تقابل هم‌رنگ‌ها

امروز و فردا سومین هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران برگزار می‌شود. رقابت‌هایی که هنوز همه بازی‌ها در آن از VAR بهره‌مند نیستند، تعدادی از تیم‌ها همچنان ورزشگاه خانگی ثابت ندارند و برای میزبانی از مهمانان خود ناچار به سفر به شهرهای دیگر هستند و تعدادی از باشگاه‌ها هم خیلی زود دست به اعتراض و شکایت شده‌اند و پرونده‌های خود را در حاشیه برگزاری مسابقات‌شان دنبال می‌کنند. در کنار تمام این موارد، تیم‌های مدعی همچنان به دنبال جمع کردن همه امتیازات در ابتدای مسابقات هستند تا در پایان راه برای قهرمانی، کارشان به اما و اگر کشیده نشود. نکته جالب این هفته تقابل تیم‌های هم‌رنگ است؛ درواقع پرسپولیس با فولاد دیدار می‌کند و آبی‌پوشان تهرانی و خوزستانی هم به مصاف هم می‌روند.

 آریا طاری

 

سلام یحیی به تیم سابق 

در هفته دوم لیگ برتر، پرسپولیس و تراکتور مهم‌ترین بازی را برگزار کردند. حالا در هفته سوم هم باز این پرسپولیس است که در حساس‌ترین نبرد هفته حضور دارد. سرخ‌پوشان پایتخت فردا در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین میزبان فولاد خوزستان هستند؛ تیمی که سرمربی سابق‌شان روی نیمکتش حضور دارد. کسی که بارها با پرسپولیس جشن قهرمانی گرفته و همین موضوع حساسیت این دیدار را دوچندان می‌کند. به خصوص که شاگردان خوان کارلوس گاریدو در دو هفته نخست رنگ برد را ندیدند و امروز برای اولین پیروزی‌شان مقابل فولاد یحیی گل‌محمدی به میدان می‌روند. 

در دو دیدار رفت و برگشت فصل گذشته، پرسپولیس با اختلاف دو گل توانسته برابر فولاد برنده باشد. اما آمار تقابل‌های یحیی با پرسپولیس متفاوت است. گل‌محمدی قبل از اینکه راهی پرسپولیس شود، 14 بار به عنوان سرمربی در تیم‌های ذوب‌آهن، تراکتور، نفت تهران و پدیده (شهر خودرو) مقابل پرسپولیس قرار گرفته که حاصل آن پنج پیروزی، دو تساوی و هفت شکست بوده است. یکی از این تقابل‌ها اما خاطره بسیار تلخی برای پرسپولیسی‌ها به همراه دارد. در لیگ پانزدهم که یحیی روی نیمکت ذوب‌آهن حضور داشت، در دو دیدار رفت و برگشت چهار امتیاز از 6 امتیاز ممکن را از سرخ‌ها گرفت تا قهرمانی این تیم را از آنها بگیرد. در آن فصل نبرد قهرمانی بین پرسپولیس و استقلال خوزستان بود که خوزستانی‌ها در هفته پایانی با شکست تیم گل‌محمدی جام قهرمانی را تصاحب کردند. اتفاقی که موجی از دلخوری هواداران پرسپولیس از یحیی را به دنبال داشت. 

حالا دو تیم در حالی مقابل هم به میدان می‌روند که نتیجه این بازی برای هر دو مربی اهمیت ویژه‌ای دارد. گاریدو در صورت شکست دادن سرمربی پرافتخار لیگ برتری، به اولین پیروزی خود با پرسپولیس می‌رسد و از سوی دیگر گل‌محمدی اصلا دلش نمی‌خواهد در اولین تقابل با تیم سابق خود بازنده میدان را ترک کند. 

نبرد آبی‌پوشان در خوزستان 

یکی دیگر از تیم‌هایی که هفته سوم را با جست‌وجو برای برد آغاز می‌کند، استقلال خوزستان است. شاگردان میودراگ بوژوویچ که از دو هفته نخست لیگ برتر تنها یک امتیاز به دست آورده‌اند، برای اینکه در هفته سوم جای خالی پیروزی در جدول مسابقات را پر کنند، باید هم‌نام تهرانی خود را شکست بدهند. مصافی سخت مقابل مدعی قهرمانی که در خانه برگزار می‌شود. 

