شب نقره‌ای

چهاردهمین روز بازی‌های المپیک، روزی که بود همه منتظر بودند تا شاهد قهرمانی حسن یزدانی در آن باشند. روزی که حسن به فینال المپیک رسید و کافی بود دستش را دراز کند و مدال طلا را بردارد. دست یزدانی اما یاری نکرد تا سهم این آزادکار از پاریس، مدال نقره باشد. کاروان ایران البته یک مدال باارزش دیگر هم به دست آورد. مهران برخورداری تکواندوکار تیم ملی کشورمان به فینال رقابت‌ها رسید و درنهایت به عنوان نایب‌قهرمانی بسنده کرد.

نگار رشیدی 

نقره تلخ پادشاه

همان روزی که خبر رسید حسن یزدانی قصد دارد کتف مصدومش را زیر تیغ جراحی ببرد، تقریبا همه متفق‌القول طلای المپیک پاریس را در خطر دیدند. این عمل جراحی در فاصله هشت ماه مانده به المپیک واقعا هم ریسک بزرگی بود اما یزدانی همان زمان قول داد به موقع خودش را به المپیک می‌رساند و برای مدال طلا می‌جنگد. یزدانی به وعده خود عمل کرد و خودش را به یک قدمی طلای المپیک هم رساند، اما در آخرین گام مصدومیت کتف او بازگشت تا پهلوان کشتی ایران با درد در میدان حاضر شود و با یک دست به مصاف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بلغارستان مبارزه کند. 

یزدانی در نبرد کسب مدال طلا با ماگومد رمضانوف از بلغارستان روبه‌رو شد. کسی که آرون بروکس، آزادکار جوان وزن ۸۶ کیلوگرم‌ تیم ملی کشتی آمریکا که با شکست تیلور راهی المپیک شده بود را از پیش رو برداشته بود. یزدانی که از شب قبل مسابقه درگیر کتفش بود و شب را با گذاشتن یخ روی کتف خود به صبح رسانده بود، از همان ثانیه‌های اول فینال به مشکل خورد و مسابقه چند باری به دلیل مصدومیت او متوقف شد. درنهایت هم تلاش‌های یزدانی که با یک دست می‌جنگید برای تصاحب مدال طلا جواب نداد و با نتیجه هفت بر یک، شکست خورد تا پادشاه کشتی آزاد مدال نقره را به سوغات بیاورد. 

بعد از این اتفاق انتقادات و دیدگاه‌های مختلفی پیرامون یزدانی شکل گرفت. بسیاری معتقد هستند یزدانی با توجه به مصدومیتی که داشت نباید راهی المپیک می‌شد و اگر کامران قاسمپور در ترکیب قرار می‌گرفت، حالا طلای المپیک به نام ایران خورده بود. در طرف دیگر عده‌ای معتقد هستند یزدانی بهترین انتخاب برای حضور در المپیک بود و نبرد جانانه‌اش در فینال رقابت‌ها جای تقدیر دارد. موضوعی که پر بیراه هم نیست؛ شاید اگر ورزشکار دیگری بود، با آن درد و شرایط جسمانی قید حضور در میدان و رقابتی سنگین را می‌زد تا حداقل از تشدید شدن مصدومیتش جلوگیری کند، اما یزدانی هرچه در توان داشت را گذاشت و به راحتی تسلیم حریف نشد. 

از سوی دیگر نایب‌قهرمانی یزدانی حسابی به کام روس‌ها شیرین شد. روس‌ها معتقد هستند این نقره جبران فینال 2016 ریو است. المپیکی که یزدانی جوان که در مسیر شهرت بود، در فینال به آنیوار گدوف روس خورد که به خاطر شکستگی ابرویش بارها کشتی متوقف شد. در آن فینال یزدانی توانست در آخرین ثانیه‌ها نتیجه را 6-6 مساوی کند و مدال طلا را به گردن بیاویزد. حالا روس‌ها معتقدند رمضانوف انتقام آن فینال را گرفته است. 

یزدانی از همان ثانیه‌های اول فینال به مشکل خورد و مسابقه چند باری به دلیل مصدومیت او متوقف شد. درنهایت هم تلاش‌های او که با یک دست می‌جنگید برای تصاحب مدال طلا جواب نداد و با نتیجه هفت بر یک شکست خورد تا پادشاه کشتی آزاد مدال نقره را به سوغات بیاورد

با نقره یزدانی، خیلی زود خبرهایی مبنی بر خداحافظی این آزادکار شنیده شد. یزدانی اما خیلی زود با انتشار متنی بلند بالا در صفحه شخصی خود از ادامه کارش در کشتی خبر داد. او ضمن عذرخواهی از مردم ایران نوشت:«حتی اگر لازم باشد باز هم عمل جراحی انجام می‌دهم و به میادین بازمی‌گردم.» حسن یزدانی اکنون 29 سال دارد و در المپیک بعدی 33 ساله خواهد بود. سنی که هنوز برای مدعی قهرمانی دیر نیست و اگر او بتواند خودش را به آمادگی برساند، شاید بتواند بار دیگر برای طلای المپیک به میدان برود و از رکورد جهان‌پهلوان تختی عبور کند. هرچند او در این راه رقبای سرسختی مثل قاسمپور را هم دارد و از سوی دیگر باید دید واکنش فدراسیون در این باره چیست. 

