«باشو»، مرد شکست‌ناپذیر!

بعد از برد اقتصادی تیم ملی ایران مقابل قرقیزستان که صدای تماشاگران حاضر در ورزشگاه را هم درآورد، یک برد دلچسب برابر امارات تنها چیزی بود که می‌توانست باعث شود چشم‌ها روی گذشته بسته شود و تنها به آینده نگاه کرد. کاری که ژنرال و پسرانش به خوبی انجام دادند و توانستند با ادامه روند پیروزی‌های خود مقابل امارات، اتفاقات بازی با قرقیزستان را به دست فراموشی بسپارند. یوزپلنگ‌های ایران در هفته دوم دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا، امارات را با تک‌گل مهدی قایدی در خانه‌اش شکست دادند و حالا باانگیزه‌تر از همیشه به ادامه مسیر می‌اندیشند.

 آریا طاری

 

آمار شیرین مقابل امارات

تیم ملی ایران با بردی که برابر امارات به دست آورد، توانست رکوردهای جذاب خود مقابل این حریف را ادامه دهد و آنها را بهبود ببخشد. تیم ملی ایران برای هفتمین بازی پیاپی توانست امارات را شکست دهد و این تیم را که در هفته اول کامبکی دیدنی مقابل قطر داشت، به نخستین شکست خود برساند. در بین تمام حریفان تیم ملی ایران، امارات یکی از محبوب‌ترین‌هاست. چراکه این تیم در 20 رویارویی اخیر با ایران 16 با طعم تلخ شکست را چشیده و این بار هم حرفی برای گفتن نداشتند. ایران همچنین برای هفدهمین بار موفق شد دروازه‌اش را مقابل امارات بسته نگه دارد. تیم ملی البته رکوردهای بهتری مقابل تیم‌های دیگر دارد. 9 برد متوالی مقابل هنگ‌کنگ و هشت پیروزی پیاپی برابر پاکستان که از آخرین تقابل دو تیم 30 سال می‌گذرد، آمار بهتر فوتبال ایران مقابل رقباست. حالا فوتبال ایران این فرصت را دارد که برابر امارات و هنگ‌کنگ در جدال‌های پیش رو آمار خود را بهبود بخشد. 

20 برد از 25 بازی ژنرال در تیم ملی

این دیدار یک آمار شخصی هم برای سرمربی تیم ملی داشت. پس از جام جهانی 2022 و در دومین تجربه حضور روی نیمکت تیم ملی، تقابل با امارات بیست‌وپنجمین تجربه حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت ایران بود که او را به بیستمین برد خود رساند. امارات، کنیا، افغانستان، قرقیزستان (دو بار)، ازبکستان، بلغارستان، آنگولا، اردن، قطر، هنگ‌کنگ (سه بار)، فلسطین، ژاپن، ترکمنستان (دو بار)، بورکینافاسو و اندونزی (یک بار)، تیم‌هایی بودند که در این ۲۵ بازی مقابل ایران شکست خورده‌اند. بدون شک ژنرال هم برای بهبود آمار شخصی خود روی نیمکت تیم ملی، تلاش خواهد کرد. 

فاصله امن با رقبا

با پایان هفته دوم مرحله سوم انتخابی جام جهانی، تنها سه تیم ایران، ژاپن و ازبکستان موفق شدند امتیازات کامل را در سه گروه از آن خود کنند. به این ترتیب تیم ملی ایران به ترتیب با امارات و قطر سه و پنج امتیاز فاصله دارد که یک فاصله امن با این دو رقیب به حساب می‌آید؛ چراکه دو تیم نخست هر گروه به جام جهانی 2026 صعود می‌کنند و ملی‌پوشان کشورمان می‌توانند با آرامش خاطر بیشتری مسیر را ادامه دهند. شاگردان قلعه‌نویی البته به دلیل گل زده کمتر نسبت به ازبکستان در رتبه دوم گروه خود قرار گرفتند ولی آنچه که اهمیت دارد، این است که آنها لازم نیست استرس نزدیک بودن رقابت با تیم‌های سوم و چهارم را به جان بخرند. 

از طرفی تیم ملی برای دومین بازی متوالی موفق به کلین‌شیت شد و این خود ارزش زیادی در مسیر جام جهانی دارد. 