در بازی امروز اما دو تیم خبرهای خوب و بدی در رابطه با بازیکنان‌شان دارند. در استقلال خوزستان محمد آبشک و ساوویو روبرتو که در دو هفته گذشته غایب بودند، می‌توانند در این دیدار تیم‌شان را همراهی‌ کنند. خوزستانی‌ها علاوه بر این دو بازیکن سایر نفرات خود را هم در اختیار خواهند داشت و هیچ محروم و مصدومی در این تیم وجود ندارد. 

در استقلال هم ابوالفضل جلالی که به دلیل آسیب‌دیدگی در اردوی ترکیه نتوانست در دو بازی ابتدایی استقلال به میدان برود، با رفع مصدومیت، آبی‌پوشان را در سفر به خوزستان همراهی خواهد کرد. ایمان سلیمی مدافع استقلال اما به دلیل آسیب‌دیدگی دیدار مقابل استقلال خوزستان را از دست داد. سازمان لیگ همچنین مجوز بازی گوستاوو بلانکو را هم صادر نکرد تا مهاجم آرژانتینی آبی‌ها تنها مسافر اهواز باشد و از بیرون مستطیل سبز بازی تیمش را تماشا کند. 

تلاش رحمتی برای طلسم‌شکنی 

تقابل هوادار و تراکتور امروز در ورزشگاه شهر قدس برگزار می‌شود. هوادار در حالی میزبان این دیدار است که با یک امتیاز در رده سیزدهم حضور دارد و رقیبش بعد از تساوی مقابل پرسپولیس در هفته دوم با چهار امتیاز در رده دوم ایستاده است. دو تیم تاکنون ۶ بار در چارچوب لیگ ‌برتر به مصاف هم رفته‌اند که چهار بازی را تراکتور برده، یک بازی را هوادار و یک بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. نکته جالب اینکه، در سه میزبانی هوادار از تیم تبریزی نتیجه مشابه یک بر صفر حاصل شده که دو برد به نام تراکتور و یک برد به نام هوادار ثبت شده است. حالا هوادار برای چهارمین بار میزبان است و باید دید باز هم نتیجه یک بر صفر رقم می‌‌خورد یا نه. 

از سوی دیگر آمار تقابل‌های سیدمهدی رحمتی سرمربی هوادار با تراکتور روی عدد «دو» می‌چرخد. رحمتی تاکنون 6 بار به عنوان سرمربی مقابل تراکتور قرار گرفته که دو برد، دو مساوی و دو شکست به دست آورده است. رحمتی همچنین آخرین بار سه فصل پیش که هدایت آلومینیوم را بر عهده داشت با تک‌گل علی آل‌کثیر تراکتورسازی را شکست داد. او حالا پس از حدود ۹۰۱ روز به دنبال شکستن رکورد منفی خود مقابل تراکتور و کسب سومین پیروزی مقابل این تیم است.

سپاهان با تمام قوا مقابل تیم قزوینی

سپاهان اصفهان که یکی از تیم‌های پرستاره فصل جدید لیگ برتر به حساب می‌آید و با 6 امتیاز به صدر جدول رده‌بندی تکیه زده، فردا میزبان شمس‌آذر قزوین است. ژوزه مورایس که تا جای ممکن تیمش را در این فصل تقویت کرده تا بعد از قهرمانی در جام حذفی، طعم قهرمانی در لیگ برتر را هم بچشد، قصد دارد با تمام قوا از مهمان خود پذیرایی کند. سپاهان که با وجود پر بودن سقف بودجه دست از خرید جدید نکشید، در جلسه‌ای با مسئولان مربوطه تلاش کرد تا قرارداد چهار بازیکنش ثبت شود و مورایس با دست کاملا پر تیمش را راهی نبرد هفته سوم کند. 

