تلاش‌های آخر

رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس به آخرین روزهای خود رسیده و نمایندگان کشورمان در این مسابقات در تلاش هستند آخرین مدال‌ها را به دست بیاورند و برگی از تاریخ این رویداد را به نام خود ثبت کنند. تا پایان روز هشتم پارالمپیک پاریس، کاروان ایران موفق به کسب ۱۹ مدال(سه طلا، ۱۰ نقره و ۶ برنز) شده بود. روز گذشته هم ایران به مدال رسید و باید دید در ادامه چند مدال باارزش دیگر توسط نمایندگان کشورمان ضرب می‌شود.

نگار رشیدی 

 

مدالی بر سینه والیبال نشسته

روز گذشته کاروان ایران در چهار رشته نماینده داشت که از بین آنها مدال یک رشته قطعی بود. تیم ملی والیبال نشسته که مطابق انتظار به فینال پارالمپیک راه یافته بود، در نبرد کسب مدال طلا شب گذشته به مصاف بوسنی رفت. همچنین روح‌ا... رستمی ملی‌پوش وزن 80- کیلوگرم پاراوزنه‌برداری شب گذشته برای مدال به جنگ پولاد سرد رفت. در رشته پارادوومیدانی نیز یاسین خسروی در پرتاب وزنه کلاس F57 به میدان رفت. 

اما در رقابت‌های نوبت صبح در رشته پاراکانو ایران دو نماینده داشت که هر دو به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند. سعید حسین‌پور در کایاک ۲۰۰ متر انفرادی مردان در مرحله مقدماتی کلاس KL1 به مصاف حریفانی از پرتغال، فرانسه، چین و مجارستان رفت و با ۵۰.۷۰ صدم ثانیه در رده سوم گروه دوم قرار گرفت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. مرحله نیمه‌نهایی امروز برگزار می شود و حسین‌پور برای رسیدن به فینال باید به مصاف حریفانی از پرتغال، مجارستان، اسپانیا و هند برود. او برای فینالیست شدن باید جزو سه قایق اول باشد. 

روز گذشته کاروان ایران در چهار رشته نماینده داشت که از بین آنها مدال یک رشته قطعی بود. تیم ملی والیبال نشسته که مطابق انتظار به فینال پارالمپیک راه یافته بود، در نبرد کسب مدال طلا شب گذشته به مصاف بوسنی رفت. خبر خوش وزیر ورزش مبنی بر یکسان‌سازی پاداش المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها هم انگیزه ورزشکاران برای مدال‌آوری را دوچندان کرد

همچنین در پیکارهای کانوی 200 متر تک‌نفره بانوان در کلاس KL3، شهلا بهروزی‌راد به عنوان نماینده ایران در گروه دوم به آب زد و در مصاف با حریفانی از بریتانیا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و برزیل با ثبت زمان ۵۲.۷۰ در رده پنجم قرار گرفت و به نیمه‌نهایی رسید. نیمه‌نهایی این بخش امروز برگزار خواهد شد و بهروزی‌راد باید در گروه اول به مصاف حریفانی از اسپانیا، آلمان، مجارستان و برزیل برود و برای رسیدن به فینال تلاش کند. 

پارادوومیدانی هم روز گذشته با سه نماینده وارد میدان شد که در نوبت صبح عرفان بندری در پرتاب نیزه مردان کلاس F54 رقابت کرد و هاجر صفرزاده در دوی 200 متر بانوان راند یک کلاس T12 وارد پیست شد که بندری به مدال نرسید اما صفرزاده راهی نیمه‌نهایی شد. صفرزاده با ثبت زمان ۲۵.۰۵ به عنوان نفر نخست از خط پایان عبور کرد و به دور نیمه‌نهایی راه یافت. پرچمدار کاروان ایران در افتتاحیه که چند روز قبل در دوی 400 متر با کسب مدال نقره یک شگفتی را رقم زد، حالا باید برای فینالیست شدن در رشته 200 متر تلاش کند. 

