رکوردت را حفظ کن

هفته دوم دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا در حالی امروز با برگزاری ۹ دیدار در سه گروه برگزار خواهد شد که با پایان این رقابت‌ها، جدول رده‌بندی سر و شکل بهتری پیدا خواهد کرد و می‌توان تحلیل بهتری از وضعیت تیم‌ها داشت. رقابت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود تیم‌های مدعی به شکلی متفاوت وارد آن شوند؛ چراکه در هفته نخست، تیم‌های مدعی دور از انتظار ظاهر شدند و نتایج عجیبی را رقم زدند. یکی از همین تیم‌ها، تیم ملی ایران بود که با عملکردی ضعیف، یک برد اقتصادی را مقابل قرقیزستان، حریف کم ‌نام ‌و نشان آسیای مرکزی در خانه به دست آورد که انتقادات و البته حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت. حالا گفته می‌شود امیر قلعه‌نویی با آرام کردن رختکن تیم، شاگردانش را آماده دیدار مهم و حساس با امارات کرده تا با آرامش برای کسب سه امتیاز این بازی به میدان بروند. دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات امروز ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه هزا بن زائد شهر العین برگزار می‌شود.

 آریا طاری

 

رکورد 17 ساله را حفظ کن

تیم‌های ایران و امارات امروز برای بیستمین بار روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. جالب است بدانید در 19 بازی گذشته این تیم ایران بوده که دست بالاتر را داشته و توانسته 15 پیروزی را مقابل این حریف به دست بیاورد. اماراتی‌ها تنها یک بار موفق به شکست ایران شدند که در یازدهم شهریورماه 1376 و در دیداری دوستانه به‌ ثبت رسید. به این ترتیب سه بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. 

تیم ملی ایران در سالیان گذشته در مسابقات مختلف از جمله مقدماتی جام جهانی 2010، جام ملت‌های آسیا 2011، جام ملت‌های آسیا 2015، مقدماتی جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیا 2023 به مصاف تیم ملی امارات رفته و درواقع قدمت شکست‌ناپذیری‌های پیاپی ایران مقابل امارات به 13 بازی اخیر برمی‌گردد. حالا تنها کاری که ژنرال و شاگردانش باید در بازی امروز انجام دهند، ادامه این مسیر است تا با کسب هفتمین برد پیاپی، رکورد تاریخی خود را حفظ کنند و همچنان برابر تیم ملی امارات شکست‌ناپذیر بمانند.  نکته مهم دیگر درباره بردهای سریالی ایران مقابل امارات این است که تیم ملی در فاز دفاعی هم عملکردی خیره‌کننده داشته و طبق آمار، در 13 تقابل اخیر که با 11 برد تیم ملی و ثبت دو نتیجه تساوی به پایان رسیده، تنها دو بار دروازه تیم ملی ایران باز شده و در طرف مقابل، 18 بار ملی‌پوشان فوتبال ایران توانسته‌اند دروازه اماراتی‌ها را باز کنند.

همچنین این برای دومین بار است که دیدار تیم‌های ایران و امارات در شهر العین برگزار می‌شود. پیش از این شاگردان امیر قلعه‌نویی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نیز در این شهر روبه‌روی تیم ملی امارات قرار گرفتند که آن بازی با برتری دو بر یک تیم کشورمان به پایان رسید. حالا پسران ژنرال با خاطرات خوش آن پیروزی، بار دیگر در این شهر برای برد پا به توپ می‌شوند. 

چهره‌‌های ویژه ایران مقابل امارات

در تقابل امروز دو تیم، چهره‌های ویژه‌ای در بین بازیکنان ایران دیده می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود شب ویژه‌ای را پیش رو داشته باشند. 

تیم‌های ایران و امارات امروز برای بیستمین بار روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. جالب است بدانید در 19 بازی گذشته این تیم ایران بوده که دست بالاتر را داشته و توانسته 15 پیروزی را مقابل این حریف به دست بیاورد. اماراتی‌ها تنها یک بار موفق به شکست ایران شدند که در یازدهم شهریورماه 1376 و در دیداری دوستانه به‌ ثبت رسید

