آریا رهنورد

فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از پنجشنبه 25 مرداد آغاز می‌شود و تیم‌ها در تلاش هستند با بهترین ترکیب خود لیگ بیست‌وچهارم را آغاز کنند. در همین راستا جابه‌جایی بازیکنان در تیم‌های مختلف هنوز ادامه دارد. 

عبدی راهی تبریز شد

از مهم‌ترین نقل و انتقالاتی که به تازگی انجام شده، باید به مهدی عبدی اشاره کرد. عبدی که چندی پیش از تیم سرخ‌پوش پایتخت جدا شده بود، تصمیم گرفت کار خود را در تراکتورسازی ادامه دهد تا به این ترتیب او چهارمین خرید پرسپولیسی تبریزی‌ها نام بگیرد. 

تراکتوری‌ها که سال‌هاست در جست‌وجوی قهرمانی لیگ برتر هستند، امسال محکم‌تر از همیشه این هدف را دنبال می‌کنند و به دنبال فصلی موفق هم در لیگ برتر و هم در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا 2 هستند. آنها برای تحقق این هدف دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق تیم ملی را هم روی نیمکت خود نشاندند و خیلی زود وارد بازار نقل و انتقالات شدند. در این بازار چه کسانی بهتر از تیم قهرمان لیگ؟ تراکتوری‌ها همان اولین روزها علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی که نقش مهمی در قهرمانی‌های پرسپولیس در چند سال اخیر داشتند را جذب کردند. سرخ‌پوشان تبریزی برای تقویت خط حمله خود به دنبال یک گزینه داخلی هم بودند که باز هم سراغ بازیکن پرسپولیس رفتند و با مهدی عبدی به توافق رسیدند. 

درصدد جذب یک مهاجم داخلی هم بودند که بعد از بررسی‌های انجام شده، مذاکرات با مهدی عبدی آغاز شد. عبدی فصل گذشته بعد از آنکه در لیست بازیکنان مدنظر یحیی گل‌محمدی نبود، در انتقالی قرضی به تراکتور تبریز پیوست و در فصل اخیر موفق به‌ ثبت 6 گل برای سرخ‌پوشان تبریزی شد. بعد از اتمام قرارداد قرضی مهدی عبدی با تراکتور، این مهاجم باتجربه به جمع بازیکنان پرسپولیس بازگشت و امیدوار به جلب رضایت خوان کارلوس گاریدو بود که این اتفاق رخ نداد و بعد از حضور عبدی در لیست مازاد گاریدو، این مهاجم به صورت توافقی از پرسپولیس جدا شد تا به عنوان بازیکن آزاد تیم جدیدش را انتخاب کند. البته که او باید 20 درصد رقم قرارداد خود در فصل پیش‌رو به حساب باشگاه پرسپولیس واریز کند. 

او با وجود پیشنهاداتی که از تیم‌های مختلف از جمله تراکتور تبریز و نساجی مازندران داشت، با توجه به تجربه فصل گذشته خود، مذاکره با تراکتوری‌ها را در اولویت قرار داد و سرانجام بعد از مذاکرات انجام شده، طرفین برای همکاری به توافق رسیدند و حضور مهدی عبدی در تراکتور رسمی شد؛ آن‌هم در حالی‌که او بلافاصله بعد از امضای قرارداد با حضور در تمرینات خود را به دراگان اسکوچیچ معرفی کرد و در تمرینات تراکتور حضور یافت. عبدی در حالی هشتمین خرید تابستانی تراکتور محسوب می‌شود که در حال حاضر، او در کنار تومیسلاو اشترکالی و رحمان جعفری، مهاجم تخصصی تراکتور برای فصل جدید هستند و احتمالا با جذب یک مهاجم خارجی دیگر، پرونده فعالیت نقل‌وانتقالاتی سرخ‌پوشان تبریزی بسته خواهد شد.

مدافع یونانی در خوزستان

استقلال خوزستان که فصل گذشته در هفته آخر توانست خودش را در لیگ نگه دارد، فعال‌ترین تیم در بازار نقل و انتقالات تابستانه بود. این تیم هم در فهرست کادر فنی و هم در لیست بازیکنان تغییر و تحولات پرشماری را ایجاد کرد تا فصل متفاوتی را رقم بزند. 

میودراگ بوژوویچ، سرمربی نام‌آشنای مونته‌نگرویی در نقش جانشین سیروس پورموسوی انتخاب شد و با ورود نفراتی مثل 

احمد گوهری، محمد حسینی، فیاض میردورقی، سجاد دانایی، آرام عباسی، امیرحسین پورمحمد، سبحان پسندیده، حامد بحیرایی، اسماعیل بابایی، مومل عبدالرضا، تیوی بیفوما و کاینا نونس تغییرات زیادی در ترکیب تیم رقم خورد. حالا به دنبال نیاز تیم به تقویب خط دفاعی، مدیران باشگاه با دیمیتریوس چاتزیسایاس، مدافع باتجربه و 31 ساله یونانی به توافق رسیدند تا این مدافع 193 سانتی‌متری، ششمین بازیکن خارجی استقلال خوزستان در فصل پیش‌رو نام بگیرد. بازخوانی کارنامه دیمیتریوس چاتزیسایاس نشان می‌دهد که او در عرصه باشگاهی تجربه انجام 258 مسابقه را دارد و 6 گل و پنج پاس گل در کارنامه این مدافع میانی تنومند به چشم می‌خورد. 

آخرین خریدهای هوادار

هوادار هم از جمله تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ بیست‌وچهارم محسوب می‌شود که نسبت به فصل گذشته، تغییر و تحولات مشهودی هم در کادرفنی و هم در فهرست بازیکنان این تیم به‌وجود آمده است. بنفش‌پوشان در چهارمین فصل حضورشان در لیگ برتر با هدایت مهدی رحمتی که جوانگرایی را در دستور کار قرار داده، پا به میدان می‌گذارند. در فعالیت‌های نقل و انتقالاتی این تیم زمزمه جدایی‌ داریوش شجاعیان از جمع بنفش‌پوشان به گوش می‌رسید که طبق آخرین خبرها، شجاعیان ماندنی شده و با حضور در تمرینات قصد دارد که در فصل پیش‌رو هم کارش را در تیم هوادار دنبال کند تا همچنان باتجربه‌ترین بازیکن این تیم در تاریخ لیگ برتر باشد! 

از طرفی شنیده می‌شود عارف غلامی که از بازیکنان بدون تیم حاضر در بازار است و محمدرضا خانزاده مدافع باتجربه و اسبق سرخ‌ها از گزینه‌های مورد نظر رحمتی برای فصل جدید هستند که پای میز مذاکره با هوادار هم نشسته‌اند.  سجاد شهباززاده که جایی در تفکرات محرم نویدکیا برای فصل جدید ندارد، بعد از عدم توافق با مسی‌ها، به دنبال انتخاب تیم جدید خود است. گفته می‌شود که مهدی رحمتی برای تقویت خط حمله تیمش با وجود جذب پیمان رنجبری و حسین مهربان، در سودای جذب یک مهاجم دیگر است و در این مسیر او امیدوار است که بتواند همبازی سابق خود در استقلال را راضی کند و شهباززاده را برای حضور در جمع بنفش‌پوشان مجاب نماید. گفته می‌شود در صورت نهایی‌شدن انتقال عارف غلامی، محمدرضا خانزاده و سجاد شهباززاده، فعالیت نقل‌وانتقالاتی بنفش‌پوشان به پایان می‌رسد و آنها با سیمایی کاملا متفاوت پا به فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر می‌گذارند.