نگار رشیدی 

تیم‌های ملی کشتی ایران باید به زودی در رقابت‌های جهانی آلبانی روی تشک بروند. در همین راستا روز گذشته رقابت‌های انتخابی در سه وزن غیرالمپیکی و یک وزن زیر 23 سال برگزار شد تا بخشی از ترکیب تیم ملی در این میدان مشخص شود. در همین نخستین روز مسابقات انتخابی اما دو اتفاق جالب توجه رقم خورد؛ بازگشت مقتدرانه کامران قاسم‌پور و باخت محمدرضا گرایی با فنی که مختص برادر بزرگ‌ترش بود و او را شهره جهان کرد. 

من کامران هستم

زمانی که حسن یزدانی در فینال المپیک با مصدومیت کتفش مواجه شد و مدال طلا را از دست داد، بسیاری از منتقدان دست روی این نکته گذاشتند که اعزام یزدانی اشتباه بود و اگر کامران قاسمپور راهی پاریس می‌شد، مدال طلا به ایران می‌رسید. قاسم‌پور اما که همیشه ورزشکاری دور از حاشیه نشان داده، حالا تمرکزش را روی ادامه راه گذاشته در اولین گام رسیدن به دوبنده تیم ملی در میدان پیش رو درخشان ظاهر شده است. او در انتخابی وزن 92 کیلوگرم کشتی آزاد با نتیجه هفت بر یک امیرحسین فیروزپور را از پیش رو برداشت تا بعد از یک سال وقفه، دورخیزی زیبا برای کسب سومین طلای جهانش داشته باشد. او برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی آلبانی تنها یک رقیب داشت و توانست به زیبایید و در یک کشتی یک‌طرفه بر او غلبه کند. آخرین حضور قاسم‌پور در مسابقات رسمی، پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ بلگراد بود و اکنون او با این برتری ملی‌پوش وزن ۹۲ کیلوگرم ایران در مسابقات جهانی آلبانی خواهد بود. 

شاید کسب سومین طلای 92 کیلوگرم، او را در نقطه شروع وزن 86 کیلوگرم قرار بدهد. چراکه وضعیت کتف حسن یزدانی مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که حداقل در سال آینده، خبری از این چهره روی تشک کشتی نباشد. قاسم‌پور برای این بازگشت احتمالا انگیزه‌های خودش را هم خواهد داشت. او فرصت حضور در المپیک را طبق چرخه وزن 97 کیلوگرم از دست داد و درنهایت هم انتخابی بین او و یزدانی در وزن 86 کیلوگرم شکل نگرفت. حالا این آزادکار قدرتمند می‌تواند در غیاب رقیب همیشگی خود وارد میدان شود و از فرصت درخشش دوباره‌اش استفاده کند. 

گرایی، کوزه‌گری با کوزه شکسته

یکی دیگر از اتفاقات جالب توجه رقابت‌های انتخابی، شکست برادران گرایی مقابل حریفان خود بود. در این پیکارها در دیدار وزن 82 کیلوگرم محمدعلی گرایی 6 بر سه برابر محمدرضا مختاری شکست خورد و در دومین دیدار وزن 72 کیلوگرم دانیال سهرابی با نتیجه هشت بر هفت از سد محمدرضا گرایی گذشت. به این ترتیب دانیال سهرابی با عبور از هر دو حریف خود به‌عنوان ملی‌پوش وزن ۷2 کیلوگرم تیم ملی بزرگسالان در جهانی تیرانا 

انتخاب شد. 

سهرابی که سال گذشته نیز با عبور از سجاد ایمن‌طلب در انتخابی درون اردویی به دوبنده این وزن در جهانی 2023 بلگراد رسیده بود، امسال در حالی بار دیگر ملی‌پوش شد که از محمدرضا گرایی عقب بود و توانست حریف نامدار خود را با فن معروف برادرش در ثانیه‌های پایانی شکست دهد. قهرمان کشتی فرنگی المپیک و جهان در حالی که هفت بر سه از حریفش پیش بود، اسیر سنجاب پرنده ثانیه پایانی دانیال سهرابی شد و شکست تلخی را مقابل این کشتی‌گیر جوان تجربه کرد. 

محمدرضا در حالی بازی برده را باخت که سه سال قبل یک سال رویایی را سپری کرد. او بعد از قهرمانی در المپیک توکیو، در مسابقات جهانی هم طلا گرفت تا در زمره فوق‌ستاره‌های کشتی فرنگی دنیا قرار بگیرد. بعد از آن سال اما دیگر خبری از این ستاره نبود. او در سال‌های 2022 و 2023 به نقره و برنز جهان رسید و بعد از آن میدان را در اختیار پدیده جدید این وزن یعنی سعید اسماعیلی که اتفاقا در المپیک پاریس به طلا رسید، گذاشت. با این حال کادر فنی فرصت دوباره‌ای به این دو برادر دادند تا بتوانند در جهانی اوزان غیرالمپیکی حاضر شوند. آنها اما در حالی که طرفداران‌شان منتظر بازگشت‌شان بودند، در انتخابی شکست خوردند تا کماکان در جاده ناکامی قدم بردارند.