آریا طاری 

فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران از 25 مرداد آغاز شده است. فصلی که انتظار می‌رفت با ورود VAR کمی به سمت حرفه‌ای‌تر شدن حرکت کند اما همچنان بالاترین سطح رقابت‌های باشگاه‌های کشور با مشکلات پیش پا افتاده و زیادی روبه‌رو است و کیفیت این رقابت‌ها هر روز با افت بیشتری روبه‌رو می‌شود. 

تا به امروز دو هفته از فصل جدید لیگ برتر سپری شده است و خبری از استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات نیست. برخلاف اینکه قرار بود فصل جدید با کمک‌داور ویدیویی برگزار شود، تنها سه دستگاه VAR در لیگ برتر حضور دارد که این موضوع باعث اعتراضات بسیار زیادی شده است. جالب است همان سه دستگاه هم با مشکلاتی روبه‌رو است. در برخی از ورزشگاه‌ها اتاق VAR وجود ندارد و مسئول مربوطه در کانکس اسکان پیدا می‌کند یا امکان پخش تصویر آهسته برای مخاطبان وجود ندارد و یا اخلال در VAR که برگزاری بازی را به تاخیر می‌اندازد. 

البته بیشتر باشگاه‌های حاضر در لیگ با مشکلات پیش‌ پا افتاده دیگری روبه‌رو هستند که به دغدغه اصلی آنها تبدیل شده است و آن چیزی نیست جز خانه به دوشی! پیش از آغاز مسابقات، مسئولان فدراسیون فوتبال کارگروهی با محوریت استانداردسازی ورزشگاه‌ها تشکیل دادند که هدف آنها متناسب‌سازی ورزشگاه‌ها با استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا، نظم دادن به سکوها و سامان‌دهی تماشاگران بود. با وجود این در آستانه برگزاری هفته سوم لیگ برتر، تعدادی از باشگاه‌ها ورزشگاه خانگی ثابت ندارند و برای میزبانی از حریفان خود باید راهی شهرهای دیگر شوند! نکته تاسفبار اینجاست که دو تیم از باشگاه‌های خانه‌به‌دوش استقلال و پرسپولیس هستند. تیم‌هایی متمول که بعد از سال‌ها حضور در سطح حرفه‌ای فوتبال ایران ورزشگاه‌های اختصاصی خودشان را ندارند و به نظر می‌رسد قرار هم نیست فکری به حال این موضوع کنند. 

پرسپولیس بعد از میزبانی از ذوب‌آهن در ورزشگاه امام خمینی اراک در هفته اول، بار دیگر باید عازم سفر شود و این بار در هفته سوم در قزوین از فولاد میزبانی کند. سپاهان هم که در هفته اول در نقش جهان میزبانی کرد، باید از خانه برود و قرار است مسابقه‌اش در هفته سوم را در اراک و ورزشگاه امام خمینی برگزار کند. استقلال خوزستان نیز در ورزشگاه شهدای فولاد که متعلق به فولاد خوزستان است، 

میزبانی می‌کند. 

در هفته دوم هم استقلال در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین میزبانی کرد، چادرملوی اردکان در ورزشگاه دستگردی تهران میزبان شمس‌آذر قزوین بود و ذوب‌آهن اصفهان از هوادار تهران در ورزشگاه امام رضای مشهد میزبانی کرد. البته باید گفت وقتی تیم ملی فوتبال کشورمان با چالش ورزشگاه روبه‌رو است و خانه به دوش شده، چه انتظاری از تیم‌های لیگ برتری می‌رود. در این بین خبر رسیده که ورزشگاه تختی تهران تا یک ماه آینده آماده می‌شود و از هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر می‌تواند میزبان بازی‌های لیگ برتر فوتبال باشد. به این ترتیب حداقل تیم‌های استقلال و پرسپولیس وضعیت باثباتی پیدا می‌کنند و از لیست خانه به دوش‌ها خارج می‌شوند. 

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال برای جذاب‌تر شدن لیگ برتر، یک بازی ترتیب داده؛ به این شکل که هر هفته نام چند ورزشگاه به تیم‌ها داده می‌شود. اولویت با تیم‌هایی است که در شهرشان ورزشگاه تایید شده دارند و اگر آن‌ تیم در آن هفته میزبانی داشته باشد، ورزشگاه شهر خود را برمی‌دارد و بازی را ترک می‌کند. سپس ورزشگاه‌هایی که خالی مانده تقسیم می‌شوند. مثلا ورزشگاه‌ امام خمینی اراک در هفته اول میزبانی پرسپولیس را داشته، هفته دوم میزبان صاحب اصلی‌اش یعنی آلومینیوم بوده و حالا در هفته سوم سپاهان، در این ورزشگاه میزبانی می‌کند. 

فدراسیون فوتبال باید این روزها را به یاد داشته باشد. چراکه هیچ بعید نیست در پایان فصل تیم‌های مدعی که در کسب جام ناکام ماندند، صدای اعتراض‌شان بلند شود و این جابه‌جایی را دلیل اصلی قهرمان نشدن‌شان قلمداد کنند. به خصوص که فدراسیون زمان کافی داشت تا به وضعیت ورزشگاه‌ها سر و سامان بدهد تا جلوی این فاجعه 

گرفته شود. 

همچنین کارگروه فدراسیون فوتبال در هدف ساماندهی تماشاگران هم تا به اینجا ناکام بوده است. چراکه قرار بود در لیگ برتر هر فرد روی صندلی که شماره‌اش روی بلیت درج شده بنشیند که این اتفاق رخ نداده است. حتی مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال وعده داده بود با همکاری یگان ویژه امسال این موضوع حل می‌شود و هر کسی باید با کد ملی یک بلیت تهیه کند و درنهایت کانون‌های هواداری باشگاه‌ها وظیفه اجرای این طرح را برعهده بگیرند. درنهایت اما آنچه در این دو هفته شاهدش بودیم، بی‌نظمی و حضور تماشاگران بیش از اندازه ظرفیت ورزشگاه بوده است. به عنوان مثال تراکتور در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف پرسپولیس رفت و بنا بر گفته ناظر بازی قرار بود به ۴۰ هزار نفر بلیت فروخته شود اما جمعیتی که در استادیوم حاضر شدند،‌ بالغ بر ۹۰ هزار نفر بود. همین موضوع هم باعث شد که بازی دو تیم با تاخیر برگزار شود. در نتیجه فدراسیون فوتبال در این مورد هم شکست خورده است چراکه به هر حال برگزاری بازی زیر نظر فدراسیون فوتبال است.

آنچه باعث می‌شود نگرانی‌ها بیشتر شود این است که تا چند روز آینده لیگ نخبگان آغاز می‌شود و انتظار می‌رود این وضعیت تا آن زمان سر و سامان پیدا کند. برای لیگ نخبگان تیم‌های عربی با هزینه‌های هنگفت وارد میدان می‌شوند و تیم‌های ایرانی حتی ورزشگاه خانگی ندارند که میزبان آنها باشند. تا همین جا هم بارها ورزشگاه‌های کشور مورد تمسخر رقبا در فضای مجازی قرار گرفته و مسئولان فدراسیون باید هرچه زودتر دست به کار شوند و نقطه پایان این ماجرا را بگذارند.