هفته چهارم رقابت‌های فصل ۲۵-۲۰۲۴ لیگ برتر انگلیس با پایان تعطیلات ملی، از امروز با جدال ساوتهمپتون و منچستریونایتد آغاز می‌شود؛ لیورپول میزبان ناتینگام فارست است و منچسترسیتی از برنتفورد استقبال می‌کند. چلسی در مسابقه دیرهنگام روز شنبه به خانه بورنموث می‌رود و تاتنهام روز یکشنبه در مهم‌ترین مسابقه هفته از آرسنال پذیرایی می‌کند.

ماموریت جانشین کاسمیرو

به گزارش فوتبال ۳۶۰، عملکرد فاجعه‌بار کاسمیرو در ۴۵ دقیقه نخست جدال با لیورپول که با اشتباهات منجر به گل حریف همراه شد، اریک تن‌هاگ را برای به‌کارگیری مانوئل اوگارته در مسابقه زودهنگام امروز مصمم می‌کند. کاسمیرو کاملا از ضرباهنگ بازی بزرگ هفته گذشته لیگ برتر دور بود و سرمربی هلندی بین دو نیمه توبی کولیر جوان را برای زوج‌سازی با کوبی مینو به زمین فرستاد. اوگارته پیش از انتقال به منچستر یونایتد در روز پایانی پنجره تابستانی نقل و انتقالات، برای پاری‌سن‌ژرمن به میدان نرفته بود اما بامداد چهارشنبه این هفته در مصاف با ونزوئلا در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در ترکیب اروگوئه بود. 

اینکه اوگارته به محض بازگشت از اردوی بازی‌های ملی در مسابقه ظهر شنبه به میدان برود، فشار را روی او افزایش می‌دهد اما تن‌هاگ به معنی واقعی کلمه چاره دیگری ندارد. یونایتد سرمایه زیادی برای خرید این هافبک ۲۳ ساله خرج کرده و باید دید نخستین عملکرد او چگونه خواهد بود. سه دیدار از چهار مسابقه اخیر دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده و قدیس‌ها صرف‌نظر از شکست ۹ بر صفر سال ۲۰۲۱ (با تیم ۹ نفره)، در هیچ‌یک از ۱۴ دیدار رودرروی اخیر با اختلاف بیش از یک گل مغلوب یونایتد نشده‌اند. 

گیبزوایت و گراونبرخ روبه‌روی هم

مورگان گیبزوایت بعد از تبدیل شدن به نخستین ملی‌پوش انگلیسی ناتینگام فارست در ۲۷ سال گذشته، یک مسابقه بزرگ دیگر برای عرض‌اندام و نمایش توانایی‌های خود به دست آورده است. بازیکن شماره ۱۰ از مهارت و هوش بالای خود برای شکستن خط دفاع حریف استفاده می‌برد اما در عین حال با کوشش مداوم در بازپس‌گیری توپ به تیمش کمک می‌کند. او امروز و در مصاف با لیورپول در منطقه‌ای از زمین که رایان گراونبرخ حضور دارد به میدان خواهد رفت. بازیکن هلندی لیورپول یک هافبک دفاعی تخصصی به شمار نمی‌رود اما به دلیل توانایی کسب مالکیت و تکل در آن جایگاه به کار گرفته می‌شود. 

گراونبرخ در دوره حضور اسلوت عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشته و حالا برای تحمیل نخستین شکست فصل به شاگردان نونو اسپریتو سانتو آماده می‌شود. اسلوت بعد از ژوزه مورینیو (چلسی) و سون گوران اریکسون فقید (منچسترسیتی) به سومین سرمربی تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که در هر سه مسابقه نخست خود با کلین‌شیت به برتری می‌رسد. سرخ‌ها در هر سه مسابقه رودرروی اخیر با نتیجه مجموع هفت بر دو مقابل این تیم به پیروزی رسیده‌اند. 

هالند پشت رگبار

منچسترسیتی فصل جدید لیگ برتر را با سه پیروزی در سه مسابقه، ۹ گل زده و دو گل خورده آغاز کرده و ارلینگ هالند بهتر از هر زمان دیگر پشت رگبار قرار دارد. او در تعطیلات ملی برای نروژ هم یک گل پیروزی‌بخش به ثمر رساند و با انگیزه همیشگی برای تار و مار زنبورها آماده می‌شود. برنتفورد دو فصل پیش به پیروزی دو بر یک مقابل منچسترسیتی رسید که همچنان آخرین شکست خانگی سیتیزن‌ها در سطح اول فوتبال انگلیس به شمار می‌رود. ایوان تونی هر دو گل تیمش در آن مسابقه را به ثمر رساند اما حالا باشگاه را ترک کرده و کسب یک امتیاز برای تیم توماس فرانک هدف واقع‌گرایانه‌تری به شمار می‌رود. هالند در سه دیدار نخست فصل هفت گل به ثمر رسانده و بنا به گفته پپ گواردیولا نسبت به فصل گذشته به مراتب آماده‌تر است. سیتیزن‌ها در فصل منتهی به سه‌گانه اروپایی در دو مسابقه رفت و برگشت مغلوب این تیم شدند اما فصل گذشته با دو پیروزی متوالی مقابل زنبورها به پایان رسید؛ از جمله با هت‌تریک هالند در پیروزی سه بر یک مسابقه رفت. 

