بحران آبی

نخستین روز از هفته سوم لیگ برتر همه چیز داشت؛ از بازی پرگل گرفته تا تساوی و حاشیه و بحران! در این روز چهار بازی برگزار شد که تراکتورسازی و مس رفسنجان به پیروزی رسیدند، خیبر خرم‌آباد نخستین تساوی فصلش را تجربه کرد و در پرحاشیه‌ترین مسابقه استقلال تهران طعم شکست را مقابل هم‌نام خوزستانی خود چشید.

 آریا طاری

 

جنجال در خوزستان

در تمامی بازی‌هایی که تا پنجشنبه‌شب در فصل جدید لیگ برتر فوتبال برگزار شد، هیچ مسابقه‌ای به اندازه نبرد استقلال تهران و استقلال خوزستان حاشیه نداشت. بازی‌ای که با پیروزی یک بر صفر تیم خوزستانی همراه شد اما این برد به صحنه‌های نازیبایی در ورزشگاه فولاد آره‌نا گره خورد. البته باید گفت که حواشی پیش از شروع تقابل دو تیم آغاز شده بود. به عنوان مثال خوزستانی‌ها به دنبال این بودند که در ورزشگاه فولاد از استقلال تهران میزبانی کنند که این موضوع تا روز برگزاری مسابقه با مخالفت فولادی‌ها روبه‌رو بود. هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل باشگاه فولاد با تکیه به این موضوع که هواداران فولاد دوست ندارند میزبان جواد نکونام باشند، دست رد به درخواست استقلالی‌ها زد. درنهایت اما صبح روز بازی اعلام شد استقلال خوزستان می‌تواند بدون تماشاگر در این ورزشگاه میزبانی کند و چند ساعت بعد اجازه حضور هوادارها هم صادر شد. 

در تمامی بازی‌هایی که تا پنجشنبه‌شب در فصل جدید لیگ برتر فوتبال برگزار شد، هیچ مسابقه‌ای به اندازه نبرد استقلال تهران و استقلال خوزستان حاشیه نداشت. بازی‌ای که با پیروزی یک بر صفر تیم خوزستانی همراه شد اما این برد به صحنه‌های نازیبایی در ورزشگاه فولاد آره‌نا گره خورد

از سوی دیگر استقلالی‌ها هم با حاشیه‌های زیادی پا به این دیدار گذاشتند. آنها تا روز مسابقه درگیر این بودند که بتوانند از مهاجم آرژانتینی‌ خود در دیدار هفته سوم استفاده کنند. آنها برای ثبت قرارداد گوستاوو بلانکو و صادر شدن مجوز بازی او ابتدا مهرداد محمدی را از لیست خارج کردند که باز هم رقم مورد نظر آبی‌ها در سقف بودجه خالی نشد. آبی‌ها در ادامه نام آرمین سهرابیان را هم از لیست خارج کردند تا هر طور شده بلانکو راهی میدان شود. مهاجمی که در یک نیمه حضورش در زمین نتوانست کار خاصی انجام بدهد تا همه این تلاش‌ها بی‌فایده باشد. 

با حال استقلال تهران از دو بازیکن خارجی‌ای که تازه جذب کرده یعنی کاکوتا و اندونگ بهره می‌برد و باز هم نتوانست بازی نمایش خوبی داشته باشد. درمجموع تیم جواد نکونام در این دیدار موقعیتی روی دروازه میزبان خود خلق نکرد و این استقلال خوزستان بود که توانست با سرمربی خارجی خود هم‌نام تهرانی خود را به خوبی مدیریت و نخستین شکست را به آنها تحمیل کند. 