‌ بیرانوند آماده درون چارچوب: اولین کسی که در این فهرست باید به آن بپردازیم علیرضا بیرانوند است. دروازه‌بانی که روزهای پرحاشیه‌ای را در لیگ برتر سپری کرده اما در تیم ملی کماکان محکم درون چارچوب ایستاده و اجازه کار را به رقبا نمی‌دهد. به خصوص که بیرانوند برخلاف اینکه انتظار می‌رفت در دیدار با قرقیزستان بیکارترین بازیکن باشد، به ستاره تیم قلعه‌نویی تبدیل شد و با واکنش‌های خوبش اجازه نداد که حریف سهمی از امتیازهای این بازی داشته باشد. او حالا امشب کار سخت‌تری نسبت به هفته اول دارد؛ چراکه اماراتی‌ها بعد از کامبکی درخشان و برد سه بر یک قطر که عنوان قهرمان آسیا را یدک می‌کشد، در موقعیتی بهتر از تیم ملی ایران به کار خود در هفته اول دور سوم انتخابی جام جهانی 2026 پایان دادند و با روحیه خوبی به مصاف ایران می‌آیند. از سوی دیگر تیم ملی امارات قصد دارد با هدایت پائولو بنتو، هم باخت در جام ملت‌ها را جبران کند و هم طلسم شکست‌هایش مقابل ایران را بشکند. بیرو در مصاف قبلی و در دور گروهی جام ملت‌ها موفق به مهار پنالتی یحیی الغسانی شد و بدون شک ستاره امارات که در همان بازی توانست تک‌گل پسران زاید را به‌ثمر برساند، می‌خواهد در دوئل با علیرضا دستِ بالا را  داشته باشد. 

 ‌شجاع و شبی که استرس کشید: شجاع خلیل‌زاده اصلا نمی‌خواهد خاطراتش در آخرین بازی دو تیم در خاک امارات را مرور کند. در این بازی که حدود سه سال قبل و در چارچوب انتخابی جام جهانی 2012 در ورزشگاه زعبیل برگزار شد، خلیل‌زاده شب پراسترسی را سپری کرد. در دقیقه 59 و زمانی که بازی بدون گل دنبال می‌شد، علی مبخوت در قلب خط دفاعی ایران صاحب توپ شد و در آستانه ورود به محوطه و تک‌به‌تک شدن با بیرانوند قرار گرفت که شجاع او را از پشت نگه داشت و متوقف کرد. داور استرالیایی در آن صحنه تصمیم به اخراج مدافع ایران گرفت اما شجاع خوش‌شانس بود که VAR به کمک تیم ملی آمد و اعلام کرد که پیش از این اتفاقات، دیگر مهاجم امارات در موقعیت آفساید به توپ رسیده است. به این ترتیب شجاع از اخراج فرار کرد و درنهایت تیم ملی که دراگان اسکوچیچ را روی نیمکت داشت، با تک‌گل مهدی طارمی در دقیقه 70 به برتری رسید. حالا خلیل‌زاده امشب در دوئل دوباره‌اش با مهاجمان جوان اماراتی باید با دقت بیشتری بازی کند. 

در بین تمام چهره‌های ویژه تیم ملی ایران در بازی امروز، مهدی طارمی جایگاه ویژه‌ای دارد. در سه بازی اخیر ایران و امارات، تمام گل‌های تیم ملی را (چهار گل) مهدی طارمی به ثمر رسانده تا او عنوان بهترین گلزن تقابل‌های دو تیم را به نام خود بزند

 ‌قایدی، ستاره‌ای در دل اماراتی‌ها : اینکه یکی از بهترین بازیکنان فصل قبل لیگ امارات امروز شانس بازی برای ایران مقابل تیم ملی این کشور را دارد، یک امتیاز خوب برای تیم قلعه‌نویی به شمار می‌رود. مهدی قایدی که با اتحاد کلبا هم در فصل گذشته و هم فصل جدید لیگ امارات نمایش شگفت‌انگیزی داشته، به احتمال بسیار زیاد یکی از نفرات اصلی بازی امروز خواهد بود. او در تیم باشگاهی‌اش نشان داده بهترین بازیکن زمین است و حالا با شناختی که از خط دفاعی امارات دارد، می‌تواند یک نبرد دیدنی را به نمایش بگذارد. از طرفی قایدی بعد از بازی با قرقیزستان که در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشد، به دنبال جبران مافات است و بازی مقابل امارات بهترین فرصتی است که پیش روی او قرار گرفته است. 

‌ سردار، به وقت درخشش در تیم ملی: سردار آزمون از وقتی به تیم شباب‌الاهلی پیوسته، روزهای درخشانی در این تیم داشته و موفق شده در پنج بازی رسمی، پنج گل به ثمر برساند. او حالا آماده است که این درخشش خود را با پیراهن تیم ملی ادامه دهد. سردار با اینکه در تقابل‌های تیم ملی با امارات جزو بازیکنان تاثیرگذار ایران بوده، هنوز موفق به باز کردن دروازه این حریف نشده است. آزمون برای شکستن این طلسم و حفظ رده دوم بهترین گلزنان تیم ملی، امروز ناچار است در دوئل با خالد عیسی برنده باشد و توپش را به تور دروازه امارات برساند. در غیر این صورت احتمالا باید شاهد سبقت گرفتن مهدی طارمی از او باشیم.  