در هر حال درست است که بسیاری طلای المپیک را از مدت‌ها قبل به نام یزدانی زده بودند، اما نقره او هم ارزشمند است. یزدانی اگر روی سکوی نخست می‌ایستاد، به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در بازی‌های المپیک تبدیل می‌شد اما حالا همچنان هادی ساعی با دو طلا و یک برنز افتخار، صاحب این عنوان است. با این حال یزدانی به رکورد یک طلا و دو نقره جهان پهلوان غلامرضا تختی رسید تا در کنار او پرافتخارترین کشتی گیر ایران در بازی‌های المپیک باشد.

یزدانی همچنین صاحب ۱۰ مدال جهان و المپیک شده و از این لحاظ رکورددار کشتی ایران است. او یک طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو و دو نقره ۲۰۲۴ پاریس و ۲۰۲۰ توکیو را در کارنامه دارد. 

نقره دلچسب مهران 

برای مهران برخورداری که رنک یک دنیا را شکسته بود و حریفی از کره‌جنوبی را هم از پیش رو برداشته بود، رسیدن به طلای المپیک دور از ذهن نبود. او در گام آخر رقابت‌های وزن 80- کیلوگرم اما مقابل «فریس کاتوسی» از تونس قرار گرفت که قد و قامت بلندترش کار را برای نماینده ایران سخت می‌کرد. مهران با این حال بازی را خوب شروع کرد و توانست دو امتیاز از حریف بگیرد. هوگوپوش کره‌ای اما در آخرین صدم‌های ثانیه راند اول چهار امتیاز از مهران گرفت و برنده راند اول شد. برخورداری در راند دوم هم با نتیجه پنج به یک باخت و به مدال نقره دست یافت. نقره‌ای که ارزشی به اندازه مدال طلا دارد. مهران در نخستین تجربه المپیکی خود از همان نخستین مسابقه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست بعد از 12 سال تکواندوی مردان را به فینال المپیک برساند. آخرین فینالیست تکواندوی ایران در بازی‌های المپیک، محمد باقری‌معتمد در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که در آن مسابقات به مدال نقره دست یافت. 

همچنین آخرین طلای تکواندوی ایران در المپیک به 16 سال قبل برمی‌گردد که هادی ساعی که الان ریاست فدراسیون را بر عهده دارد، به دست آورده بود. اگر مهران به مدال طلا می‌رسید، طلسم قهرمانی را هم می‌شکست. با این حال او تا همین‌جا هم دست به کار بزرگی زده و باید بلافاصله کارش را برای المپیک لس‌آنجلس آغاز کند. 

در حسرت برنز 

مصطفی جوادی که طلا و نقره قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، امیدوار بود یکی از مدال‌آوران کاروان ایران باشد تا در نخستین حضورش در این رویداد، مدال المپیک را هم به مدال‌های خود اضافه کند. این وزنه‌بردار اما درنهایت به رده پنجم رسید تا حسرت مدال را بر دل داشته باشد. در رقابت دسته ۸۹ کیلوگرم، مصطفی جوادی با رکورد ۱۶۸ یک‌ضرب، ۲۰۴ دوضرب و مجموع ۳۷۴ کیلوگرم برای گرفتن مدال برنز تلاش کرد اما موفق به گرفتن آن نشد. او بین ۱۲ نفر، در رده پنجم قرار گرفت.

جوادی در اولین حرکت یک‌ضرب پشت وزنه ۱۶۴ کیلوگرم قرار گرفت و موفق به مهار آن شد، در حرکت دوم وزنه ۱۶۸ کیلوگرم را نیز بالای سر برد و سه چراغ سفید دریافت کرد اما در مهار وزنه 171 کیلوگرمی در حرکت سوم ناکام بود و با ۱۶۸ کیلوگرم در بین ۱۲ نفر، ششم شد. جوادی در اولین حرکت دوضرب نیز وزنه ۲۰۴ کیلوگرم را بالای سر برد. او برای گرفتن مدال برنز حتما باید وزنه ۲۱۷ کیلوگرم را مهار می‌کرد که حرکت دوم و سوم موفق به زدن این وزنه نشد تا شانس گرفتن مدال را از دست بدهد.

شکست کایل دیک یونس را حذف کرد

یونس امامی شاید فکرش را نمی‌کرد که از دور رقابت‌های المپیک حذف شود. امامی که دو بازی نخستش را با پیروزی عالی مقابل فرانک چامیزو کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل ایتالیا و دارنده دو مدال طلا و یک برنز المپیک و حریفی از گینه بیسائو پشت سر گذاشته بود، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف کایل دیک آمریکایی رفت و با نتیجه سنگین ۱۱ بر یک و ضربه فنی شکست خورد. 

با این شکست امامی باید منتظر فینالیست شدن دیک می‌ماند تا به شانس مجدد راه پیدا کند و در المپیک بماند. اتفاقی که درنهایت در کمال تعجب رخ نداد و با شکست کشتی‌گیر آمریکایی در نیمه‌نهایی وزن 74 کیلوگرم مقابل دایچی تاکاتانی دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۳ از ژاپن، امامی از دور رقابت‌ها 

حذف شد. 

جالب است بدانید کشتی آمریکا و ژاپن یکی از پربرخوردترین و پرامتیازترین کشتی‌هایی بود که تا به حال برگزار شده. این مباره ۳۲ امتیاز داشت و کشتی‌گیر ژاپنی با نتیجه ۲۰ بر ۱۲ برنده این نبرد شد.