نگار رشیدی 

جمعه‌شب پنج دیدار باقی‌مانده از هفته نخست لیگ برتر برگزار شد تا قطار لیگ از ایستگاه نخست رقابت‌ها عبور کند. بازی‌هایی که همه‌شان برنده داشت تا پرهیجان‌تر از روز نخست دنبال شود. در این روز سپاهان، تراکتورسازی، خیبر خرم‌آباد، استقلال و فولاد به عنوان تیم برنده مستطیل سبز را ترک کردند. 

در مجموع در هفته اول لیگ برتر 14 گل وارد دروازه‌ها شد و در پایان سپاهان که شروعی توفانی در لیگ داشت به دلیل تعداد گل زده بیشتر، در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت. با نتایج پنج دیدار اخیر، تنها تساوی هفته اول برای استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک ماند. 

صعود سپاهان به صدر 

در میان مدعی‌های قهرمانی لیگ برتر بیست‌وچهارم، سپاهان محکم‌ترین شروع را داشت و توانست با پیروزی مقابل مهمان تازه لیگ‌برتری خود، به صدر جدول رده‌بندی برسد. سپاهان که طبق اعلام مسئولان باشگاه به احتمال بسیار زیاد از هفته‌های آینده باید مثل پرسپولیس و استقلال در ورزشگاهی دیگر میزبان رقبا باشد، در نخستین بازی فصل خود در نقش جهان مقابل چادرملو اردکان صف‌آرایی کرد و به پیروزی سه بر یک رسید. گل‌های سپاهان را در این بازی کاوه رضایی، محمد کریمی و رضا شکاری به ثمر رساند. از سوی دیگر چادرملو هم که نخستین بازی‌اش در تاریخ لیگ برتر با یک شکست تلخ همراه شد، یک گل توسط محمد پاپی وارد دروازه طلایی‌پوشان کرد تا حداقل پایش به گل باز شده باشد. 

سپاهان در حالی فصل جدید را استارت زد که نمی‌توانست از سه بازیکن خود استفاده کند. گفته می‌شود مهدی لیموچی، سیاوش یزدانی و هادی محمدی به دلیل مشکلات سقف بودجه به اجبار بیرون از فهرست تیم مانده‌اند و طلایی‌پوشان نتوانستند از این سه بازیکن در ترکیب خود بهره ببرند. 

اگر بخواهیم چکیده این بازی را مطرح کنیم، باید گفت پسران ژوزه مورایس از همان دقایق ابتدایی مسابقه تیم برتر زمین بودند. آنها در دقیقه 30 بازی هم با فرار دیدنی محمدمهدی محبی از خط دفاعی چادرملو به گل رسیدند اما کمک‌داور مسابقه در تصمیمی بحث‌برانگیز این گل را مردود اعلام کرد! همین اتفاق هم باعث شد مورایس به نبود VAR در زمین مسابقه اعتراض کند و خواستار استفاده از کمک‌داور ویدیویی در رقابت‌های آینده این تیم شود. تعویض طلایی این دیدار را هم باید به نام رضا شکاری زد. کسی که در نقش یار تعویضی به میدان آمد و در دقیقه 1+90 گل سوم را برای سپاهان به ثمر رساند. 

حالا سپاهان باید آماده دومین بازی خود در لیگ برتر شود. بازی‌ای که باز هم مقابل یک تیم تازه لیگ‌برتری شده یعنی خیبر خرم‌آباد برگزار خواهد شد. تیمی که نخستین بازی‌اش را در لیگ برتر برده و قصد ندارد بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران را ترک کند. چادرملو اردکان هم در دیداری خانگی پذیرای شمس‌آذر قزوین خواهد بود. ناگفته نماند نداشتن زیرساخت ورزشگاه گریبان چادرملو اردکان را هم گرفته و مشخص نیست این تیم در کدام ورزشگاه باید از مهمان خود پذیرایی کند. 

بازگشت شکوهمندانه مرد کروات

دراگان اسکوچیچ توانست در نخستین تجربه حضور در لیگ برتر فوتبال ایران، طلسم شکست‌های تراکتورسازی مقابل محرم نویدکیا را بشکند. تراکتورسازی در اولین بازی لیگ به مصاف مس رفسنجانی رفت که محرم نام‌آشنا را روی نیمکت داشت. مردی که گربه سیاه تبریزی‌ها بود اما سرانجام ترمزش مقابل این تیم کشیده شد. البته شاید اگر کارت بازی خریدهای تابستانی نارنجی‌ها صادر می‌شد و دست محرم در چینش ترکیب اولیه تنگ نمی‌شد، او همچنان روند شکست‌ناپذیری‌اش را حفظ می‌کرد و در خانه، به حریف پرستاره خود امتیاز نمی‌داد. 

