آریا طاری 

تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه‌شب در نخستین مسابقه دور سوم انتخابی جام جهانی، در خانه به مصاف قرقیزستان رفتند و در عملکردی ضعیف و دور از انتظار، به سختی با تک‌گل مهدی طارمی موفق به پیروزی در این دیدار شدند. این نتیجه از آن جهت دور از انتظار بود که ملی‌پوشان کشورمان در پنج تقابل اخیر با قرقیزها برنده بودند و حتی سابقه پیروزهای 6 گله و هفت گله را برابر این رقیب دارند و به نظر می‌رسید مصاف آسانی در پیش داشته باشند. این برد اما جدای از بحث فنی به نحوی به دست آمد که هواداران تیم ملی را خجالت‌زده کرد. از وضعیت چمن ورزشگاه که سوژه فضای مجازی شده گرفته تا شعارهای هواداران علیه تیم ملی و واکنش مهدی طارمی به این شعارها! 

برد اقتصادی 

زیر سایه طارمی و بیرانوند

با به صدا درآمدن سوت آغاز بازی توسط یوسوکه آراکی ژاپنی، این شاگردان امیر قلعه‌نویی بودند که مطابق انتظار توپ و میدان را در اختیار گرفتند. حتی سردار آزمون در دقیقه 6 اولین موقعیت جدی را برای گلزنی به دست آورد اما در شرایطی که با دروازه‌بان قرقیزستان تک به تک بود، در شرایطی نامتعادل به توپ ضربه زد تا کرنر برای ایران شکل گیرد. 

علیرضا بیرانوند که در این بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت، در دقیقه 21 به سختی شوت پرقدرت قرقیزها از راه دور را به کرنر فرستاد تا شاهد واکنش هواداران و پرتاب چند بطری از سوی آنها به داخل زمین باشد. او همچنین در دقیقه 85 هم مانع گلزنی قرقیزها شد تا نجات‌بخش تیمش در واپسین دقایق این دیدار باشد.  تنها گل این بازی را مهدی طارمی در دقیقه 34 به ثمر رساند تا حداقل سه امتیاز این دیدار برای تیم ملی ذخیره شود. امید نورافکن با شوتی پرقدرت دروازه قرقیزستان را هدف قرار داد که دفع ضعیف دروازه‌بان این تیم توپ را در مقابل مهدی طارمی قرار داد و او توانست گل برتری تیم ملی ایران را به‌ثمر برساند و با عبور از کریم باقری، با 51 گل ملی به تنهایی سومین گلزن برتر فوتبال ملی ایران شود. گلی که تاییدش از مسیر VAR گذشت. در ادامه دو تیم تلاش زیادی برای باز کردن دروازه‌های همدیگر داشتند اما هیچ گلی به ثمر نرسید تا بازی با نتیجه یک بر صفر به سود ایران به پایان برسد. 

ناگفته نماند در اتفاقی غیرمنتظره، برحسب آمار و ارقام، شمار شوت‌های در چارچوب تیم ملی قرقیزستان بیشتر از تیم ملی ایران بود که این خود یک زنگ خطر اساسی را برای تیم ملی به صدا درآورده است. کم‌رمق بودن تیم ایران و گم شدن توپ زیر پای مهاجمان در قلب دفاع قرقیزستان، از جمله نقاط ضعفی هستند که کادر فنی باید هرچه سریع‌تر روی آنها کار کند. به نظر می‌رسد تیم ملی در دوران نسبتا پوست‌اندازی خود کار سختی برای هماهنگی بین مهره‌های باتجربه و جوان دارد و این ضعف در پاس‌های کوتاه میانه میدان و دفع توپ‌های نه‌چندان سخت خط دفاعی مشهود بود. 

شعار هواداران علیه ژنرال

در مجموع در طول 90 دقیقه بازی، تیم ملی موقعیت‌های زیادی روی دروازه حریف ایجاد کرد اما نمایش شاگردان قلعه‌نویی آنطور نبود که رضایت هواداران را جلب کند. همین موضوع باعث شد که هواداران شروع به سر دادن شعار علیه سرمربی تیم ملی کنند. آنها با شعار «حیا کن، رها کن» قلعه‌نویی را مورد انتقاد قرار دادند و با آوردن نام علی دایی انتقادات خود را به اوج رساندند؛ اما بازیکنان تیم ملی در واکنش به این اتفاق پس از پایان بازی حلقه اتحاد تشکیل دادند و مقابل جایگاه بانوان 

حاضر شدند. 

قلعه‌نویی در نشست خبری هم بیشتر با کنایه و نگاهی جانبدارانه صحبت کرد. او درواکنش به اعتراض هواداران گفت:«تماشاگران ناراضی بودند، اما اگر جای طرفداران استرالیا و کره‌جنوبی بودند، نمی‌دانم شرایط چطور می‌شد!» او در ادامه با اشاره به اینکه همبستگی در تیم ملی خیلی‌ها را ناراحت کرده، با کنایه از هواداران عذرخواهی کرد:«شاید ایراد منِ قلعه‌نویی هستم. از مردم معذرت‌خواهی می‌کنم، چون هم یک بر صفر بردیم و هم کلین‌شیت کردیم! این‌ها دستاوردهایی بود که به‌دست نیاوردیم!» تنها نکته‌ای که سرمربی تیم ملی آن را پذیرفت، جواب ندادن تعویض‌هایش در نیمه دوم بازی بود. 

