بمب سرخ!

آخرین مهلت باشگاه‌ها برای فعالیت در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی ۲۸ شهریورماه اعلام شده است. در همین راستا تیم‌ها در کنار تمرکز روی بازی‌های‌شان در لیگ برتر، همچنان مشغول خرید بازیکن هستند تا ترکیب قوی‌تری را برای رسیدن به اهداف خود بسازند. در آخرین اخبار جابه‌جایی بازیکن اما این پرسپولیسی‌ها بودند که بمب را ترکاندند. آنها به شایعات حضور میلاد محمدی پایان دادند و رسما از مدافع جدیدشان رونمایی کردند. همچنین سپاهان و تراکتور دیگر تیم‌هایی هستند که به تازگی نام‌شان در بین فعال‌های نقل‌وانتقالاتی مطرح شد.

 آریا طاری

 

میلاد سرخ‌پوش شد

طی یک ماه گذشته، پست دفاع چپ به مهم‌ترین دغدغه مدیران پرسپولیس تبدیل شده بود؛ دلیل این نگرانی هم این بود که عبدالکریم حسن، علی نعمتی و محمدمهدی احمدی همزمان از جمع‌ سرخ‌ها جدا شدند تا با رفتن‌شان بحران در سمت چپ خط دفاعی را به تیم سابق‌شان هدیه بدهند. نداشتن مدافع چپ تخصصی کارلوس گاریدو را مجبور کرد هم در بازی‌های پیش‌فصل و هم در نخستین بازی لیگ به تساوی یک-یک مقابل ذوب‌آهن انجامید، وحید امیری را در این پست به بازی بگیرد. 

پرسپولیسی‌ها در این مدت با گزینه‌های مختلفی وارد مذاکره شدند و اولویت‌شان جذب مدافع خارجی بود. آنها تا آستانه نهایی شدن قرارداد قرضی با یحیی عطیه‌ا... مدافع مراکشی هم رفتند اما درنهایت او هایجک شد و به الاهلی مصر رفت. در بین گزینه‌های ایرانی اما تنها کسی که مد نظر باشگاه قرار داشت، میلاد محمدی بود. پرسپولیسی‌ها حتی در همان روزهای نخست برای جذب او وارد مذاکره شدند اما با باشگاه ترکیه‌ای سر رقم به توافق نرسیدند. درنهایت پروژه دریافت رضایتنامه به خود میلاد سپرده شد و او توانست رضایتنامه‌اش را بگیرد، قراردادش را فسخ کند و به عنوان بازیکن آزاد راهی تیم محبوبش شود. 

محمدی بعد از فسخ قرارداد در جلسه‌ای اینترنتی با مدیران پرسپولیس به توافق رسید و باشگاه هم خیلی زود و شبانه خبر این انتقال بزرگ را این‌چنین منتشر کرد:«میلاد محمدی مدافع ۳۰ ساله تیم ملی که از آکادمی پرسپولیس به فوتبال ایران معرفی شد، پس از مذاکره و انجام توافقات لازم با مدیران باشگاه به پرسپولیس پیوست. محمدی دقایقی پیش قرارداد دو ساله خود با پرسپولیس را به صورت اینترنتی امضا کرد و به زودی برای شرکت در تمرینات تیم به تهران می‌آید.» او حالا بعد از الکسیس گندوز، ایوب العملود، فرشاد احمدزاده و علی علیپور، پنجمین خرید تابستانی پرسپولیس محسوب می‌شود. جالب اینکه با جذب میلاد محمدی، سهمیه بازیکن خارجی پرسپولیس هم روی عدد چهار باقی ماند و با وجود احیای جنجالی یکی از دو سهمیه از بین رفته سرخ‌پوشان، فعلا خبری از جذب بازیکن خارجی جدید نیست!

میلاد محمدی در لیگ برتر ایران تنها برای راه‌آهن به میدان رفته و هشت سال و نیم گذشته به‌عنوان لژیونر فعالیت کرده است. او در این سال‌ها برای احمد گروژنی روسیه، خنت بلژیک، آ.ا.ک آتن و آدانا دمیراسپور ترکیه به میدان رفت و بعد از نزدیک به 10 سال بار دیگر حضور در فوتبال باشگاهی ایران را تجربه می‌کند. او در مجموع در عرصه باشگاهی، 269 بازی انجام داده که هفت گل و 17 پاس گل در کارنامه او دیده می‌شود. محمدی همچنین تجربه 61 بازی ملی را در کارنامه‌اش دارد. 

حضور این مدافع چپ 30 ساله در پرسپولیس یک نکته جذاب دیگر هم دارد‌؛‌ اینکه برادر دوقلوی او یعنی مهرداد در تیم استقلال حضور دارد و تقابل این دو، می‌تواند هیجان و جذابیت مسابقه را دوچندان کند. هرچند با توجه به محرومیت مهرداد محمدی، رویارویی طرفین در دربی پایتخت فعلا منتفی است! مهرداد بعد از آخرین مصاحبه خود در پایان لیگ بیست‌وسوم 6 جلسه از همراهی تیمش در فصل جدید محروم شد و تنها در صورتی به دربی رفت می‌رسد که تاریخ این مسابقه جابه‌جا شود. در حال حاضر تقابل دو تیم پایتخت‌نشین در هفته ششم لیگ برتر گنجانده شده است. 

