هیجان در خانه پرشورها

بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر به ایستگاه دوم خود رسیده است. ایستگاهی که در آن مدعی‌های قهرمانی به دنبال درو کردن امتیاز کامل مسابقات هستند تا از همین ابتدای راه رسیدن‌شان به عنوان قهرمانی را تضمین و فاصله‌شان با رقبا را زیاد کنند. البته که بسیاری از تیم‌ها به دنبال اهداف دیگری هم هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم. در این هفته از رقابت‌ها می‌توان گفت که مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز بین تراکتورسازی و پرسپولیس برگزار خواهد شد و در سایر بازی‌ها چالش‌ خاصی پیش‌بینی نمی‌شود. بازی‌های تراکتور و پرسپولیس همیشه سرشار از حاشیه و جنجال بوده و تقابل زودهنگام این دو تیم در فصل جاری ابعاد جدیدی از جنجال را از همین حالا باز کرده است.

نگار رشیدی 

اسکوچیچ به دنبال طلسم‌شکنی

شاید پیش از هر چیز حساسیت بازی تراکتورسازی و پرسپولیس به خاطر ماجرای کوچ ستاره‌های تیم پایتخت‌نشین به تبریز باشد. جدایی علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی ترابی و مهدی عبدی از پرسپولیس و پیوستن‌شان به تراکتورسازی یکی از دلایل افزایش حساسیت و همین‌طور جذابیت این مسابقه است. از طرفی پرونده شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند و تراکتورسازی همچنان باز است و با وجود اینکه قرار بود پیش از دیدار دو تیم رای صادر شود، هنوز خبری از صدور رای نیست. به این ترتیب بیرانوند یکی از بازیکنانی است که امروز زیر ذره‌بین قرار دارد و نگاه‌های زیادی به سوی او دوخته شده است. او در بازی با مس رفسنجان تبدیل به تنها دروازه‌بانی شد که کلین‌شیت کرد و حالا بعد از ماجراهای جدایی‌اش از پرسپولیس، انگیزه زیادی برای تقابل با تیم سابقش دارد. 

انگیزه دراگان اسکوچیچ در این بازی اما دومین طلسم‌شکنی با تراکتورسازی است. اسکو در نخستین هفته لیگ برتر طلسم شکست‌ناپذیری محرم نویدکیا را با پیروزی دو بر صفر مقابل مس رفسنجان شکست و امروز قصد دارد با یک برد خانگی طلسم شکست‌های تراکتور مقابل پرسپولیس در تبریز را بشکند و آمار بهتری مقابل رقیب‌ سرخ‌پوش خود ثبت کند. در 10 رویایی اخیر دو تیم در لیگ برتر و سوپرجام، تراکتورسازی 9 بار مغلوب شده و تنها یک بار به پیروزی رسیده است. سرخ‌پوشان تبریزی آخرین بار در دور رفت لیگ بیست‌ودوم در تهران با پیروزی یک گله پرسپولیس را شکست دادند و آخرین باری هم که در خانه به عنوان تیم برنده زمین را ترک کردند، بازی دور رفت لیگ نوزدهم بود که احسان حاج‌صفی گل برتری تیمش را به ثمر رساند. حالا از آن روز 1819 روز می‌گذرد و تراکتوری‌ها امیدوارند این بار در خانه جشن پیروزی بگیرند. اسکو از هواداران خواسته حضوری پرشور در ورزشگاه داشته باشند و تیم‌شان را همراهی کنند. هوادارانی که البته بانوان در جمع‌شان 

حضور ندارند! 

اسکوچیچ در صورت پیروزی در بازی امروز یک آمار دیگر را هم تغییر می‌دهد. او در پنج تقابل قبلی‌اش با پرسپولیس به عنوان سرمربی تیم‌های صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان شکست خورده و در مجموع تنها دو برد مقابل این تیم داشته است. او حالا امیدوار است امروز اتفاقات به سود او رقم بخورند و اولین سه امتیاز خانگی را به جیب بزنند. 

