نگار رشیدی 

تیم فوتبال خاتون بم که تنها نماینده ایران در رقابت‌های انتخابی لیگ قهرمانان آسیاست، در نخستین مسابقه خود به مصاف آرتی‌سی بوتان رفت و توانست با پیروزی دو بر یک مقابل میزبان خود، نیمی از راه صعود به مرحله اصلی لیگ قهرمانان را طی کند. دلیل اینکه خاتونی‌ها کارشان را از مرحله انتخابی شروع کردند، موقعیت تیم ملی در رنکینگ فیفا بود. 

شاگردان مرضیه جعفری حالا تنها یک گام دیگر تا عبور از مرحله انتخابی فاصله دارند. آنها در دومین بازی خود به مصاف تیم کیچه هنگ‌کنگ می‌روند و با پیروزی در این دیدار، نخستین تیم ایرانی نام می‌گیرند که در اولین دوره رسمی لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند. البته آنها کار سختی در دیدار دوم دارند چراکه از میان این سه تیم تنها یک تیم می‌تواند به مرحله گروهی راه پیدا کند و قطعا رقبا کار را برای نماینده ایران سخت خواهند کرد. 

نیمه اول؛ خوب و بد برای خاتون 

خاتون بم در حالی مقابل نماینده میزبان وارد مستطیل سبز شد که پیش از شروع رقابت‌ها همه از کار سخت‌شان مقابل آرتی‌سی صحبت می‌کردند. اما درنهایت پرافتخارترین تیم زنان ایران اولین بردش را مقابل آرتی‌سی که بعد از کسب اولین قهرمانی‌اش در لیگ بوتان راهی رقابت‌های آسیایی شده بود، به دست آورد تا نشان دهد از آمادگی بسیاری برای ادامه راه برخوردار است. 

شاگردان جعفری از همان شروع مسابقه تیم برتر میدان بودند. به نظر می‌رسد آنها حتی در دقیقه 14 دروازه نماینده بوتان را هم باز کردند اما عبور توپ از خط دروازه از چشم داور دور ماند. در آن صحنه مونا حمودی توپ را به تیر افقی دروازه کوبید و به نظر می‌رسید که توپ در برگشت ابتدا وارد دروازه شد و سپس به بیرون برگشت اما داور اعتقادی به گل نداشت. 

در ادامه خاتون بم تنها گل حریف را تقدیم آرتی‌سی یونان کرد! در دقیقه 27 اشتباه مدافعان خاتون در مهار مهاجم بوتان و در ادامه اشتباه محرز مهدیه مولایی در دفع توپ باعث شد گل اول بازی که از فاصله 30 متری به ثمر رسید، به نام بوتانی‌ها ثبت شود. اما دختران ایران اجازه ندادند نیمه اول با برد میزبان به پایان برسد و درست 6 دقیقه بعد مونا حمدی خود را در موقعیت گلزنی قرار داد و روی سانتر زیبای سمانه چهکندی با ضربه والی دروازه آرتی‌سی را باز کرد. دو تیم تا پایان نیمه اول فرصت‌هایی برای گلزنی پیدا کردند اما توپ‌ها وارد دروازه نمی‌شد تا نیمه اول با تساوی یک-یک به پایان برسد. 

نیمه دوم؛ برد با تعویض طلایی 

باید گفت در این دیدار مرضیه جعفری برنده نیمه مربیان بود. او در آغاز نیمه دوم دو تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرد که این دو تعویض طلایی تاثیر بسیاری در پیروزی خاتون داشت. اشتباه مهلک مهدی مولایی روی خط دروازه او را راهی نیمکت کرد تا عارفه سیدکاظمی کار را دنبال کند. هرچند پیش از شروع مسابقه هم پیش‌بینی می‌شد که جعفری حراست از دروازه را به سیدکاظمی بسپارد که این اتفاق نیفتاد و سرمربی خاتون تصمیم گرفت ابتدا به مولایی بازی بدهد. تعویض دوم جعفری در خط حمله انجام شد. جایی که سارا دیدار به زمین رفت تا خاتون با شمایلی تهاجمی کارش را شروع کند. 

