نگار رشیدی 

سوت‌ آغاز بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر سرانجام روز پنجشنبه زده شد تا شاهد رقابت دوباره بهترین‌های فوتبال ایران در قالب رقابت‌های باشگاهی باشیم؛ آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های لازم برای شروع مسابقات آماده نبود اما درنهایت با پافشاری مسئولان سازمان لیگ و درخواست کادر فنی تیم ملی، تیم‌ها به میدان رقابت فراخوانده شدند. لیگی که البته نسبتا غافلگیرکننده آغاز شد؛ چراکه انتظار می‌رفت پرسپولیس که به عنوان مدعی قهرمانی وارد رقابت‌ها شده، نتیجه‌ای بهتر از تساوی مقابل رقیب اصفهانی خود به دست بیاورد و در ایستگاه اول گام محکم‌تری بردارد. 

در روز نخست هفته اول لیگ برتر پرسپولیس و ذوب‌آهن به تساوی یک-یک رسیدند، ملوان یک بر صفر گل‌گهر سیرجان را شکست داد و استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک بدون رد و بدل کردن هیچ گلی زمین را ترک کردند. 

تساوی در ایستگاه اول 

شاگردان خوان کارلوس گاریدو که خود برای نخستین بار روی نیمکت سرخ‌ها نشسته و تا به حال تجربه کار در لیگ ایران را ندارد، در حالی در نخستین بازی خود میزبان بودند که مجبور شدند در شهری دیگر از ذوب‌آهن پذیرایی کنند. سرخ‌پوشان پایتخت به دلیل شرایط بد ورزشگاه آزادی تصمیم گرفتند بازی‌های خود را به اراک ببرند؛ ورزشگاهی که معمولا روی خوش به پرسپولیس نشان نمی‌دهد و این تیم در هفت بازی که در این این ورزشگاه داشته‌، تنها به دو برد رسیده است. 

در مسابقه‌ای که VAR هم در آن حضور داشت،‌ هنوز دقیقه اول بازی به اتمام نرسیده بود که ذوبی‌ها دروازه پرسپولیس را باز کردند تا الکسیس گندوز در اولین حضورش در خط دروازه سرخ‌پوشان پایتخت با کلین‌شیت خداحافظی کند. در ثانیه 43 مجید علیاری روی پرتاب بلند محمد قریشی موفق به گلزنی شد تا اولین گل لیگ بیست‌وچهارم خیلی زود به ثمر برسد. شاید هم در پایان فصل، گل علیاری سریع‌ترین گل مسابقات بماند. در هر حال پرسپولیسی‌ها که با یک غافلگیری بزرگ روبه‌رو شدند سعی کردند گل خورده را جبران کنند و شاگردان ربیعی که از این گل زودهنگام انرژی گرفته بودند را با امتیاز کامل راهی اصفهان نکنند. سرانجام پرسپولیس در دقایق اضافه نیمه نخست به گل تساوی رسید. در دقیقه 3+45 روی پاس بلند محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید صادقی با حرکت زیبای خود در محوطه جریمه ذوب‌آهن، مدافع این تیم را فریب داد و توپ را روانه دروازه پارسا جعفری کرد که شوت سعید صادقی به محمد قریشی خورد و وارد دروازه ذوب‌آهن شد. دو تیم در نیمه دوم موفق نشدند باز هم به گل برسند تا امتیازات این دیدار بین دو تیم تقسیم شود. هرچند که گاریدو از نتیجه تیمش راضی نبود و در کنفرانس بعد از بازی ضمن گلایه از عملکرد تیمش، از هواداران عذرخواهی کرد. 

در هر حال آنچه قابل توجه است تصمیمات جالب توجه گاریدو در ترکیب اولیه تیمش بود. همان‌طور که اشاره شد این نخستین تجربه گاریدو روی نیمکت پرسپولیس بود و طبیعی است که او تا آشنایی کامل با شاگردانش و همین‌طور فضای لیگ کمی نیاز به زمان داشته باشد. او که امید عالیشاه را در اختیار نداشت و اوستون اورونوف هم از آمادگی کامل دور بود، تصمیم گرفت اورونوف را نیمکت‌نشین کند و سعید صادقی را به جای او به زمین بفرستد. در خط دفاع هم فرشاد فرجی جلوتر از مرتضی پورعلی‌گنجی و گیورگی گولسیانی وارد ترکیب اولیه سرخ‌ها شد. از سوی دیگر حضور تنها 19 بازیکن در فهرست تیم اصفهانی نشان می‌داد که ذوبی‌ها برای بازی اول با چالش دریافت کارت بازی تمام بازیکنان خود روبه‌رو هستند. در این شرایط ربیعی با توجه به عدم صدور مجوز بازی محمدجواد آزاده، پدرام قاضی‌پور، داوود رجبی و حسن شوشتری، ترکیب تیمش را چینش کرد و توانست یک امتیاز از میزبان خود بگیرد. در هر حال شاید همین تساوی برای تیمی که هم در خانه بازی نکرد و هم با بازی بازیکنانش در پست‌های غیرتخصصی به میدان رفت هم بد نباشد. باید دید گاریدو برای ترمیم ضعف‌های تیمش در بازی‌های پیش رو چه تدبیری می‌اندیشد. او آمده تا جام قهرمانی را برای پرسپولیس حفظ کند و انتظارات زیادی از این سرمربی می‌رود. 