قایدی و آمار شگفت‌انگیزش 

در بازی ایران و امارات، بدون شک مهدی قایدی ستاره زمین بود. کسی که تنها گل بازی را روی یک توپ‌گیری دیدنی از مدافع امارات به ثمر رساند و سه امتیاز شیرین را به حساب تیم ملی واریز کرد. قایدی البته قبل از گلزنی‌اش هم دروازه میزبان را باز کرده بود که به دلیل آفساید رد شد. با توجه به اینکه قایدی یکی از بهترین بازیکنان حاضر در لیگ امارات است و شناخت خوبی از اماراتی‌ها دارد، پیش‌بینی می‌شد که او تاثیر ویژه‌ای در این دیدار داشته باشد. ستاره بوشهری مقابل امارات مثل هر بازی که از سوی امیر قلعه‌نویی فرصت بازی می‌گرفت، نهایت استفاده را از هر موقعیتی برد. البته قایدی مقابل قرقیزستان در زمین چمنی که برای همه بازیکنان دردسرساز شده بود، نتوانست آنطور که باید و شاید ظاهر شود و عملکرد خوبی نداشت. او اما مقابل امارات کولاک به پا کرد و بارها در سمت چپ از سد مدافع مقابل خود گذشت و درنهایت روی پیگیری و تکنیکش، زننده گلی سه امتیازی بود. 

قایدی در پنج مسابقه اخیر خود که قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی نشسته، دو گل به ترکمنستان زده و دو پاس گل برابر ترکمنستان و هنگ‌کنگ ارسال کرده تا به یکی از بازیکنان محبوب و مورد اعتماد ژنرال تبدیل شود. مهدی در 20 بازی اخیر باشگاهی و ملی‌اش مجموعا 10 گل زده و هشت پاس گل ارسال کرده و این یعنی 18 اثرگذاری مستقیم روی گل‌ها. آماری قابل ستایش برای بازیکنی که می‌توانست در اروپا پا به توپ شود اما فعلا در حال درخشش در اتحاد کلباست. شاید این ورژن ترسناک ستاره 25 ساله ایران، او را راهی لیگ‌های معتبر دنیا کند. 

نکته جالب درباره «باشو» اینکه از زمانی که او برای تیم ملی به میدان می‌رود، هر زمان که در ترکیب تیم ملی بوده، بدون شکست مستطیل سبز را ترک کرده است. در 21 بازی که او برای تیم ملی انجام داده، 19 پیروزی و دو تساوی به دست آمده که یک رکورد شگفت‌انگیز به حساب می‌آید. او همچنین در این مدت هشت گل هم برای ایران به ثمر رسانده تا عملکرد خوب خود را کامل کند. با عملکردی که قایدی از خود نشان داده، به احتمال بسیار زیاد در تمام مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی به میدان خواهد رفت. او با ادامه این روند می‌تواند در صدر جدول شکست‌ناپذیرترین بازیکنان تیم ملی باقی بماند. 

در بازی ایران و امارات، بدون شک مهدی قایدی ستاره زمین بود. کسی که تنها گل بازی را روی یک توپ‌گیری دیدنی از مدافع امارات به ثمر رساند و سه امتیاز شیرین را به حساب تیم ملی واریز کرد. نکته جالب درباره «باشو» اینکه از زمانی که او برای تیم ملی به میدان می‌رود، هر زمان که در ترکیب تیم ملی بوده، بدون شکست مستطیل سبز را ترک کرده است

ناگفته نماند با پایان دور دوم این پیکارها، صفحه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدام به انتشار تصویری از برترین‌های این مرحله از مسابقات کرد که نام مهدی قایدی نیز در میان این نفرات دیده می‌شود.

طارمی و سردار؛‌ پسران خوب امیر 

درست است که مقابل امارات سردار آزمون و مهدی طارمی موفق نشدند گلی به ثمر برسانند اما این دو بازیکن ایران روزهای خوبی را در تیم امیر قلعه‌نویی سپری کرده‌اند و آماری شگفت‌انگیز را به ثبت رسانده‌اند. از زمانی که قلعه‌نویی هدایت تیم ملی را برعهده گرفته، شاگردانش به گلزنی عادت کرده‌اند. درواقع تنها بازی که تیم قلعه‌نویی در آن موفق نشد دروازه رقبا را باز کند، هفته ششم دور قبلی انتخابی جام جهانی مقابل ازبکستان بود که بازی با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید. ایران حتی در بازی مقابل قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا که تنها شکست قلعه‌نویی را رقم زد، دو بار دروازه این تیم را باز کردند. 

