نگار رشیدی 

بیست‌وششمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا از 18 تا 25 شهریور به میزبانی یزد، نخستین شهر خشتی جهان برگزار می‌شود. رقابت‌هایی که تیم شهداب یزد میزبانی آن را بر عهده دارد و تیم فولاد سیرجان ایرانیان نیز به عنوان قهرمان لیگ برتر 1402 در آن حضور دارد. بر اساس اعلام کنفدراسیون والیبال آسیا تیم‌های اسپورتینگ کلاب (کویت)، گاز الجنوب (عراق)، باودینگ واو لی والیبال کلاب (چین)، الریان اسپورت کلاب (قطر)، کَم ایر (افغانستان)، جاکارتا بهایانگ کارا پرِسیسی (اندونزی)، پاولودار والیبال کلاب (قزاقستان) و تایچونگ وین استریک (چین‌تایپه) در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. تیم ولف داگ ناگویا (ژاپن) اما از حضور در این رقابت‌ها انصراف داد که بر اساس مقررات با جریمه نقدی از سوی کنفدراسیون والیبال آسیا روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد تمام تیم‌های ژاپنی از سوی دولت خود اجازه حضور در مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود را ندارند. 

آنچه این جام را از حالا جذاب می‌کند اما حضور ستاره‌های نامدار جهان است که به عنوان لژیونر در قالب تیم‌های آسیا راهی ایران می‌شوند. بر اساس لیست اولیه‌ای که اعلام شده، باید انتظار جدال‌های جذابی از سوی 10 تیم حاضر در رقابت‌ها باشیم. کسانی مثل اروین انگاپت یا بارتوش کورک که در رده ملی هم تجربه بازی مقابل ایران را دارند و حالا باید در رده باشگاهی در ایران بازی کنند. 

گفتن اینکه اروین انگاپت شناخته‌شده‌ترین ستاره والیبال دنیاست، دور از واقعیت نیست. بازیکن فرانسوی که کارنامه‌ای سنگین از مدال دارد و همین تازگی‌ هم با تیم ملی کشورش به مدال طلای المپیک پاریس رسید. او قهرمانی در المپیک توکیو را هم در کارنامه دارد. این ستاره فرانسوی به عنوان ارزشمندترین بازیکن المپیک پاریس و توکیو هم شناخته شده و در واقع ارزشمندترین بازیکن حال حاضر دنیاست. 

انگاپت البته پیش از این هم به ایران آمده است. او در سال 2022 در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا که به میزبانی تهران برگزار شد، به عنوان بازیکن پیکان به میدان رفت و عنوان بهترین دریافت‌کننده قدرتی را از آن خود کرد. او حالا به عنوان بازیکن جاکارتا بهایانگ کارا پرِسیسی به ایران می‌آید.  

دیگر بازیکن شناخته‌شده‌ای که قرار است به یزد بیاید، کسی است که بارها در تقابل‌های ملی نامش را شنیده‌ایم. بارتوش کورک کاپیتان و ستاره تیم ملی لهستان است که از ستون‌های اصلی این تیم به شمار می‌رود. او با اینکه تجربه مدال المپیک را ندارد اما از بهترین بازیکنانی است که تاریخ والیبال به خود دیده است. کورک هم‌تیمی انگاپت است و با تیم جاکارتا بهایانگ کارا پرسیسی به ایران می‌آید. پس از کسب مدال نقره قهرمانی جهان 2022، طلای قهرمانی مردان اروپا 2023، مدال برنز لیگ ملت‌ها و مدال نقره المپیک 2024 در یزد حضور خواهد یافت تا تیمش را برای رسیدن به عنوان قهرمانی یاری کند. کورک هم مانند انگاپت برای دومین بار به ایران سفر می‌کند و پیش از این در لیگ جهانی که به میزبانی تهران برگزار شده بود، به کشور ما آمده بود. 

کورک با بازیکنان ایرانی زیادی از جمله سیدمحمد موسوی در سطح ملی تقابل داشته و باید دید او دوباره مقابل موسوی قرار می‌گیرد یا نه. موسوی در تیم فولاد سیرجان ایرانیان حضور دارد و به عنوان کاپیتان این تیم وارد زمین می‌شوپد او در سال 2022 در قهرمانی باشگاه‌های آسیا برای پیکان به میدان رفت و جام قهرمانی را بالای سر برد. بهترین مدافع میانی جام باشگاه‌های 2022 حالا این فرصت را دارد که با تیم جدیدش هم قهرمانی در این رقابت‌ها را جشن بگیرد. شاید بتوان گفت موسوی رکورددار حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیاست. او 6 بار در این رقابت‌ها به عنوان بهترین مدافع میانی انتخاب شده و امسال هم علاوه بر قهرمانی، حتما به دنبال افزایش این عدد هم هست. در هر حال علاقه‌مندان به والیبال در انتظار تقابل دوباره او با کورک هستند. جالب است که سید دو سال پیش با انگاپت هم‌تیمی بود و این بار باید مقابل او قرار بگیرد. 

امیر غفور هم دیگر ستاره‌ ایرانی حاضر در مسابقات اوست. او که از سوی هواداران لقب «امپراطور والیبال ایران» را گرفته، از ستاره‌های تاثیرگذار نسل طلایی به شمار می‌رود. غفور امسال برای شهداب یزد به میدان می‌رود. حضور غفور در این رقابت‌ها آنقدر اهمیت دارد که در پوستر فدراسیون جهانی برای این مسابقات هم حضوور دارد. غفور سال گذشته پس از دریافت عنوان بهترین قطر پاسور باشگاه‌های آسیا 2023 از شهداب جدا شد و در لیگ رومانی بازی کرد. او امسال بار دیگر به جمع شهدابی‌ها پیوسته است. همچنین مرتضی شریفی هم که سال گذشته به عنوان لژیونر در لیگ ترکیه بازی می‌کرد، در این رقابت‌ها با پیراهن شهداب یزد به میدان می‌رود. 

در بین ستاره‌های جوان این رقابت‌ها می‌توان به عرشیا به‌نژاد اشاره کرد. کسی که قهرمانی جوانان جهان 2023، قهرمانی جوانان آسیا 2022 و عنوان بهترین پاسور جوانان جهان در سال 2023 را در کارنامه دارد و به عنوان عضو تیم فولاد سیرجان ایرانیان در جام باشگاه‌ها به میدان می‌رود.