آریا طاری

لیگ برتر فوتبال ایران روز پنجشنبه به ایستگاه دوم خود می‌رسد. هفته‌ای که به نظر می‌رسد به کام مدعی‌های قهرمانی باشد و برای اینکه در همین ابتدای راه امتیازات کامل را به حساب خود واریز کنند، به میدان می‌روند. از هشت بازی این هفته اما باید گفت که حساس‌ترین مسابقه در تبریز برگزار می‌شود. جایی که تراکتورسازی میزبان پرسپولیس است. این دو تیم تقریبا همیشه چالش‌های بسیاری با هم داشتند و این بار هم مسابقه‌شان خارج از این قاعده نیست. ماجرای شکایت پرسپولیسی‌ها از علیرضا بیرانوند که این فصل حراست از دروازه تراکتور را بر عهده دارد از یک طرف و چهره‌های نام‌آشنای زیادی که از پرسپولیس راهی اردوگاه تبریزی‌ها شدند از طرف دیگر باعث شده که حساسیت تقابل این دو تیم در هفته دوم لیگ به اوج خود برسد. 

از 10 چهره مشترکی که در دو تیم حضور دارند و احتمالا روز پنجشنبه به مصاف تیم‌های سابق‌شان می‌روند، هشت نفر از پرسپولیس راهی تبریز شده‌اند و دو بازیکن نیز از تراکتورسازی به جمع سرخ‌پوشان آمده‌اند. 

بیرانوند؛ جنجالی‌ترین انتقال

از بین تمام چهره‌های مشترک بین دو تیم، باید عنوان جنجالی‌ترین چهره را به علیرضا بیرانوند داد. دروازه‌بانی که در سال‌های حضورش در پرسپولیس سهم زیادی در قهرمانی‌های این تیم داشت اما این اواخر بارها رویه‌ای را پیش گرفت که تجربه‌های تلخی بین او،‌ باشگاه و هواداران را ایجاد کرد. او با پایان لیگ بیست‌وسوم و چند روز بعد از اینکه پرسپولیس در کورس نزدیک قهرمانی جام را بالای سر برد، در حالی که هنوز یک فصل دیگر از قراردادش مانده بود، به دلیل آنچه پرداخت نشدن مطالباتش عنوان کرد، تصمیم گرفت با استناد به الحاقیه قرارداد خود، این تیم را ترک کند. این موضوع بار دیگر انتقادات زیادی را متوجه بیرانوند کرد و درنهایت هم حاشیه‌های بسیاری از جمله شکایت باشگاه از بیرانوند و بعد از پیوستن او به تراکتور، از باشگاه تبریزی نمایان شد. پرسپولیسی‌ها مدعی بودند که تمامی مطالبات بیرانوند پرداخته شده و باشگاه به او بدهکار نیست و به همین خاطر دست به شکایت از دروازه‌بان سابق خود زدند. 

ماجرای این شکایت آنقدر بیخ پیدا کرده که حتی نام رییس جمهور هم به ماجرا کشیده شده است. تا جایی که محمدرضا زنوزی‌مطلق مالک باشگاه تراکتورسازی صراحتا اعلام کرد که رییس‌جمهور را وارد این موضوع نکنید! اینکه این شائبه چقدر صحت دارد، مشخص نیست اما همین که این شکایت و این چالش تا جایی پیش رفته که صحبت از رییس‌جمهور به میان می‌آید، باید به عمق فاجعه پی برد. در هر حال با توجه به اختلاف‌نظرات پیش‌آمده در پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند، همچنان پیگیری‌ها پیرامون این پرونده در کمیته تعیین‌وضعیت ادامه دارد و به نظر می‌رسد فعلا خبری از صدور رای نیست. این در حالی است که گفته می‌شد رای پرونده پیش از دیدار دو تیم پرسپولیس و تکرار صادر می‌شود اما پیچیدگی‌های این پرونده آنقدر زیاد است که دیگر زمان مشخصی برای صدور رای اعلام نشده است. 

جدا از چالش‌های ادامه‌دار بیرانوند با باشگاه سابقش، حضور او در تراکتورسازی یک حاشیه دیگر هم ایجاد کرد و آن ترک تمرینات توسط حسین پورحمیدی دروازه‌بان سابق تبریزی‌ها بود. پورحمیدی حتی اردوی پیش‌فصل را هم از دست داد و گویا با کش و قوس‌های فراوان دوباره به تمرینات برگشته است. 