نتیجه این دیدگاه، ثبت آمار 64 گل در 25 بازی در زمان سرمربیگری قلعه‌نویی است. یعنی به طور میانگین تیم ملی در هر بازی بیش از 2.5 گل به ثمر رسانده است. در این بین مهدی طارمی با 20 گل زده بیشترین سهم را به نام خود ثبت کرده و پس از او سردار آزمون با 12 گل در رده دوم قرار دارد تا مجموع گل‌های همین دو مهاجم با تمام گل‌هایی که دیگر بازیکنان تیم ملی زده‌اند، برابری کند. دو بازیکنی که برای رده دوم بهترین گلزن تیم ملی ایران تلاش می‌کنند و در بازی‌های پیش رو هم جایگاه ویژه‌ای در تفکرات ژنرال خواهند داشت. 

وقت دیدن نیمه پر لیوان است

با اینکه تیم ملی توانست در خانه امارات به پیروزی برسد و بازی خوبی هم انجام بدهد، اما این تیم به ویژه در نیمه دوم فرصت‌های زیادی را از دست داد که باعث شد استرس راه خود را به تیم باز کند. با این حال اگر بخواهیم تقابل با امارات را در یک کفه ترازو بگذاریم و بازی با قرقیزستان را در کفه دیگر، باید گفت که وقت دیدن نیمه پر لیوان است. ایران برخلاف بازی با قرقیزستان، مقابل امارات فرصت‌های پرشماری به وجود آورد؛ موقعیت‌هایی که نتیجه آنالیز دقیق حریف و استفاده از دفاع آسیب‌پذیر آنها بود. در این بازی مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده شانس‌های خوبی برای گلزنی داشتند که از روی ارسال از جناحین، حرکات ترکیبی، استفاده از فضای پشت مدافعان امارات و... به ‌دست آمد. فرصت‌هایی که درنهایت راهی به چارچوب امارات نداشت تا بازی با برد یک بر صفر ایران به پایان برسد. شاید هدر رفتن این موقعیت‌ها در این بازی آنقدر موضوع قابل بحثی نباشد، اما در بازی‌های بزرگ‌تر ممکن است دردسرساز شود و حسرت را برای تیم ملی به همراه بیاورد. 

ایران برخلاف بازی با قرقیزستان، مقابل امارات فرصت‌های پرشماری به وجود آورد؛ موقعیت‌هایی که نتیجه آنالیز دقیق حریف و استفاده از دفاع آسیب‌پذیر آنها بود. در این بازی مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده شانس‌های خوبی برای گلزنی داشتند که درنهایت راهی به چارچوب امارات نداشت تا بازی با برد یک بر صفر ایران به پایان برسد

ازبکستان، رقیب سخت پاییزی 

تیم ملی ایران در دیدار بعدی خود، روز نوزدهم مهرماه میزبان تیم ملی ازبکستان است. حریفی که بالاتر از ایران در صدر گروه A مسابقات قرار گرفته و کافی است دست‌شان را دراز کنند تا صعود به جام جهانی را لمس کنند. ازبکستان در حالی باید به ایران بیاید که حریف آسانی نیست. آنها در 18 دیدار اخیر شکست‌ناپذیر بوده‌اند و فرم بی‌نظیری از خود به اجرا گذاشتند. آخرین باری که ازبک‌ها طعم شکست را چشیدند، در دیدار دوستانه مقابل تیم ملی آمریکا در سال 2023 بوده است. به این ترتیب در میان تیم‌های آسیایی، آنها تنها کشوری هستند که بیش از ۱۰ بازی شکست نخورده‌اند. ایران و ازبکستان در هفته ششم دور قبلی انتخابی جام جهانی به تساوی بدون گل رسیدند و در بازی نوزدهم مهر برای برد به زمین می‌آیند.