یاغی جدید در جمع سرخ‌ها

تیم فوتبال پرسپولیس در هفته چهارم لیگ برتر، شنبه ۱۹ آبان مهمان گل‌گهر سیرجان است. سرخ‌پوشان تهرانی در تعطیلات فیفادی چند روزی را استراحت کردند و همزمان با آماده شدن برای ادامه لیگ، با جذب دو بازیکن پرونده نقل و انتقالات تابستانی‌شان را هم بستند. این اتفاق در حالی رقم خورد که یکی از دو خرید آخر سرخ‌پوشان یاغی جدید فوتبال ایران نام گرفت. سعید مهری هافبک فصل گذشته تیم فوتبال آپوئل قبرس که تجربه سه فصل حضور در استقلال تهران را دارد، آخرین خرید تابستانی پرسپولیس نام گرفت. پیش از او لوکاس ژوآئو آنگولایی هم جذب این تیم شد تا شاگردان گاریدو منسجم‌تر برای حضور در جمع مدعی‌های قهرمانی به میدان بروند.

 آریا طاری

 

طلسم مهاجم خارجی شکست

پرسپولیسی‌ها در حالی که به آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات تابستانی نزدیک می‌شویم، سرانجام طلسم جذب مهاجم خارجی را شکستند. مدیران باشگاه پرسپولیس با وجود حفظ عیسی آل‌کثیر و جذب علی علیپور با اعلام نیاز خوان کارلوس گاریدو برای جذب یک مهاجم خارجی روبه‌رو شدند؛ چراکه این دو مهاجم ایران رضایت گاریدو را به دست نیاوردند تا سرمربی اسپانیایی به دنبال رقیبی برای آنها باشد. در این راستا آرون بوپندزا در کنار امبایه نیانگ، جدی‌ترین گزینه‌های مطرح‌شده برای حضور در خط حمله پرسپولیس بودند که راه‌ هیچ‌کدام به تهران نیفتاد. چراکه بوپندزا با مسئولان باشگاه الزمالک مصر به توافق رسید و قرارداد خود را با این تیم امضا کرد و نیانگ هم به جمع بازیکنان تیم الوداد مراکش پیوست. سرانجام مدیران باشگاه لوکاس ژوآئو که سابقه بازی در لیگ‌های انگلیس و پرتغال را دارد به تیم خود آوردند تا پای بازیکنی از آنگولا هم به جمع سرخ‌پوشان باز شود. ژوآئو درواقع بعد از کارلوس فرناندز، دروازه‌بان فولاد در لیگ هشتم دومین بازیکن آنگولایی است که در لیگ ایران به میدان می‌رود. 

پرسپولیسی‌ها در حالی که به آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات تابستانی نزدیک می‌شویم، سرانجام طلسم جذب مهاجم خارجی را شکستند. مدیران باشگاه پرسپولیس لوکاس ژوآئو که سابقه بازی در لیگ‌های انگلیس و پرتغال را دارد به تیم خود آوردند تا پای بازیکنی از آنگولا هم به جمع سرخ‌پوشان باز شود

البته با توجه به اینکه گاریدو سال‌ها در شمال آفریقا سرمربیگری کرده، جای تعجب ندارد که او سراغ بازیکنی از این قاره رفته است. گاریدو پیش از این هم دو بازیکن از قاره سیاه را به تیم خود آورده و حالا جمع آفریقایی‌های پرسپولیس به عدد سه رسیده است. ایوب العملود مراکشی که قبلا سابقه همکاری با این مربی را داشت، اولین خرید این مربی به حساب می‌آید. پس از آن نوبت الکسیس گندوز از الجزایر بود که برای حراست از خط دروازه پرسپولیس به فهرست این تیم اضافه شد و حالا ژوآئوی پرتغالی-آنگولایی به پرسپولیس ملحق شده تا پرسپولیس سه بازیکن آفریقایی در این فصل داشته باشد. 

جالب است که پرسپولیس پیش از این درمجموع 12 بازیکن آفریقایی در ترکیب خود داشته و این برای اولین بار است که در یک فصل سه بازیکن از این قاره در ترکیب این تیم حضور دارند. همچنین هر سه بازیکن نخستین نماینده‌های کشورشان در تیم سرخ‌پوش پایتخت هستند. العملود اولین بازیکن مراکشی، گندوز اولین بازیکن الجزایری و ژوآیو اولین بازیکن آنگولایی تاریخ پرسپولیس به شمار می‌روند. به این ترتیب با اضافه شدن این سه کشور، تعداد کشورهایی که در تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر در این تیم بازیکن داشتند، به عدد ۳۰ رسید. 

