نگار رشیدی 

برخلاف اینکه کاروان المپیکی ایران برای رسیدن به نخستین مدال خود 11 روز انتظار کشید، کاروان پارالمپیکی کشورمان در نخستین روز از رقابت‌ها مدال گرفت تا خیلی زود وارد جدول مدالی این رقابت‌ها شود. در نخستین روز این مسابقات کاروان ایران در دو رشته پاراتکواندو و پاراتیروکمان نماینده داشت که طبق انتظارات در تکواندو صاحب مدال شد؛ چراکه کمانداران تنها در دور مقدماتی به رقابت پرداختند و خبری از توزیع مدال در این رشته نبود. 

دختر 15 ساله روی سکوی دوم

انتظاری که از تیم ملی پاراتکواندو می‌رفت، کسب دو مدال طلا در روز نخست بود. اما درنهایت مریم عبدا...پور به مدال نرسید و زهرا رحیمی روی سکوی دوم ایستاد تا نخستین مدال کاروان کشورمان رنگ نقره‌ای داشته باشد. رحیمی که تنها 15 سال دارد و عمر حضورش در تیم ملی هنوز به یک سال نرسیده، در گام نخست موفق به برتری 13 بر دو مقابل ژیان شائو از چین شد و در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز با نتیجه 6 بر چهار از سد ماریا ادواردو ماچادو از برزیل گذشته بود. او در دیدار نیمه‌نهایی نیز با نتیجه 6 بر صفر آنا یاپیرادزه از گرجستان را شکست داد و در فینال وزن 52- کیلوگرم کلاس k44 به مصاف سورنجاف اولنبایف از مغولستان رفت و با نتیجه پنج بر دو مغلوب حریفش شد و به مدال ارزشمند نقره رسید. نخستین مدال‌آور ایران در پارالمپیک پاریس در حالی روی سکوی دوم ایستاد که عنوان کرد قبل از فینال با آسیب‌دیدگی زانو روبه‌رو شده و علاوه بر این حریفش در فینال هم عملکرد بهتری داشته است. حالا رحیمی با این مدال انگیزه دارد که در میادین بعدی و المپیک‌هایش پیش رو به مدال‌های خوشرنگ‌تری برسد. او تنها 15 سال دارد و می‌تواند در آینده به یک چهره مدعی در این رشته تبدیل شود. 

اتفاق به یادماندنی اما اهدای مدال رحیمی توسط جکی چان بازیگر و رزمی‌کار معروف هنگ‌کنگی بود که حسابی سر و صدا کرد و لحظات به یاد ماندنی را برای ورزشکاران روی سکو رقم زد. 

عبدا...پور با رای داور به مدال نرسید

مریم عبدا...پور نماینده وزن ۴۷- کیلوگرم زنان ایران هم با وجود اینکه برای نخستین بار راهی پارالمپیک شده بود، به واسطه کارنامه پربارش انتظار مدال از او می‌رفت. او پس از یک دور استراحت، نتیجه را به «اسپینوزا» از پرو دارنده مدال طلای دوره قبل بازی‌های پارالمپیک واگذار کرد و به گروه شانس مجدد رفت. عبدا...پور در اولین دیدار خود در این مبارزه باید با نماینده مکزیک مبارزه می‌کرد که این حریف به دلیل ضربه خطا در بازی قبلی خود از دور مسابقات حذف شد تا عبدالله پور به دیدار رده‌بندی صعود کند. نماینده ایران برای کسب مدال برنز به مصاف خووانسودا فوانگ‌کیتچا تایلندی به روی شیاپچانگ رفت و در یک نبرد نزدیک و نفسگیر برابر حریف تایلندی در تایم عادی به تساوی چهار-چهار رسید تا مسابقه به راند طلایی کشیده شود. در راند طلایی هم امتیازی رد و بدل نشد تا در نهایت با رای داوران هوگوپوش تایلندی برنده اعلام شده و عبدا...پور از رسیدن به مدال برنز محروم بماند.

حمایت کشاورز از شاگردانش

عاطفه کشاورز سرمربی تیم ملی پاراتکواندو زنان ایران در پایان رقابت‌های روز نخست، درباره عملکرد دو شاگردش گفت:«دختران ما بازی‌های سنگینی داشتند. عبدا...پور با قهرمان دوره قبلی پارالمپیک در دور اول بازی کرد که دو بار او را شکست داده بود اما در این میدان بزرگ، تجربه حرف اول را می‌زند و حریف باتجربه‌تر بود. زهرا رحیمی جوان‌ترین ورزشکار کاروان اعزامی ایران به پاریس بود که با رنک دو و چهار جهان و قهرمان بازی‌های پاراآسیایی هانگژو مبارزه کرد و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در فینال حریف رحیمی بازیکن باتجربه‌ای بود و تجربه‌اش بر رحیمی چربید. با این وجود خوشحالم که مدال گرفت و امیدوارم در مسابقات و پارالمپیک‌های بعدی جبران کند.»  او درباره افت پاراتکواندوکار ایران در بازی آخر و گام پایانی گفت:«بازیکنان ما جوان هستند و هرچه مسابقات به سمت مبارزات پایانی و فینال می‌رفت، جو سالن سنگین‌تر می‌شد و برای بازیکنان ما که کم‌تجربه هستند، تحمل و مدیریت آن سخت بود. در کل از عملکرد ملی‌پوشان ایران راضی هستم.» 

پنج رشته از ایران در میدان امروز 

کاروان ایران روز گذشته در هفت رشته نماینده داشت. تا عصر روز گذشته رقیه شجاعی، نماینده پاراتیراندازی ایران در پاریس که تجربه حضور در رقابت‌های توکیو را هم داشت از صعود به مرحله فینال بازماند و در رده نهم ایستاد. در مسابقات شنا هم سینا ضیغمی‌نژاد در گروه اول مقدماتی با ثبت زمان ١:١٠:٥٨ دقیقه در رده چهارم قرار گرفت و به فینال رسید اما شاهین ایزدیار در گروه دوم مقدماتی با ثبت زمان ١:١٣:٠٤ در رده هفتم ایستاد و از صعود به فینال بازماند.  در رقابت‌های امروز هم علیرضا بخت و حامد حق‌شناس در پاراتکواندو، نسرین شاهی و ساره جوانمردی در پاراتیراندازی، امان‌ا... پاپی در پرتاب نیزه مردان کلاس F۵۷، فاطمه همتی در صورت صعود در پاراتیروکمان به میدان می‌روند و تیم ملی گلبال هم به مصاف برزیل می‌رود.