انتقام شیرین...

کاروان ایران برای اینکه وارد جدول مدالی المپیک ۲۰۲۴ پاریس شود، ۱۱ روز انتظار کشید. انتظاری بسیار طولانی که به دست کشتی، ورزش اول کشور به پایان رسید. امین میرزازاده‌ فرنگی‌کار سنگین‌وزن کشورمان با مدال برنزی که به دست آورد جای خالی ایران در جدول مدالی را پر کرد. البته هادی ساروی هم که شب گذشته در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم حضور داشت، دومین مدال کاروان را قطعی کرده بود. در ادامه رقابت‌های المپیک که این روزها برای ورزش کشور پرهیجان‌تر دنبال می‌شود، روز گذشته ایران در قایقرانی، تکواندو و کشتی فرنگی نماینده داشت که باز هم این دوبنده‌پوشان بودند که آتش به پا کردند.

نگار رشیدی 

طوفانی که از ایذه برخاست

در ابتدای مسابقات دو وزن پایانی کشتی فرنگی، علیرضا مهمدی در وزن 87 کیلوگرم روی تشک رفت و از همین نخستین گام نشان داد چشمش به سکوی قهرمانی دوخته شده است. دارنده مدال نقره جهان در دور نخست برابر کارلوس مونوز از کلمبیا به میدان رفت و در دو دقیقه با امتیاز عالی 9 بر صفر به برتری رسید و مقتدرانه راهی یک‌چهارم نهایی شد. فن دیدنی پنج امتیازی مهمدی در این دیدار سالن مسابقات را به وجد آورد. 

مبینا نعمت‌زاده نخستین نماینده تکواندوی ایران بود که روز گذشته در وزن 49- کیلوگرم به میدان رفت و باید گفت فراتر از انتظار ظاهر شد. این جوان پرانگیزه و آینده‌دار گام‌هایش را محکم برداشت تا نشان دهد به خوبی آماده بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان شده است 

مهمدی در دومین مبارزه به مصاف کولینیچ دارنده مدال برنز جهان از لهستان رفت. کسی که در دور نخست یکی از حوادث مهم این وزن را رقم زد و با نتیجه پنج بر سه از سد علی چنگیز دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ از ترکیه گذشت. طوفان مهمدی اما کولینیچ را هم اسیر کرد و با اقتدار و با نتیجه فوق‌العاده ۱۰ بر یک به برتری رسید و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. مرحله نیمه‌نهایی شب گذشته برگزار شد. 

نابغه فرنگی در دایره طلایی 

همان دو کشتی نخست سعید اسماعیلی کافی بود تا جوان‌ترین فرنگی‌کار حاضر در المپیک را به عنوان نابغه جدید کشتی فرنگی ایران بشناسیم. نماینده وزن 67 کیلوگرم ایران که با یک طلای بزرگسالان آسیا و دو طلای جوانان جهان راهی نخستین المپیک خود شد، در دور نخست اسحاق قایو از الجزایر رفت را با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. 

سعید در دومین مبارزه نبرد سختی با قهرمان جهان و المپیک داشت. نبردی که برای اسماعیلی انتقامی هم بود. فرنگی‌کار ایران و لوئیس اورتا سانچز کوبایی دو ماه پیش در تورنمنت مجارستان با هم روبه‌رو شدند. نبردی که سانچز بازنده بود و در آخرین ثانیه در حالی که اسماعیلی به هوای برد به دست از مبارزه کشیده بود، از پشت به او حمله کرد و با زدن فن موفق به کسب پیروزی شد. در پاریس اما اسماعیلی اجازه نفس کشیدن به حریف خود نداد تا هم انتقام مجارستان را گرفته باشد و هم نشان دهد نابغه به کم‌تر از مدال رضایت نمی‌دهد. 

این برد سعید آنقدر دلچسب بود که نخستین پاداشش را با رفتن به سالن گرم روی دوش حسن رنگرز از سرمربی تیم ملی گرفت. حسن رنگرزپس از پیروزی فوق‌العاده سعید مقابل قهرمان کوبایی المپیک، از شدت خوشحالی این نابغه دزفولی جدید کشتی ایران را روی شانه‌های خود قرار داد و به سوی سالن گرم مسابقات دوید. اتحادیه جهانی کشتی هم بعد از این مبارزه با انتشار عکسی از دو مصاف اخیر دو کشتی‌گیر و اعلام نتیجه مسابقه آخرشان نوشت:‌«روزی متفاوت و نتیجه‌ای متفاوت!» 