پرسپولیس و فولاد در حالی مقابل هم به میدان می‌روند که نتیجه این بازی برای هر دو مربی اهمیت ویژه‌ای دارد. گاریدو در صورت شکست دادن سرمربی پرافتخار لیگ برتری، به اولین پیروزی خود با پرسپولیس می‌رسد و از سوی دیگر گل‌محمدی اصلا دلش نمی‌خواهد در اولین تقابل با تیم سابق خود بازنده میدان را ترک کند

سپاهان و شمس‌آذر فصل گذشته سه بار با هم روبه‌رو شدند که دو برد برای سپاهان در لیگ برتر و جام حذفی و یک برد برای شمس‌آذر در لیگ ثبت شده است. شمس‌آذر با کسب یک امتیاز از دو هفته در رده یازدهم جدول‌ رده‌بندی قرار دارد. 

سفر سبزپوشان به خرم‌آباد در اوج بی‌پولی! 

ذوب‌آهن اصفهان که با دو تساوی مقابل پرسپولیس و هوادار در رده دهم جدول رده‌بندی قرار دارد، امروز باید در خانه خیبر به مصاف این تیم تازه‌ لیگ‌برتری شده برود. سفری که در اوج مشکلات بسیار از جمله بی‌پولی انجام شده است. این تیم ریشه‌دار فصل گذشته با هدایت محمد ربیعی عملکرد خوبی داشت و در رده پنجم به کار خود پایان داد اما برخلاف اینکه انتظار می‌رفت اوضاع این تیم در فصل جدید بهبود یابد، مشکلات عجیبی پیش روی سبزپوشان قرار گرفته است. 

مشکلات مالی ذوب‌آهن تا حدی است که بازیکنان و کادر فنی هنوز مبلغی از قراردادشان را دریافت نکرده‌اند و هنوز حدود 15 درصد از فصل قبل طلبکار هستند. اوضاع مالی آنقدر وخیم است که تیم حتی پول تهیه بلیت هواپیما را هم نداشته و با اتوبوس راهی خرم‌آباد شده است! باید دید مدیران کارخانه ذوب‌آهن چه تدبیری برای برون‌رفت تیم از این وضعیت می‌اندیشند. 

مس به دنبال تداوم پیروزی 

مس رفسنجان امروز در خانه میزبان آلومینیوم اراک است. مسی‌ها فصل گذشته در دو دیدار رفت و برگشت موفق به شکست حریف اراکی خود شدند و در نیمه‌نهایی جام حذفی هم این تیم را در ضربات پنالتی شکست دادند. حالا محرم نویدکیا در حالی شاگردانش را روانه میدان می‌کند که هدف این تیم ادامه پیروزی مقابل آلومینیوم اراک است. البته که جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی نشان از برتری تیم اراکی دارد. آلومینیوم اراک با دو امتیاز در رده نهم ایستاده و مس رفسنجان با یک امتیاز در قعر جدول به سر می‌برد. محرم برای اینکه تیمش را از ته جدول جدا کند، امروز باید سه امتیاز بازی را به دست بیاورد. 

سپاهان اصفهان که با 6 امتیاز به صدر جدول رده‌بندی تکیه زده، فردا میزبان شمس‌آذر قزوین است. ژوزه مورایس که تا جای ممکن تیمش را در این فصل تقویت کرده تا بعد از قهرمانی در جام حذفی، طعم قهرمانی در لیگ برتر را هم بچشد، قصد دارد با تمام قوا از مهمان خود پذیرایی کند

چهار-یک به نفع گل‌گهر

نساجی مازندران بعد از یک شکست و یک تساوی، فردا می‌خواهد هر طور شده در خانه به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. آنها اما تیمی را مقابل خود می‌بینند که در پنج رویارویی اخیرشان دست بالاتر را داشته و چهار بار به پیروزی رسیده است. شاگردان ساکت الهامی فردا میزبان گل‌گهر هستند که با سه امتیاز در رده ششم جدول رده‌بندی ایستاده و برای پنجمین برد مقابل نساجی به مازندران سفر می‌کند.  

دیدار اول ملوان و چادرملو

ملوان بندرانزلی که با حضور مازیار زارع روی نیمکت خود روحیه تازه‌ای گرفته، فردا میزبان چادرملویی است که تازه به لیگ برتر راه پیدا کرده است. قوهای سپید انزلی بعد از تساوی مقابل استقلال تهران آماده هستند که سه امتیاز خانگی را به جیب بزنند و در جمع بالانشین‌های جدول باقی بمانند. چادرملوی اردکان کار سختی مقابل ملوان دارد.