اولین برد قرمز

هفته سوم لیگ برتر فوتبال هم به پایان رسید تا تیم‌ها تا بیست‌وشوم شهریورماه با این رقابت‌ها خداحافظی کنند. در هفته سوم تنها یک نتیجه تساوی به ثبت رسید تا پربردترین هفته تا به اینجای کار رقم خورده باشد. همچنین در پایان مسابقات، تراکتور که با پیروزی چهار گله به صدر جدول رسیده بود، دوباره به رده دوم رفت تا سپاهان بالاتر از همه رقبا در رده اول بایستد. همچنین سرخپوشان پایتخت بالاخره نخستین بردشان را جشن گرفتند تا به کورس رقابت بر سر جام قهرمانی برگردند. حالا تیم‌ها برای ۱۳ روز به تعطیلات فیفادی رفتند و این فرصت را دارند که روی نقاط ضعف خود کار کنند و پرقدرت‌تر لیگ را ادامه دهند.

 آریا طاری

صدر دوباره طلایی‌پوش شد

سپاهان اصفهان در حالی در یک بازی خانگی خارج از خانه (!) در ورزشگاه امام خمینی اراک میزبان شمس‌آذر قزوین بود که برای نخستین بار از تکنولوژی VAR بهره برد. البته سپاهانی‌ها فصل گذشته در فینال جام حذفی از VAR استفاده کرده بودند اما این برای نخستین بار بود که آنها در لیگ برتر با کمک‌داور ویدیویی به زمین مسابقه رفتند. 

طلایی‌پوشان با بردی که برابر شمس‌آذر به دست آوردند، رکورد صددرصد پیروزی خود را حفظ کردند و با 9 امتیاز بالاتر از تراکتورسازی تبریز به صدر جدول تکیه زدند. آنها حالا خوشحال‌ترین تیمی هستند که به استقبال فیفادی می‌روند

همان‌طور که انتظار می‌رفت طلایی‌پوشان اصفهان از همان ابتدا بازی هجومی را در دستور کار قرار دادند و خیلی زود هم روی دروازه حریف موقعیت گل ایجاد کردند. اما ناهماهنگی محمدمهدی محبی و رضا شکاری و در نهایت ضربه بد شکاری، منجر به از دست رفتن نخستین موقعیت سپاهان در این مسابقه شد. شاگردان ژوزه مورایس سرانجام در دقیقه 23 قفل دروازه شمس‌آذر را باز کردند و توسط کاوه رضایی به گل رسیدند. سپاهان در ادامه باز هم موقعیت‌های زیادی روی دروازه مهمان خود ایجاد کرد و اگر توپ‌هایش به تور می‌چسبید یک برد پرگل را تجربه می‌کرد. 

این موقعیت‌ها اما یک به یک از دست رفت تا آنها به برد یک بر صفر بسنده کنند. شمس‌آذر هم در دقایقی از بازی برای رسیدن به گل تساوی تلاش کرد اما دروازه پیام نیازمند باز نشد تا قزوینی‌ها با قبول دومین شکست در سومین بازی، یک امتیازی باقی بمانند و به رده سیزدهم جدول بروند. طلایی‌پوشان اما با این برد رکورد صددرصد پیروزی خود را حفظ کردند و با 9 امتیاز بالاتر از تراکتورسازی تبریز به صدر جدول تکیه زدند. آنها حالا خوشحال‌ترین تیمی هستند که به استقبال فیفادی می‌روند. 

برد اول، باخت اول

تیم‌های پرسپولیس و فولاد در حالی در هفته سوم مقابل هم قرار گرفتند که حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت فولاد در کانون توجهات قرار داشت. یحیی روزهای خوشی را در پرسپولیس سپری کرده و سه بار در لیگ برتر با این تیم جام قهرمانی را بالای سر برده است. این دیدار اما جدای از تمام خاطرات گذشته برای هر دو تیم اهمیت بسیار زیادی داشت. از یک سو خوان کارلوس گاریدو تشنه رسیدن به نخستین برد با پرسپولیس بود و از سوی دیگر یحیی گل‌محمدی نمی‌خواست نخستین شکستش با فولاد را مقابل تیم سابقش تجربه کند. درنهایت اما این پرسپولیس بود که برای اولین بار در فصل جدید لیگ برتر طعم برد را چشید و فولاد بعد از یک برد و یک تساوی، شکست را هم پذیرا شد. 

