آریا طاری

سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک امروز رسما به پایان می‌رسد تا ورزشکاران با پاریس که به شهر نور شهرت دارد، خداحافظی کنند. مسابقاتی که میزبانی پر حرف و حدیثی داشت و حاشیه‌هایش گاها بیشتر از اخبار مهم به نظر می‌رسید. رقابت برای کسب مدال طلای بسکتبال زنان آخرین رویدادی خواهد بود که برگزار می‌شود و بعد از آن به طور رسمی بازی‌های المپیک به پایان می‌رسد تا مراسم اختتامیه برگزار شود. مراسم اختتامیه قرار است به مدت دو ساعت برگزار شود. این مراسم در استاد دو فرانس جایی که مسابقات راگبی، فوتبال و دوومیدانی برگزار شد، انجام می‌شود. فاطمه مجلل قایقران کشورمان پرچمدار کاروان ایران در اختتامیه پاریس خواهد بود. اما وضعیت کاروان در دو روز آخر المپیک به چه شکل است؟ ایران روز گذشته پنج نماینده در سه رشته داشت که یکی از آنها حضورش در فینال کشتی آزاد را از پیش مسجل کرده بود. 

رحمانی که بی‌رحم است

رحمان عموزاد برخلاف نامش، در میدان کشتی چهره‌ای بسیار بی‌رحم است. کسی که نه کاری به نام رقیب ندارد و نه مدال‌هایش. رحمان که با قرعه‌ای سخت روبه‌رو شده بود، از نخستین مسابقه طوفانی و بی‌رحم نشان داد. نماینده وزن ۶۵ کیلوگرم ایران در دور نخست برابر زین ردرفورد دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان از آمریکا روی تشک رفت و در پایان با نمایشی خوب با نتیجه قاطع هشت بر صفر  به برتری رسید و راهی یک‌چهارم نهایی شد. او در دومین مبارزه و در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل اسلام دودایف از آلبانی با نمایشی بی‌نظیر در مدت زمان سه دقیقه و 40 ثانیه با امتیاز عالی ۱۱ بر صفر به برتری رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. رحمان در این دیدار به شکلی مبارزه کرد که حتی فرصت دادن اعتراض به رقیب را هم نداد. او بی‌پروا کشتی گرفت و قبل از پایان وقتی قانونی مسابقه درهای نیمه‌نهایی را به روی خود گشود. امروز رقابت‌های رده‌بندی و فینال این وزن برگزار می‌شود تا رحمان آخرین نماینده ایران در المپیک پاریس باشد. 

آذرپیرا   از پس نابغه برنیامد

امیرعلی آذرپیرا دارنده دو مدال طلای زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان هم مانند عموزاد با قرعه‌ بسیار سختی روبه‌رو شد. شاید بتوان گفت نخستین مسابقه امیرعلی سخت‌ترین نبرد او قلمداد می‌شد. چراکه آذرپیرا باید در گام اول در مبارزه‌ای سخت و دشوار  برابر احمد تاج‌الدین‌اف نابغه ۲۱ ساله روسی‌الاصل بحرین و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ به روی تشک رفت و در حالی که فاصله‌ای تا پیروزی نداشت، به عنوان بازنده تشک را ترک کرد. ملی‌پوش ایران تا 50 ثانیه مانده به پایان نبرد، با نتیجه سه بر صفر جلو بود اما درنهایت دو بار اسیر زیرگیری حریف شد و در خاک نشست تا چهار بر سه نتیجه را واگذار کند. او بعد از این شکست روزش را در انتظار صعود حریفش به فینال سپری کرد تا بتواند با رسیدن به گروه بازنده‌ها، برای سکوی سوم تلاش کند. 

آخرین هوگوپوش

آرین سلیمی آخرین نماینده تکواندوی ایران بود که روز گذشته وارد شیاپ‌چانگ شد. بعد از دو نقره ناهید کیانی و مهران برخورداری و برنز مبینا نعمت‌زاده، آرین کارش را طوفانی آغاز کرد تا کارنامه تکواندوی ایران در پاریس را با مدال پر کند. ملی‌پوش وزن مثبت ۸۰ کیلوگرم ایران، در نخستین گام به مصاف نیکیتا رافالوویچ از ازبکستان دارای رنک هفت جهان رفت که موفق شد با ارائه مبارزه‌ای دیدنی و یکطرفه، حریف قدرتمند خود را به راحتی شکست داده و راهی دور بعد شود. آرین در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کارلوس سانسورس مکزیکی قرار گرفت که در رده دوم دنیا جای دارد. او اما در یک مبارزه دیدنی با نتیجه دو بر یک حریف خود را شکست داد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. سلیمی در نیمه نهایی حریف کرووات خود را هم از پیش رو برداشت و مدالش قطعی شد. 

فینال برای تاج‌گذاری

یکی از جذاب‌ترین ژست‌های امیرحسین زارع بعد از قهرمانی، تاجی است که روی سر خود می‌گذارد. آزادکار جوان ایران که به فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم المپیک پاریس رسید و شب گذشته برای کسب مدال طلا به مصاف گنو پتریاشویلی دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و سه طلای جهان از گرجستان رفت. 

داوودی دست به وزنه شد

علی داوودی دارنده مدال نقره المپیک 2020 توکیو شب گذشته در دسته فوق سنگین روی تخته رفت و با غول‌هایی چون تالاخادزه، میناسیان و لالایان به رقابت پرداخت. درواقع با حضور تالاخادزه رقابت سایر وزنه‌برداران بر سر مدال نقره شکل گرفت. سیم از استونی، تالاخادزده از گرجستان، لالایان از ارمنستان، موراکامی از ژاپن، بیدانی از الجزایر، میناسیان از بحرین، کوچرا از چک، اسد از سوریه، لیتی از نیوزلند، عبدالعزیز از مصر، علی عامر از عراق نیز دیگر مدعی‌های این دسته جذاب از رقابت‌های وزنه‌برداری بودند.