آریا طاری

عربستان طی چند سال گذشته سعی داشته تا با جذب ستاره‌های فوتبال دنیا، لیگی جذاب را به نمایش بگذارد و به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند. عربستانی‌ها تا حدود زیادی در این کار هم موفق بودند و با پیشنهادهای نجومی خود، ستاره‌های زیادی را به کشور خود آوردند. در راس این بازیکنان باید به کریستین رونالدو اشاره کرد که راهی النصر شد و طبق آخرین صحبت‌هایش با همین تیم به دوران فوتبال خود پایان می‌دهد. همچنین کریم بنزما، سادیو مانه، انگولو کانته، سرژ میلینکوویچ ساویچ، کالیدو کولیبالی، ادوارد مندی، بابی فیرمینو و ریاض محرز مهم‌ترین بازیکنانی بودند که پس از رونالدو مسافر لیگ عربستان سعودی شدند. 

در این بین اما عربستانی‌ها در جذب بازیکنان آرژانتینی‌ها موفق نبودند. آنها پیشنهادهای نجومی خود را مقابل آرژانتینی‌ها هم بارها گذاشته‌اند اما با یک پاسخ نه بزرگ روبه‌رو شده‌اند. در آخرین مورد پائولو دیبالا در آستانه پیوستن به القادسیه عربستان قرار داشت و حتی هواداران رم برای خداحافظی از او آماده بودند. دیبالا می‌توانست در این تیم عربستانی دستمزد 75 میلیون یورویی دریافت کند اما در لحظه آخر نظرش را تغییر داد و به پیشنهاد نجومی القادسیه جواب منفی داد. شماره 10 رم بعد از رد این پیشنهاد اعلام کرد در زندگی برای او همه چیز پول نیست و خانواده و شهر و تیم ملی هم مهم هستند. پیش از دیبالاها هم نام‌های بزرگی حضور در لیگ عربستان را رد کرده بودند. 

مهم‌ترین ستاره‌ای که از لیگ عربستان دوری کرد، لیونل مسی بود. فوق‌ستاره آرژانتینی سابق بلوگرانا اولین ستاره بزرگ آلبی‌سلسته بود که پیشنهاد باورنکردنی لیگ عربستان را رد کرد. او با پایان قرارداد دو ساله‌اش با پاری‌سن‌ژرمن تصمیم به ترک فرانسه گرفت. بازگشت به بارسلونا خواسته قلبی مسی بود اما شرایط مالی آبی‌اناری‌ها این اجازه را نمی‌داد که آنها برای جذب مسی تلاش جدی انجام بدهند. به این ترتیب مسی با دو پیشنها ویژه روبه‌رو شد؛ بازی در آمریکا یا حضور در لیگ عربستان. مسی می‌توانست با انتخاب عربستان دستمزد یک میلیارد یورویی را به جیب بزند و از طرفی دیگر با پیوستن به الهلال دوباره شاهد شکل‌گیری دو قطبی رونالدو-مسی باشیم اما در نهایت دیوید بکام، مالک اینتر میامی توانست مسی را راضی کند تا او را به تیم خودش ببرد. گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل نرفتن مسی به لیگ عربستان مخالفت خانواده او با زندگی کردن در عربستان بوده است. به هرحال با نرفتن مسی به این لیگ پرسروصدا، سایر بازیکنان آرژانتینی هم از او الگو گرفتند.  آنخل دی‌ماریا دیگر ستاره بزرگ آلبی‌سلسته است که دست رد به سینه عربستانی‌ها زد. بال چپ‌پای تکنیکی سابق رئال مادرید، منچستریونایتد و پاری‌سن‌ژرمن پس از جدایی از پاری‌سن‌ژرمن و پیوستنش به یوونتوس، نتوانست در حد نام و آوازه‌اش برای بیانکونری بازی کند و مدام درگیر مصدومیت‌های متوالی شده بود اما به هرحال خودش را با آمادگی صددرصدی به جام‌جهانی 2022 رساند و در این تورنمنت عملکرد درخشانی داشت. او در فینال مقابل فرانسه با یک گل و گرفتن یک پنالتی نقش مهمی در قهرمانی آلبی‌سلسته داشت. بعد از این نمایش درخشان پیشنهادات وسوسه‌کننده‌ای از چند تیم عربستانی  از جمله النصر و الاتحاد به دست او رسید اما ستاره آرژانتینی ترجیح داد با دستمزدی بسیار کمتر راهی تیمی شود که او را به فوتبال اروپا معرفی  کرده بود؛ بنفیکا.

رودریگو دی‌پائول پسر محبوب ال‌چولو هم در چندین مقطع پیشنهادات جدی از لیگ عربستان داشت اما به همه آنها جواب منفی داد. دی‌پائول بعد از درخشش با تیم ملی آرژانتین پیشنهادات نجومی از سعودی‌ها دریافت کرد، اما بازی زیر نظر دیگو سیمئونه را به خاطر دستمزد نجومی رها نکرد. او در ابتدای این فصل دوباره از الاتحاد عربستان پیشنهاد جدی داشت اما اعلام کرد تا وقتی بتواند در مادرید خواهد ماند چون عاشق این شهر و اتلتی است. نیکلاس اوتامندی مدافع تیم ملی آرژانتین هم همیشه مد نظر تیم‌های عربستانی بوده. او هم مانند آنخل دی‌ماریا به پیشنهاد آنها جواب منفی داده و بنفیکا را انتخاب کرده است. 

آرژانتینی‌ها علاوه بر اهمیت زیادی که به خانواده‌های‌شان می‌دهند، تیم ملی‌شان هم برای‌شان مقدس است. ستارگان آرژانتینی می‌دانند با رفتن به عربستان باید قید پیراهن تیم ملی را بزنند چون لیونل اسکالونی سرمربی تیم ملی آرژانتین به طور غیرمستقیم اعلام کرده بود سطح لیگ اهمیت زیادی در دعوت بازیکنان به تیم ملی دارد؛ همان‌طور که دیبالا پس از رد پیشنهاد القادسیه در 30 سالگی دوباره به تیم ملی دعوت شد.