نبرد آسیایی سرخابی‌ها

تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال امروز نخستین بازی‌شان را در مرحله گروهی لیگ نخبگان آسیا برگزار می‌کنند. در این روز پرسپولیس در استادیوم امیر عبدالله فیصل جده از ساعت ۲۱:۳۰ به مصاف الاهلی می‌رود و استقلال در همین ساعت در ورزشگاه شهدای شهر قدس میزبان الغرافه قطر است. تیم‌هایی که پیش از این هم سابقه رویارویی با همدیگر را دارند و برای هم غریبه نیستند. باید دید در نخستین مسابقه این دور از رقابت‌ها کدام تیم گام محکم‌تر را برمی‌دارد.

 آریا طاری

چشم پرسپولیس به سه امتیاز بازی 

پرسپولیس و الاهلی در حالی امروز مقابل هم قرار می‌گیرند که روزهای متفاوتی را در آخرین مسابقات خود پشت سر گذاشته‌اند. الاهلی در پنج بازی اخیر خود تنها در یک بازی به پیروزی رسیده است؛ این در حالی است که پرسپولیس در پنج بازی آخر سه برد به دست آورده است. در این بین عربستانی‌ها در حالی به استقبال لیگ نخبگان می‌آیند که در ثانیه‌های پایانی آخرین دیدارشان مقابل النصر، با یک گل به خودی سه امتیاز بازی را از دست دادند. الاهلی در حال حاضر در رده دهم لیگ عربستان قرار دارد و امیدوار است با ورود ایوان تونی مهاجم جدید خود که پیش از این در برنتفورد انگلیس به میدان می‌رفته، برنده این نبرد باشد. 

پرسپولیسی‌ها هم که فصل جدید را با حضور خوان کارلوس گاریدو روی نیمکت آغاز کرده‌اند، بعد از یک برد و دو تساوی و حضور در رده ششم لیگ برتر به مصاف الاهلی می‌روند. این تیم در فصل نقل و انتقالات سعی در تقویت خود داشته و حالا بهترین فرصت را برای اثبات توانایی‌های خود در اختیار دارد. 

پرسپولیس و الاهلی چهار بار با هم روبه‌رو شده‌اند که یک برد برای الاهلی، دو برد برای پرسپولیس و یک نتیجه تساوی ثبت شده است. حالا گاریدو تیمش را تنها برای کسب برد به زمین می‌فرستد و نماینده عربستان هم قصد دارد سه امتیاز کامل بازی را در خانه برای خود نگه دارد. هرچند برخی کارشناسان فوتبال شانس الاهلی را در این دیدار بیشتر می‌دانند؛‌ چراکه تیم‌های عربی از امکانات به مراتب بیشتری برخوردارند و همین موضوع بازوی قدرتمندی برای کسب نتیجه است. موضوعی که پر بیراه هم نیست. پرسپولیس با اینکه برخلاف رقیبش از شروع لیگ طعم شکست را نچشیده، اما از داشتن یک ورزشگاه ثابت بی‌بهره است و برای میزبانی مجبور به عزیمت به شهرهای دیگر است. در هر حال فوتبال ورزشی به شدت غیرقابل پیش‌بینی است و کسب هر نتیجه‌ای در مستطیل سبز دور از ذهن نیست. پیروزی در این بازی آنقدر برای الهلالی‌ها مهم است که سرمربی تیم بعد از بازی سنگین با النصر که روز جمعه برگزار شد، به تیمش استراحت نداد و بلافاصله کار را برای تقابل با پرسپولیس آغاز کرد.

این بازی همچنین دو بازیکن دارد که زیر ذره‌بین خواهند بود؛ اوستون اورونوف هافبک 23 ساله ازبکستانی پرسپولیس قرار است نخستین بازی‌ آسیایی‌اش را برای این تیم انجام بدهد. او یکی از بازیکنان مهم و موثر در قهرمانی فصل گذشته سرخ‌ها بود و انتظار می‌رود در رقابت‌های آسیایی هم نقش مهمی در موفقیت این تیم داشته باشد. اورونوف تجربه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را هم دارد و در همین مسابقات به هواداران ایرانی معرفی شد. او فصل گذشته با پیراهن نوف‌باخور ازبکستان در این مسابقات حضور داشت. او فصل پیش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان پنج بازی برابر الهلال، مومبای سیتی و نساجی انجام داد و توانست سه بار دروازه نساجی مازندران، نماینده ایران را باز کند. اورونوف سپس در زمستان راهی پرسپولیس شد و به یکی از بازیکنان اصلی این تیم تبدیل شد. او بعد از گلزنی در بازی برابر فولاد، درخشش خود را در فیفادی با گلزنی برابر قرقیزستان ادامه داد و در عربستان به تمرینات شاگردان گاریدو اضافه شد. این وینگر به اندازه‌ای برای پرسپولیسی‌ها باارزش است که مدیران باشگاه از همین ابتدای فصل برای تمدید قرارداد او وارد مذاکره شده‌اند. امشب همه نگاه‌ها به این بازیکن ازبکستانی است که تلاش می‌کند دروازه ادوارد مندی، گلر شناخته شده الاهلی را در جده باز کند.

استقلالی‌ها که امروز میزبان الغرافه قطر هستند، چند روز گذشته را پرحاشیه سپری کردند. این تیم شروع خوبی در لیگ برتر نداشت و با چهار امتیاز از سه بازی در رده دهم جدول قرار گرفته است. برد در بازی امروز نکونام را یک گام دیگر به بقا نزدیک و استقلال را   از روزهای پرحاشیه دور می‌کند

دیگر بازیکنی که امشب تحت نظر است، ایوان تونی است. کسی که حضورش در باشگاه الاهلی شوکی بزرگ را به دنیای فوتبال وارد کرد. این شوک به این دلیل بود که تونی در یورو 2024 برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که سر از لیگ عربستان دربیاورد. او اما بعد از 128 بازی و 67 گلی که در برنتفورد از خود به جا گذاشت، تصمیم گرفت خودش را در عربستان به چالش بکشد. توانایی زیاد او در زدن گل‌های مهم، تونی را به بازیکنی برجسته تبدیل کرده است. با حضور تونی، الاهلی به دنبال به چالش کشیدن تیم‌هایی مانند الهلال و النصر در لیگ عربستان است.