در هر حال فدراسیون فوتبال اعلام کرده که از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کند و قرار نیست بعد از این بازی و انتقادات هواداران، تغییری روی نیمکت تیم ملی صورت بگیرد. 

شب خوب طارمی کامل نشد

مهدی طارمی با تک‌گلی که در بازی پنجشبه‌شب به ثمر رساند، تعداد گل‌هایش مقابل قرقیزستان را به عدد پنج رساند. برترین بازیکن زمین در این دیدار که بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم در غیاب احسان حاج‌صفی، رامین رضاییان و کریم انصاری‌فرد و نیمکت‌نشینی علیرضا جهانبخش به بازو بست، می‌توانست شب خود را با دور ماندن از حواشی به خوبی به پایان برساند. او اما در نشست خبری بعد از دیدار با قرقیزستان با ادبیاتی تند و جنجالی علیه منتقدان موضع گرفت. 

طارمی در صحبت‌هایش به این موضوع اعتراض کرد که وقتی امکاناتی به بازیکن نمی‌دهید، چطور انتظار پیشرفت از آنها دارید؟ او همچنین از مورد خطاب قرار گرفتن با واژه بی‌شرف نیز ناراحت بود و این ناراحتی را در صحبت‌هایش بیان کرد. طارمی که تاکید ویژه‌ای روی مشکلات زیرساختی و پرحاشیه بودن فوتبال داشت، گریزی هم به دوره‌های قبلی زد که تیم ملی به سختی خودش را به جام جهانی رسانده است. در اینجا باید چند نکته را مطرح کرد. اول اینکه در موضوع مشکلات زیرساختی هیچ بحثی نیست اما نمی‌توان انتظار داشت که وقتی تیم ملی نمایشی بد از خود ارائه می‌کند، هوادار سکوت کند و خبری از اعتراض نباشد. درست است که ادب لازمه هر اعتراضی است، اما در همین شرایط بد اقتصادی که طارمی به آن هم اشاره کرد، فوتبالیست‌ها از شرایط و امتیازهای ویژه‌ای برخوردارند و همین موضوع هم صدای اعتراض هواداران را بلند می‌کند. از سوی دیگر راه صعود تیم‌ها به جام جهانی به شدت آسان شده و تیم ملی برای رسیدن به این مسابقات کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهد. سهمیه تیم‌های آسیایی در جام جهانی تقریبا دو برابر شده و رسیدن تیم ملی به دور جدید این مسابقات کم‌ترین کاری است که می‌توانند انجام دهند. 

در گام بعدی، تیم ملی ایران باید روز بیستم شهریورماه در شهر العین به مصاف تیم ملی امارات برود و باید دید قلعه‌نویی و پسرانش برای جبران بازی پنجشنبه‌شب از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند؟ 

ایران بهتر از چند تیم دیگر

تیم ملی ایران در حالی موفق به کسب پیروزی یک ‌گله برابر قرقیزستان شد که در همین روز هشت مسابقه دیگر هم برگزار شد و طی آن تیم‌های ژاپن، عربستان، کره جنوبی و استرالیا به نتایج عجیبی رسیدند. 

در گروه A به جز ایران، ازبکستان موفق شد با نتیجه مشابه یک بر صفر کره‌شمالی را از پیش رو بردارد اما تیم ملی قطر که در رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا به عنوان قهرمانی رسیده بود با نتیجه سه بر یک مغلوب امارات شد. در جدول رده‌بندی این گروه، تیم‌های امارات، ایران و ازبکستان با سه امتیاز در رده‌های اول تا سوم قرار دارند و کره شمالی، قرقیزستان و قطر هم بدون امتیاز چهارم تا ششم هستند.

در گروه B اما یک شگفتی بزرگ اتفاق افتاد. جایی که تیم ملی کره‌جنوبی در خانه با نتیجه تساوی بدون گل برابر فلسطین متوقف شد. اردن هم در حالی که تا آخرین ثانیه‌های بازی از کویت پیش بود با نتیجه یک-یک کار خود را به پایان رساند و عراق با یک گل از سد عمان گذشت. در این گروه عراق با سه امتیاز صدرنشین است. اردن، کویت، کره‌جنوبی و فلسطین یک امتیازی هستند و عمان بدون امتیاز در رده ششم قرار دارد.

درنهایت در گروه C که گروه مرگ رقابت‌هاست، سه نتیجه عجیب رقم خورد. عربستان در خانه به سختی برابر اندونزی به کسب یک امتیاز اکتفا کرد، استرالیا در خانه مغلوب بحرین شد و ژاپن با هفت گل چین را در هم کوبید. در این گروه ژاپن و بحرین سه امتیازی هستند، عربستان و اندونزی با یک امتیاز در رده سوم و چهارم قرار دارند و استرالیا و چین بدون امتیاز پنجم و ششم هستند.