آریا طاری

زمانی که نام احمد دنیامالی در کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان رییس‌جمهور منتخب دیده شد، نظرات موافق و مخالف بسیاری پیرامون او شکل گرفت. دنیامالی نامی است که در جامعه ورزش آن‌طور که برای رسیدن به وزارت ورزش لازم است، طرفدار ندارد. کسی که در مدیریت باشگاه ملوان به مشکل خورد و در زمان حضور در راس فدراسیون قایقرانی هم چندان روزهای خوشی را سپری نکرد. در هر حال او روز گذشته از سوی مجلس رای اعتماد گرفت تا به عنوان ششمین وزیر ورزش و جوانان انتخاب شود. 

دنیامالی صبح روز گذشته در صحن علنی مجلس بعد از ارائه صحبت‌های مخالفان و موافقان، برنامه‌های خود برای تصدی وزارت ورزش ‌و جوانان را اعلام کرد و درنهایت با کسب 253 رای موافق از 288 رای ماخوذه، به عنوان وزیر ورزش‌ و جوانان از مجلس رای اعتماد دریافت کرد. صحبت‌های دنیامالی در حوزه ورزش سه محور اصلی داشت. اولین موردی که او به آن اشاره کرد این بود که ورزش مقوله اشتغال‌آفرین است و می‌تواند یاری‌گر اقتصاد و صنعت‌ کشور باشد. ظرفیتی که مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته است. مورد دومی که دنیامالی به آن پرداخت یاری‌گر بودن ورزش در حوزه سلامت بود. جایی که ورزش می‌تواند هزینه‌های گزاف حوزه درمان را کاهش دهد و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الگوی حکمرانی سلامت کشور را از درمان محوری به سمت پیشگیری و بهداشت سوق داد. درنهایت سومین محوری که وزیر انتخابی پزشکیان به آن اشاره کرد، این بود که ورزش می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر قدرتمند و به عنوان یکی از عناصر قدرت نرم نظام، یاری‌گر کشور در حوزه دیپلماسی باشد و زمینه دستیابی کشور به اهداف دیپلماتیک خود را تسریع کند. 

هر سه موردی که دنیامالی به عنوان بازوهای کمکی ورزش از آنها یاد کرده، مسایلی است که طی چند سال اخیر به مشکلات اساسی ورزش کشور تبدیل شده بودند. مشکلات مالی و کمبود بودجه که مهم‌ترین دغدغه ورزشکاران و فدراسیون‌ها بوده، در حوزه سلامت اتفاقات آن‌طور که باید رقم نخورده است و درنهایت در محور آخر، پیش از اینکه ورزش به کمک دیپلماسی و اهداف دیپلماتیک بیاید، باید وضعیت رد شدن ویزای ورزشکاران را حل کند تا نمایندگان کشورمان حضور در مسابقات مهم را از دست ندهند. 

نگاهی کوتاه به وزرای قبلی 

 وزارت ورزش ‌و جوانان از دی‌ماه 1389 بعد از ادغام سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شد و در طول یک ‌دهه اخیر پنج وزیر را به خود دیده است. محمد عباسی، محمود گودرزی، مسعود سلطانی‌فر، حمید سجادی و کیومرث هاشمی در نقش وزیر و رضا صالحی‌امیری، محمد شریعتمداری و نصرا... سجادی در نقش سرپرست این وزارت تجربه فعالیت دارند. 

حالا دنیامالی در حالی بر مسند یکی از دو نهاد مهم ورزشی کشور می‌نشیند که انتظارات زیادی از او می‌رود. ورزش کشور سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و نیاز به یک جراحی اساسی دارد. از وضعیت فوتبال و VAR گرفته تا جام جهانی و برنامه‌های فشرده رشته‌های غیرفوتبالی که بیشترشان در شرایطی دشوار برای کسب افتخار تلاش می‌کنند. حالا المپیک هم تمام شده و ورزشکاران برای موفقیت در دوره بعدی بازی‌های آسیایی و همین‌طور المپیک 2028 لس‌آنجلس باید آماده شوند. در فوتبال هم تیم ملی برای دوره بعدی جام جهانی آماده می‌شود. وضعیت مهاجرت ورزشکاران هم همچنان از دغدغه‌های اصلی ورزش کشور به حساب می‌آید و باید دید که دنیامالی برای پیشرفت ورزش و همین‌طور جوانان در چه مسیری گام برمی‌دارد. 

وزیر جدید را بیشتر بشناسید

احمد دنیامالی متولد سال 1339 در بندرانزلی است. او مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته معماری و شهرسازی را در سال 1371 از دانشگاه علم و صنعت ایران گرفت و در سال 1392 دکترای برنامه‌ریزی شهری خود را از دانشگاه علوم و تحقیقات ایران دریافت کرد. او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشکده معماری و شهرسازی و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، رشته معماری و شهرسازی، واحد رباط کریم بوده ‌است.

سوابق ورزشی دنیامالی اما به دو رشته قایقرانی و فوتبال برمی‌گردد. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ رییس فدراسیون قایقرانی ایران بوده و همچنین عضو هیات مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ (ICF)، مسئول توسعه کانوئینگ در قاره آسیا، معاون فدراسیون جهانی دراگون بوت و عضو هیات‌رییسه و خزانه‌دار بوده است. اردیبهشت سال ۹۱ دنیامالی در دوران وزارت محمد عباسی از سوی وزارت ورزش و جوانان برکنار شد و پس از آن رییس فدراسیون کنفدراسیون بین‌المللی قایقرانی در نامه‌ای با اشاره به روند غیرقانونی برکناری دنیامالی، فدراسیون قایقرانی را به طور موقت تعلیق کرد. قهرمانی تیم آب‌های آرام ایران در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ در آسیا و مدال‌های طلا در قایقرانی در بازی‌های آسیایی گوآنجو سال ۱۳۸۹ از جمله دستاوردهای دوره تصدی او بر فدراسیون قایقرانی بوده ‌است. دنیامالی همچنین طی دو دوره (از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ و از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) رییس هیات مدیره باشگاه ملوان انزلی بوده‌است و هم‌اکنون رییس مجمع باشگاه ملوان است. 

از دیگر سوابق اجرایی دنیامالی می‌توان به این موارد اشاره کرد: معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی، معاون فنی و مهندسی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاون فنی - مهندسی شهرداری تهران، عضو هیات مدیره مهندسین مشاور فجر و توسعه، موسس و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صادرات بندرانزلی و اولین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی. 

در هر حال دنیامالی کار بسیار سختی در راس وزارت ورزش دارد و باید بلافاصله برای پیشبرد ورزش برنامه‌هایش را اجرایی کند.