سلام به شهر فرشته‌ها

المپیک ۲۰۲۴ پاریس با برگزاری مراسم اختتامیه رسما به پایان رسید. مراسمی که برخلاف افتتاحیه توانست نظر موافق را به خود جلب کند و بدون حاشیه به سرانجام برسد. پرونده المپیک پاریس با تمام اتفاقات عجیب، رکوردشکنی‌ها، فراز و نشیب‌ها و اشک‌ها و لبخندهایش بسته شد تا حالا ورزشکاران برای دوره سی‌وچهارم این رقابت‌ها برنامه‌ریزی کنند و آماده شوند. دوره‌ای که آمریکا در شهر لس‌آنجلس میزبان آن است و تام کروز هم با فرودی دیدنی از سقف ورزشگاه «استاد دو فرانس» محل برگزاری اختتامیه پایین آمد و پرچم المپیک را با نمایشی دیدنی برای کشورش برد. همچنین یکی از اتفاقات جالب مراسم اختتامه پخش سرود ملی یونان به عنوان مبتکر بازی‌های المپیک در ۲۸۰۰ سال قبل بود در ورزشگاه بود که پرچم این کشور به اهتزاز درآمد و مورد تجلیل قرار گرفت.

نگار رشیدی 

 

قهرمانی زیر سایه بسکتبال زنان

آمریکا هم با برد آخری که در بسکتبال زنان مقابل فرانسه آورد، بالاتر از چین ایستاد تا به عنوان قهرمان المپیک پاریس آماده میزبانی از این رویداد در سال 2028 شود. قهرمانی آمریکا برای چهارمین دوره متوالی و هفدهمین بار در مجموع، با 40 مدال طلا، 44 نقره و 42 برنز به دست آمد که این یعنی ورزشکاران این کشور 126 بار روی سکو رفتند. این در حالی است که چین نیز 40 مدال طلا کسب کرده بود اما به دلیل تعداد کمتر مدال نقره در جایگاه پایین‌تر ایستاد و یک بار دیگر آمریکا را بالاتر از خود به عنوان قهرمان المپیک نظاره کرد. لازم به ذکر است کاروان ایران نیز در این مسابقات موفق شد سه مدال طلا، 6 نقره و سه برنز کسب کند تا در مجموع رتبه بیست و یکم را به دست بیاورد و پس از چین، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و ازبکستان در رتبه ششم موفق‌ترین کاروان‌های آسیایی قرار بگیرد. جالب است بدانید در بازی‌های پاریس ۳۲۹ مجموعه مدال در ۳۲ رشته ورزشی اهدا شد. در مجموع ۲۰۶ کاروان ورزشی در این دوره از بازی‌ها حضور داشتند و ۹۱ کاروان موفق به کسب مدال شدند.

پنج رشته جدید در بازی‌های لس‌آنجلس

به رسم هر دوره المپیک، میزبان این مسابقات می‌تواند رشته‌هایی جدید را به رقابت‌ها وارد کند. همان‌طور که ژاپنی‌ها در المپیک 2020 توکیو رشته‌های کاراته، اسکیت‌برد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و بیس‌بال و سافت‌بال را وارد رقابت‌ها کردند و فرانسوی‌ها تصمیم گرفتند در میزبانی خود مسابقات برکینگ دنس را برگزار کنند.  حالا در دوره جدید این بازی‌ها چند رشته ورزشی دیگر جایی در رقابت‌ها نخواهند داشت و رشته‌های جدید پا به میدان رقابت می‌گذارند. مثلا برکینگ دنس که انتقادات زیادی هم به برگزاری آن وجود داشت، از المپیک حذف می‌شود. 

گفته می‌شود در المپیک سی‌وچهارم قرار است پنج رشته به مسابقات اضافه شود که از این پنج رشته، سه ورزش سابقه حضور در المپیک را دارند و درواقع به میدان المپیک برمی‌گردند. این پنج رشته ورزشی عبارتند از بیس‌بال/ سافت‌بال، کریکت، چوگان، فلگ فوتبال و اسکواش. 

بیس‌بال و سافت‌بال رشته‌ای که پیش از این در بازی‌های المپیک حضور داشته و بعد از 12 سال در المپیک توکیو به مسابقات بازگشت. این رشته جایی در بازی‌های پاریس نداشت اما در آمریکا طرفداران بسیاری دارد و به نظر می‌رسد یکی از پرهیجان‌ترین رقابت‌های دوره بعدی المپیک باشد. 

