نگار رشیدی

بدون شک باید گفت نهمین روز از رقابت‌های پارالمپیک پاریس، یکی از به یادماندنی‌ترین روزهایی بود که کاروان ایران در این دور از رقابت‌ها تجربه کرد. چراکه در این روز نمایندگان کشورمان موفق به کسب سه مدال شدند که هر سه مدال خوشرنگ‌ترین آن بود. تیم ملی والیبال نشسته، روح‌الله رستمی در پاراوزنه‌برداری و یاسین خسروی در پارادوومیدانی روی سکوی قهرمانی ایستادند تا یک شب رویایی را زیر برج ایفل رقم بزنند. 

زلزله روح‌ا... در پاریس 

یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های روزهای پایانی پارالمپیک، پاراوزنه‌برداری است. در این رشته بارها رکوردهای جذابی جابه‌جا شده که تحسین‌برانگیز است. یکی از همین رکوردها را هم پاراوزنه‌بردار ایران شکست و طعم مدال طلایش را متفاوت کرد. در رقابت‌های دسته 80 کیلوگرم پاراوزنه‌برداری که در سالن «لا چاپله آرنا» برگزار شد، روح‌ا... رستمی ملی‌پوش کشورمان روی تخته رفت و به رقابت با حریفانی ازچین، عراق، نماینده تیم پناهندگان، ساحل عاج، دومنیکن، بریتانیا و کره جنوبی پرداخت. روح‌ا... در این رقابت‌ها زلزله به پا کرد و هر سه حرکت خود را مقتدرانه بالای سر برد. او در حرکت نخست خود وزنه 230 کیلوگرمی را مهار کرد، در حرکت دوم وزنه 234 کیلوگرمی را به راحتی بالای سر برد و در حرکت سوم وزنه ۲۴۲ کیلویی را درخواست داد که به درستی بالای سر برد و در نهایت با شکستن رکورد جهان به مقام قهرمانی رسید. رستمی در پارالمپیک 2020 توکیو هم قهرمان شده بود و در پارالمپیک 2012 لندن به مدال نقره رسیده بود.

رستمی در حالی مقتدرانه قهرمانی پارالمپیک را جشن گرفت که پیش از بازی‌ها دچار مصدومیت از ناحیه سینه شده بود. تا حدی که پزشکان احتمال می‌دادند به بازی‌های پاریس نرسد. او اما با تمرین و تلاش نه‌تنها خودش را به این رویداد مهم رساند، بلکه رکوردها را هم جابه‌جا کرد تا هم از دست رفتن قهرمانی‌اش در باز‌ی‌های پاراآسیایی هانگژو را جبران کند و هم سهمی طلایی از مدال‌های پارالمپیک 2024 پاریس داشته باشد. 

رقابت‌های پاراوزنه‌برداری در حالی برگزار می‌شود که نمی‌توان جای خالی سیامند رحمان را نادیده گرفت. کسی که روزی در هر میدانی به کم‌تر از مدال طلا رضایت نمی‌داد و حالا از آسمان‌ها نظاره‌گر افتخارآفرینی دوستانش است. 

هشتمین طلا برای تیم بی‌رقیب

وقتی پای والیبال‌نشسته ایران در میان باشد، حضور در فینال هر رقابتی روشن‌تر از روز است. تیمی که از پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول در پارالمپیک‌ها حضور داشته و همیشه فاتح یکی از دو سکوی اول این مسابقات بوده است. این تیم جمعه‌شب برای هشتمین بار مدال طلای پارالمپیک را به گردن انداخت تا یک نمونه بدون مشابه در تاریخ این رشته باشد. والیبال نشسته ایران در 10 دوره حضور در پارالمپیک تنها در مسابقات 2004 آتن و 2012 لندن به مدال نقره رسیده و در سایر دوره‌ها روی سکوی نخست ایستاده است. 

تیم ملی ایران در دیدار فینال به مصاف بوسنی رفت و با نتیجه سه بر یک حریف خود را شکست داد. این پیروزی در حالی به دست آمد که ملی‌پوشان کشورمان آخرین بار دو سال پیش در فینال قهرمانی جهان به میزبانی بوسنی مقابل این تیم قرار گرفتند و موفق به کسب پیروزی شده بودند. بوسنی البته در فینال پاریس کار را برای شاگردان هادی رضایی سخت کرد. ملی‌پوشان ایران در آغاز گیم اول از بوسنی پیش بودند اما در نهایت نتیجه را واگذار کردند. آنها در گیم دوم هم در رقابتی سخت و سنگین که بارها به تساوی کشیده شد،‌ صاحب برتری شدند. با این حال در گیم سوم و چهارم شرایط کاملا به سود شاگردان هادی رضایی بود و آنها به راحتی پیروز شدند. تیم ملی والیبال نشسته ایران پیش از دیدار فینال مقابل تیم‌های اوکراین، برزیل، آلمان (مرحله مقدماتی) و مصر (نیمه نهایی) صاحب برتری شده بود. 

