شب تلخ فولادشهر

با پایان تعطیلات فیفادی، لیگ برتر فوتبال از سر گرفته شد. مسابقاتی که انتظار می‌رفت مسیر جذاب و هیجان‌انگیز سه هفته نخست را دنبال کند اما به تلخ‌ترین شکل ممکن آغاز شد و رنگ انزجار را به این رقابت‌ها پاشید. در هفته چهارم لیگ برتر تیم ملوان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان مهمان سپاهان بود و درگذشت یکی از هواداران باتعصب تیم شمالی، تمام مسابقات را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

 آریا طاری

 

فریاد امداد از روی سکوها

حوالی دقیقه 25 بازی بود که سکوهای هواداران ملوان نشان از یک اتفاق می‌داد. مرتضی خائف هوادار قدیمی ملوان که برای حمایت از تیم محبوبش راهی اصفهان شده بود، در این دقیقه دچار ایست قلبی شد و فوتبال ایران را عزادار کرد. گفته می‌شود عدم رسیدگی به موقع باعث شده که شرایط برای احیای مرحوم خائفی فراهم نباشد. صحبت‌های هواداران حاضر در ورزشگاه بعد از این اتفاق نشان می‌دهد که فریادهای آنها برای امدادرسانی به مرحوم خائفی بی‌توجه مانده و کسی در لحظات اولیه به دادشان 

نرسیده است.  

اوضاع روی سکو آنقدر واضح و روشن بود که خبر خیلی زود به زمین هم می‌رسد. در اتفاقات مشابه در تمام دنیا رسم بر این است که بازی متوقف می‌شود اما در این دیدار مسئولان برگزاری مسابقه اجازه توقف بازی را ندادند. حتی مازیار زارع سرمربی ملوان هم نسبت به اینکه چرا بازی را برای رسیدگی به این هوادار نگه نداشتند،‌ اعتراض کرد و خود را به آب و آتش زد اما طبق صحبت‌های او در نشست خبری گویا به ملوانی‌ها گفته می‌شده که حال این هوادار خوب است و مشکلی نیست! زارع همچنین عنوان کرد اگر می‌دانست که این هوادار فوت کرده، به احترامش تیم را از زمین بیرون می‌کشید.

این آمبولانس نه، آن یکی! 

گفته می‌شود هواداران به دنبال این بودند که مرحوم خائفی را به آمبولانس کنار زمین برسانند که با ممانعت ماموران روبه‌رو شدند. طبق گفته هواداران حاضر در ورزشگاه، ماموران گفته بودند که مرحوم خائفی را باید به آمبولانس پشت ورزشگاه برسانند که مردم همین کار را هم می‌کنند اما درنهایت سرگردان به داخل ورزشگاه 

برمی‌گردند. 

درنهایت پزشک ملوان در آمبولانسِ کنار زمین با دست به این هوادار شوک وارد کرد و نفس داد. در ادامه مرحوم خائفی را به بیمارستان منتقل کردند که از دنیا رفت. از طرفی شنیده می‌شود که پزشکان ملوان برای کمک به این هوادار می‌خواستند خیلی زود وارد عمل شوند که ناظر بازی اجازه این کار را به آنها نمی‌دهد. یکی دیگر از مواردی که درباره فوت این هوادار مطرح می‌شود، تجهیز نبودن آمبولانس حاضر در ورزشگاه است. موضوعی که از سوی علی طاهری رییس هیات فوتبال استان اصفهان رد و گفته شد به دلیل ریتم قلبی بیمار، قابلیت استفاده از دستگاه شوک را نداشته است. 

وقتی قانون عزیز می‌شود

این هوادار وفادار ملوان در حالی جان خود را از دست داد که در فوتبالی که «بی‌قانونی» حرف اول را می‌زند و بیشتر تیم‌ها و مسئولان کوچک‌ترین توجهی به رعایت قانون ندارند، حالا انضباط اهمیت ویژه پیدا می‌کند. رییس هیات فوتبال اصفهان در دفاع از داوود رفعتی ناظر این بازی عنوان کرده که استفاده از آمبولانس داخل زمین که مختص بازیکنان و اعضای تیم‌هاست، برای هواداران ممنوع است! اما با این حال درنهایت جناب ناظر لطف کرده و اجازه استفاده از این آمبولانس را برای دو هوادار ملوان داده است. 

آیا واقعا آمبولانسی که برای خدمت و نجات جان آدم‌ها تعبیه شده و رعایت این قانون مهم‌تر از جان یک انسان است؟ به فرض محال که فوتبال ایران سردمدار رعایت قانون باشد، آیا رعایت این قانون در آن شرایط که این هوادار سالخورده با مرگ روبه‌رو شده بود، در اولویت قرار دارد؟ آقایان گویا فراموش کرده‌اند که فوتبال ایران حتی یک زمین استاندارد ندارد که مقابل مهمان خارجی‌اش شرمسار نشود. آن‌وقت برای نجات جان یک انسان چنگ به ریسمان قانون می‌اندازند و حتی از اتفاقی که رخ داده هم شرمسار نیستند. 

توقف لازم نیست! 

