نگار رشیدی 

فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از امروز آغاز خواهد شد. فصلی که در آن باز هم تیم‌های آشنایی از حالا مدعی قهرمانی در آن هستند و برای رسیدن به جام به میدان می‌روند. پرسپولیس به عنوان مدعی قهرمانی وارد میدان می‌شود و مثل هر فصل دیگری استقلال، سپاهان و تراکتورسازی چشم‌شان به جام دوخته شده است. باید دید در پایان این ماراتن، کدام تیم جام بیست‌وچهارم را بالای سر می‌برد. ماراتنی که این بار قرار است VAR هم در آن نقش داشته باشد. طبق اعلام حسن حکیم مدیر پروژه گروه VAR، فیفا اجازه استفاده از کمک‌داور ویدیویی را داده است و در هر ورزشگاهی که استانداردسازی شده، دستگاه اجرا خواهد شد. سه ورزشگاه آزادی، نقش جهان اصفهان و امام خمینی اراک فعلا مجوز استفاده از VAR را دارند.

هفت تغییر و یک بلاتکلیفی روی نیمکت‌ها

لیگ برتر فوتبال در حالی فصل جدید خود را آغاز می‌کند که از 16 تیم حاضر در رقابت‌ها، نیمکت هشت تیم دچار تغییر شده است. در پرسپولیس اوسمار ویرا که بعد از قهرمانی تصمیم به ترک‌ سرخ‌پوشان گرفت جای خود را به کارلوس گاریدو داد، باشگاه ملوان که فصل گذشته را با مهدی تارتار به پایان برد و با وجود فصل موفقی که با این سرمربی داشت برای ادامه همکاری به توافق نرسیدند، بعد از انتخاب سعید دقیقی به عنوان سرمربی جدید تصمیم گرفت مازیار زارع را به خانه برگرداند. گل‌گهر سیرجان هم که با اوزینیدیس یونانی روزهای خوبی را سپری نکرد مهدی تارتار را روی نیمکت نشاند تا امیدوار باشد با او به نتایج بهتری دست پیدا کند. همچنین استقلال خوزستان بعد از کناره‌گیری سیروس پورموسوی کار را به میلودراگ بوژوویچ سپرد. 

یکی از مهم‌ترین تغییرات روی نیمکت را اما تراکتوری‌ها رقم زدند. آنها که به دنبال سرمربی خارجی بودند، سراغ دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق تیم ملی رفتند تا کار را طوفانی شروع کرده باشند. در تیم هوادار هم مهدی رحمتی جایگزین مسعود شجاعی شد تا چهارمین فصل حضورش به عنوان سرمربی را در جمع بنفش‌ها آغاز کند. همچنین فولاد خوزستان یحیی گل‌محمدی را به اهواز برد تا با بازیکن سابق خود که از مربیان باتجربه حال حاضر فوتبال ایران است، برای موفقیت تلاش کند. شمس‌آذر قزوین هم تنها تیمی است که هنوز تکلیف سرمربی جدید خود را روشن نکرده است. 

پرسپولیس- ذوب‌آهن؛ 

افتتاحیه لیگ

در نخستین هفته از لیگ بیست‌وچهارم سه بازی امروز برگزار می‌شود و پنج رقابت‌ هم در روز جمعه برگزار خواهد شد. پرسپولیس و ذوب‌آهن آغازگر اولین مسابقه فصل هستند که از ساعت 19:30 به مصاف همدیگر می‌روند. بازی رفت دو تیم در فصل گذشته با نتیجه مساوی یک-یک به پایان رسید و در بازی برگشت پرسپولیس توانست با تک‌گل گئورگی گولسیانی که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، به پیروزی برسد. همچنین در مجموع 46 تقابل دو تیم در لیگ برتر، پرسپولیس 17 بار به پیروزی رسیده و سهم ذوبی‌ها 12 برد بوده است. 16 بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. 