حالا که بحث خارجی‌های پرسپولیس مطرح است، شاید برای‌تان جالب باشد که نخستین بازیکنان خارجی تاریخ این تیم را هم بشناسید. آلن ویتل و بیلی مک‌کلور بریتانیایی نخستین خارجی‌هایی بودند که در اواسط دهه 1350 به پرسپولیس آمدند و با وقوع انقلاب از ایران رفتند. پس از آن تا ادوار نخست لیگ برتر در استفاده از بازیکن خارجی وقفه ایجاد شد. در تاریخ پرسپولیس، برزیل با ۹ بازیکن بیشترین نماینده را داشته و پس از آن کرواسی و نیجریه با چهار بازیکن قرار دارند.

حالا سرخ‌پوشان امیدوارند با مهاجم باتجربه خود، نتایج سه هفته نخست لیگ را هرچه سریع‌تر جبران کنند. ژوآئو 31 ساله که فصل گذشته در ام‌صلال قطر به میدان می‌رفت، در 10 بازی در لیگ ستارگان قطر، دو بازی در امیرکاپ و یک بازی در انتخابی لیگ قهرمانان آسیا داشته پنج گل و دو پاس گل داشته که آمار قابل‌قبولی محسوب می‌شود. او البته بیشتر دوران بازی خود را در چمپیونشیپ انگلیس گذرانده است؛ به ‌طوری ‌که او تجربه بازی برای تیم‌های شفیلد ونزدی، بلکبرن و ریدینگ را در کارنامه‌اش دارد و در 241 بازی در سطح دوم فوتبال باشگاهی انگلیس، توانسته 71 گل بزند و 29 بار هم در نقش گل‌ساز درخشیده تا آماری درخشان و البته تحسین‌برانگیز را از خود به جای گذاشته باشد. همچنین آخرین بازی ملی ژوآئو در فیفادی قبلی بود که برابر تیم ملی کامرون، 11 دقیقه‌ بازی کرد تا ششمین بازی ملی‌اش رسما به‌ثبت برسد. جالب آنکه یک گل ملی هم در کارنامه مهاجم جدید سرخ‌پوشان پایتخت 

دیده می‌شود.

مهری، یاغی جدید لیگ برتر 

با به پایان رسیدن پروژه تقویت خط حمله پرسپولیس، پرسپولیسی‌ها به دنبال جذب یک هافبک میانی رفتند تا آخرین بازیکن‌ مورد نیازشان را هم به تیم بیاورند. سرخ‌پوشان طی روزهای گذشته در تلاش بودند که با سینا اسدبیگی قطع همکاری کنند و حتی جلساتی را هم با این بازیکن برگزار کردند اما این هافبک باتجربه راضی به جدایی نشد تا مدیران باشگاه همزمان با ارسال نامه‌ای به اسدبیگی که خواهان عدم حضور او در تمرینات تا روشن شدن وضعیت بودند، سعید مهری را به باشگاه دعوت کردند تا با هافبک سابق تراکتور و استقلال پای میز مذاکره بنشینند. مذاکره‌ای که جواب داد و بازیکن مورد علاقه ریکاردو ساپینتو تصمیم گرفت با پیراهن سرخ ماجراجویی‌اش در لیگ برتر را دنبال کند. 

می‌توان گفت حضور مهری در پرسپولیس از اتفاقات غیرمنتظره فصل نقل و انتقالات بود؛ چراکه هم زمزمه‌های بازگشت او به استقلال شنیده می‌شد و هم صحبت‌هایی پیرامون مذاکرات او با تراکتور و سپاهان مطرح بود. او اما درنهایت با پرسپولیسی‌ها به توافق رسید و قرارداد دو ساله‌اش را با آنها به امضا رساند

مهری آنقدر مورد توجه ساپینتو بود که همراه این سرمربی پرتغالی از استقلال راهی آپوئل نیکوزیا قبرس شد. البته مهری فصل گذشته کارش را در استقلال آغاز کرد اما بعد از کش و قوس‌های فراوان در بازار نقل‌وانتقالات زمستانه از جمع آبی‌پوشان جدا شد و به تیم قبرسی پیوست. انتقالی که به نفعش شد و او توانست با ساپینتو جام قهرمانی لیگ قبرس را بالای سر ببرد. بعد از این قهرمانی، ساپینتو از آپوئل جدا شد و مهری هم که در مسیر جدایی از این تیم قبرسی قرار گرفته بود، سر از پرسپولیس درآورد. 