استیون انزونزی ستاره نامدار فرانسوی با سپاهان به توافق رسید تا هشتمین خرید تابستانی طلایی‌پوشان نام بگیرد. با توجه به داشتن قهرمانی جام جهانی و قهرمانی لیگ اروپا، می‌توان گفت سپاهان کارنامه‌دارترین بازیکن خارجی لیگ برتر را جذب کرده و حالا همه در انتظار تماشای او در مستطیل سبز هستند

در هر حال کادر فنی پرسپولیس خیالش از بابت دفاع چپ راحت شده و حالا باید روی آخرین دغدغه‌ تیم که جذب یک وینگر توانمند است، تمرکز کند. گفته می‌شود برای این پست علی قلی‌زاده جدی‌ترین گزینه پرسپولیسی‌هاست. 

عارف شاگرد اسکوچیچ شد

تراکتورسازی تبریز که از پرستاره‌ترین تیم‌های حال حاضر لیگ برتر به حساب می‌آید، همچنان مشغول جذب بازیکن است. آنها در آخرین خرید خود عارف غلامی را جذب کردند تا ستاره سابق استقلال را هم در ترکیب خود داشته باشند. دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم تبریزی با وجود اینکه شجاع خلیل‌زاده و عارف آقاسی را در اختیار دارد و با علیرضا آرتا هم به توافق رسیده‌اند، خواستار به خدمت گرفتن عارف غلامی مدافع باتجربه و 27 ساله ایران شد. باشگاه تراکتور هم خیلی زود با عارف وارد مذاکره شد و با او به توافق رسید. 

عارف بعد از خداحافظی با تیم ولژ موستار راهی تبریز شد تا خودش را به تمرینات این تیم برساند. در صورت رسیدن کارت بازی او، غلامی در هفته دوم لیگ برتر می‌تواند مقابل پرسپولیس به میدان برود اما گفته می‌شود اسکوچیچ استفاده از این بازیکن را به بازی‌های بعدی تیمش موکول خواهد کرد. غلامی سابقه بازی در تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن، فولاد و استقلال را دارد و در این پنجره هم مورد توجه استقلال و پرسپولیس قرار داشت اما درنهایت به عنوان چهارمین مدافع وسط تیم تراکتور به جمع شاگردان دراگان اسکوچیچ پیوست. او حالا باید خود را آماده رقابت با شجاع خلیل‌زاده، عارف آقاسی و علیرضا آرتا کند که هر سه از مدافعان سرشناس فوتبال ایران به حساب می‌آیند. 

نکته جالب این انتقال اینجاست که غلامی تنها بازی ملی دوران فوتبال خود را در زمان حضور اسکو روی نیمکت تیم ملی انجام داده و حالا قرار است این بار در رده باشگاهی با این مربی کار کند. به نظر می‌رسد اسکو در حال جمع کردن شاگردان سابق خود در تیم ملی است. 

انزونزی در پیراهن طلایی

تیم فوتبال سپاهان برای تقویت ترکیب خود در مسیر رسیدن به جام قهرمانی دو استراتژی داشت؛ استفاده از پدیده‌های فصل گذشته لیگ برتر و ستاره‌های آینده‌دار فوتبال ایران و جذب مهره‌های نامدار خارجی. طلایی‌پوشان در وهله اول نفراتی مثل محمدامین حزباوی، وحدت هنانوف، صالح حردانی، حسین گودرزی، مهدی لیموچی، محمدمهدی محبی و جواد آقایی‌پور را جذب کردند. با جدایی امید نورافکن و محمدجواد حسین‌نژاد، جذب یک هافبک به دغدغه اصلی ژوزه مورایس تبدیل شد. او که معمولا در انتخاب بازیکنان خارجی چندان سابقه خوبی ندارد، این بار به دنبال بهترین گزینه بود و درنهایت دست روی نام استیون انزونزی گذشت. ستاره نامدار فرانسوی که فصل گذشته برای قونیه‌اسپور ترکیه به میدان می‌رفت. 

در بین گزینه‌های ایرانی برای دفاع چپ، تنها کسی که مد نظر باشگاه قرار داشت، میلاد محمدی بود. رنهایت پروژه دریافت رضایتنامه به خود میلاد سپرده شد و او توانست رضایتنامه‌اش را بگیرد، قراردادش را فسخ کند و به عنوان بازیکن آزاد راهی تیم محبوبش شود 

او در قونیه‌اسپور در 33 مسابقه‌ای که برای این تیم به میدان رفت موفق به ‌ثبت چهار گل شد. انزونزی پیش از این در چهار لیگ معتبر اروپایی حضور داشته و برای تیم‌هایی چون پاری‌سن ژرمن، سویا، رم، بلکبرن، استوک سیتی و گالاتاسرای به میدان رفته است. او با سویا قهرمانی در لیگ اروپا را در کارنامه دارد و نزدیک به 200 بازی هم در لیگ برتر انگلیس انجام داده است. او در جام جهانی 2018 روسیه هم برای فرانسه به میدان رفت و جام قهرمانی را همراه تیم ملی کشورش بالای سر برد. 

انزونزی بعد از دو هفته مذاکره با سپاهانی‌ها سفری به اصفهان داشت و بعد از گذراندن تست‌های پزشکی قرارداد خود را با طلایی‌پوشان نهایی کرد تا به عنوان هشتمین خرید تابستانی سپاهان معارفه شود. او همچنین بعد از برایان دابو و وحدت هنانوف، سومین بازیکن خارجی سپاهان در لیگ بیست‌وچهارم محسوب می‌شود. احتمال دارد در میانه زمین زوج انزونزی و دابو قرار بگیرد تا خط هافبک سپاهان تماما فرانسوی شود. با توجه به داشتن قهرمانی جام جهانی و قهرمانی لیگ اروپا، می‌توان گفت سپاهان کارنامه‌دارترین بازیکن خارجی لیگ برتر را جذب کرده و حالا همه در انتظار تماشای او در مستطیل سبز هستند.