حالا دو تیم در حالی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند که پرسپولیس در بازی اول خود متوقف شده و تراکتور با بردی که مقابل مس رفسنجان به دست آورد، کوهی از انگیزه است و می‌خواهد مهمان خود را با شکست بدرقه کند. بیرانوند هم که تنها دروازه‌بانی بود که در هفته نخست کلین‌شیت کرد انگیزه‌های ویژه خودش را در این دیدار خواهد داشت. جالب است بدانید تراکتور پس از خصوصی‌سازی فقط دو بار توانسته پرسپولیس را شکست بدهد. پرسپولیس هر دو دیدار رفت و برگشت فصل گذشته را هم برده و همین موضوع هم هیجان تقابل روز پنجشنبه را در جایگاه خود دوچندان می‌کند. 

مهدی ترابی، 

ستاره‌ای در آسمان تبریز

یکی دیگر از بازیکنان پرسپولیس که تصمیم گرفت مسیرش را از این باشگاه جدا کند و پیراهن سرخ‌رنگ تراکتورسازی را بپوشد، مهدی ترابی است. ترابی تصمیم گرفت تیم قهرمان را ترک کند و در جایی دیگر خودش را به چالش بکشد. روزهای اولی که ترابی تصمیم به ترک پرسپولیس گرفت، عنوان شد پول دلیل اصلی تصمیم او بوده است و حتی صحبت‌هایی از رقم یک میلیون دلاری از باشگاه جدید شنیده شد. ترابی اما در گفت‌وگویی این موضوع را رد و عنوان کرد با نظر کارشناسان دلسوز تصمیم به جدایی و حضور در تراکتور گرفته است! در هر حال ترابی حالا به عنوان بازیکن تراکتور به میدان می‌رود و در نخستین بازی‌ای که برای تیم جدیدش انجام داد، با ارسال پاس گل رد پای خودش را در نخستین برد تراکتور در لیگ بیست‌وچهارم ثبت کرد. این وینگر 29 ساله پیش از این در سایپا و پرسپولیس به میدان رفته و تراکتور سومین تیمی است که او در لیگ برتر برایش بازی می‌کند. 

کاپیتان شجاع در میدان

زمانی که برانکو ایوانکوویچ هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت، با نظر مستقیم او شجاع خلیل‌زاده سرخ‌پوش شد و بهترین روزهایش را در این تیم سپری کرد و تبدیل به یکی از بهترین مدافعان لیگ ایران شد. او حالا برای دومین فصل متوالی برای تراکتور به زمین می‌رود و با بازوبند کاپیتانی به مصاف تیم سابقش می‌رود. 

دوئل دانیال با تیم سابق

یکی دیگر از بازیکنانی که روزی نامش به عنوان ستاره پرسپولیس آورده می‌شد و حالا پیراهن تراکتور را بر تن دارد، دانیال اسماعیلی‌فر است. ستاره سمت راست خط دفاعی پرسپولیس با امضای قراردادی یک‌ساله راهی تراکتورسازی شد و حالا قرار است بعد از مدت‌ها مقابل تیم سابق خود قرار بگیرد. دوئل او با پرسپولیس حتما تماشایی خواهد بود. 

مهدی شیری؛ 

ورود غیرمستقیم  به تبریز

دیگر نام مشترک بین پرسپولیس و تراکتورسازی مهدی شیری است. کسی که البته مستقیم از پرسپولیس به تراکتور نرفته است. مهدی بعد از اینکه 81 بار برای پرسپولیس به میدان رفت، راهی فولاد خوزستان شد و برای یک نیم‌فصل در این تیم بازی کرد و از آنجا به تراکتورسازی ملحق شد. جالب است بدانید شیری بازیکن مورد علاقه دراگان اسکوچیچ است و تنها تجربه ملی‌پوش شدنش به زمان حضور اسکو در راس تیم ملی برمی‌گردد. با این حال با توجه به حضور دانیال اسماعیلی‌فر، احتمال کمی وجود دارد که شیری مقابل پرسپولیس فرصت بازی پیدا کند. با این حال او هم یکی از چهره‌های مشترک این تقابل حساس به حساب می‌آید. 