از سوی دیگر نباید انگیزه‌های پرسپولیسی‌ها را هم نادیده گرفت. همان‌طور که اشاره شد آنها مدت زیادی است که تبریز را با برد ترک کرده‌اند و بعد از توقف مقابل ذوب‌آهن در هفته نخست،‌ در سودای رقم زدن اولین بردشان در لیگ بیست‌وچهارم هستند. آنها به تازگی میلاد محمدی را هم جذب کرده‌اند و با وجود اینکه او به بازی با تراکتورسازی نمی‌رسد، انگیزه زیادی برای بازگشت به نوار پیروزی دارند. 

به نظر می‌رسد خوان کارلوس گاریدو سرمربی اسپانیایی پرسپولیس بعد از اعلام عدم رضایت از شاگردانش در هفته نخست، با تغییراتی در ترکیب تیمش را به زمین بفرستد. گفته می‌شود گاریدو که امید عالیشاه را هنوز به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد، قصد دارد خط دفاع و هافبک خود را تغییر دهد تا اشتباهات فردی آنها را کمتر کرده و میزان سرعت در پاس رو به جلو را افزایش دهد تا راحت تر توپ به خط حمله این تیم رسیده و علی علیپور و عیسی آل‌کثیر را در موقعیت گلزنی قرار دهد. باید دید این دوئل جنجالی درنهایت به سود کدام تیم سرخ‌پوش به پایان می‌رسد. 

استقلال به دنبال رکورد ویژه

 مقابل قوهای سپید

استقلال تهران که در هفته نخست به عنوان مهمان به قزوین رفت و توانست به برد دو بر یک مقابل شمس‌آذر برسد، فردا (جمعه) به عنوان میزبان راهی قزوین می‌شود تا با ملوان بندرانزلی دیدار کند. استقلالی‌ها البته به دنبال این بودند که در ورزشگاه شهر قدس از ملوان پذیرایی کنند اما به دلیل آماده نبودن این ورزشگاه مجوز لازم صادر نشد تا گذر آبی‌پوشان دوباره به «شهر آب‌انبارها» بیفتد. 

استقلال و ملوان در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که آبی‌ها رکورد ویژه‌ای در تقابل‌های‌شان با این تیم دارند. در طول یک ‌دهه اخیر، استقلال و ملوان در لیگ برتر و جام حذفی 9 بار به هم مصاف هم رفته‌اند که ملوان حتی یک بار هم به برد نرسیده است و تنها موفق به ثبت سه تساوی شده است. درواقع بیش از 10 سال و 6 ماه از آخرین برد ملوان برابر استقلال می‌گذرد که در 6 سال از این مدت ملوان در لیگ برتر حضور نداشته است. حالا استقلالی‌ها با هدف افزایش رکورد ویژه خود مقابل قوهای سپید قرار می‌گیرند.  دیگر نکته جالب تقابل‌های دو تیم این است که برای سومین فصل پیاپی استقلال و ملوان در هفته دوم رودرروی هم قرار می‌گیرند. حتی پیش از سقوط ملوان از لیگ برتر هم، آنها در هفته دوم برابر استقلال به میدان رفتند! به نظر می‌رسد هفته‌های دوم برای استقلال خوش‌یمن است. 

استقلال تهران که در هفته نخست به عنوان مهمان به قزوین رفت و توانست به برد دو بر یک مقابل شمس‌آذر برسد، فردا (جمعه) به عنوان میزبان راهی قزوین می‌شود تا با ملوان بندرانزلی دیدار کند. استقلال مقابل ملوان همواره شکست‌ناپذیر بوده و فردا به دنبال ادامه این روند است 

ساکت به دنبال برد اول

ساکت الهامی خیلی امیدوار بود که نساجی در نخستین هفته لیگ برتر که در خانه خود به میدان رفت، چراغ اولین برد را هم روشن کند و هر سه امتیاز را به دست بیاورد. آنها اما درنهایت بازی را یک بر صفر به فولاد واگذار کردند تا در خارج از خانه در جست‌وجوی برد باشند. نساجی‌چی‌ها امروز به دنبال سه امتیاز شیرین از آلومینیوم اراک هستند. تیمی که در فینال جام حذفی 1401 رقیب نساجی بود و این پسران الهامی بودند که قهرمانی شیرینی را به نام خود زدند. حالا آنها به دنبال بردی دیگر مقابل حریف اراکی خود هستند. 

