هفته دوم لیگ برتر فوتبال در حالی برگزار شد که حاشیه‌ها باز هم رد پای خودشان را در این رقابت‌ها ثبت کردند که به برخی از آنها می‌پردازیم. 

انتقاد از دروازه‌بان

در اولین بازی هفته دوم، گل‌گهر سیرجان به مصاف استقلال خوزستان رفت و توانست به اولین پیروزی خود دست پیدا کند. حاشیه این بازی جایی بود که حسن پورحمیدی دروازه‌بان استقلال خوزستان بعد از باز شدن دروازه‌اش با انتقاد میودراگ بوژوویچ آن هم مواجه شد. سرمربی استقلال خوزستان به شدت نزد مربی دروازه‌بان‌های خود از دروازه‌بانش انتقاد کرد و همین موضوع احتمال نیمکت نشینی او در بازی‌ بعدی مقابل استقلال را بالا می‌برد. 

شعار علیه ساکت در اراک

بازی آلومینیوم اراک و نساجی مازندران یکی از مسابقاتی بود که با VAR برگزار شد. در این دیدار که با تساوی لحظه آخری نساجی به پایان رسید، تعدادی از هواداران اراکی علیه ساکت الهامی شعار دادند که باعث شد او در نشست خبری حاضر نشود. صداقت مربی نساجی در نشست خبری بعد از بازی عنوان کرد:«کاش احترام ساکت الهامی را حفظ کنند.» 

همچنین مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم در نشست خبری پاسخ‌های تندی به سوال خبرنگاران می‌داد. او درباره اعتراضش به داوری در کنار زمین گفت:«من هیچ اعتراضی به داوری نداشتم. آیا می‌خواهید ما جریمه شویم؟» یا در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه نقل و انتقالاتی باشگاه چنین واکنش نشان داد:«شما ایجنت هستید؟ سوالات مسخره‌ای می‌پرسید.» 

اتفاق زیبای این بازی جمع شدن زباله‌های روی سکو توسط هواداران اراکی بود. 

اعتراض به تصمیم اشتباه با VAR! 

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات حاشیه‌ای هفته دوم اعتراض پرسپولیسی‌ها به کمک‌داور ویدیویی بود. پرسپولیس تهران در هفته دوم به تبریز رفت و در پایان به تساوی یک ـ یک دست پیدا کرد. 

وحید کاظمی داور این دیدار بود که تصمیماتش با نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان همراه بود. یکی از صحنه‌های جنجالی این بازی خطای منجر به گل تراکتور بود که برخی کارشناسان معتقد بودند این خطا به اشتباه برای تراکتور گرفته شد و دیگر صحنه این بازی اخراج سروش رفیعی بود که منجر به عصبانیت پرسپولیسی‌ها شد. وحید کاظمی در این صحنه به سمت دستگاه VAR رفت و پس از بازبینی صحنه رفیعی را اخراج کرد. برخی از کارشناسان داوری معتقد هستند که کاظمی در هر دو صحنه اشتباه کرده است به طوری که هم خطای منجر به گل تراکتور اشتباه بود و هم کارت زرد برای سروش رفیعی کافی بوده که این موارد باعث شد که باشگاه پرسپولیس از کاظمی شکایت کند.

این بازی دو حاشیه دیگر هم داشت که اولی به باز بودن پرونده شکایت پرسپولیسی‌ها از علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تراکتور برمی‌گردد و دومین مورد هم ورود هواداران به داخل ورزشگاه یادگار امام تبریز بود. در حالی که قرار بود ۴۰ هزار نفر به این ورزشگاه ۷۰ هزار نفری بیایند، در فاصله یک ساعت مانده به آغاز بازی حدود ۹۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه یادگار امام (ره) حضور داشتند و خبری از نظم سکوها نبود.

معترضان به داوری در مشهد

بازی ذوب‌آهن و هوادار در مشهد برگزار شد و یکی دیگر از تساوی‌های هفته دوم را رقم زد. این دیدار هم اعتراضات زیادی نسبت به داوری داشت. در دقیقه ۶۶ بازی صحنه‌ای مشکوک به پنالتی به سود ذوب‌آهن رخ داد که از دید داور برخورد دروازه‌بان هوادار با مهاجم ذوب‌آهن خطا نبود که اعتراض باشگاه ذوب آهن را به همراه داشت. محمد ربیعی که انتظار داشت شاهد چمن خوبی در این دیدار باشد از شرایط نامناسب چمن ورزشگاه امام رضا انتقاد کرد. 