محمد نادری، 

بازیکنی که  قرضی بود

با اینکه تنها 6 ماه و به صورت قرضی برای پرسپولیس به میدان رفت، باز هم نام او فهرست چهر‌ه‌های مشترک دو تیم قرار می‌گیرد. مدافعی که بعد از پرسپولیس راهی استقلال و آلتای اسپور شد و پس از تجربه بازی در ترکیه، تراکتور را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد و حالا دومین فصل حضورش در تبریز را تجربه می‌کند. او البته فصل گذشته بیشتر مشغول مصدومیت‌های پی در پی بود و امسال با تصمیم اسکو در پست دفاع چپ قرار گرفته است.

یکی دیگر از بازیکنان پرسپولیس که تصمیم گرفت مسیرش را از این باشگاه جدا کند و پیراهن سرخ‌رنگ تراکتورسازی را بپوشد، مهدی ترابی است. ابتدا عنوان می‌شد ترابی به خاطر پول چنین تصمیمی گرفته و حتی صحبت‌هایی از رقم یک میلیون دلاری از باشگاه جدید شنیده شد. ترابی اما با رد این موضوع عنوان کرد با نظر کارشناسان در این راه قدم گذاشته

سروش به یاد روزهای خوش گذشته

خاطرات شیرین سربازی آن چیزی بود که سروش رفیعی را بار دیگر به تبریز کشاند. رفیعی در سال 1394 برای سپری کردن دوران سربازی خود با انتقالی قرضی از فولاد به تراکتور آمد و روزهای خوبی را در این تیم سپری کرد. او بعد از تراکتور راهی پرسپولیس شد، بعد از آن به الخور، فولاد، شهرخودرو، سپاهان پیوست، دوباره به پرسپولیس برگشت و حالا در اوج پختگی دوباره به تراکتور آمده و آماده رویارویی با تیم سابق

 خود است. 

عبدی، آخرین پرسپولیسی‌ تبریزی‌ها

آخرین بازیکنی که از پرسپولیس جدا شد و راه تبریز را در پیش گرفت، مهدی عبدی است. کسی که بعد از چهار فصل حضور در تیم سرخ‌پوش پایتخت و یک فصل حضور قرضی در تراکتور، رسما از پرسپولیس جدا و به جمع شاگردان اسکوچیچ اضافه شد. عبدی فصل گذشته ۶ گل برای تراکتور به ثمر رساند و عملکردی بهتر از لیگ بیست‌ودوم در ترکیب پرسپولیس داشت که فقط یک گل به ثمر رسانده بود. 

عبدی برای اینکه جایگاه خود را در ترکیب حفظ کند و در نوک خط حمله قرار بگیرد، رقابت سختی با رحمان جعفری و تومیسلاو اشترکالی دارد. اشترکالی در دیدار مقابل مس رفسنجان گل زد و به نظر می‌رسد فرصت بازی بیشتری پیدا خواهد کرد. 

امید عالیشاه، از تبریز به تهران

سال 1395 تراکتور پیشنهاد داد که امید عالیشاه برای گذراندن خدمت سربازی به این تیم بپیوندد. موضوعی که به مذاق سرپرست وقت پرسپولیس خوش نیامد و معتقد بود عالیشاه می‌توانست در پرسپولیس بماند چون زمان عقد قرارداد به سربازی و مشکل تحصیلی اشاره نکرده بود. در هر حال او به تراکتور رفت و با پایان دوران خدمت، به پرسپولیس برگشت. او جدایی پرحاشیه‌ای هم از این تیم داشت که بعد از حضورش در پرسپولیس هم ادامه پیدا کرد. با این حال او به دلیل مصدومیت فرصت رویارویی با تیم سابقش در هفته دوم لیگ برتر را ندارد. 

از بین تمام چهره‌های مشترک بین دو تیم، باید عنوان جنجالی‌ترین چهره را به علیرضا بیرانوند داد. دروازه‌بانی که در سال‌های حضورش در پرسپولیس نقش زیادی در موفقیت‌های این تیم داشت و این روزها درگیر شکایت باشگاه سابقش است

احمدزاده، سربازی که محبوب بود

دومین بازیکن پرسپولیس که سابقه بازی در تراکتورسازی را دارد هم روزهای خدمتش را در این تیم سپری کرده است. سربازی که در دو فصل حضورش در جمع تبریزی‌ها، محبوبیتی خاص بین هواداران پیدا کرده بود. البته این محبوبیت با بازگشت این بازیکن پرسپولیس از بین رفت! 

وینگر 30 ساله و ارومیه‌ای پرسپولیس همیشه انگیزه‌های زیادی در تقابل با تراکتور داشته و باید دید این بار چه عملکردی مقابل تیم سابق خود خواهد داشت.