آخرین حضور کریکت در المپیک اما به بیش از یک قرن گذشته برمی‌گردد. این رشته آخرین بار در المپیک 1900 پاریس حضور داشت که درواقع دومین دوره برگزاری این رقابت‌ها به حساب می‌آید. کریکت یکی از ورزش‌های پرطرفدار در سطح جهان و به ویژه در آسیا و اقیانوسیه است و بازگشتش به المپیک بعد از بیش از صد سال می‌تواند ماندگار و جالب توجه باشد. 

با پایان المپیک پاریس، حالا آمریکایی‌ها خود را آماده میزبانی از ورزشکارانی می‌کنند که یا رویای حضور در المپیک را دارند و یا به فکر حضور دوباره و کسب نتیجه‌ای بهتر در این رقابت‌ها هستند. لس‌آنجلس پیش از این در سال‌های 1932 و 1984 میزبان المپیک بوده و قرار است برای سومین بار این رویداد را برگزار کند

چوگان هم از رشته‌هایی است که سال‌ها بخشی از بازی‌های المپیک بوده اما از آخرین حضورش در این مسابقات سال‌های زیادی می‌گذرد. چوگان در المپیک‌ها 1904 سنت لوئیس، 1908 لندن، 1928 آمستردام، 1932 لس‌آنجلس و 1948 لندن حضور داشته باشد. 

فلگ فوتبال و اسکواش اما رشته‌هایی هستند که برای نخستین بار در المپیک 2028 معرفی می‌شوند. فلگ فوتبال یک نوع فوتبال آمریکایی است که بدون تکل بازی می‌شود که نشانه دیگری از فرهنگ ورزش آمریکاست. اسکواش هم یک رشته راکتی و نسبتا جدید است که قرار است در قلب آمریکا در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی دنیا حضور داشته باشد. البته ابداع اسکواش به سال 1830 برمی‌گردد اما ضابطه‌مند شدن آن سال‌های زیادی طول کشید. درواقع فدراسیون بین‌المللی اسکواش در سال ۱۹۶۷ با شرکت هفت کشور تاسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش (WSF) تغییر کرد. 

طبق اعلام توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک، این ورزش‌های جدید رویکرد فرهنگی و ورزشی کمیته بین‌المللی المپیک را تایید می‌کنند:«انتخاب این پنج ورزش جدید مطابق با فرهنگ ورزش آمریکاست و ورزش‌های نمادین آمریکایی را به جهانیان نشان می‌دهد که در عین حال ورزش‌های بین‌المللی را به ایالات‌متحده می‌آورد.»

پیش به سوی لس‌آنجلس

حالا آمریکایی‌ها خود را آماده میزبانی از ورزشکارانی می‌کنند که یا رویای حضور در المپیک را دارند و یا به فکر حضور دوباره و کسب نتیجه‌ای بهتر در این رقابت‌ها هستند. قطعا در ورزش ایران هم این قاعده حکم‌فرماست. در المپیک پاریس که بخش عظیمی از کاروان 40 نفره ایران را جوان‌های دهه هشتادی تشکیل می‌دادند و دست به کارهای بزرگی زدند، از حالا به فکر تکرار حضور در المپیک و کسب نتیجه‌ای بهتر در لس‌آنجلس هستند. کسانی مثل مهدی الفتی در ژیمناستیک که هم با کسب سهمیه‌اش تاریخ‌ساز شد و هم به فینال المپیک پاریس رسید یا رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی ایران که تا پای سکوی المپیک رفت اما درنهایت سهمی از مدال‌های پاریس نداشت. 

همچنین دیگر شگفتی‌سازان کاروان از جمله مبینا فلاح که نخستین برد تیراندازی با کمان ایران در المپیک را به دست آورد، جوان‌های آینده‌دار تکواندو که با صددرصد موفقیت به کارشان پایان دادند یا جوان‌های کشتی‌گیر از جمله رحمان عموزاد و امیرعلی آذرپیرا که از رسیدن به طلای المپیک بازماندند. طبیعتا ورزشکاران سایر رشته‌ها هم برای المپیک بعدی تلاش خواهند کرد. درمجموع باید دید برنامه کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون برای دوره بعدی چیست. دولت مسعود پزشکیان رییس جمهور جدید ایران در ابتدای راه است و مسئولان جدید ورزش کشور باید هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی دقیق درباره برنامه المپیک بعدی برسند. 

لس‌آنجلس پیش از این در سال‌های 1932 و 1984 میزبان المپیک بوده و قرار است برای سومین بار این رویداد را برگزار کند.