این دیدار که همچنان به دلیل خانه به دوشی سرخپوشان تهرانی در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین برگزار شد، درنهایت با گل‌های اوستون ارونوف وحید امیری به پایان رسید. البته که فولادی‌ها بدون ترس از اسامی بزرگ در ترکیب پرسپولیس بازی را تهاجمی آغاز کردند و حتی انتظار داشتند در دقیقه چهار، پیام حیدری برایشان پنالتی بگیرد اما داور VAR تصمیم حیدری را تایید کرد تا بازی ادامه پیدا کند. درمجموع فولادی‌ها نمایش خوبی مقابل پرسپولیس داشتند اما درنهایت شکست را پذیرا شدند تا با چهار امتیاز در رده دهم قرار بگیرند. اولین برد پرسپولیس هم باعث شد تا آنها در پایان هفته سوم، پنج امتیازی شوند و به رتبه پنجم جدول صعود کنند. 

از نکات جالب این دیدار این است که آخرین شکست یحیی گل‌محمدی مقابل پرسپولیس، 6 سال پیش و در بازی برگشت پرسپولیس و پدیده در لیگ هجدهم رقم خورده بود. جایی که سرخپوشان تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ با دو گل علی علیپور و سیامک نعمتی از سد پدیده گذشتند و صدرنشین شدند. بعد از آن بازی پدیده در بازی رفت لیگ نوزدهم با نتیجه یک بر صفر از سد پرسپولیس گذشت و سپس‌ یحیی هدایت قرمزهای پایتخت را بر عهده گرفت و جایگزین گابریل کالدرون شد. حضوری که چهار سال به طول انجامید و سرانجام گل‌محمدی در دی‌ماه سال پیش جای خود را به اوسمار ویرا داد.

تیم‌های نساجی مازندران و گل‌گهر سیرجان دیگر دیدار هفته سوم لیگ برتر را برگزار کردند. مازنی‌ها در این مسابقه، در سودای اولین پیروزی‌شان در فصل جدید لیگ برتر بودند و در طرف مقابل، سرمه‌ای‌پوشان سیرجانی بعد از شکست دادن استقلال خوزستان، هدف‌شان کسب دومین پیروزی پیاپی در لیگ بیست‌وچهارم بود و قصد داشتند تا بتوانند با دست پر از قائمشهر به سیرجان بازگردند

واگنین، تعویض طلایی تارتار 

تیم‌های نساجی مازندران و گل‌گهر سیرجان دیگر دیدار هفته سوم لیگ برتر را برگزار کردند. مازنی‌ها در این مسابقه، در سودای اولین پیروزی‌شان در فصل جدید لیگ برتر بودند و در طرف مقابل، سرمه‌ای‌پوشان سیرجانی بعد از شکست دادن استقلال خوزستان، هدف‌شان کسب دومین پیروزی پیاپی در لیگ بیست‌وچهارم بود و قصد داشتند تا بتوانند با دست پر از قائمشهر به سیرجان بازگردند. 

اولین موقعیت جدی بازی در دقیقه 34 ایجاد شد. جایی که حمید حاج‌ملک یک تصمیم بحث‌برانگیز گرفت و خطای هند محمدرضا حسینی را در محوطه جریمه نساجی اعلام کرد و نقطه پنالتی را به سود گل‌گهر نشان داد؛ تصمیمی که با اعتراض گسترده بازیکنان و کادرفنی نساجی همراه شد. با این وجود، تصمیم حاج‌ملک تغییری نکرد و احمدرضا زنده‌روح، پشت ضربه پنالتی به‌دست آمده ایستاد که لوآن پولی موفق به مهار ضربه پنالتی زنده‌روح شد تا بازهم نتیجه بازی تغییر نکند. پولی پیش از پایان نیمه نخست یک‌بار دیگر در نقش فرشته نجات در خط دروازه نساجی درخشید و شوت دیدنی ابوالفضل رزاق‌پور را مهار کرد تا نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کند. 

