نازنین دشتی

یکی از ایرادات اساسی که از شروع فصل جدید لیگ برتر به این مسابقات وارد می‌شود، خانه به دوش بودن تعدادی از تیم‌ها است که به دلیل نداشتن ورزشگاه ثابت خانگی مجبور به سفر به شهرهای دیگر و میزبانی در ورزشگاه‌های مختلف هستند. اما وقتی تیم ملی فوتبال کشور یک ورزشگاه و زمین چمن استاندارد ندارد، چه انتظاری از لیگ برتر می‌رود که در سطح بالایی برگزار شود؟! این یکی از تلخ‌ترین تجربه‌هایی بود که در بازی تیم ملی مقابل قرقیزستان ثبت شد. در حالی که ورزشگاه آزادی قرار بود میزبان این بازی باشد و به همین خاطر هم مسابقات لیگ برتر در آن برگزار نشد، این ورزشگاه به آمادگی لازم نرسید تا فدراسیون سراغ گزینه‌های دیگر برود. در ادامه بحث میزبانی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان مطرح شد اما مشکلات زمین چمن این ورزشگاه سرانجام راه تیم ملی را به فولادشهر اصفهان کشاند. ورزشگاهی که کیفیت لازم را نداشت و پیش از شروع مسابقه هم واضح بود که مناسب میزبانی تیم ملی نیست! 

در پایان مسابقه ایران و قرقیزستان کاربران فضای مجازی خیلی زود تصاویر چمن ورزشگاه فولادشهر را کنار چمن ورزشگاه بازی عراق و عمان قرار دادند و این سوال مهم را پرسیدند که چطور کشوری که سال‌ها درگیر جنگ و مشکلات داخلی بوده، دارای چنین ورزشگاهی است و ایران برای چندمین بار باید با میزبانی در ورزشگاه‌های بی‌کیفیت آبرویش را به دست باد بسپارد و سوژه تمسخر هواداران رقیب شود؟ نکته تلخ‌تر اینجاست که مسئولان برگزاری مسابقه و به ویژه مدیران باشگاه ذوب‌آهن و گزارشگر بازی، سعی داشتند از شرایط چمن فولادشهر تمجید کنند! تلاشی که بیشتر خودزنی بود چراکه کیفیت بد زمین چمن از فرسنگ‌ها دورتر کاملا مشخص بود. 

در این بین بحث ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد هم همچنان باز است. ورزشگاهی مدرن که می‌توانست بهترین انتخاب برای میزبانی تیم ملی باشد اما سرانجام به دلیل عدم تفاهم مسئولان فدراسیون فوتبال و مدیران ورزشی خراسان رضوی، این اتفاق رخ نداد. علیرضا تاج‌فیروز، مدیرکل ورزش‌وجوانان خراسان رضوی یک سال و نیم بلاتکلیفی هیات فوتبال استان و اتفاقات بازی ایران و لبنان که بی‌نتیجه باقی ماند را دلیل رد درخواست استان برای میزبانی تیم ملی اعلام کرده است. از سوی دیگر امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال پای درخواست استقلال و پرسپولیس برای میزبانی در لیگ نخبگان آسیا که بی‌پاسخ ماند را به میان کشید و اعلام کرد رییس، نایب‌رییس و سرمربی تیم ملی برای استفاده از این ورزشگاه با مسئولان مربوطه تماس گرفته‌اند که بی‌نتیجه مانده است. 

از سوی دیگر مخالفت با ورود زنان به ورزشگاه امام رضا (ع) از دیگر موانع میزبانی تیم ملی عنوان شده که گفته می‌شود برخلاف این صحبت‌ها مشکلی از این بابت وجود ندارد و حتی جایگاهی برای بانوان تماشاگر تعبیه شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد مهدی تاج کلید حل این مشکل است. او با مشخص کردن وضعیت هیات فوتبال استان می‌تواند از بروز یک فاجعه دیگر جلوگیری کند؛ چراکه طبق اعلام تاج‌فیروز، چمن ورزشگاه امام رضا تا یک ماه دیگر آماده می‌شود و این ورزشگاه شرایط میزبانی از بازی‌های تیم ملی و همچنین بازی‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان را دارد. حدود 16 ماه پیش دوره مدیریت احسان اصولی، رییس کنونی هیات فوتبال خراسان رضوی تمام شده اما نه مجمع انتخاباتی برگزار شده و نه خبری از انتخاب سرپرست برای جانشینی او است؛ آن‌هم در شرایطی‌که اصولی در قامت عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال، در ماجرای انتقال محل بازی ایران و لبنان به مشهد، نقش اصلی را داشت و گفته می‌شود همین مساله زمینه‌ساز حواشی پرشماری در مسیر میزبانی دوباره ورزشگاه امام رضا (ع) از مسابقات مهم شده است. شنیده می‌شود در صورت عدم تغییر و تحولات در هیات فوتبال، امکان برگزاری مسابقات ملی و باشگاهی در مشهد فراهم نیست!

در کنار این مساله، موضوع حضور کریستین رونالدو در ایران هم نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. رونالدو همراه تیم النصر عربستان برای حضور در لیگ نخبگان سفری به ایران در پیش خواهد داشت و گفته می‌شود قرار است در ورزشگاه شهدای شهر قدس از او و تیمش میزبانی شود. موضوعی که با واکنش آذری جهرمی هم روبه‌رو شد. وزیر سابق ارتباطات ایران در واکنش به میزبانی رونالدو در ورزشگاه قلعه حسن‌خان و مشکلات حضور زنان در استادیوم مشهد، در کانال تلگرامی خود نوشت:«اگر کسی کمی با فهم رسانه آشنا باشد، تاثیرات منفی تیترهای خبری را بر ذهن مخاطب درک خواهد کرد. این تیترهای مخرب در کنار رخداد واقعی می‌توانند تاثیرات بیشتری داشته باشند. با وجود ورزشگاه‌های مدرن مثل ورزشگاه امام رضا مشهد که به همت آستان مقدس رضوی ساخته شده، نباید نگران بود. مدیران ورزش کشور به جای حضور در مشهد و مذاکره مستقیم با مالک ورزشگاه، در مصاحبه‌های رسانه‌ای گلایه می‌کنند که این روش، نه‌تنها راه‌گشا نیست بلکه مشکل را تشدید می‌کند. اخبار مبنی بر مخالفت‌های مقامات محلی با حضور زنان در ورزشگاه نیز تا جایی که بنده اطلاع دارم، مانع برگزاری بازی‌های ملی در این ورزشگاه نمی‌شود. با اندکی درایت و احترام به طرفین، می‌توانستند این مسائل را حل کنند. آقای مدیران محترم، به جای مصاحبه‌های رسانه‌ای، وقت آن است که اقدام عملی کنید تا مشکلات حل شوند.» 

در پایان باید گفت واقعا داشتن حسرت زمین استاندارد برای کشوری با چنین ثروت عظیمی تنها جای تاسف دارد. ایران باید در شهرهای بسیاری از ورزشگاه‌های باکیفیت و استاندارد بهره ببرد و دستش برای میزبانی‌های ملی و آسیایی باشگاهی کاملا باز باشد. اما متاسفانه هر روز با سرعت زیاد رو به عقب حرکت می‌کنیم و به جای پذیرش مسئولیت، سعی در لاپوشانی کردن و تمجیدهای پوشالی بابت کار نکرده داریم!