آریا رهنورد

وزنه‌برداری از همان نخستین دوره‌ای که ایران راهی بازی‌های المپیک شد، در کاروان کشور حضور داشت و تقریبا در بیشتر حضورهایش هم موفق به کسب مدال می‌شد. تا جایی که برای مدت‌ها این رشته همیشه جزو امیدهای مدال کاروان کشور به حساب می‌آمد. وزنه‌برداری ایران از المپیک 2000 سیدنی به بعد تنها در یک دوره (المپیک 2008 پکن) موفق به کسب مدال نشده بود و حالا پس از 16 سال بار دیگر دست‌های وزنه‌برداران از مدال بازی‌های المپیک خالی مانده است تا خاطرات تلخ پکن بار دیگر جلوی چشم بیاید. 

وزنه‌برداری ایران برای المپیک پاریس موفق شد تنها دو سهمیه به دست بیاورد که هر دو وزنه‌بردار هم در رسیدن به مدال ناکام ماندند. مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم با رکورد ۳۷۴ کیلوگرم پنجم شد و به مدال نرسید. علی داوودی نیز در دسته ۱۰۲+ کیلوگرم ضمن شکستن رکورد شخصی خود در حرکت یک‌ضرب، با رکورد مجموع ۴۴۷ کیلوگرم چهارم شد و از کسب مدال بازماند. در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز ایران سه نماینده داشت اما هیچ‌کدام مدال نگرفتند. در آن رقابت‌ها اصغر ابراهیمی چهارم، محسن بیرانوند نهم و رشید شریفی ششم شدند. 

نکته تلخ ماجرا اینجاست بدنه وزنه‌برداری راه هم مانند تکواندو و کشتی اهالی این رشته تشکیل داده‌اند. زمانی که سجاد انوشیروانی ریاست فدراسیون را به عهده گرفت قهرمانان سابق این رشته را گرد هم آورد تا بار دیگر وزنه‌برداری ایران به شکوه سابقش برگردد. نفراتی مثل کوروش باقری (هدایت تیم بانوان را برعهده دارد)، بهداد سلیمی و نواب نصیرشلال پای کار آمدند اما درست جایی که این تیم باید خروجی می‌داد، خبری از مدال نبود. درست است که هم جوادی و به ویژه داوودی رقبای سرسخت و مدعی در پاریس داشتند اما اینها نفراتی نبودند که ناگهان از راه برسند و مدال را از وزنه‌برداران ایران بربایند. عملکرد وزنه‌برداری نیاز به بررسی و آنالیز اساسی دارد و باید بدون فوت وقت برای جبران دست به کار شد. 

البته سجاد انوشیروانی رییس فدراسیون وزنه‌برداری از عملکرد داوودی ابراز رضایت و اعلام کرد از ابتدا هم برنامه فدراسیون برای المپیک 2028 بوده است. او معتقد است روزهای روشنی با نسل جدید در راه وزنه‌برداری است. 

پس از پایان کار وزنه‌برداری، نخستین صحبت‌ها درباره آینده همکاری فدراسیون با کادر فنی شکل گرفت. نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی درباره ادامه کارش گفت:«صحبت‌هایی شده است و هنوز تصمیم خاصی نگرفتیم. از زمانی که این تیم را تحویل گرفتم تا امروز حدود یک سال شده است. به رییس و نایب رییس فدراسیون وزنه‌برداری گفتم تیمی که به من تحویل داده شد اصلا تیم نبود و یک ویرانه و خرابه بود. خیلی تلاش کردیم و در این مدت بچه‌ها خیلی به لحاظ رکوردی تغییر کردند و تیم خوبی برای مسابقات جهانی آماده شده و به احتمال زیاد در خدمت تیم نباشم.» 

انوشیروانی اما با تقدیر از سرمربی تیم ملی عنوان کرد که «کادرفنی ما در بدترین شرایط تیم را تحویل گرفت و تلاش زیادی کرد و فکر می‌کنم مشکلی برای ادامه همکاری نخواهیم داشت.» باید دید فدراسیون در اولین تصمیم مهم که درباره کادر فنی است چه راهی را در پیش می‌گیرد و آیا وعده انوشیروانی برای تحقق روزهای خوب در میادین 

پیش‌رو محقق می‌شود؟