یا در مورد دیگر توقف بازی برای رسیدگی به سلامت مرحوم خائفی پیش پا افتاده‌ترین کاری بود که مسئولان برگزاری بازی باید انجام می‌دادند. اما ناظر معتقد است که تابع قوانین AFC است و حتی اگر بازیکن هم کنار زمین فوت می‌کرد، مجوزی برای تعطیلی بازی نداشتند! رفعتی معتقد است چون این هوادار در دقیقه 72 و در بیمارستان جان خود را از دست داده، پس هیچ مشکلی نبوده و کار باید دنبال می‌شد. اما او به این نکته توجه نمی‌کند که اگر امداد اولیه در زمان درست انجام می‌شد، شاید یک خانواده عزادار نمی‌شدند. مازیار زارع در نشست خبری خود به خوبی اشاره کرد که فوتبال و به طور کلی ورزش ارزش این را ندارد که یک انسان جان خود را از دست بدهد؛ اما به نظر می‌رسد مسئولان برگزاری بازی اعتقاد چندانی به این موضوع ندارند و رعایت درست، دقیق و اصولی «قوانین» است که باید در سرلوحه کارشان قرار بدهند. در این بین انسانیت حلقه گم‌شده‌ای است که گویا کسی هم به دنبال یافتنش نمی‌رود. 

بازگشت هوادار محروم به ورزشگاه! 

درباره بی‌توجهی به قانون چه مثالی بهتر از یک اتفاق دیگر در همین بازی سپاهان و ملوان. دوازدهم اردیبهشت همین امسال بود که بعد از دیدار سپاهان و پرسپولیس ویدیویی از یک هوادار مرد سپاهان در فضای مجازی منتشر شد که صراحتا به بانوان پرسپولیسی حاضر در ورزشگاه هتاکی کرد. صحبت‌های این هوادار پا به سن گذاشته سپاهانی‌ها آنقدر زشت و زننده بود که هم فوتبالی‌ها و هم غیرفوتبالی‌ها را به واکنش وا داشت و درخواست مجازات حداکثری برای او داشتند. فدراسیون فوتبال هم با صدور یک رای جالب توجه، ضمن محرومیت ۱۰ ساله این هوادار هتاک از ورود به هر استادیوم و مکان ورزشی، برای اولین بار اعلام کرد که دو دیدار رفت و برگشت پرسپولیس و سپاهان در تهران و اصفهان، فقط با حضور هواداران زن برگزار خواهد شد. 

همان زمان این سوال ایجاد شد که با توجه به عدم وجود امکانات لازم برای تشخیص چهره و فروش بلیت، با چه ابزاری قرار است مانع ورود این هوادار به ورزشگاه شد اما از سوی دیگر با توجه به اینکه فوتبال ایران و لیدرها و هواداران پر و پا قرصش همچنان رابطه سنتی خود را حفظ کرده‌اند و به ویژه با شمایل خاصی که این هوادار دارد، شناختن او مقابل درهای ورزشگاه کار چندان سختی نیست. اما درست چهار ماه و 11 روز بعد از صدور این حکم، این هوادار راهی فولادشهر شد و به تماشای بازی سپاهان نشست. اگر فدراسیون رایی را صادر می‌کند، باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد وگرنه حاصل این رای‌هایی که گوش و چشم را پر می‌کند می‌شود اینکه یک هوادار هتاک به راحتی بی‌توجه به محرومیتی که دارد، راه ورزشگاه را 

در پیش می‌گیرد. 

نکته تلخ‌تر ماجرا این است که در همین مسابقه زنان اجازه حضور در ورزشگاه را نداشتند اما این هوادار هتاک به آسانی به فولادشهر رفت و شاید اگر ویدیو و عکس‌های او منتشر نمی‌شد، هیچ‌کس از تشریف‌فرمایی ایشان باخبر نمی‌شد. 

در این بین باید نقدی هم به باشگاه سپاهان وارد کرد. باشگاهی که برای قهرمانی در لیگ می‌جنگد و انتظار می‌رود در بحث فرهنگی هم الگویی برای دیگران باشد. در فوتبال دنیا باشگاه‌های بزرگی هستند که به صورت داوطلبانه مانع حضور افرادی در ورزشگاه می‌شوند که با شعارهای نژادپرستانه یا تخلفات دیگر روح ورزش را می‌آزارند. اما سپاهان که با میلیاردها تومان هزینه‌ای که برای بستن تیمش کرده جزو گران‌ترین تیم‌های لیگ است، در بحث فرهنگی شکست خورده و هیچ دیواری بین این هوادار و حضور در استادیوم نکشید. حالا باشگاه سپاهان باید تاوان این اتفاق را با برگزار شدن دیدارهای خانگی‌اش بدون تماشاگر آن هم تا اطلاع ثانوی بدهد. مهدی آذربایجانی، مدیرعامل باشگاه سپاهان هم به کمیته انضباطی احضار شده تا پاسخگوی حضور هوادار هتاک روی سکوهای فولادشهر باشد. 

حالا مسئولان برگزاری این بازی تا زمان مشخص شدن ابعاد فوت مرحوم خائفی از سوی فدراسیون فوتبال محروم شده‌اند. همچنین وزیر ورزش هم خواستار گزارشی دقیق از این اتفاق شده و مدیرعامل ملوان هم پیگیر اتفاقات است. باید امیدوار بود هم در بحث تماشاچی غیرقانونی سپاهان و هم اتفاقی که برای هوادار ملوان رخ داده، با وسواس و جدیت تمام تصمیم‌گیری شود.