دو تیم در حالی مقابل هم قرار گرفتند که در شرایط کاملا متفاوتی بودند. خوزستانی‌ها از دو بازی اول تنها یک امتیاز به دست آورده بودند اما تیم نکونام با چهار امتیاز به این بازی آمده بود و در نخستین مسابقه‌اش بدون VAR نتوانست امتیازی به دست بیاورد تا هم روند شکست‌ناپذیری‌اش مقابل این تیم متوقف شود و هم سلامی ویژه به بحران داشته باشد. جواد نکونام که در جریان این بازی با شعار هواداران علیه خود و حمایت از فرهاد مجیدی هم روبه‌رو شد، برای خروج از بحران باید هرچه سریع‌تر دست به کار شود. او در نشست خبری بعد از بازی از هواداران عذرخواهی کرد و قول داد تا روز آخر برای قهرمانی بجنگند؛ اما هواداران چیزی بیشتر از عذرخواهی از سرمربی تیم‌شان می‌خواهند و انتظار دارند که استقلال در زمین در قامت یک مدعی ظاهر شود.  از دیگر حاشیه‌های این دیدار باید به حضور گسترده جیمی‌جامپ‌ها اشاره کرد. از بین دو نیمه تا آخر بازی بارها جیمی‌جامپ‌ها خودشان را به زمین رساندند تا بازی از سوی آنها هم با اخلال روبه‌رو شود. 

بارش بطری‌های آب معدنی در آخرین دقایق بازی هم مشکل‌ساز شد و صحنه‌های زشتی را ایجاد کرد. ابوالفضل کوهی، بازیکن تیم استقلال خوزستان هم نامش را در بین حاشیه‌سازان ثبت کرد. او در دقیقه 90 صاحب ضربه کرنر شد و شروع به تحریک هواداران استقلال کرد. همین کار هم استارت پرتاب بطری‌ها به درون زمین را زد. درنهایت ترکش‌های این اتفاق به استقلال خوزستان خورد و هم کوهی و هم تماشاگران این تیم تا اطلاع ثانوی از حضور در ورزشگاه محروم شدند. 

موتور تراکتور خاموش‌ نمی‌شود

درست است که هنوز زود است که تیم قهرمان را پیش‌بینی کرد اما تا همین جای کار با نگاهی به اوضاع چهار تیم مدعی قهرمانی یعنی استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و سپاهان باید گفت که دو تیم تبریزی و اصفهانی بیشتر شمایل تیم قهرمان را دارند. آنها در روزهایی که دو تیم پایتخت‌نشین امتیاز از دست می‌دهند، رقبا را گلباران می‌کنند و به سمت کسب جام قهرمانی در حرکت‌اند. 

تراکتورسازی تبریزی که از همان هفته اول بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته است، در هفته سوم هوادار را با چهار گل شکست داد تا به صورت موقت به صدر جدول‌ رده‌بندی صعود کند. درواقع باید گفت شاگردان دراگان اسکوچیچ در تهران آتشبازی به راه انداختند و عطش‌شان به رسیدن به گل‌های بیشتر، یک شب به یادماندنی را برای‌شان رقم زد. اسکوچیچ و تیم پرستاره‌اش امسال بازی‌های مورد علاقه هواداران را به نمایش می‌گذارند و امیدوارند با بردن جام قهرمانی به خانه، این روزهای شاد را کامل کنند. هوادارانی که در تهران هم تیم خود را تنها نگذاشتند و با حضور 25 هزار نفری خود، ورزشگاه شهدای شهر قدس را به ورزشگاه خانگی تبدیل کردند. 

شاگردان مهدی رحمتی اما برای سومین هفته پیاپی در گلزنی ناکام ماندند و با یک شکست سخت خانگی به استقبال تعطیلات فیفادی رفتند. آنها از سه بازی ابتدایی فصل تنها یک امتیاز گرفته‌اند و روزهای خوبی را تجربه نمی‌کنند. 

تراکتورسازی تبریزی که از همان هفته اول بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته است، در هفته سوم هوادار را با چهار گل شکست داد تا به صورت موقت به صدر جدول‌ رده‌بندی صعود کند. درواقع باید گفت شاگردان دراگان اسکوچیچ در تهران آتشبازی به راه انداختند و عطش‌شان به رسیدن به گل‌های بیشتر، یک شب به یادماندنی را برای‌شان رقم زد

سلام مس رفسنجان به برد اول 

بالاخره محرم نویدکیا طعم برد را چشید. سرمربی نارنجی‌پوشان رفسنجان که شروع سختی در فصل جدید داشت، بعد از شکست برابر تراکتور و تساوی با فولاد در یک بازی خانگی مقابل آلومینیوم اراک قرار گرفت و هم پایش به گل باز شد و هم اولین بردش در فصل جدید را به ثبت رساند. در این دیدار تمام بازیکنان مس عملکرد خوبی داشتند و به خوبی نقش خود را در این برد ایفا کردند و صحنه‌های دیدنی را رقم زدند. یکی از لحظات جذاب بازی، در دقیقه 36 بود که داور در شرایطی که دو تیم یک-یک مساوی بودند، به نفع ایرالکو ضربه پنالتی اعلام کرد. سیدمهران موسوی مدافع و کاپیتان تیم آلومینیوم اراک پشت توپ ایستاد اما حامد لک به زیبایی این توپ را مهار کرد تا این‌چنین به تیم خود  انگیزه بدهد. 