حالا پرسپولیسی‌ها با سرمربی اسپانیایی خود در حالی پا به میدان می‌گذارند که مجبور هستند در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک میزبان رقیب اصفهانی خود باشند. شرایط نامعلوم ورزشگاه آزادی که حتی قادر به میزبانی تیم ملی هم نبود از یک طرف و آماده نبودن ورزشگاه تختی باعث شد چند هفته‌ای میزبانی سرخ‌پوشان خارج از خانه رقم بخورد. در هر حال پرسپولیس که همیشه مقابل تیم‌های تحت هدایت محمد ربیعی دست بالاتر را داشته و هفت بار به پیروزی رسیده، در اراک به دنبال اولین برد و کسب کامل سه امتیاز بازی است. خبر خوش برای پرسپولیسی‌ها اینکه علی علیپور که گفته می‌شد در تمرینات دچار مصدومیت شده، مشکلی برای همراهی تیمش برابر گاندوها ندارد. به این ترتیب او امید اول گلزنی سرخ‌ها در نخستین بازی فصل خواهد بود. 

ذوب‌آهن فصل گذشته را در رده پنجم به پایان برد و امسال قصد دارد در جمع چهار تیم برتر قرار بگیرد. 

دو بازی در شمال و جنوب

دو بازی دیگر روز نخست هفته اول در شمال و جنوب کشور برگزار می‌شود. در دومین دیدار این هفته ملوان میزبان گل‌گهر سیرجان است. نکته جالب این مسابقه روی نیمکت‌های دو تیم است. ملوان فصل گذشته با مهدی تارتار رقابت می‌کرد و حالا باید میزبان سرمربی سابق خود روی نیمکت رقیب باشد. تارتار شناخت خوبی از ملوان دارد و تقابل او با تیم سابقش که مازیار زارع را بار دیگر روی نیمکت دارد، دیدنی خواهد بود. 

همچنین در سومین و آخرین بازی امروز، استقلال خوزستان در خانه به مصاف آلومینیوم اراک می‌رود. گرمای خوزستان باعث شده مسابقات این تیم در آخرین زمان ممکن برگزار شود. خوزستانی‌ها امیدوارند با سرمربی جدید خارجی خود، شروع قدرتمندی در لیگ داشته باشند. 

نقش جهان از دسترس خارج می‌شود

نداشتن ورزشگاه به جز استقلال و پرسپولیس که آزادی را از دست داده‌اند، گریبان سپاهان را هم گرفته است. ورزشگاه نقش جهان در شرایطی نیست که میزبان مسابقات فوتبال باشد و طبق اعلام رییس هیات فوتبال استان اصفهان، بعد از بازی سپاهان و چادرملوی یزد که فردا برگزار می‌شود، میزبانی‌های این تیم به ورزشگاهی دیگر مثلا ورزشگاه کاشان انتقال می‌یابد. 

در هر حال سپاهان آماده است این بار بدون کسر امتیاز و جریمه رهسپار نبرد قهرمانی شود و قصد دارد میخش را از همین بازی نخست محکم بکوبد. به نظر می‌رسد تیم مورایس کار چندان سختی هم نداشته باشد؛ چراکه آنها در نخستین گام مقابل چادرملویی قرار می‌گیرند که تازه به لیگ برتر راه پیدا کرده است. 

اولین تجربه اسکوچیچ

 مقابل گربه‌ سیاه

نخستین تجربه دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تراکتورسازی تبریز مقابل کسی رقم می‌خورد که به گربه سیاه تی‌تی‌ها معروف است. کسی که همیشه مقابل تراکتورسازی شکست‌ناپذیر بوده و بعید است قصد داشته باشد نوار این شکست‌ناپذیری بریده شود. نویدکیا در دوران سرمربیگری خود پنج بار به عنوان سرمربی سپاهان به مصاف تراکتور کرده که سه پیروزی و دو مساوی به دست آورده است. او در مس رفسنجان هم تراکتور را در خانه متوقف کرد و در ادامه رقیب را از جام حذفی کنار زد تا هنوز پیروزی بر او برای تیم تبریزی دور از دسترس باشد.

پرسپولیسی‌ها با سرمربی اسپانیایی خود در حالی پا به میدان می‌گذارند که مجبور هستند در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک میزبان رقیب اصفهانی خود باشند. شرایط نامعلوم ورزشگاه آزادی که حتی قادر به میزبانی تیم ملی هم نبود از یک طرف و آماده نبودن ورزشگاه تختی باعث شد چند هفته‌ای میزبانی سرخ‌پوشان خارج از خانه رقم بخورد

نکته زیبای این بازی این است که باشگاه مس رفسنجان با انتشار پوستری اعلام کرد که دیدار این تیم با تراکتور در حضور تماشاگران مرد و زن برگزار خواهد شد تا برای نخستین بار استادیوم شهدای رفسنجان اولین میزبانی از زنان در فصل جدید را داشته باشد.