سرخ‌پوشان تبریزی که از تیم‌های پر سروصدای فصل نقل‌وانتقالات بودند، در ورزشگاه شهدای صنعت مس رفسنجان به مصاف تیم این شهر رفتند. بازی‌‌ای که در نیمه اولش تراکتور تیم برتر زمین بود و در نیمه دوم، مس عملکرد بهتری داشت. امیرحسین حسین‌زاده و تومیسلاو اشترکالی دو گل تراکتورسازی را به ثمر رساندند. 

این بازی به جز نتیجه، نکته جالب توجه دیگری هم داشت و آن درخشش بازیکنان فصل گذشته پرسپولیس در ترکیب این تیم بود. مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر در هفته‌ای که پرسپولیس دو امتیاز حیاتی را از دست داد، در ترکیب تراکتور درخشان ظاهر شدند. این دو ستاره هر دو پاس گل تراکتور را در دیدار مقابل مس رفسنجان ارسال کردند تا حسرت را به دل هواداران تیم سرخ‌پوش پایتخت بیاورند. علیرضا بیرانوند دیگر بازیکن پرسپولیسی تراکتور بود که شروع خوبی در ترکیب تیم تبریزی داشت. او تنها دروازه‌بانی نام گرفت که در هفته اول لیگ موفق به کلین‌شیت شد تا در ابتدای راه از سایر رقبایش برای گرفتن دستکش طلایی جلو بیفتد. 

حالا این بازیکنان باید آماده شوند تا در هفته دوم رقابت‌ها به مصاف تیم سابق خود یعنی پرسپولیس بروند. مسابقه‌ای که روز پنجشنبه اول شهریورماه در تبریز برگزار می‌شود. ضمن آنکه مس رفسنجان هم در همان روز باید در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز رودرروی فولاد قرار گیرد. 

بازی استقلال و شمس‌آذر یکی از معدود مسابقاتی بود که با حضور VAR برگزار شد. تکنولوژی که در مسیر رسیدن به برد، به کمک تیم جواد نکونام آمد. در دقیقه 5+90 کمک‌داور گل محمدحسین اسلامی را آفساید تشخیص داد اما بعد از بررسی صحنه به کمک VAR این گل سالم تشخیص داده شد تا شاگردان نکونام بازگشت دراماتیکی را تجربه کنند

برد آبی‌ها به لطف VAR

بازی استقلال و شمس‌آذر یکی از معدود مسابقاتی بود که با حضور VAR برگزار شد. تکنولوژی که در مسیر رسیدن به برد، به کمک تیم جواد نکونام آمد. دو تیم در حالی در نخستین بازی لیگ مقابل هم قرار گرفتند که شمس‌آذر بعد از شگفتی‌سازی در فصل گذشته و حضور در جمع هشت تیم برتر، روزهای خوشی را بعد از پایان لیگ پشت سر نگذاشت. آنها هم بازیکنان زیادی را از دست دادند و هم تا آخرین ساعت‌ها وضعیت نیمکت‌شان مشخص نبود. در سوی مقابل استقلال که بعد از نایب‌قهرمانی در لیگ بیست‌وسوم عزمش را جزم کرده که جام را بالای سر ببرد، هم فصل نقل‌وانتقالات خوبی را سپری کرد و هم اردوی‌ پیش‌فصل مناسبی را پشت سر گذاشت. درنهایت هم این آبی‌پوشان پایتخت بودند که به عنوان تیم برنده زمین را ترک کردند تا گام اول را با کسب سه امتیاز کامل بردارند. 

در این بازی استقلال تیم برتر میدان نشان داد و با وجود وزش باد که مسابقه را تحت تاثیر قرار داده بود، موقعیت‌های زیادی را روی دروازه حریف ایجاد کرد. استقلال گل اول را توسط آرمان رمضانی به ثمر رساند. یشمی‌پوشان در دقیقه 86 به کمک VAR پنالتی گرفتند و این ضربه توسط امیرحسین نسایی گل شد تا استقلال در آستانه تقسیم امتیاز قرار بگیرد. VAR اما به کمک این تیم آمد تا آبی‌ها صاحب هر سه امتیاز شوند. در دقیقه 5+90 کمک‌داور گل محمدحسین اسلامی را آفساید تشخیص داد اما بعد از بررسی صحنه به کمک VAR این گل سالم تشخیص داده شد تا شاگردان نکونام بازگشت دراماتیکی را تجربه کنند. 

