آریا طاری 

سیزدهمین روز رقابت‌های المپیک، روز بسیار مهمی برای ورزش کشور به حساب می‌آید. در این روز ایران در کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تکواندو و سنگ‌نوردی نماینده دارد. در اینکه تمام رقابت‌های نماینده‌های ایران از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است شکی نیست، اما پر بیراه نیست بگوییم که رقابت حسن یزدانی در کشتی آزاد و ناهید کیانی بیشتر چشم‌ها را به سمت خود خواهد داشت. 

یزدانی امروز استارت می‌زند

حسن یزدانی ستاره کشتی آزاد ایران و جهان که چند ماه پیش از سوی اتحادیه جهانی کشتی لقب «پادشاه» را گرفته بود، امروز در میدان حاضر خواهد شد. مرحله یک‌هشتم تا نیمه‌نهایی وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد امروز برگزار می‌شود تا بار دیگر شاهد کشتی‌های تماشایی یزدانی در دایره طلایی باشیم. 

مراسم قرعه‌کشی این وزن هم روز گذشته برگزار شد تا آزادکار کشورمان رقبای خود را بشناسد. بر این اساس یزدانی در دور نخست به مصاف لاورنس از استرالیا می‌رود و در صورت برتری در یک‌چهارم نهایی مقابل برنده مبارزه کوروگلیف از یونان و راموس از پورتوریکو کشتی می‌گیرد. نورماگمدوف از آدربایجان و مایلس تمینه از سن مارینو که برنز المپیک را دارد نیز در سمت جدول یزدانی قرار دارند. آرون بروکس، نماینده آمریکا در این وزن که با شکست دیوید تیلور راهی المپیک شده است، در سمت دیگر جدول قرار دارد و تا فینال با یزدانی برخورد ندارد. شاید خیلی‌ها منتظر تقابل دوباره یزدانی و تیلور بودند اما با خداحافظی رقیب دیرینه یزدانی، او حالا احتمالا باید با کشتی‌گیری جوان رودررو شود که در رده بزرگسالان مدالی ندارد. در هر حال تمام مسابقات یزدانی دیدنی است و رقابت احتمالی او با ستاره جوان آمریکایی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست. 

همچنین دیدارهای رده‌بندی و فینال اوزان ۶۷ و 87 کیلوگرم کشتی فرنگی نیز امروز برگزار خواهد شد. 

سرلک خودش را به پاریس رساند

پس از اینکه با مصدوم شدن میچیچ صربستانی و غیبت این کشتی‌گیر در المپیک سهمیه وزن 57 کیلوگرم به ایران رسید، فدراسیون خیلی زود برای اعزام نماینده خود به پاریس اقدام کرد. ابتدا گفته شد میلاد والی‌زاده راهی پاریس می‌شود اما درنهایت این علیرضا سرلک بود که چمدان‌هایش را به مقصد فرانسه بست. هرچند او برای رسیدن به پاریس سختی‌های بسیاری کشید. در حالی که مسئولان فدراسیون موفق شدند ویزای سرلک را بگیرند، لغو پرواز 12:30 دقیقه دیروز به مقصد استانبول، برای سرلک دردسرساز شد. درنهایت اما با تلاش‌های فدراسیون کشتی این کشتی‌گیر ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه دیروز از تهران عازم دوحه قطر شد تا از آنجا به پاریس برود. سرلک شب گذشته به پاریس رسید تا صبح امروز در وزن‌کشی حضور پیدا کند. 

هرچند با توجه به اینکه سرلک مدتی دور از تمرینات بوده‌، نمی‌توان انتظاری از او داشت اما استفاده از این سهمیه و همین حضور دقیقه نودی فرصتی است که نباید از دست می‌رفت. 

تاریخ دوباره تکرار می‌شود 

زمانی که کیمیا علیزاده برای نخستین بار ورزش زنان ایران را صاحب مدال المپیک کرد، کم‌تر کسی تصور می‌کرد که روزی او را با پرچمی دیگر مقابل نماینده کشورمان ببیند. این اتفاق اما حالا برای دومین بار در حال رقم خوردن است. ناهید کیانی و کیمیا علیزاده که روزی در اردوی تیم ملی با هم تمرین می‌کردند و دوست یکدیگر بودند، بعد از المپیک توکیو بار دیگر در این میدان با هم روبه‌رو می‌شوند. انگار دست تقدیر در سرنوشت این دو رفیق قدیمی نبرد رودررو را قرار داده است. در توکیو هر دو ورزشکار تجربه تلخی از این تقابل داشتند و قطعا مبارزه امروزشان نیز با شیرینی انجام نخواهد شد. همان‌طور که در دیگر رشته‌ها وقتی دو ایرانی مقابل هم قرار می‌گیرند، لحظات ناراحت‌کننده‌ای 

ثبت می‌شود. 

در هر حال امروز ناهید کیانی نماینده کشورمان در وزن 57- کیلوگرم در مبارزه نخست خود به دیدار «کیمیا علیزاده» از بلغارستان خواهد رفت. کیانی در صورت برتری باید با برنده مبارزه تکواندوکاران آمریکا و تونس پیکار کند. در این وزن 16 تکواندوکار به رقابت خواهند پرداخت. 

با سرعت صعود کن 

امروز رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی ایران که روزی رکورددار جهان بود، در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات سنگ‌نوردی به رقابت می‌پردازد. مردی که معتقد است اگر امکانات رقبا را داشت، کسی مقابلش قرار نمی‌گرفت. علیپور در مرحله حذفی تنها 6 صدم ثانیه نسبت به رقیب نیوزلندی خود اختلاف داشت تا به جای صعود مستقیم به یک‌چهارم نهایی، به عنوان دارند بهترین رکورد و نفر هشتم راهی این مرحله شود. او حالا امروز باید سریع‌ترین صعود خود را انجام دهد تا به کارش در المپیک پاریس ادامه دهد. علیپور با انگیزه‌ای که دارد، می‌تواند در نخستین تجربه المپیکی خود، دست به کاری بزرگ بزند. 

روز جمعه با وزنه‌برداری 

در رقابت‌های فردا هم ایران در سه رشته تکواندو، کشتی آزاد و وزنه‌برداری نماینده دارد. در تکواندو مهران برخورداری نماینده وزن 80 کیلوگرم وارد شیاپ‌چانگ می‌شود، در کشتی آزاد یونس امامی و امیرحسین زارع در اوزان 74 و 125 کیلوگرم به مصاف حریفان خود می‌روند و در وزنه‌برداری مصطفی جوادی در دسته 89 کیلوگرم به نبرد پولاد سرد می‌رود. باید دید در این روز کاروان ایران صاحب مدال جدیدی می‌شود یا نه.