نگار رشیدی 

بعد از روزهای تلخی که تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های 2024 تجربه کرد، انتخاب یک سرمربی مناسب و باتجربه بار دیگر به اصلی‌ترین موضوع این رشته تبدیل شد. سیدمیلاد تقوی رییس فدراسیون والیبال قول داد که یک مربی طراز اول خارجی را روی نیمکت تیم ملی بنشاند که با آوردن «روبرتو پیاتزا» ایتالیایی به این وعده خود عمل کرد. «روبرتو پیاتزا» با قراردادی چهار ساله (۲+۲) سکانداری تیم ملی والیبال ایران را برعهده گرفت و از آنجایی که تا اردیبهشت‌ماه در لیگ ایتالیا مشغول به کار است، «توماس توتولو» ایتالیایی به عنوان دستیار اول او از آغاز مرحله پلی‌آف لیگ برتر در ایران حضور پیدا خواهد کرد و به نظارت و بررسی تمرینات و مسابقات تیم‌های لیگ برتری و دست یکی می‌پردازد. پیاتزا و لژیونرهای تیم ملی والیبال هم اواسط اردیبهشت‌ماه به صورت هم زمان به ایران خواهند آمد. 

با مشخص شدن وضعیت سرمربی تیم ملی و برنامه‌ریزی‌ها تا حضورش در ایران، انتخاب دستیاران او موضوع مهم دیگری است که باید به آن رسیدگی می‌شد. تقوی در فاصله کوتاهی بعد از انتخاب پیاتزا اعلام کرد که سرمربی ایتالیایی قرار است از دستیاران ایرانی استفاده کند. اینکه در فضای والیبال ایران که معمولا هم بدون حاشیه نبوده چه کسی در کنار سرمربی جدید قرار بگیرد، نکته بسیار حساسی است. چراکه انتخاب پیاتزا و حضور درست او در والیبال ایران می‌تواند چند سال ناکامی که تیم ملی به دست آورده را جبران کند و بار دیگر این رشته در قامت یک مدعی راهی میادین بین‌المللی شود. 

حالا سوال اینجاست که آیا «پیاتزا» با گزینه‌های دستیاری که از سوی فدراسیون والیبال مطرح می‌شود موافقت می‌کند؟ تقوی پیش از انتخاب پیاتزا تاکید زیادی روی حضور دستیار ایرانی کنار سرمربی خارجی داشت و صراحتا عنوان کرده بود که «مربی خارجی نمی‌تواند دستیار ایرانی نخواهد، چون مربی ایرانی روحیات بازیکنان را می‌شناسد. پائز اصلا روحیات بازیکنان را نمی‌شناخت و کمک فنی را از مربیان ایرانی قبول نمی‌کرد. ما مجموعه‌ای از مربیان را معرفی می‌کنیم که قطعا پیمان اکبری، رضا تندروان و محمد ترکاشوند و رضا مومنی‌مقدم جزو آنها هستند و باید از بین آنها کسانی را انتخاب کند.» 

البته با توجه به تاکید تقوی، به احتمال بسیار زیاد او و سرمربی جدید درباره انتخاب دستیار توافق لازم را انجام داده‌اند و موضوع مهم این است که پیاتزا از بین گزینه‌های فدراسیون چه کسی را به کادر خود می‌برد. در بین نفرات نام‌برده شده، به نظر می‌رسد رضا مومنی‌مقدم با توجه به اینکه هدایت تیم ملی والیبال جوانان را برعهده دارد و بخش زیادی از بازیکنان فعلی تیم بزرگسالان از رده جوانان هستند و تغییر نسلی در تیم ملی والیبال ایران به وجود آمده، به همراه محمدرضا تندروان که سال گذشته هدایت تیم شهداب یزد را برعهده داشت و به عنوان نایب‌قهرمانی رسید و در حال حاضر هدایت تیمی را در اختیار ندارد، گزینه‌های جدی‌تری برای حضور در کادر فنی روبرتو هستند. 

در هر حال آنچه اهمیت دارد این است که تمام ارکان والیبال از فدراسیون گرفته تا باشگاه‌ها، مربی‌ها و بازیکنان باید دست به دست هم بدهند تا این رشته بار دیگر رنگ خوشبختی را ببیند و از تلخی‌هایی که طی چند سال اخیر تجربه کرد، فاصله بگیرد. حالا بازیکنان جوان و آینده‌دار ایران باید آماده تشکیل دادن نسل طلایی جدیدی باشند و سکوهای مهم را زیر پا بیاورند.