وقتی پای والیبال‌نشسته ایران در میان باشد، حضور در فینال هر رقابتی روشن‌تر از روز است. تیمی که از پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول در پارالمپیک‌ها شرکت داشته و در دهمین حضور خود برای هشتمین بار مدال طلا را به دست آورد تا یک نمونه بدون مشابه در تاریخ این رشته باشد

درست است که تیم والیبال‌نشسته ایران به هیچ‌وجه تک‌ستاره نیست اما در بین این ستاره‌ها مرتضی مهرزاد بیشتر از همه مورد توجه است. بازیکن دو متر و 46 سانتی‌متری که با حضور در یک برنامه تلویزیونی شناخته شد و به دعوت هادی رضایی به این رشته آمد و حالا به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. مردی که در زمین عادت به خندیدن ندارد اما با هر امتیازی که می‌گیرد دست‌هایش را مشت می‌کند و به شیوه خودش جشن می‌گیرد. مهرزاد که مورد توجه رسانه‌های خارجی هم هست، حالا سومین طلایش را در بازی‌های پارالمپیک به دست آورده است. 

مهرزاد همچنین به همراه سه هم‌تیمی‌اش در بین بهترین‌های فینال قرار گرفت. بر این اساس داود علیپوریان به عنوان بهترین پاسور، مرتضی مهرزاد بهترین اسپکر و میثم علیپور بهترین زننده سرویس معرفی شدند. همچنین میثم علیپور به عنوان ارزشمند ترین بازیکن این دیدار اعلام شد.

پرتاب طلایی با چهار رکوردشکنی

در ماده پرتاب وزنه کلاس F57 مردان یاسین خسروی نماینده ایران بود که توانست یک طلای باارزش را برای کاروان کشورمان به ارمغان بیاورد. او در رقابت با 11 حریف خود، از همان پرتاب اول چهره مدعی خود را نشان داد. خسروی در پرتاب نخست حدنصاب ۱۵.۲۶ را ثبت کرد تا رکورد پارالمپیک را بشکند و مدال طلا را رزرو کند. او در پرتاب دوم وزنه را ۱۵.۸۷ پرتاب کرد و برای بار دوم رکورد پارالمپیک را ارتقا داد. خسروی در پرتاب سوم رکورد ۱۵.۹۴ را ثبت کرد و رکورد پارالمپیک را برای سومین بار بالا برد. او در پرتاب چهارم به حدنصاب ۱۵.۹۶ رسید و رکورد پارالمپیک را برای بار چهارم شکست. ملی‌پوش ایران در پرتاب پنجم وزنه را ۱۵.۵۷ پرتاب کرد و در پرتاب ششم و آخر حدنصاب ۱۵.۹۴ را ثبت نمود تا با همان رکورد ۱۵.۹۶ در صدر جدول گروه خود بایستد و مدال طلا را مقتدرانه از آن خود کند. چهار بار رکوردشکنی از آن دست اتفاقاتی است که به ندرت در ورزش جهان دیده می‌شود؛ کاری که خسروی به زیبایی هرچه تمام‌تر انجامش داد و یک مدال طلای ماندگار را به گردن آویخت. 

در ماده پرتاب وزنه کلاس F57  مردان یاسین خسروی نماینده ایران بود که توانست یک طلای باارزش را برای کاروان کشورمان به ارمغان بیاورد. او در رقابت با 11 حریف خود، از همان پرتاب اول چهره مدعی خود را نشان داد. خسروی در راه رسیدن به مدال طلا چهار بار رکورد المپیک را شکست تا با شایستگی کامل روی سکوی اول برود

هفت نماینده در پنج رشته

روز گذشته کاروان ایران در پنج رشته هفت نماینده داشت. در مسابقات این روز سینا ضیغمی‌نژاد در شنای 200 متر مختلط انفرادی به آب زد که با ثبت زمان ۲:۳۰.۵۱ به کار خود در گروه نخست این ماده پایان داد و با عنوان هشتمی در گروه خود، از رسیدن به فینال باز ماند. در پاراجودو موسی غلامی نماینده 90- کیلوگرم نابینایان مطلق کلاس J1 به رده‌بندی نرسید تا شانس مدال را از دست بدهد. در پاراکانو سعید حسین‌پور که به نیمه‌نهایی کلاس KL1 کایاک 200 متر انفرادی رسیده بود، به فینال رسید اما در این مرحله پنجم شد و به مدال نرسید. در پارادوومیدانی اما الهام صالحی در پرتاب نیزه بانوان کلاس F54 به مدال برنز رسید. صالحی که به عنوان سومین ورزشکار پرتاب‌های خود را انجام داد، در چهار پرتاب خود با پرچم قرمز داوران مواجه و پرتاب او خطا اعلام شد. او اما در پرتاب دوم رکورد ۱۵.۶۹ و در پرتاب ششم رکورد ۱۶.۲۴ را به نام خود ثبت کرد تا با رکورد ۱۶.۲۴ به کار خود پایان دهد و روی سکوی سوم بایستد. صادق بیت‌سیاح در پرتاب نیزه، هاجر صفرزاده در دوی 200 متر و حامد صلحی‌پور در پاراوزنه‌برداری دیگر نمایندگان کشورمان بودند که شب گذشته به مصاف حریفان خود رفتند. 

پارالمپیک امروز به پایان می‌رسد

پرونده بازی‌های پارالمپیک 2024 پاریس امروز بسته می‌شود و کاروان ایران در آخرین روز رقابت‌ها سه نماینده خواهد داشت. علی‌اکبر غریب‌شاهی و احمد امین‌زاده در پاراوزنه‌برداری و شهلا بهروزی‌راد در کایاک 200 متر آخرین ورزشکاران کشورمان هستند که برای کسب مدال تلاش خواهند کرد.