کاروان پارالمپیکی ایران سرانجام در سومین روز از مسابقات پاریس به نخستین مدال طلای خود رسید. ساره جوانمردی پاراتیرانداز کشورمان که دستش به گرفتن مدال طلا عادت دارد، باز هم در پارالمپیک درخشید و طلایی دیگر به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرد. همچنین کاروان ایران در روز دوم مسابقات هم دو مدال با اتفاقات جالب به دست آورد. در رقابت‌های دوومیدانی پرستو حبیبی و ظفر ذاکر در حالی به مدال نقره رسیدند که رنگ مدال حبیبی در ابتدا برنز بود و ذاکر هم جایی در بین سه نفر اول نداشت! 

اسطوره جوانمردی 

ساره جوانمردی نامی است که پیش از شروع رقابت‌های پارالمپیک، همه در انتظار مدال‌آوری‌اش بودند. او سرانجام در سومین روز مسابقات وارد میدان شد و با عملکردی بی‌نظیر موفق شد برای سومین دوره متوالی طلای ماده 10 متر تپانچه را در کلاس p2 از آن خود کند. البته او در ریو 2016 دو طلا گرفته بود و با این مدال، در مجموع چهار طلا و یک برنز پارالمپیک در کارنامه دارد و حالا تبدیل به یک اسطوره در ورزش ایران شده است. 

رقابت‌های پاراتیراندازی بازی‌های پارالمپیک پاریس 2024، با مسابقات فینال ماده 10 متر P2 زنان در مرکز شتقو پیگیری شد که در این ماده ساره جوانمردی از ایران به مصاف حریفان رفت و برای کسب مدال با هفت پاراتیرانداز رقابت کرد. جوانمردی در فینال رقابتی نزدیک و نفس‌گیر با آیسل اوزجان، پاراتیرانداز ترکیه‌ای داشت و در اغلب راندهای مسابقه حریف ترکیه‌ای در صدر جدول ایستاده بود اما درنهایت جوانمردی در راندهای پایانی از حریف پیشی گرفت و توانست با 236.8 امتیاز قهرمان شده و مدال طلا را بر گردن بیاویزد. 

این نخستین طلای کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس بود که باز هم توسط تک‌ستاره کاروان ایران یعنی ساره جوانمردی به دست آمد. این بانوی تیرانداز در پارالمپیک 2012 لندن به مدال برنز رسیده بود و در ریو 2016 دو مدال طلا کسب کرد. او در توکیو 2020 نیز طلایی شده بود و روز گذشته چهارمین طلای خود در پارالمپیک را جشن گرفت تا نشان دهد تمام نشده است. جوانمردی بعد از طلایی شدن عدد پنج را با دستش نشان داد و به پنجمین مدال خود در پارالمپیک اشاره کرد. این ملی‌پوش پاراتیراندازی ایران که مدتی به دلیل به دنیا آمدن فرزندش از تمرینات دور بود، سال گذشته همراه با فرزندش در بازی‌های پاراآسیایی شرکت کرد و به مدال نقره رسید، اما او در پارالمپیک پاریس بار دیگر به اوج بازگشت و توانست با همان عملکرد شگفت‌انگیز همیشگی‌اش اولین طلا را به کاروان ایران هدیه کند. سجده شکر ساره جوانمردی روی پرچم ایران بعد از کسب اولین مدال طلای کاروان فرزندان ایران در پارالمپیک 2024 پاریس از لحظات دیدنی رقابت‌های روز سوم بود. 

شاهی در فینال دیسکالیفه شد! 

تیم پاراتیراندازی ایران روز گذشته می‌توانست یک مدال دیگر را به نام خود بزند که نماینده ایران به دلیل مردودی تست اسلحه دیسکالیفه و از جدول مسابقات حذف شد. نسرین شاهی پاراتیرانداز ایران در ماده تپانچه ۱۰ متر بود که بعد از پایان مسابقه مقدماتی و راهیابی به فینال پارالمپیک پاریس، در تست تپانچه مردود شد. حسین امیری سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی ایران درباره این اتفاق چنین توضیح داد:«پیش از برگزاری رقابت‌ها اسلحه‌ها توسط کمیته برگزاری مسابقات تست می‌شود که مشکلی نداشت. روز قبل از مسابقه ما شخصا اسلحه را تست کردیم. اما در پایان مسابقه و در تست رندوم متاسفانه وزن ماشه از استاندارد پایین‌تر بود و همین سبب شد تا پاراتیرانداز ما توسط داور ریجکت شده و دیسکالیفه شود. بدین ترتیب یکی از شانس‌های مسلم مدال ما از دست رفت.» 

سه رکورد با مدال المپیک

در دومین روز از بازی‌های المپیک هم نمایندگان کشورمان موفق به مدال‌آوری شدند. در جریان رقابت پرتاب کلاب 32F پرستو حبیبی ملی‌پوش کشورمان با رکورد ۲۶.۲۹ برنز گرفت. در پایان این رقابت اعتراضی از سوی مسئولان یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقه به عملکرد قهرمان لهستانی صورت گرفت که مثمرثمر بود و همه رکوردهای نماینده لهستان که طلا گرفته بود، خطا اعلام شده و او از جدول حذف شد. با این اتفاق، رتبه پرستو حبیبی بالا رفت و او مدال نقره را به خود اختصاص داد و پس از نماینده تونس در رده دوم قرار گرفت.  این مدال‌آوری چند نکته مهم داشت؛ حبیبی اولین بانوی شرکت‌کننده ایران در رشته پرتاب کلاب در پارالمپیک بود که موفق شد در نخستین حضورش مدال‌آور نیز لقب بگیرد. او همچنین رکورد آسیا را که پیش از این در اختیار خودش بود ارتقا داد. حبیبی ۲۲ ساله که سال قبل در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو مدال کسب کرد، کم‌سن‌ترین ورزشکار ایران در رشته پارادوومیدانی است که موفق به کسب مدال می‌شود.

اعتراضی که مدال به ارمغان آورد

پیش از تغییر رنگ مدال پرستو حبیبی، ظفر ذاکر در پرتاب وزنه پس از اعتراض مسئولان ایران، رتبه چهارمی خود را با مدال نقره و کسب عنوان نایب قهرمانی عوض کرد. علی‌اصغر هادی‌زاده سرپرست انجمن پارادوومیدانی درباره کسب مدال نقره توسط ظفر ذاکر چنین توضیح داد:«ما در حین مسابقه، پرتاب‌ها و همچنین تجهیزات رقبا را آنالیز می‌کنیم. به همین خاطر در رقابت پرتاب وزنه از نظر ما صندلی نفری که به مقام دوم رسید، دستکاری و از حالت استاندارد خارج شده بود. در فرصت قانونی که داشتیم به این موضوع اعتراض کردیم. یک اعتراض هم به نفر سوم داشتیم که روی نوع پرتاب آن بود. دقیقا پرتابی که منجر به مدال برنز شد، از نظر ما خطا بود. ما به موقع اعتراض خود را تقدیم کردیم و منتظر ماندیم تا فیلم پرتاب‌ها و تجهیزات را از نزدیک چک کنند. خدا را شکر با استدلال‌هایی که آورده بودیم، اعتراض ما را پذیرفتند و ظفر ذاکر با این اتفاقات به مدال نقره پارالمپیک رسید.»