طارمی، ویژه‌ترین چهره ایران : در بین تمام چهره‌های ویژه تیم ملی ایران در بازی امروز، مهدی طارمی جایگاه ویژه‌تری دارد. در سه بازی اخیر ایران و امارات، تمام گل‌های تیم ملی را (چهار گل) مهدی طارمی به ثمر رسانده تا او عنوان بهترین گلزن تقابل‌های دو تیم را به نام خود بزند. طارمی بعد از بازی با قرقیزستان با صحبت‌هایی که انجام داد، وارد روزهای پرفشاری شد ولی با این حال او جایگاه ویژه‌ای در ترکیب تهاجمی قلعه‌نویی در تقابل امروز دارد. ژنرال بدون تردید روی درخشش دوباره طارمی حساب باز کرده و امیدوار است او باز هم نقشی تاثیرگذار در پیروزی تیم ملی داشته باشد. ناگفته نماند پائولو بنتو هم حتما برای ستاره بوشهری ایران برنامه‌های متعددی خواهد داشت و اصلا دوست ندارد بار دیگر مغلوب درخشش این بازیکن شود. 

طارمی اما که در بازی با قرقیزستان به پنجاه‌ویکمین گل ملی خود رسید و با عبور از کریم باقری، به‌تنهایی سومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ملی ایران شد، انگیزه‌های شخصی خودش را هم با گلزنی دوباره به امارات دنبال می‌کند. او حالا تنها در فاصله دو قدمی با سردار آزمون قرار دارد و امیدوار است که در بازی امروز به رکورد دوست و هم‌تیمی‌اش خودش برسد و حتی از آن عبور کند. جالب آنکه طارمی با پنج گل، بیشترین گل زده خود در عرصه ملی را مقابل قرقیزستان دارد و بعد از این کشور، او چهار بار توانسته دروازه تیم ملی امارات را باز کند و حالا امید دارد که بعد از درخشش برابر قرقیزها، بتواند دوباره دروازه تیم ملی امارات را هم باز کند.

هفدهمین قضاوت هیوک برای ایرانی‌ها

قضاوت بازی امروز را یک داور آشنا برای ایرانی‌ها بر عهده دارد. کیم جونگ هیوک، داور 41 ساله اهل کره‌جنوبی به انتخاب کمیته داوران فیفا در بازی امروز سوت می‌زند تا هفدهمین قضاوتش برای تیم ملی ایران را پشت سر بگذارد. هیوک نه‌تنها در عرصه ملی، سابقه قضاوت در دیدارهای مهم فوتبال ملی ایران را دارد، بلکه در عرصه باشگاهی هم برای تیم‌های مختلف و مدعی‌ای چون استقلال، پرسپولیس و سپاهان سوت زده است تا شمار قضاوت‌هایش برای ایرانی‌ها به عدد 17 برسد. 

خبر خوب اینکه تیم ملی ایران هیچ‌وقت با قضاوت‌های کیم جونگ هیوک شکست نخورده که رکورد جالب ‌توجهی محسوب می‌شود. از پیروزی‌های تیم ملی با قضاوت این داور می‌توان به برد دو گله مقابل چین و برتری 10 گله برابر کامبوج اشاره کرد. جالب آنکه در فاصله کمتر از یک ‌سال اخیر، کیم جونگ هیوک در دو مسابقه مهم برای تیم ملی ایران قضاوت کرده که در نبرد با تیم ملی سوریه در جام ملت‌های آسیا 2023، ملی‌پوشان در ضربات پنالتی پیروز شدند و در آخرین مصاف تیم ملی در دور دوم انتخابی جام جهانی 2026 هم شاگردان امیر قلعه‌نویی برابر ازبکستان به تساوی بدون گل رضایت دادند. حالا یوزپلنگ‌های ایران امیدوارند که به روند خوب خود با این داور کره‌ای ادامه دهند و امروز هم با سه امتیاز کامل زمین را ترک کنند. 

اتفاق جالب دیگر درباره این داور کره‌ای و تیم ملی اینکه در دوره سرمربیگیری امیر قلعه‌نویی، نبرد ایران با سوریه و ازبکستان در وقت قانونی با نتیجه تساوی به پایان رسیده و امروز ژنرال قصد دارد با شکستن این طلسم، امارات را در وقت قانونی از پیش رو بردارد.