 

 

 

کپا     

غایب   بزرگ تقابل   با   چلسی

مقررات لیگ برتر انگلیس مانع به میدان رفتن بازیکنان قرضی مقابل تیم اصلی می‌شود و کپا آریسابالاگا بختی برای حضور در ترکیب اصلی بورنموث مقابل چلسی ندارد. مارک تراورز به جای او درون دروازه می‌ایستد و برای تبدیل نشدن به پاشنه آشیل تیمش در تلاش خواهد بود. او آخرین بار در فصل ۲۲-۲۰۲۱ و در لیگ قهرمانان، زیر نظر اسکات پارکر بازیکن ثابت تیم بود و سپس برای گذراندن دوره قرضی به استوک‌سیتی رفت. او پنج سال پیش در نخستین مسابقه لیگ برتری خود مقابل تاتنهام هاتسپر خوش درخشید و حالا که بخت حضورش در ترکیب با آمدن کپا کاهش یافته، باید خود را 

اثبات کند. 

تراکم استعداد هجومی و خلأهای دفاعی تیم در حال گذارِ مارسکا باعث می‌شود بازی‌های چلسی در فصل پیش رو پرگل‌تر و جذاب‌تر از سال‌های گذشته از آب دربیاید. آبی‌ها در آخرین مسابقه خارج از خانه خود با ۶ گل ولورهمپتون را در هم‌ کوبیدند اما در هفته سوم با وجود عملکرد تهاجمی درخشان در نیمه اول، با نتیجه یک بر یک، تساوی مقابل کریستال‌پالاس را تجربه کردند. هفت تقابل اخیر دو تیم با سه پیروزی برای چلسی و دو برد برای بورنموث به پایان رسیده و بازی فصل گذشته در این ورزشگاه با وجود ۱۰ شوت در چارچوب و دو بار برخورد توپ به تیر دروازه، بدون گل به اتمام رسید. 

آرسنال بدون لباس اصلی

برگزاری شهرآورد شمال لندن ده‌ها حادثه و خاطره را برای هواداران فوتبال انگلیس به ذهن می‌آورد و نتایج دراماتیک و بازگشت‌های دیرهنگام این تقابل را به یک مسابقه خاص در لیگ برتر تبدیل می‌کند. دیدار روز یکشنبه اما یک تفاوت خاص خواهد داشت و آن الزام آرسنال به پوشیدن پیراهن دوم در خانه رقیب سنتی است. در روزگار معاصر باشگاه‌ها لباس‌های مختلف متعددی را برای بازی‌های مختلف انتخاب می‌کنند تا میزان فروش پیراهن خود را افزایش دهند اما این بار اتحادیه داوران حرفه‌ای فوتبال انگلیس لباس اصلی توپچی‌ها را به دلیل سطح سفیدرنگ بیش از اندازه برای داربی تایید 

نکرده است. 

این سنت‌شکنی ظاهرا کوچک، حداقل در مصاف دو تیم برای هواداران اهمیت بالایی دارد. آرسنال خیلی زود به دردسرهای مصدومیت بازیکنان دچار شده و در روزهایی که منچسترسیتی بدون نقص و افول برای پنجمین قهرمانی متوالی لیگ یکه‌تازی می‌کند، میکل آرتتا باید بدون میکل مرینو، مارتین اودگارد، دکلان رایس و احتمالا ریکاردو کالافیوری و گابریل ژسوس برای مسابقه دشوار این هفته آماده شود. 

این هنوز اول ماجراست و تراکم طاقت‌فرسای تقویم برای باشگاه‌های بزرگ دردسرهای بیشتری خواهد ساخت. آرسنال در عرض ۲۰ روز در هفت مسابقه (لیگ، لیگ قهرمانان و جام اتحادیه) به میدان می‌رود و پیش از تعطیلات ملی بعدی باید صف‌آرایی مقابل تاتنهام، منچسترسیتی، آتالانتا و پاری‌سن ژرمن را تجربه کند. دو دربی رفت و برگشت فصل گذشته با به ثمر رسیدن ۹ گل به پایان رسید و سون و ساکا در هر دو دیدار موفق به گلزنی شدند.