بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار، فدراسیون بسکتبال ایران سرمربی جدید تیم ملی مردان را انتخاب و معرفی کرد. مردی که از یونان می‌آید و اهالی این رشته امیدوارند خاطرات تلخی که تیم ملی با هاکان دمیر ترکیه‌ای تجربه کرده است، با او به باد فراموشی سپرده شود. سوتیریس مانولوپولوس روز شنبه به ایران آمد و خیلی زود تکلیف اردوی تیم ملی را با دعوت از 29 بازیکن روشن کرد. 

امیرحسین آذری، متین آقاجانپور، محمد امینی، سجاد پذیرفته، اشکان جعفری، صارم جعفری، محمد جمشیدی، احسان دلیرزهان،‌ محمدمهدی رحیمی، مجید رحیمیان، نوید رضایی‌فر، آرمان زنگنه، علیرضا شریفی، محمد شهریان‌نسل، مبین شیخی، محسن عسگری‌نیا، حسن علی‌اکبری، پارسا فلاح، ارسلان کاظمی، پیتر گریگوریان، سجاد مشایخی، رسول مظفری، حسین مکاریان، سالار منجی، میثم میرزایی، محمدسینا واحدی، امیرحسین یازرلو، بهنام یخچالی و محمدسجاد یزدان‌پناه 29 بازیکنی هستند که در اولین اردوی تیم با حضور سرمربی یونانی حاضر هستند. بازیکنانی که دیگر نام‌های باتجربه در بین‌شان به حداقل رسیده است. جوان‌هایی که باید آینده را از آن خود کنند و از همین معدود باتجربه‌های تیم نهایت بهره را ببرند. نخستین مرحله از اردوی تیم ملی با هدف آماده‌سازی برای حضور در انتخابی کاپ آسیا، از امروز در سالن زنده‌یاد محمود مشحون آغاز می‌شود. 

 این سرمربی 54 ساله در دوران فعالیت خود به عنوان مربی، دستاوردهای بسیار زیادی داشته که در ادامه به مهم‌ترین و برجسته‌ترین‌شان می‌پردازیم. 

سوتیریس که سال‌ها به عنوان دستیار فعالیت مربیگری خود را پیگیری کرده است، در نخستین تجربه خود، با تیم «پریستری» عنوان هفتمی لیگ دو یونان را کسب کرد. او در فصل ۲۰۰۵ نیز به همراه تیم در قامت دستیار سرمربی، با تیم «مکدونیکوس» عنوان نایب‌قهرمانی را در مسابقات سطح دو یورولیگ کسب کرد.

او همچنین در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ نیز در تیم «ماروسی» به عنوان دستیار فعالیت کرده است. این مربی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ نیز در تیم «آریس» دستیار بود که موفق شد عنوان چهارمی لیگ یونان را با این تیم کسب کند.

اوج کار و بهترین عملکرد او در دوران مربیگری نیز کسب عنوان قهرمانی لیگ یونان با تیم پاناتینایکوس بود. او در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ کمک‌مربی این تیم بود و با این تیم به عنوان قهرمانی لیگ یونان رسید. عملکرد خوب او باعث شد تا در سال ۲۰۱۵ برای یک بازه زمانی کوتاه به عنوان سرمربی پاناتینایکوس نیز انتخاب شود. کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی یونان نیز از دیگر موفقیت‌های او با تیم پاناتینایکوس بود. 

سوتیریس در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نیز به عنوان دستیار در تیم آ.ا.ک آتن شروع به فعالیت کرد. آ.ا.ک با حضور سوتیریس، پس از فصل ۲۰۰۶ - ۲۰۰۷، در فصل ۲۰۱۵ رتبه پنجم لیگ یونان را کسب کرد تا پس از هشت سال غیبت، به سطح دوم یورولیگ بازگردد. آ.ا.ک همچنین موفق شد به لیگ قهرمانان فیبا نیز راه یابد. او در سال ۲۰۱۷ نیز مدت زمان کوتاهی سرمربی آ.ا.ک آتن شد.

مانولوپولوس در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز سرمربیگری تیم «ایفستوس لیمنو» در لیگ بسکتبال یونان را بر عهده داشت که با این تیم در دو فصل پیاپی جایگاه پنجم و ششم را کسب کرد. او در فصل ۲۰۲۱ نیز به عنوان سرمربی تیم «پریستری» انتخاب شد که از آنجا به عنوان مربی تیم ملی یونان هم منصوب شد. یونان در سال ۲۰۲۱ موفق به حضور در مسابقات یوروبسکت شد که پس از آن، مانولوپولوس به فعالیت خود در رده باشگاهی برگشت و از سال ۲۰۲۲ هدایت تیم «دینامو بوکرستی» در لیگ یونان را برعهده گرفت.

حالا اهالی فدراسیون امیدوارند موفقیت‌های بزرگ با تیم ملی بسکتبال ایران هم به این کارنامه اضافه شود. تیم ملی مسابقات مهم بسیاری پیش رو دارد؛ از جمله همین انتخابی کاپ آسیا و بازی‌های آسیایی ناگویا. باید دید آسمانخراش‌ها با این مربی چه دستاوردهایی خواهند داشت.