می‌توان گفت حضور مهری در پرسپولیس از اتفاقات غیرمنتظره فصل نقل و انتقالات بود؛ چراکه هم زمزمه‌های بازگشت او به استقلال شنیده می‌شد و هم صحبت‌هایی پیرامون مذاکرات او با تراکتور و سپاهان مطرح بود. او اما درنهایت با پرسپولیسی‌ها به توافق رسید و قرارداد دو ساله‌اش را با آنها به امضا رساند. به این ترتیب بعد از رامین رضاییان که حضور جنجالی در استقلال داشت، نامی تازه در فهرست یاغی‌های فوتبال ایران به میان آمد. جالب آنکه در سالیان گذشته فهرست یاغی‌های فوتبال ایران با حضور بازیکنانی نظیر آرمان رمضانی، شیخ دیاباته و البته مسعود ریگی به‌روزرسانی شده بود و حالا همبازی‌شدن ریگی و مهری در پرسپولیس، آن‌هم در شرایطی‌که دو بازیکن تجربه بازی در استقلال را دارند در نوع خود اتفاق جالب ‌توجهی است. 

هرچند تعدادی از پیشکسوتان پرسپولیس سعی دارند نام مهری را از یاغی بودن دور کنند، اما به هر حال او در سه فصل حضور در استقلال روزهای خوشی را تجربه کرده که نمی‌توان نادیده‌شان گرفت. مهری در دوران حضور در استقلال دو گل زده و قهرمانی در لیگ برتر و سوپرجام را هم با این تیم تجربه کرده است. او از روز گذشته با پیراهن شماره 27 که سال‌ها بر تن رامین رضاییان بوده در تمرین پرسپولیس حاضر شد تا خیلی زود کارش را در تیم جدید استارت بزند. او همچنین در نخستین صحبت‌هایش بعد از عقد قرارداد که سعی داشت دل هواداران را هم به دست بیاورد، حضور در پرسپولیس را آرزوی هر بازیکنی دانست و امیدوار است با دیده شدن در این تیم روزهای خوبی را تجربه کند. 

پایان فعالیت سرخ‌ها 

در بازار تابستانه 

فعالیت سرخ‌ها در بازار تابستانه در حالی به پایان رسید که آلکسی گندوز، فرشاد احمدزاده، ایوب‌ العملود، علی علیپور، میلاد محمدی، عرفان ملاپور، عرفان شیروانی، یعقوب براجعه، لوکاس ژوآئو و سعید مهری بازیکنان جذب شده در نقل و انتقالات بودند. همچنین یاسین سلمانی و مرتضی پورعلی‌گنجی با توجه به پایان مصدومیت و میلاد سرلک با انجام امور مربوط به پایان خدمت سربازی، نفراتی هستند که نسبت به اسکواد تیم در فصل گذشته به فهرست نفرات اضافه شدند یا خواهند شد.

حالا تنها دغدغه‌ مسئولان باشگاه پرسپولیس در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه، فسخ قرارداد سینا اسدبیگی و توافق با او است؛ چراکه بعد از جذب الکسیس گندوز، ایوب العملود، میلاد محمدی، فرشاد احمدزاده، علی علیپور، لوکاس ژوائو و البته سعید مهری، مدیران باشگاه پرسپولیس برای ثبت قرارداد مهری باید نام اسدبیگی را از فهرست تیم‌شان خارج کنند و بعد از رسمی‌ شدن جدایی او، به نظر می‌رسد که رسما پایان فعالیت پرسپولیس در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه اعلام خواهد شد. آخرین خبرها درباره اسدبیگی و پرسپولیس این است که آنها برای جدایی به توافق نرسیدند و باید دید باشگاه چه راه حلی برای این مشکل اتخاذ خواهد کرد. گویا اسدبیگی خواهان دریافت بخشی از قرارداد خود شده اما پرسپولیس راضی به چنین کاری

  نبوده است.