آریا طاری

با پایان روزهای پرماجرای المپیک پاریس و همچنین رقابت‌های یورو 2024، رقابت‌های باشگاهی فوتبال در سراسر دنیا فعالیت خود را آغاز کرده تا دوباره همه نگاه‌ها به مستطیل سبز و پرطرفدارترین ورزش دنیا باشد. این مستطیل سبز جادویی بار دیگر به عرصه آمده تا روزهای تلخ و شیرین زیادی را برای علاقه‌مندان به این رشته و فعالین در آن رقم بزند. 

در لیگ‌های مختلف دنیا به ویژه تیم‌های اروپایی هستند باشگاه‌هایی که در ترکیب خود از ستاره‌های ایرانی بهره می‌برند تا رقابت‌های‌شان برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران اهمیت دوچندان پیدا کند. کسانی که با وسواس و حساسیت نتایج این تیم‌ها را دنبال می‌کنند. یکشنبه‌شب اما شب بسیار ویژه‌ای برای لژیونرهای کشورمان در اروپا بود. در این شب مهدی طارمی برای اینتر به میدان رفت، سعید سحرخیزان که در لیگ برتر روسیه حضور دارد باز هم در ترکیب اونبورگ درخشید و علی قلی‌زاده در رقابت‌های باشگاهی لهستان موفق به گل‌سازی شد.

پاگشای طارمی به برد نینجامید

به جرات می‌توان گفت انتقال مهدی طارمی به اینتر ایتالیا یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جابه‌جایی‌هایی بود که امسال صورت گرفت. ستاره بوشهری که بعد از چهار فصل درخشان در پورتو پرتغال به عنوان بازیکن آزاد راهی ایتالیا شد تا به افعی‌ها برای تکرار قهرمانی‌شان کمک کند. او بعد از حضور در ایتالیا خیلی زود خودش را به تمرینات رساند و عملکرد خوبی هم در بازی‌های تدارکاتی داشت. یک مصدومیت جزئی اما گریبان طارمی را گرفت تا او در فاصله اندک تا آغاز سری آ، آن‌طور که باید نتواند آماده رقابت‌ها شود. طارمی اما هر طور شده خودش را به بازی اول اینتر رساند و مقابل جنوا به میدان رفت. بازی‌ای بسیار مهم که سه امتیاز آن برای اینتری‌ها بسیار حائز اهمیت بود ولی افعی‌ها نتوانستند آن را به دست بیاورند. 

سیمئونه اینزاگی که از شرایط طارمی آگاه بود، همان‌طور که انتظار می‌رفت او را در ترکیب ثابت قرار نداد. او طارمی را از دقیقه 75 به جای هاکان چالهان اوغلو به میدان فرستاد تا رسما نخستین بازی ستاره بوشهری در تیم ایتالیایی رقم بخورد. حضور طارمی اما به برد اینتر ختم نشد و این تیم در آخرین لحظات برابر جنوا متوقف شد تا شادی این تیم و بازیکن ایرانی‌اش با تساوی دو-دو خراب شود. 

در این بازی ابتدا جنوا روی اشتباه دفاع و دروازه‌بان اینتر توسط ولیاکو به گل اول دست پیدا کرد، پس از آن مارکوس تورام گل خورده را جبران کرد و نیمه اول با نتیجه یک بر یک مساوی به پایان رسید. در ادامه تورام گل دوم را برای افعی‌ها وارد دروازه حریف کرد اما این برتری با ریباند پنالتی توسط مسیاس به تساوی تبدیل شد. درواقع در دقایق باقی‌مانده از نیمه دوم طارمی تازه‌نفس تلاش داشت با پاس‌های کوتاه سرعت خط حمله تیمش را بالا ببرد و برای خود فرصت گلزنی ایجاد کند که یک اتفاق بازی را تحت تاثیر قرار داد. روی ارسال به محوطه جریمه، بیسکک سعی داشت با ضربه سر آن را دفع کند که توپ به دستش برخورد کرد و با اعتراض بازیکنان جنوا این صحنه مورد بازبینی قرار گرفت. داور بعد از بررسی این موقعیت از طریق نمایشگر کنار زمین، خطای پنالتی را به سود اینتر اعلام کرد.جونیور مسیاس 33 ساله پشت این ضربه حساس ایستاد و زومر با تشخیص درست موفق شد ضربه او را مهار کند اما در ریباند مهاجم سابق میلان توانست با ضربه پای راست توپ را در دقیقه 5+90 به گل تساوی تبدیل کند. گلی که آب سردی بود بر پیکر مدافع عنوان قهرمانی.  اینتر در بازی بعدی خود به مصاف لچه می‌رود و باید دید طارمی باز هم سهمی از بازی تیمش خواهد داشت یا نه. او که با انگیزه‌های زیادی راهی کشور چکمه شده، باید هرچه زودتر به آمادگی لازم برسد تا هم حضور بیشتری در ترکیب تیم داشته باشد و نقش موثرتری در زمین ایفا کند. هواداران طارمی در انتظار دیدن پنالتی‌گرفتن‌های بی‌نقص او در محوطه جریمه حریف هستند.  

آماده و تاثیرگذار مثل سعید

سعید سحرخیزان که تصمیم گرفته ماجراجویی‌اش را در لیگ روسیه دنبال کند، فصل خوبی را در لیگ این کشور آغاز کرده است. او که برای اورنبورگ به میدان می‌رود، هفته گذشته موفق شد نخستین گل خود در دوران حضورش در لیگ روسیه را به ثمر برساند. سعید همچنین در دومین بازی پیاپی هم به میدان رفت و باز هم توانست روی عملکرد تیمش تاثیرگذار باشد. او در دیدار برابر روستوف این بار در نقش‌ گل‌ساز ظاهر شد تا این‌چنین در ترکیب اورنبورگ بدرخشد. هرچند درخشش سعید در این تیم روسی هنوز به پیروزی ختم نشده است. اورنبورگ در هفته اول برابر رقیب خود متوقف شد و در بازی دوم هم با نتیجه سه بر دو شکست خورد. 

تمجید از قلی‌زاده در سایت‌های لهستانی 

علی قلی‌زاده که این روزها نامش در اطراف پرسپولیس شنیده می‌شود، در حال حاضر عضو تیم لخ‌پوزنان لهستان است و در ترکیب تیم خود می‌درخشد. او برای اولین بار در فصل جدید برای لخ‌پوزنان به میدان رفت و توانست تنها پاس گل این بازی که منجر به پیروزی تیمش شد را به نام خود بزند تا به نوعی بهترین پاسخ ممکن را به اعتماد سرمربی داده باشد. او همچنین مورد تمجید رسانه‌های لهستانی قرار گرفت. 

حال باید دید قلی‌زاده که به روزهای اوجش در تیم لهستانی برگشته، به کارش در این تیم ادامه می‌دهد یا راهی پرسپولیس می‌شود. پیش از این گفته می‌شد مذاکرات او با پرسپولیس به نتایج مثبتی رسیده اما با توجه به درخشش این بازیکن، مشخص نیست مدیران و کادر فنی لخ‌پوزنان به راحتی اجازه جدایی به وینگر ایرانی خود بدهند.