در مسابقه‌ای که VAR هم در آن حضور داشت،‌ هنوز دقیقه اول بازی به اتمام نرسیده بود که ذوبی‌ها دروازه پرسپولیس را باز کردند تا الکسیس گندوز در اولین حضورش در خط دروازه سرخ‌پوشان پایتخت با کلین‌شیت خداحافظی کند و پرسپولیس هم با یک غافلگیری بزرگ روبه‌رو شود

گل هزارم... 

با وجود روز تلخی که برای پرسپولیسی‌ها گذشت، آنها توانستند با تک‌گلی که مقابل ذوب‌آهن به ثمر رساندند، به رکورد هزار گل در لیگ برتر برسند. رکوردی که استقلال و سپاهان فصل گذشته به آن رسیدند و حالا پرسپولیس توسط سعید صادقی به جمع آنها اضافه شده است. استقلال تا پایان لیگ بیست‌وسوم با ۱۰۳۲ گل بهترین خط حمله تاریخ لیگ برتر را دارد و پس از آن سپاهان با ۱۰۲۳ گل در رده دوم جای دارد. 

از هزار گل پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر، ۶۴۹ گل در جریان بازی زده شده است. این تیم با زدن ۹۸ گل از روی ضربات کرنر بهترین آمار را در تاریخ لیگ برتر در این زمینه دارد. پرسپولیس ۱۰۲ گل هم با ضربات پنالتی زده و یکی از بالاترین آمار گل زده از ضربات پنالتی را دارد. این تیم ۱۱۹ گل هم از پشت محوطه جریمه زده است. سرخ‌ها ۲۳۶ گل با ضربات سر دارند و ۲۲۴ گل هم با پای چپ زده شده است. 

بازگشت درخشان مازیار 

قوهای سپید انزلی توانستند تنها پیروزی روز نخست هفته اول لیگ را به نام خود بزنند. ملوان بندرانزلی در سن‌سیروس و در حضور هواداران پرشور خود مقابل گل‌گهر سیرجان قرار گرفت و با تک‌گل امید نورافکن که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، شب خوبی را پشت سر گذاشت. نورافکن در حالی پایش به گلزنی باز شد که برای گذراندن خدمت سربازی راهی ملوان شده است و توانست در همین گام اول در حالی که بازوبند کاپیتانی را هم به بازو داشت، خودی نشان دهد. 

قوهای سپید انزلی توانستند تنها پیروزی روز نخست هفته اول لیگ را به نام خود بزنند. ملوان بندرانزلی در سن‌سیروس و در حضور هواداران پرشور خود مقابل گل‌گهر سیرجان قرار گرفت و با تک‌گل امید نورافکن که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، شب خوبی را پشت سر گذاشت

مازیار زارع که با قطع همکاری ملوان با سعید دقیقی به خاطر مشکلات مالی بعد از یک فصل دوری از عرصه مربیگری به خانه خود بازگشت، توانست در همان گام اول درخشان ظاهر شود و برد شیرینی برای هواداران این تیم به ارمغان بیاورد. حضور زارع به عنوان سرمربی ملوان اما تنها موضوع حساس روی نیمکت‌های دو تیم در این بازی نبود؛ چراکه ملوان به مصاف تیمی رفت که سرمربی سابق خود را روی نیمکت دارد. مهدی تارتار که فصل گذشته با تیم ملوان موفق به تاریخ‌سازی و کسب مقام ششم در لیگ برتر شده بود، راهی گل‌گهر سیرجان شد تا فصلی رویایی را در این تیم هم رقم بزند. او اما در گام اول مقابل تیم سابق خود ناکام شد تا خبری از شروع مقتدرانه در فصل جدید نباشد. 

راضی از تساوی بدون گل 

دیدار استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک بدون گل به پایان رسید تا فعلا جای گل زده و گل خورده در جدول مسابقات مقابل نام آنها خالی باشد. البته به نظر می‌رسد که دو تیم چندان هم از این تساوی بدون گل ناراحت نیستند؛ چراکه این نتیجه باعث شد هر دو تیم کارشان را بدون شکست آغاز کنند. البته در این دیدار استقلال خوزستان برتر از مهمان خود نشان داد. اهوازی‌ها در نیمه اول سوار بر بازی بودند و موقعیت‌های زیادی را روی دروازه ایرالکو ایجاد کردند. این موقعیت‌ها اما راهی به چارچوب نداشت. در نیمه دوم هم برتری شاگردان میودراگ بوژوویچ ادامه پیدا کرد اما باز هم آنها موفق به گلزنی نشدند تا نخستین تساوی بدون گل لیگ به نام دو تیم ثبت شود.