گل‌گهر-استقلال خوزستان،  در مسیر تساوی

‍دیدار تیم‌های گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان در حالی برگزار می‌شود که در تیم در فصل گذشته به نتیجه‌ای جز تساوی دست پیدا نکردند. در دیدار رفت بازی یک-یک مساوی شد و بازی برگشت هم با تساوی دو-دو به پایان رسید. حالا دو تیم در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که در هفته نخست هیچ گلی به ثمر نرساندند؛ با این تفاوت که تیم سیرجانی در هفته اول شکست خورد و تیم خوزستانی به تساوی رسید. 

یحیی و محرم، دوباره مقابل هم

تقابل یحیی گل‌محمدی و محرم نویدکیا یکی از دیدنی‌ترین مسابقات هفته دوم را رقم می‌زند. دو مربی که از بهترین‌های لیگ ایران هستند و روزی روی نیمکت پرسپولیس و سپاهان به مصاف هم می‌رفتند. حالا یحیی به عنوان سرمربی فولاد خوزستان و محرم به عنوان سرمربی مس رفسنجان با همدیگر تقابل می‌کنند. فولادی‌ها بعد از برد در هفته اول به دنبال کسب نخستین پیروزی خانگی خود هستند. محرم هم که با دستان خالی در خانه به تراکتور باخت، امیدوار است در اهواز جای خالی برد را در جدول مقابل نام خود 

پر کند. 

لر‌آره‌نا آماده میزبانی از سپاهان

خیبر خرم‌آباد شادمان از برد تاریخی‌اش در لیگ برتر، فردا در خانه به مصاف سپاهانی می‌رود که از مدعی‌های اصلی کسب جام قهرمانی است. البته این نخستین تقابل دو تیم نیست. خیبر و سپاهان یک بار در جام حذفی در سال 1398 مقابل هم قرار گرفتند که آن دیدار با پیروزی سه بر صفر سپاهان همراه شد. با وجود اینکه خیبر از امتیاز میزبانی و هواداران پرشور خود بهره‌ می‌برد، اما این سپاهان است که شانس بسیار زیادی برای پیروزی دارد. در این دیدار، گرفتن مساوی از سپاهان که در صدر جدول رده‌بندی است هم برای خیبری‌ها سودمند است. 

شاید پیش از هر چیز حساسیت بازی تراکتورسازی و پرسپولیس به خاطر ماجرای کوچ ستاره‌های تیم پایتخت‌نشین به تبریز باشد. جدایی علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی ترابی و مهدی عبدی از پرسپولیس و پیوستن‌شان به تراکتورسازی یکی از دلایل افزایش حساسیت و همین‌طور جذابیت این مسابقه است

از اصفهان و تهران به مشهد

خانه به دوش بودن به دلیل رزرو ورزشگاه برای بازی تیم ملی، گریبان ذوب‌آهن اصفهان را هم گرفته است. تیمی که در هفته اول خارج از خانه بازی داشت و به مصاف پرسپولیس رفت و حالا راهی مشهد شده تا آماده میزبانی و دیدار با هوادار شود. در پنج دیدار اخیر سه بازی با تساوی به پایان رسیده و دو برد هم برای هوادار ثبت شده است. هر دو دیدار رفت و برگشت دو تیم در فصل گذشته اما مساوی بوده و باید دید فردا باز هم امتیازها تقسیم می‌شود یا این بار شاهد یک تیم برنده خواهیم بود. 

تقابل رقبای آشنا

شمس‌آذر قزوین و چادرملو اردکان سابقه بازی مقابل همدیگر را دارند. دو تیمی که در لیگ آزاد با هم مصاف داده بودند و حالا در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی کشور با هم دیدار می‌کنند. در دو دیدار لیگ یک، هر بار این شمس‌آذر بود که به پیروزی رسید و حالا که تجربه بیشتری از چادرملو در لیگ دارد، روی کاغذ شانس بیشتری برای پیروزی هم خواهد داشت. هر دو تیم در نخستین دیدار خود در هفته اول رقابت‌ها شکست خوردند و فردا به دنبال رقم زدن نخستین پیروزی‌شان هستند.