آریا رهنورد

امین میرزازاده فرنگی‌کار سنگین‌وزن ایران کسی بود که چراغ مدال را برای کاروان ایران روشن کرد. چراغی که به رنگ مدال برنز بود و می‌توانست خوشرنگ‌تر باشد. از قبل از شروع مسابقات هم رقابت او با غول کوبایی مورد بحث بود و نظرهای متفاوتی درباره نتیجه این مسابقه مطرح می‌شد. عده‌ای امین را به پشتوانه نیروی جوانی برنده نبرد با میخاین لوپز کوبایی ۴۲ ساله می‌دانستند و عده‌ای دیگر انگیزه اسطوره شدن را برای قهرمان کوبایی کافی می‌دانستند. 

درنهایت اما لوپز به هدفش رسید و با کسب پنجمین طلای المپیک به عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ از میادین کشتی خداحافظی کرد. او حالا تنها کشتی‌گیری است که در پنج دوره المپیک قهرمان شده تا به این ترتیب تاریخ را به سود خود تغییر دهد. در تاریخ برگزاری بازی‌های المپیک، ورزشکاران دیگری هم بوده‌اند که در پنج یا 6 دوره مدال طلا گرفته‌اند اما نکته این است که تمام مدال‌های طلا را در بخش انفرادی به دست نیاورده‌اند و شامل هر دو بخش انفرادی و تیمی است. با خداحافظی لوپز، حالا امین باید خودش را برای المپیک بعدی آماده کند. 

امین میرزازاده هم که راهی دیدار رده‌بندی شد، در نبرد تصاحب مدال برنز به مصاف کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل آذربایجان رفت. صباح شریعتی که برنز المپیک 2016 ریو را در کارنامه دارد و در المپیک توکیو برای تصاحب مدال خوش‌شانس نبود، در آخرین مسابقه خود در دایره طلایی هم ناکام بود. میرزازاده مقابل شریعتی با نتیجه قاطع چهار بر صفر  به برتری رسید و صاحب مدال برنز المپیک شد تا اولین مدال‌آور کاروان ورزش ایران در المپیک‌ پاریس باشد.

تقابل میرزازاده و شریعتی که به عنوان دو ایرانی زیر دو پرچم متفاوت زمانی تلخ‌تر شد که شریعتی بعد از شکست در این دیدار، از میادین خداحافظی کرد. او در حالی که بر تشک کشتی بوسه می‌زد و کفش‌هایش را می‌آویخت، به تنهایی لحظه‌های خداحافظی‌اش را سپری می‌کرد که امین به تشک برگشت و صباح را روی دوش خود دور تشک چرخاند. در این کار طالب نعمت‌پور و حسن رنگرز هم امین را همراهی کردند تا در خداحافظی غریبانه صباح، او را تنها نگذارند.  البته ممکن بود رقابت‌های کشتی شاهد یک خداحافظی دیگر هم باشد. مهدی محسن‌نژاد در دیدار رده‌بندی وزن ۶۰ کیلوگرم مقابل ژولامان شارشنبکوف دارنده دو مدال طلا و دو مدال نقره جهان از قرقیزستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه سه بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز المپیک بازماند. این شکست باعث شد که او در تصمیمی ناگهانی به فکر 

خداحافظی بیفتد. 

فرنگی‌کار ایران از شدت ناراحتی قصد داشت در عین جوانی با درآوردن کفش‌های خود از میادین کشتی خاحافظی کند اما حسن رنگرز بلافاصله خود را به تشک رساند و با اصرار اجازه این کار را به او نداد. محسن نژاد در شرایطی که روی تشک کشتی نشسته بود در حال باز کردن بندهای کفش کشتی خود بود که سرمربی تیم ملی اجازه این کار را به او نداد و او را از روی تشک کشتی بلند کرد. محسن‌نژاد پس از این شکست در راهروی منتهی به رختکن روی زمین نشست و با صدای بلند گریه کرد. 

در هر حال باز هم این کشتی بود که ایران را صاحب مدال المپیک کرد. مسابقات کشتی تا روز آخر رقابت ها ادامه دارد و اهالی ورزش امیدوارند چراغ برنزی که امین میرزازاده روشن کرد، به مدال‌های خوشرنگ‌تر دیگری ختم شود. درواقع کشتی بار دیگر نشان داد که ورزش اول کشور است و استحقاق توجه ویژه‌ای را دارد.