صعود مرد عمودی

رقابت پنج ورزشکار در دو رشته، یازدهمین روز المپیک را برای کاروان ایران در بر گرفت. روزی که ایران در کشتی و سنگ‌نوردی نماینده داشت و در انتظار باطل شدن طلسم مدال بود. امین میرزازاده، مهدی محسن‌نژاد، امین کاویانی‌نژاد و هادی ساروی در کشتی فرنگی و رضا علیپور در سنگ‌نورده ماده سرعت به مصاف رقبای خود رفتند.

نگار رشیدی 

شروع کشتی با رده‌بندی

امین میرزازاده و مهدی محسن‌نژاد نخستین کشتی‌گیران ایران بودند که کار خود را در المپیک آغاز کنند. این دو نفر اما نتوانستند به فینال رقابت‌ها برسند تا دست نخستین دوبنده‌پوشان کشورمان از طلا و نقره خالی بماند. آنها صبح دیروز در مرحله شانس مجدد برابر رقبای خود پیروز شدند و شب گذشته در دیدار رده‌بندی و رقابت برای مدال برنز به میدان رفتند. 

زور امین به آمویان نرسید

از قبل از شروع رقابت‌های کشتی گفته می‌شد که با توجه به حضور مدعیان بزرگ در وزن 77 کیلوگرم کشتی فرنگی، امین کاویانی‌نژاد کار سختی در المپیک دارد. او در نخستین مسابقه خود به مصاف «یوسوانیس پنا فلورس» از کوبا رفت و در پایان در یک مبارزه دشوار با نتیجه یک بر یک به برتری رسید و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. او در دور بعد با «مالخاز آمویان» دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از ارمنستان کشتی گرفت که زورش به این حریف نرسید و با نتیجه سه بر یک شکست خورد تا ادامه روز را در انتظار فینالیست شدن حریفش باشد تا خودش به مرحله شانس مجدد راه پیدا کند.

رضا علیپور در نخستین تجربه المپیکی خود، با صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های سنگ‌نوردی خودش را فعلا در المپیک نگه داشت. حالا سریع‌ترین مرد عمودی ایران باید خود را آماده مرحله یک‌چهارم نهایی کند که روز پنجشنبه برگزار می شود

درنده مثل ساروی 

محمدهادی ساروی یکی از زیباترین کشتی‌ها را در المپیک پاریس به نمایش گذاشت. نماینده وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی ایران در دور نخست به مصاف جوزف رائو از آمریکا رفت و در پایان با امتیاز عالی ۱۰ بر یک  به برتری رسید و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. او در دومین مبارزه خود کولاک کرد و صعودی مقتدرانه به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات داشت. هادی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل اوزور جوزوپبکوف از قرقیزستان با امتیاز عالی هشت بر صفر به برتری رسید تا خودش را به عنوان مدعی جدی قهرمانی این وزن نشان دهد. ساروی در تایم اول و دوم انواع فنون را روی حریف خود اجرا کرد و اجازه خودنمایی به کشتی‌گیر قرقیز نداد. او شب گذشته در مرحله نیمه‌نهایی برای رسیدن به فینال مسابقه داد. 

صعود مرد عمودی 

رضا علیپور در نخستین تجربه المپیکی خود، با صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های سنگ‌نوردی خودش را فعلا در المپیک نگه داشت. علیپور در دور مقدماتی رکورد ۵.۰۶ ثانیه را ثبت کرد و در جایگاه ششم قرار گرفت. او در دور حذفی با دیوید جولیان از نیوزلند رقابت کرد و در مسابقه‌ای نزدیک، نتیجه را به رقیب خود واگذار کرد. 

سنگ‌نورد ایران در این مرحله رکورد ۵.۲۶ ثانیه را به ثبت رساند و حریفش رکورد ۵.۲۰ ثانیه را ثبت کرد. به این ترتیب این حریف علیپور بود که مستقیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد اما علیپور با توجه به رکوردی که در این مرحله و مرحله قبل ثبت کرده بود به عنوان نفر هشتم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. احترام سنگ‌نورد نیوزلندی به علیپور در پایان مسابقه، یکی از تصاویر زیبای این مسابقه را رقم زد. وزیر ورزش و جوانان هم که در پاریس حضور دارد، شاهد رقابت علیپور بود. 

در این مرحله ورزشکاران دو به دو در هفت گروه تقسیم شدند که علیپور در گروه هفتم قرار داشت. نفرات برتر هر گروه و یک نفر از ورزشکاران بازنده که بهترین رکورد را ثبت کرده بود به دور یک چهارم صعود کردند. حالا سریع‌ترین مرد عمودی ایران باید خود را آماده مرحله یک‌چهارم نهایی کند که روز پنجشنبه برگزار می‌شود. علیپور در این مرحله با هفت سنگ‌نورد دیگر برای کسب مدال در المپیک رقابت خواهد کرد. 

سهمیه جدید 

هدیه به کشتی آزاد! 

کشتی آزاد ایران که موفق نشده بود در وزن 57 کیلوگرم سهمیه بگیرد، با پنج نماینده عازم پاریس شد تا در این میدان حضور پیدا کند. اتفاق جالبی که روز گذشته افتاد اما این بود که سهمیه‌ای جدید برای کشتی آزاد و کاروان کشورمان از راه رسید تا هم تعداد نمایندگان کشورمان در پاریس به 41 نفر افزایش یابد و هم کشتی آزاد فرصت رقابت در وزنی که سهمیه‌اش را از دست داده، پیدا کند. 

پس از مصدومیت استفان میچیچ کشتی‌گیر وزن 57 کیلوگرم تیم کشتی آزاد صربستان و عدم حضور این کشتی‌گیر در المپیک، با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی فدراسیون کشتی و موافقت کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی سهمیه این وزن به ایران تعلق گرفت. حالا مسئولان فدراسیون کشتی به دنبال صدور سریع روادید برای نماینده خود هستند. در صورت مهیا شدن شرایط، میلاد والی‌زاده به عنوان نماینده وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد، در المپیک به میدان خواهد رفت. مسابقات وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک روز پنجشنبه 18 مردادماه برگزار می‌شود.