌پور از تیم فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان ارزشمندترین بازیکن انتخاب شد. جالب است بدانید که در این تیم تنها دو بازیکن خارجی حضور دارند و درواقع تیم رویایی جام بیست‌وششم در قرق ایرانی‌هاست. در ترکیب تیم رویایی این دوره از مسابقات مسعود غلامی (شهداب یزد) و آرمین قلیچ‌نیازی (فولاد سیرجان) به عنوان بهترین مدافع میانی، امیرحسین اسفندیار (فولاد سیرجان) و میکائیل یوستینو (پاولودار قزاقستان) به عنوان بهترین دریافت‌کننده قدرتی، ژان پاتری (جاکارتا اندونزی) به عنوان بهترین قطر پاسور، علی رمضانی (فولاد سیرجان) به عنوان بهترین پاسور و مهدی مرندی (فولاد سیرجان) به عنوان بهترین لیبرو) حضور دارند. همچنین علی حاجی‌پور از فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان ارزشمندترین بازیکن انتخاب شد. این در حالی است که با توجه به عملکرد درخشان سیدمحمد موسوی و نقش کلیدی او در قهرمانی سیرجان، پیش‌بینی می‌شد او به عنوان ارزشمندترین بازیکن انتخاب شود اما این اتفاق نیفتاد. جایزه بهترین سرعتی‌زن هم در حالی به آرمین قلیچ‌نیازی، سرعتی‌زن سوم فولاد سیرجان، تعلق گرفت که او تنها در دو مسابقه حضور داشت و به همین دلیل انتخابش  تعجب‌برانگیز بود.