در این بین کم‌لطفی است اگر از برگ برنده نکونام یاد نکنیم. رامین رضاییان که پرسروصداترین خرید فصل نقل‌وانتقالات به شمار می‌رود، از ستاره‌های تیم آبی‌پوش بود. آبی‌ها آخرین گل‌شان را هم مدیون پاس دقیق رامین هستند که با دقت تمام برای اسلامی ارسال شد. رامین نشان داد نکونام می‌تواند حساب ویژه‌ای روی او در ادامه فصل باز کند. 

یحیی با برد شروع کرد

یحیی گل‌محمدی هم دیگر مربی‌ای بود که توانست با تیم جدیدش به پیروزی برسد. فولاد خوزستان در هفته اول لیگ در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به مصاف نساجی رفت و توانست با یک گل میزبان خود را شکست دهد. در این دیدار که با استقبال چشمگیر هواداران دو تیم روبه‌رو شده بود، دو تیم بازی را پایاپای آغاز کردند. شاگردان ساکت الهامی رفته رفته موقعیت‌هایی را روی دروازه فولاد ایجاد کردند اما هیچ‌کدام از توپ‌های‌شان گل نمی‌شد. تلاش قائمشهری‌ها برای رسیدن به گل در نیمه دوم ادامه پیدا کرد اما موتور فولادی‌ها هم روشن شد و سرانجام آنها بودند که در این نبرد پیروز شدند و محمدرضا سلیمانی با تک‌گلی که به ثمر رساند، فولاد را صاحب سه امتیاز این دیدار کرد. بردی که یحیی گل‌محمدی به دلیل صادر نشدن کارتش آن را از روی سکوها جشن گرفت. 

نکته جالب این بازی آنجا بود که دو تیم آخرین مسابقه‌شان در فصل گذشته را روبه‌روی هم انجام دادند و فولاد با برد در آن بازی، به بقایش در لیگ برتر ادامه داد. نساجی در هفته دوم رقابت‌ها مهمان آلومینیوم اراک است و فولاد هم در خانه به مصاف مس رفسنجان می‌رود. 

اولین برد خیبر 

خیبر خرم‌آباد هم سرانجام بعد از سال‌ها انتظار پایش به لیگ برتر رسید و نخستین بازی‌اش در این رقابت‌ها را انجام داد. بازی‌ای که نخستین برد آنها در تاریخ لیگ برتر را هم رقم زد. خیبری‌ها در اولین تجربه خود تیم مهدی رحمتی را شکست دادند. خیبر و هوادار در لیگ آزادگان تجربه رویارویی با یکدیگر را داشتند که در هر دو مصاف هوادار توانسته بود به پیروزی برسد. حالا اما خیبر در لیگ برتر انتقام آن شکست‌ها را گرفت و نشان داد قصد جدی برای ادامه حضور در این مسابقات دارد. مهرداد قنبری هم نخستین بازیکن خیبر نام گرفت که گل این تیم در لیگ برتر را به ثمر رسانده است. 

در میان مدعی‌های قهرمانی لیگ برتر بیست‌وچهارم، سپاهان محکم‌ترین شروع را داشت و توانست با پیروزی مقابل مهمان تازه لیگ‌برتری خود، به صدر جدول رده‌بندی برسد. در نخستین بازی فصل خود در نقش جهان مقابل چادرملو اردکان صف‌آرایی کرد و به پیروزی سه بر یک رسید

به این ترتیب بنفش‌پوشان برای دومین بار در طول چهار فصل حضور خود در لیگ برتر، فصل را با شکست آغاز کردند. حالا آنها باید به فکر جبران این نتیجه در دومین ایستگاه لیگ باشند. آنها روز جمعه دوم شهریور در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف ذوب‌آهن می‌روند. خیبری‌ها هم در نخستین میزبانی خود، در خانه به مصاف سپاهانی می‌روند که فصل را مقتدرانه آغاز کرده است. در هر حال خیبر توانست در نخستین گام نمره قبولی بگیرد و با روحیه بهتری فصل را ادامه بدهد.