بندری اما در رقابت با 6 حریفش برای کسب مدال در پرتاب اول رکورد ۲۵.۹۰ را ثبت کرد، در پرتاب دوم نیزه را ۲۶.۸۴ انداخت، در پرتاب سوم حد نصاب ۲۹.۱۲ را ثبت کرد، در پرتاب چهارم نیزه را ۲۶.۴۸ را انداخت، در پرتاب پنجم حدنصاب ۲۶.۹۳ را ثبت کرد و در پرتاب ششم نیزه را ۲۶.۳۰ انداخت تا با قرار گرفتن در جایگاه پنجم، فرصت کسب مدال را از دست بدهد. 

در تعطیلات چه گذشت؟

در هفته گذشته که کشور بیشتر روزهای تعطیل را می‌گذراند، ورزشکاران کشورمان در پاریس مشغول مدال‌آوری بودند. در روز سوم بازی‌ها ساره جوانمردی در پاراتیراندازی نخستین طلای کاروان را ضرب کرد، فاطمه همتی در فینال انفرادی کامپوند بانوان به مدال نقره دست پیدا کرد و علیرضا بخت و حامد حق‌شناس در پاراتکواندو به مدال برنز رسیدند. در رقابت‌های روز چهارم علیرضا مختاری تنها مدال‌آور ایران بود که در ماده پرتاب وزنه به گردن‌‌آویز برنز رسید. اما در روز پنجم مسابقات سه مدال به دست آمد که دومین طلای کاروان هم در بین‌شان بود. در این روز در پرتاب وزنه مردان کلاس F11 امیرحسین علیپور با رکورد ۱۴.۷۸ ضمن شکستن رکورد آسیا، قهرمان شد و مهدی اولاد به مدال نقره رسید. تیم میکس کامپوند ایران هم با ترکیب فاطمه همتی و هادی نوروزی در فینال برابر انگلیس شکست خورد و به مدال نقره دست پیدا کرد. 

پرونده روز ششم هم با تک‌مدال هاجر صفرزاده بسته شد. او در ماده ۴۰۰ متر T12 با ثبت زمان  ۵۵.۳۹ ضمن شکستن رکورد آسیا به مدال نقره پارالمپیک پاریس رسید. در روز هفتم سعید افروز در پرتاب نیزه قهرمان شد و محمدرضا عرب عامری در پاراتیروکمان به مدال برنز رسید. اتفاق مهم این روز خداحافظی ناگهانی ساره جوانمردی از ورزش قهرمانی بود. البته گفته می‌شود مسئولان به دنبال منصرف کردن او از این تصمیم هستند. 

درنهایت روز هشتم هم پنج مدال برای کاروان ایران به ارمغان آورد که میثم بنی‌طبا در پاراجودو و حسین باجولوند و علی پیروج در پارادوومیدانی مدال نقره گرفتند و محسن بختیار در پاراوزنه‌برداری و علی‌اصغر جوانمردی در پارادوومیدانی به مدال برنز رسیدند.

خبر خوش وزیر برای پارالمپیکی‌ها

احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان که در سفری کوتاه راهی پاریس شده است، خبر خوشی برای ورزشکاران پارالمپیکی داشت. او که در جریان گلایه‌های پارالمپیکی‌ها درباره نابرابری میزان پاداش با المپیکی‌ها بود، از یکسان‌سازی پاداش مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک خبر داد. او در این باره گفت:«یکی از بحث‌هایی که از گذشته داشتیم گله این بچه‌ها بوده که به حق هم بوده است. قضیه پاداش مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک حل و پاداش‌ها یکسان‌سازی شده است. البته در آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم تا شرایط بهتری را برای این قشر از جامعه فراهم کنیم. ورزش برای معلولان و نابینایان و کم‌بینایان مثل زندگی است و باید برای هر کدام از این رشته‌ها برنامه جامعی داشته باشیم.»