علی شجاعی هافبک چپ مسی‌ها هم یکی از ستاره‌های زمین بود. او در دقیقه 94 به زمین آمد و درست 20 ثانیه بعد گل سوم تیمش را به ثمر رساند تا آب پاکی را روی دست مهمان خود که برای رسیدن به تساوی تلاش می‌کرد، بریزد. هافبک سابق پرسپولیس در این صحنه با سرعت هرچه تمام‌تر خود را به محوطه جریمه رساند تا پاس سباستین را با یک ضربه نهایی همراه کرده و گل سوم تیمش را به ثمر برساند. 

در این بین نباید عیسی مرادی را نادیده گرفت. مهاجمی که دو گل از سه گل تیم تیمش را به ثمر رساند تا بار دیگر در لیگ برتر جان بگیرد. او در این بازی گل‌های بسیار زیبایی به ثمر رساند و با آگاهی محیطی بالا از آشفتگی خط دفاع آلومینیوم اراک کاملا استفاده کرد و دو بار خلیفه را تسلیم ضربه‌های خود کرد. مرادی به خوبی در قلب دفاع آلومینیوم اراک قرار می‌گرفت و می‌توانست به سادگی با توجه به آگاهی محیطی بالای خود به عمق برود و هر زمان می‌خواست شوت بزند.

مرادی پیش از این در سپاهان روزهای خوبی زیر نظر مورایس داشت اما در فصل گذشته تصمیم گرفت به صورت قرضی به شمس‌آذر برود و همراه با سعید دقیقی شرایط خاصی داشت. او حالا به رفسنجان رفته تا زیر نظر محرم نویدکیا برای مس بازی کند و پس از دومین بازی خود برای تیمش موفق شد بعد از هفته هفدهم لیگ بیست و سوم دوباره در لیگ برتر گلزنی کند و بتواند به عنوان مهاجم اصلی تیم جدیدش در قامت جانشین سجاد شهباززاده و شیمبا خودش را ثابت کند.

فرار خیبر از شکست در خانه

خیبر خرم‌آباد، تیم تازه‌ لیگ‌برتری شده فوتبال ایران، در این سه هفته بهتر از چیزی که تصور می‌شد عمل کرده است. این تیم در بازی اول هوادار را برد، در بازی دوم فاصله‌ای تا تقسیم امتیاز با سپاهان مدعی نداشت و در بازی سوم توانست از شکست فرار کند و یک امتیاز را در خانه برای خود نگه دارد. شاگردان رضا مهاجری در دیدار هفته سوم میزبان ذوب‌آهنی بودند که با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. با این حال ذوبی‌ها بازی را بهتر شروع کردند تا بعد از دو تساوی، نخستین بردشان را جشن بگیرند. درنهایت اما کوین بولی ستاره ساحل عاجی خیبری‌ها فرشته نجات تیمش شد و با به ثمر رساندن گل تساوی، خیبر را از یک شکست خانگی دور کرد. 

نکته عجیب این بازی اما نرسیدن وسایل VAR به خرم‌آباد بود تا برخلاف اینکه گفته شده بود این بازی با کمک‌داور ویدیویی برگزار می‌شود، خبری از این سیستم در این بازی نباشد. این در حالی است که اتاق این سیستم در ورزشگاه تختی خرم‌آباد آماده شده بود و موعود بنیادی‌فر هم به عنوان داور VAR به لرستان رفته بود! گفته می‌شود دیر رسیدن تجهیزات از دوبی دلیل اصلی این اتفاق بوده و از بازی بعدی، مسابقات خیبر با حضور کمک‌داور ویدیویی برگزار می‌شود.