چرا VAR نداریم؟ 

دیگر تساوی هفته دوم را شاگردان اخباری و دقیقی رقم زدند. سرمربی چادرملو بسیار از نبود VAR  در برخی بازی‌ها ناراحت است. صحنه بحث برانگیز بازی برخورد نسائی با رضا دهقان بود که پای بازیکن شمس‌آذر با بی‌احتیاطی به صورت دهقان برخورد کرد. این صحنه در حالی که بسیار خطرناک بود اما داور بازی نسائی را تنها با کارت زرد جریمه کرد تا اعتراض سعید اخباری را به همراه داشته باشد. سرمربی چادرملو که بسیار از عدم صدور مجوز میزبانی در ورزشگاه شهید نصیری ناراضی است، در نشست خبری پیش از بازی تاکید کرد:«روزی که مسئولان برای نظارت در ورزشگاه حاضر شدند، خودم شخصا به ورزشگاه می‌روم و اگر ناعادلانه تصمیم بگیرند آن را به مردم اطلاع خواهم داد. سوال اینجاست با توجه به شرایط بد چمن استادیوم نقش جهان چرا ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها به سپاهان مجوز میزبانی دادند در حالی که شرایط میزبانی ورزشگاه شهید نصیری وضعیت بهتری دارد. چادرملو اجازه میزبانی در آن ورزشگاه را ندارد و باید در ورزشگاه دستگردی آن هم بدون تماشاگر بازی کند.» اخباری پس از این بازی شخصا از فدراسیون خواست تا VAR در تمام بازی‌ها قرار داشته باشد. 

باشگاه چادرملو در خصوص گل شمس‌آذری‌ها هم معترض بود و اعتقاد داشت اگر VAR بود گل شمس‌آذر مردود اعلام می‌شد چون در شرایط آفساید به ثمر رسید. سعید دقیقی هم در خصوص وجود دستگاه کمک‌داور ویدیویی با اخباری موافق بود و او هم از وزیر ورزش و جوانان خواست که کمک کند تا تعداد این دستگاه‌ها در ایران بیشتر شود. 

غوغا در خرم‌آباد

سپاهان دیگر تیمی بود که در هفته دوم به برد رسید و در ثانیه‌های پایانی جایگاه خود در صدر جدول را حفظ کرد. سپاهان و خیبر تیم‌هایی هستند که هر دوی آنها به داوری اعتراض شدیدی داشتند. رضا مهاجری سرمربی خیبر اعتقاد داشت که باید VAR در تمام بازی‌ها باشد. با توجه به نظر کارشناسان داوری تمامی گل‌های رد و بدل شده در این بازی ایراد داشته است. طبق گفته کارشناسان داوری هر دو گل سپاهان باید مردود اعلام می‌شد. شاگردان مهاجری در حالی که می‌توانستند دومین پیروزی خود را به دست بیاورند اما با اشتباهات حسین زیاری نتیجه را واگذار کردند. 

VAR دوست استقلالی‌ها

در هفته دوم رقابت‌ها نبرد نکونام و مازیار زارع برنده نداشت و استقلال با کمک VAR توانست مقابل ملوان به تساوی برسد. نکته قابل توجه این بود که ملوان در ۹۰ دقیقه و در جریان بازی دو گل به ثمر رساند اما استقلال با استفاده از دو پنالتی بازی را مساوی کرد. 

این دیدار صحنه‌های داوری متعددی داشت؛ یکی از مهم‌ترین صحنه‌های داوری که اعتراض ملوانی‌ها را به همراه داشت اعلام پنالتی دوم برای استقلال بود که کفه‌ ترازو به سمت کارشناسانی بود که ادامه بازی را تصمیم درست می‌دانستند. این صحنه در حالی توسط کوپال ناظمی پنالتی اعلام شد که در هر دو صحنه اعلام شدن پنالتی برای استقلال، او از VAR استفاده کرد. البته استقلال هم به داوری کوپال ناظمی اعتراض داشت و معتقد است که هم باید زمان تلف شده بیشتری برای بازی گرفته می‌شده و هم قبل از به ثمر رسیدن گل دوم ملوان، کرنر استقلال نادیده گرفته شده است.

پس از این دیدار مدیر روابط عمومی باشگاه ملوان با انتشار استوری اینستاگرامی اعتراض خود را به داوری اعلام کرد و در آن استوری نوشته شده بود:«اگر پنالتی نمی‌گیرید ما یک استوری بگذاریم.» پس از انتشار این استوری، باشگاه استقلال هم پاسخگوی این حرکت ملوانی‌ها شد. هر دو سرمربی با وجود VAR از داوری ناراضی بودند و از داوری این دیدار شکایت کردند.  به این ترتیب می‌توان گفت تنها بازی بدون حاشیه هفته دوم برای فولاد و مس رفسنجان بود که محرم نویدکیا تنها بابت گرمای هوا 

ناراحت بود. در مجموع اتفاقات هفته دوم لیگ نشان می‌دهد با وجود VAR باز هم تداوم اشتباهات داوری و شکایت باشگاه‌ها از آنها بولد است. سوال اینجاست که چرا در برخی از موارد با توجه به آن که در برخی بازی‌ها از VAR استفاده می‌شود باز هم اشتباهات داوری وجود دارد؟ باید دید که کمیته داوران چه برنامه‌ای برای بهبود قضاوت داوران در دستور کار 

قرار دارد.