استقبال از لیگ با محکومیت مالی 

استقلال در حالی آماده نخستین دیدار خود در فصل جدید لیگ برتر می‌شود که هنوز فصل شروع نشده با محکومیت مالی روبه‌رو شده است. طبق رای کمیته وضعیت بازیکنان، استقلال بابت شکایت محمدحسین مهرآزما محکوم به پرداخت مطالبات او و حق دادرسی شد. به این ترتیب استقلال با این محکومیت مالی به استقبال دیدار با شمس‌آذر قزوین می‌رود. تیمی که تا عصر دیروز وضعیت نیمکتش بلاتکلیف بود تا یک امتیاز از این جهت به رقیب تهرانی خود بدهد. 

استقلال در دیدار رفت فصل گذشته به تساوی دو-دو مقابل شمس‌آذر رسیده بود اما در بازی برگشت با نتیجه سه بر دو این تیم را شکست داد. جواد نکونام که فصل گذشته میلی‌متری جام قهرمانی را از دست داد، امسال به دنبال امتیازات کامل هر بازی است تا هیچ‌جوره قهرمانی را از دست ندهد. 

استقلال البته چالش بزرگی هم دارد که باید آن را مدیریت کند. آبی‌پوشان هم مانند پرسپولیس اجازه استفاده از ورزشگاه آزادی را ندارند و قصد دارند میزبانی‌های خود را در ورزشگاه شهدای شهر قدس انجام دهند. ورزشگاهی که از سوی چادرملو هم معرفی شده و این در حالی است که روز جمعه دوم شهریور که هفته دوم رقابت‌ها برگزار می‌شود استقلال میزبان ملوان است و چادرملو باید در خانه از شمس‌آذر پذیرایی کند. یک هم‌زمانی دردسرساز که به چالش دو تیم تبدیل شده است. 

الهامی و یحیی روبه‌روی هم 

نساجی مازندران که فصل گذشته روزهای سختی را گذراند و با ساکت الهامی توانست به حضورش در لیگ برتر ادامه دهد، در نخستین بازی فصل میزبان فولاد خوزستان است. الهامی که مربی چندان آرامی نیست، پیش از این هم روزهای خوبی را با نساجی تجربه کرده و با این تیم قهرمان جام حذفی شده است. الهامی قطعا برای فصل جدید هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. آنها در اولین گام اما با سد فولادی یحیی گل‌محمدی روبه‌رو هستند. کسی که طعم قهرمانی با پرسپولیس را چشیده و می‌خواهد شیرینی این قهرمانی را به فولادی‌ها هدیه بدهد. نساجی در فصل گذشته موفق به پیروزی مقابل فولاد نشده و در هر دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه یک بر صفر شکست خورده است. باید دید آنها فردا در خانه نتایج فصل گذشته را جبران می‌کنند یا نه؟ 

نخستین تجربه دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تراکتورسازی تبریز مقابل کسی رقم می‌خورد که به گربه سیاه تی‌تی‌ها معروف است. کسی که همیشه مقابل تراکتورسازی شکست‌ناپذیر بوده است. نکته زیبای این بازی این است که باشگاه مس رفسنجان اعلام کرد که دیدار این تیم با تراکتور در حضور تماشاگران مرد و زن برگزار خواهد شد

اولین بازی خیبر در لیگ برتر 

خیبر خرم‌آباد که چند سالی می‌شد برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کرد، سرانجام موفق شد خودش را به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران برساند. خیبری‌ها در نخستین بازی خود در لیگ برتر مهمان هوادار هستند؛ تیمی که تجربه بیشتری در لیگ برتر دارد. باید دید خیبری‌ها اولین حضور خود در لیگ برتر را چطور پشت سر می‌گذارند. آنها هواداران پرشوری دارند که به نظر می‌رسد در خانه کار را برای رقبا سخت کنند. در هر حال تلاش رضا مهاجری و تیمش کسب نخستین پیروزی در نخستین بازی فصل است.