نکته دیگر این بازی اجرای دستورالعمل جدید AFC در مواقع اضطراری آسیب‌دیدگی از ناحیه سر است. به این ترتیب که در صورت تشخیص پزشک تیم مبنی بر خطرناک بودن ضربه وارد به سر بازیکن، وی بلافاصله باید از جریان بازی خارج شود و برای این که تیم‌ها از این ناحیه دچار اختلال در بازی و شائبه نشوند، یک تعویض به تعویض‌های هر دو تیم اضافه خواهد شد. 

استقلال به دنبال برد دوم

استقلال و الغرافه تا به حال تنها دو بار با هم روبه‌رو شده‌اند و امشب برای سومین بار به مصاف هم می‌روند. در نخستین دیدار دو تیم، استقلال با نتیجه سه بر یک به پیروزی رسید و آخرین تقابل هم با تساوی یک-  یک تمام شد. جالب است که در برد استقلال، فرهاد مجیدی و پژمان منتظری گل‌های آبی‌ها را به ثمر رساندند. این دو حالا در قامت مربی فعالیت می‌کنند و سال‌هاست که با ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرده‌اند. 

الغرافه برای رسیدن به لیگ نخبگان شباب الاهلی که سردار آزمون را در اختیار دارد در پلی‌آف شکست داد. این تیم قطری با یک برد، دو مساوی و یک باخت در رده چهارم جدول رده‌بندی لیگ قطر قرار دارد و امیدوار است که امروز نخستین بردش برابر استقلال تهران را ثبت کند. بهترین عملکرد این تیم قطری در لیگ قهرمانان آسیا به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد که این تیم به یک‌چهارم نهایی راه یافت ولی در این مرحله برابر الهلال شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. 

از سوی دیگر استقلالی‌ها در حالی آماده این مصاف می‌شوند که چند روز گذشته را پرحاشیه سپری کردند. این تیم شروع خوبی در لیگ برتر نداشت و با چهار امتیاز از سه بازی در رده دهم جدول قرار گرفته است. حتی همین چند روز گذشته بحث برکناری جواد نکونام از هدایت استقلال مطرح شد تا مشکلات به اوج خود برسند. درنهایت اما نکونام در سمت خود ابقا شد و حالا برای اینکه به کار خود تا پایان فصل روی نیمکت استقلال ادامه بدهد، باید از تک تک فرصت‌هایش استفاده کند. برد در بازی امروز نکونام را یک گام دیگر به بقا نزدیک و استقلال را از روزهای پرحاشیه دور می‌کند. پیش‌بینی می‌شود هواداران استقلال در این دیدار سنگ‌تمام بگذارند و ورزشگاه شهر قدس را پر کنند. به خصوص که بلیت‌های جایگاه بانوان در خیلی زود به پایان رسید تا بانوان حمایت خود را از تیم محبوب‌شان قاطعانه نشان دهند. 

بازی امروز هم دو ستاره دارد که چشم‌های زیادی را به سمت خود می‌کشانند. رامین رضاییان که در استقلال یکی از یاغی‌های جدید فوتبال ایران نام گرفت، یکی از بهترین بازیکنان این تیم در سه هفته نخست بوده است. او پیش از این با الدحیل، پرسپولیس و سپاهان تجربه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را دارد و حالا این رقابت‌ها را قرار است با استقلال تجربه کند. رامین در فصل گذشته لیگ قهرمانان یکی از ستاره‌های سپاهان بود و این تیم با گل‌های او توانست از گروهش صعود کند. رضاییان فصل قبل در هفت بازی توانست پنج گل برای سپاهان در آسیا به ثمر برساند. او که از تجربه بالایی در آسیا برخوردار است، در زمان حضورش در استقلال چه در دفاع و چه در حمله خوش درخشیده و می‌تواند تیمش را در رسیدن به برد در بازی امشب یاری کند. 

پرسپولیس و الاهلی در حالی امروز مقابل هم قرار می‌گیرند که روزهای متفاوتی را در آخرین مسابقات خود پشت سر گذاشته‌اند. الاهلی در پنج بازی اخیر خود تنها در یک بازی به پیروزی رسیده است؛ این در حالی است که پرسپولیس در پنج بازی آخر سه برد به دست آورده است

خوسلو، مهاجم فصل قبل رئال‌مادرید که روزهای خوبی را در این تیم پشت سر گذاشت و جام قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا را هم بالای سر برده است، دومین بازیکنی است که در بازی امشب زیر نظر قرار دارد. این مهاجم بلندقامت هم برخلاف اینکه تصور می‌شد در رئال‌مادرید بماند، راهی الغرافه شد. فرجانی ساسی از تونس، فابریزیو دیاز از اروگوئه، سیدو سانو از سنگال، جانگ هیونگ سو از کره‌جنوبی، خوسلو از اسپانیا، فلورین کومان از رومانی، ماتیاس نانی از آرژانتین، یاسین براهیمی از الجزایر، جمال حمد از فلسطین و رودریگو مورنو از اسپانیا بازیکنان خارجی الغرافه هستند ولی همه نگاه‌ها به خوسلو است؛ بازیکنی که روی توپ‌های بلند نیز توانایی زیادی دارد.