اسماعیلی شب گذشته در مرحله نیمه‌نهایی برای رسیدن به فینال کشتی گرفت.

شاهکار با   امضای مبینا 

مبینا نعمت‌زاده نخستین نماینده تکواندوی ایران بود که روز گذشته در وزن 49- کیلوگرم به میدان رفت و باید گفت فراتر از انتظار ظاهر شد. مبینا در 19 سالگی در حالی راهی نخستین المپیک خود شد که شاید پیش‌بینی‌ها حول خداحافظی زودهنگام او با مسابقات می‌چرخید. این جوان پرانگیزه و آینده‌دار اما گام‌هایش را محکم برداشت تا نشان دهد به خوبی آماده بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان شده است. 

مبینا در نخستین دیدار خود میشل تاو از «لسوتو» رفت که موفق شد در دو راند متوالی حریف نه‌چندان قدرتمند خود را شکست داده و راهی دور بعد مسابقات شود. دومین بازی مبینا اما به نوعی یک فینال زودرس به حساب می‌آمد. او در این دیدار با آدریانا کرزو ایگلسیاس از اسپانیا دارنده مدال نقره توکیو و طلایه‌دار مسابقات اروپایی مبارزه کرد که در جایزه بزرگ رم با شکست برابر او از راهیابی به فینال بازمانده بود. او درنهایت در مبارزه‌ای دیدنی با نتیجه دو بر صفر این مدعی اسپانیایی را حذف کرد تا انتقام جایزه بزرگ رم را هم از او بگیرد. 

مبینا در مرحله نیمه‌نهایی در حالی که شانس رسیدن به فینال را داشت، مقابل گینگ گو از چین متوقف شد تا به دیدار رده‌بندی راه یابد. گو رنکینگ ۶ المپیک را در دست دارد و نایب قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان، قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا، برنز بازی‌های آسیایی هانگژو و یک نقره و دو برنز گرندپری‌ها را در کارنامه دارد. او می‌توانست با رسیدن به فینال شاهکار خود را کامل کند اما راهش به رده‌بندی المپیک افتاد. 

پرونده قایقرانی بسته شد

علی آقامیرزایی و محمد نبی‌‌رضایی آخرین قایقرانان ایران بودند که در المپیک پاریس قایق‌های خود را به آب انداختند و هر دو با نرسیدن به نیمه‌نهایی، از دور رقابت‌ها کنار رفتند. به این ترتیب پرونده قایقرانی ایران در المپیک پاریس بسته شد. علی آقامیرزایی در مرحله گروهی کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان با زمان سه دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۵۸ صدم ثانیه در رده ششم و آخر گروه خود قرار گرفت. او در این مرحله در گروه اول با نمایندگان ساموآ، برزیل، فرانسه، آلمان، چین و اروگوئه به رقابت پرداخت و برای اینکه به نیمه‌نهایی راه یابد باید قایق اول یا دوم می‌شد. او اما با وجود تلاشی که داشت، با زمان سه دقیقه و ۳۳ ثانیه و ۷۸ صدم ثانیه سوم شد و از صعود به نیمه‌نهایی بازماند و حذف شد. او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شده بود. 

همچنین محمد نبی‌‌رضایی که برای نخستین بار راهی المپیک شده است، در کانو یک‌نفره در مرحله گروهی با زمان چهار دقیقه و ۱۰ ثانیه و ۳۶ صدم ثانیه در گروه خود چهارم شد و نتوانست مستقیم به نیمه‌نهایی صعود کند. او در مرحله یک‌چهارم نهایی با زمان سه دقیقه و ۵۲ ثانیه و ۴۱ صدم ثانیه چهارم شد و از صعود به نیمه‌نهایی بازماند و حذف شد. ملی‌پوش ایران در گروه اول با نمایندگان کوبا، برزیل، مجارستان و اوکراین به رقابت پرداخت.