باید گفت در این دیدار مرضیه جعفری برنده نیمه مربیان بود. او در آغاز نیمه دوم دو تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرد که این دو تعویض طلایی تاثیر بسیاری در پیروزی خاتون داشت. یکی از این تعویض‌ها روی خط دروازه رقم خورد که عارفه سیدکاظمی به زمین آمد و اجازه گلزنی به حریف را نداد 

برخلاف آنچه که در نیمه اول شاهد بودیم، آرتی‌سی در نیمه دوم نمایش بهتری داشت و چند فرصت پیاپی گلزنی روی دروازه خاتون ایجاد کردند. اما سیدکاظمی با درخشش خود اجازه باز شدن دروازه را به میزبان نداد. درنهایت در دقیقه 75 روی ارسال یک ضربه ایستگاهی، توپ ارسالی زهرا قنبری به شهناز جعفری‌زاده رسید و او توانست با ضربه سری دیدنی، کامبک خاتون را تکمیل کند و گل دوم و پیروزی‌بخش نماینده ایران را به ‌ثمر برساند. خاتونی‌ها بعد از گل دوم توانستند بازی را به خوبی مدیریت کنند و حتی شانس رسیدن به گل سوم را هم داشتند اما درنهایت با همان نتیجه دو بر یک به پیروزی رسیدند تا نیمی از راه صعود را به این شکل طی کرده باشند. 

این یک پیروزی بسیار مهم در مسیر صعود به مرحله گروهی برای خاتون بم بود. با وجود اینکه هنوز دو دیدار دیگر در مرحله انتخابی باقی‌مانده، به نظر می‌رسد راه دختران جعفری برای رسیدن به مرحله گروهی نسبتا هموار شده است. در دو مسابقه پیش رو، آرتی‌سی بوتان و کیچه هنگ‌کنگ روز چهارشنبه هفتم شهریورماه از ساعت 15:30 به وقت تهران به مصاف هم می‌روند و در آخرین بازی مرحله انتخابی هم خاتون باید روز شنبه دهم شهریورماه از ساعت 15:30 به وقت تهران رودرروی نماینده هنگ‌کنگ قرار گیرد. باید دید خاتون بم در بازی بعدی مقابل کیچه چه عملکردی از خود به جای می‌گذارد و چه استراتژی برای پیروزی در این دیدار مهم در ذهن کادر فنی قرار دارد. 

نمره قبولی به ترکیب خاتون 

مهدیه مولایی، فاطمه امینه ‌برازجانی، سرشین کمانگر، شهناز جعفری‌زاده، عاطفه رمضانی، فاطمه پسندیده، فاطمه گرائیلی، زهرا سربالی، سمانه چهکندی، مونا حمودی و زهرا قنبری، تشکیل‌دهنده ترکیب اولیه خاتون در مسابقه مقابل آرتی‌سی بودند که تقریبا می‌توان گفت به جز مولایی، سایر نفرات انتظارات را برآورده کردند. 

مونا حمودی و شهناز جعفری‌زاده هم که با گل‌های‌شان زمینه‌ساز نخستین برد خاتون شدند، با روحیه و انگیزه زیادی آماده نبرد دوم تیم‌شان می‌شوند. کماکان باید به جای خالی نگین زندی در این دیدار اشاره کرد. ستاره خوش‌تکنیک و سرعتی خاتون که به دلیل مصدومیت مچ پا امکان همراهی تیمش در دو دیدار انتخابی را ندارد تا کار جعفری برای انتخاب ترکیب اولیه 

دشوار شود. 

خاتونی‌ها حالا امیدوارند که با صعود به مرحله گروهی، زندی را در کنار خود داشته باشند و بتوانند در نخستین تجربه رسمی آسیایی خود، نتایج شایسته‌ای را رقم بزنند. آنها با این برد روحیه بالایی پیدا کرده‌اند و برای رسیدن به مرحله گروهی و حضور در جمع 12 تیم برتر قاره کهن تلاش می‌کنند.