آریا طاری

روز گذشته مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ نخبگان آسیا در هتل اینتر کانتینتال کوالالامپور برگزار شد تا استقلال و پرسپولیس که نماینده‌های ایران در این مسابقات هستند، حریفان خود را بشناسند. بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC پرسپولیس در سید یک و استقلال در سید دو قرعه‌کشی مرحله گروهی قرار داشتند. به این ترتیب العین امارات، الهلال عربستان، السد قطر، پرسپولیس ایران، پاختاکور ازبکستان و الشرطه عراق در سید یک قرار گرفتند و تیم‌های النصر عربستان، الریان قطر، استقلال ایران، الوصل امارات، الاهلی عربستان، الغرافه قطر در سید دو هستند. 

در این رقابت‌ها برخلاف لیگ قهرمانان آسیا، ۱۲ تیم در جدول حضور دارند و هر تیم فقط هشت مسابقه برگزار خواهد کرد. درواقع هر تیم چهار مسابقه در زمین خودش و چهار مسابقه در زمین حریفان خواهد داشت. هر تیم با چهار تیم از سید یک و چهار تیم از سید دو بازی می‌کند و هیچ تیمی با تیمی از کشور خودش روبه‌رو نخواهد شد. از مرحله یک‌چهارم نهایی تا فینال بازی‌ها به صورت متمرکز به میزبانی عربستان برگزار خواهد شد و از این مرحله تیم‌های شرق و غرب می‌توانند برابر هم قرار گیرند.

به این ترتیب پرسپولیس در دیدارهای خانگی به مصاف پاختاکور، الشرطه، النصر و الغرافه می‌رود و در دیدارهای خارج از خانه با السد، الهلال، الریان و الاهلی روبه‌رو می‌شود. استقلال نیز دیدارهای خانگی‌اش را مقابل پاختاکور، الشرطه، النصر و الغرافه برگزار می‌کند و در دیدارهای خارج از خانه به مصاف السد، الهلال، الریان و الاهلی می‌رود. 

نکته جالب توجه این دیدارها این است که استقلال و پرسپولیس هر دو در خانه میزبان النصر عربستان هستند و این به معنی دو بار حضور رونالدو در تهران و ورزشگاه آزادی است. رونالدو پیش از این یک بار برای دیدار با پرسپولیس به تهران آمده بود و حالا باز هم قرار است شاهد بازی او در تهران باشیم. این حضور اما به نظر می‌رسد برای هواداران استقلال هیجان‌انگیزتر باشد؛ چراکه آنها امسال رامین رضاییان را به تیم خود آورده‌اند که در جام جهانی 2018 روسیه مقابل رونالدو بازی کرده است. کسی که به دلیل ضربات ایستگاهی دقیق و خوشحالی‌های خاص خود، همواره با کریستیانو رونالدو مقایسه می‌شد و به واسطه سال‌ها حضور در تیم ملی و تقابل با رونالدو، می‌تواند نقشی کلیدی مقابل النصر و ستاره پرتغالی‌اش ایفا کند. حضور رامین در دفاع استقلال هم به ثبات بیشتر این تیم کمک می‌کند و هم می‌تواند در حملات تاثیرگذار باشد.

در هر حال طبق اعلام دبیرکل AFC پاداش تیم قهرمان در لیگ نخبگان آسیا افزایش چشمگیری داشته و به ۱۲ میلیون دلار رسیده است تا تیم‌ها از نظر مالی هم انگیزه دوچندان برای فتح سکوی نخست مسابقات پیدا کنند. 

گروه مرگ نصیب سپاهان شد

همچنین تیم‌های فوتبال تراکتور و سپاهان که در لیگ قهرمانان آسیا دو حضور دارند نیز حریفان خود را شناختند. سپاهان که در سید یک این رقابت‌ها قرار داشت در گروه سوم با تیم‌های شارجه امارات، استقلال تاجیکستان و الوحدات اردن همگروه شد تا گروه مرگ از آن شاگردان ژوزه مواریس شود. در گروه یک هم تیم تراکتور که در سید دو قرعه‌کشی قرار داشت، باید به مصاف تیم‌های الوکره قطر، موهون باگان هند و روشن تاجیکستان برود که نسبت به سپاهان شاگردان «دراگان اسکوچیچ» رقابت‌های آسان‌تری را در پیش دارند. شاید نکته قابل توجه برای تراکتور رویارویی این تیم با عبدالکریم حسن بازیکن فصل گذشته پرسپولیس باشد که در حال حاضر در ترکیب الوکره حضور دارد. 

سپاهان اما آنقدر رقبای سرسختی دارد که باید به خوبی برای تقابل با آنها آماده شود. الشارجه تیمی است که در فصل گذشته لیگ امارات در جایگاه چهارم ایستاد و جواز حضور در سطح دوم فوتبال باشگاهی آسیا را به دست آورد. «کایو» برزیلی و «پاکو آلکاسر» اسپانیایی از مهم‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌روند. کایو فصل گذشته در ۲۱ بازی برای این تیم ۱۱ گل به ثمر رساند و هفت پاس گل برای هم تیمی‌های خود فراهم کرد. الشارجه فصل گذشته در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا موفق شد با نتیجه سه بر یک تراکتور را شکست دهد و راهی مرحله گروهی شود اما در این مرحله پس از دو تیم نسف قارشی و السد در رده سوم قرار گرفت و از صعود به مرحله حذفی بازماند. 

استقلال تاجیکستان حریف نام‌آشنایی است که فصل گذشته یک قهرمانی مقتدرانه را با شکست تمام حریفان خود در لیگ تاجیکستان به دست آورد. این تیم ستاره‌های زیادی دارد که در راس آنها می‌توان از «منوچهر ژالیوف» نام برد؛ بهترین گلزن فصل گذشته استقلال تاجیکستان که با انگیزه بسیار زیادی فصل جدید را آغاز می‌کند. الوحدات هم تیم سوم فصل گذشته لیگ اردن است است. «رونالدو انگاه» و «مهند ابوطاها» از مهم‌ترین بازیکنان این تیم هستند که فصل گذشته آمار بسیار خوبی را از خود در این تیم به نمایش گذاشتند. از تیم‌های ایرانی فولاد خوزستان سابقه تقابل با تیم اردنی را دارد که البته تن به شکست داد. حال باید دید سپاهان چه عملکردی مقابل این تیم از خود نشان خواهد داد. 

همان‌طور که اشاره شد سپاهان کار بسیار دشواری در این رقابت‌ها دارد چراکه تنها دو تیم برتر هر گروه به مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها صعود می‌کنند. شاگردان مورایس برای اینکه حضورشان در این رقابت‌ها طولانی شود باید بدون توجه به نام و سابقه رقبا و با تمرکز و آمادگی کامل راهی میدان شوند.