در دقیقه 59 محمدرضا حسینی با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد تا نساجی با 10 بازیکن کار خود را پیش ببرد! بعد از اخراج حسینی، مهدی تارتار به سراغ انجام تعویض‌های تهاجمی رفت و امیدوار بود که مهره‌های تعویضی تیمش به مانند هفته گذشته موفق به گلزنی شوند که این اتفاق رخ داد؛ به‌طوری‌که در دقیقه 83، گوستاوو واگنین روی ریباند شوت پیمان بابایی موفق به گلزنی شد تا با تک گل ستاره برزیلی سرمه‌ای‌پوشان که در نیمه دوم وارد ترکیب گل‌گهر شده بود، شاگردان مهدی تارتار در قائمشهر برنده شوند. 

گل‌گهری‌ها با رسیدن به سه امتیاز این دیدار، دومین برد پیاپی خود در لیگ بیست‌وچهارم را به‌دست آوردند و 6 امتیازی شدند و توانستند به رتبه سوم جدول رده‌بندی صعود کنند. نساجی‌چی‌ها هم در ادامه تیره‌روزی‌های خود، بازهم بازنده از زمین مسابقه خارج شدند تا با کسب تنها یک امتیاز، در رتبه چهاردهم جدول حضور داشته باشند. 

روزهای شیرین قوهای سپید

در شب بازی ملوان بندرانزلی و چادرملو اردکان، ورزشگاه سیروس قایقران انزلی مملو از جمعیت بود و هواداران ملوان استقبال چشمگیری از دومین مسابقه خانگی تیم‌شان در لیگ بیست‌وچهارم داشتند. بازی دو تیم جذاب و پرهیجان آغاز شد و خیلی زود ملوانی‌ها توانستند گل اول را به ‌ثمر برسانند؛ به ‌طوری‌که روی یک رفت‌وبرگشت ارسال امید نورافکن، توپ به رضا غندی‌پور رسید و پدیده ملوان در دقیقه 9 توانست تیمش را پیش بیندازد. در دقیقه 13، غندی‌پور روی ارسال امید نورافکن بار دیگر صاحب موقعیت گلزنی شد که این‌بار ماردن، دروازه‌بان برزیلی چادرملو سد راه گلزنی مهاجم جوان ملوان شد. شاگردان سعید اخباری به دنبال رسیدن به گل تساوی بودند که در دقیقه 21، روی تاثیرگذاری علاالدین الدالی و شوت دیدنی و پرقدرت ویکتور سانتوس به خواسته خود رسیدند و دروازه ملوان فرو ریخت. غندی‌پور در دقیقه 32 دومین گل ملوان را هم وارد دروازه مهمان کرد تا شب خود را کامل کند. در نیمه دوم هم این نیما انتظاری بود که پایش به گل باز شد و نتیجه را سه بر یک به سود قوهای سپید تغییر داد. 

در تقابل پرسپولیس و فولاد، از یک سو خوان کارلوس گاریدو تشنه رسیدن به نخستین برد با پرسپولیس بود و از سوی دیگر یحیی گل‌محمدی نمی‌خواست نخستین شکستش با فولاد را مقابل تیم سابقش تجربه کند. درنهایت اما این پرسپولیس بود که برای اولین بار در فصل جدید لیگ برتر طعم برد را چشید و فولاد بعد از یک برد و یک تساوی، شکست را هم پذیرا شد

رضا غندی‌پور اما در این دیدار بیش از همیشه نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. او در دیدار ابتدایی لیگ بیست‌وچهارم موفق شد برابر گل‌گهر یک ضربه پنالتی کسب کند که البته امید نورافکن آن را به گل تبدیل کرد. در هفته دوم، برای اولین‌بار نام غندی‌پور‌ روی زبان‌ها افتاد. رضا مقابل خط دفاعی سرسخت استقلال گل زد تا نوید ظهور یک ستاره جوان را در فوتبال ایران دهد. ستاره جوان ملوان در هفته سوم لیگ برتر، بار دیگر در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی درخشید و بعد از کسب پنالتی در بازی هفته نخست، این‌بار مقابل چادرملو اردکان دو گل زد تا ثابت کند درخشش او صرفا یک جرقه نبوده و ادامه‌ دارد. غندی‌پور اکنون تبدیل به کانون توجه لیگ برتر شده و باید دید این عملکرد خوب تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. 

ملوان با این برد هفت امتیازی شد و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به تراکتور تبریز به رتبه سوم جدول صعود کرد. چادرملو اردکان هم با یک امتیاز در رتبه پانزدهم جدول باقی ماند و همچنان شاگردان سعید اخباری در حسرت کسب اولین پیروزی‌شان در تاریخ لیگ برتر هستند!