به وقت سرشاخ شدن

المپیک ۲۰۲۴ پاریس از روز گذشته به مسابقات کشتی رسید تا هیجان این رقابت‌ها در دایره طلایی دنبال شود. هیجانی که البته برای ورزش کشور اهمیت ویژه دیگری هم دارد؛ چراکه کاروان ایران تا پایان نهمین روز المپیک سهمی از مدال‌های توزیع‌شده نداشت و امیدوار است توسط دوبنده‌پوشان جای خالی مدال‌ها را پر کند. روز گذشته مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی روی تشک رفتند. امروز نیز امین کاویانی‌نژاد و هادی ساروی برای رسیدن به مدال با رقبا سرشاخ می‌شوند.

نگار رشیدی 

فدراسیون کشتی هم تمام تلاشش را به کار گرفت تا کشتی‌گیران را برای مدال المپیک در بهترین شرایط قرار دهد. کشتی‌گیران از معدود ورزشکاران المپیکی هستند که پیش از اعزام از نظر مالی به خوبی تامین شدند، پاداش‌های ویژه‌ای برای‌شان در نظر گرفته شده و در پاریس هم به جای حضور در دهکده ورزشکاران، در هتلی اسکان یافتند که تنها پنج دقیقه تا محل مسابقات فاصله دارد و کیفیت غذای مورد تایید فدراسیون را هم دریافت می‌کنند. هر 6 فرنگی‌کار و پنج آزادکار ایران به دنبال فینال المپیک هستند. 

کاروان ایران البته امروز به جز کشتی هم در المپیک نماینده دارد. رضا علیپور در سنگ‌نوردی امروز دیگر ورزشکار کشورمان است که رقابت خود را آغاز می‌کند. 

امین در وزن پرترافیک

امین کاویانی‌نژاد نماینده کشتی فرنگی ایران در وزن ۷۷ کیلوگرم است. البته پیش‌بینی می‌شد که محمدعلی گرایی که در المپیک توکیو حضور داشت خود را به پاریس برساند و مدال المپیک را به کارنامه خود اضافه کند. کاپیتان کشتی فرنگی‌ ایران اما نتوانست در مسابقات جهانی بلگراد سهمیه المپیک را به دست بیاورد تا کار به چرخه انتخابی بکشد. کادر فنی، قهرمانی در تورنمنت بوداپست را دروازه ورود به المپیک اعلام کرد. در نهایت محمدعلی گرایی و محمدرضا مختاری با کاویانی‌نژاد مسابقه دادند، اما هیچ‌کدام از دو کشتی‌گیر شیرازی نتوانستند شرط کادر فنی را اجابت کرده و درنهایت کاویانی‌نژاد ملی‌پوش شد. اهالی کشتی معتقدند وزن 77 کیلوگرم یکی از سخت‌ترین و پرترافیک‌ترین اوزان کشتی فرنگی در المپیک است. حضور مدعی‌هایی از جمله آکژول محموداف قرقیزستانی است، نائو کوزاکای ژاپنی و مالخاز آمویان ارمنی کار را برای کشتی‌گیر جوان کشورمان سخت خواهد کرد. البته محموداف با وجود اینکه سال گذشته طلای این وزن را به گردن آویخت، ماه‌های خوبی را سپری نکرد. او دو شکست بد را تجربه کرد که ممکن است تحت تاثیر آنها، در المپیک هم روز خوبی را سپری نکند. سنان سلیمانوف آذربایجانی، زولتان لوای مجار و برهان آکبوداک از ترکیه هم از جمله دیگر مدعیان مدال این وزن هستند.

محمدهادی ساروی در المپیک توکیو هم برای ایران به میدان رفت و موفق به کسب مدال برنز شد. او حالا در پاریس به دنبال کسب مدالی خوش‌رنگ‌تر می‌گردد. ساروی بعد از المپیک توکیو یک طلا و دو برنز از مسابقات جهانی هم به دست آورد و حالا آماده است بخشی از مدال‌آوران ایران در المپیک پاریس باشد

کاویانی‌نژاد نقره بازی‌های آسیایی و دو طلا و یک نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و برای اینکه در نخستین تجربه المپیکی خود مدال این مسابقات را هم به کارخانه خود اضافه کند، هرچه در چنته دارد را رو خواهد کرد. 

ساروی باز هم مدال می‌خواهد

محمدهادی ساروی در المپیک توکیو هم برای ایران به میدان رفت و موفق به کسب مدال برنز شد. او حالا در پاریس به دنبال کسب مدالی خوش‌رنگ‌تر می‌گردد. نماینده ایران در وزن 97 کیلوگرم حالا دیگر در اوج پختگی به سر می‌برد. طبق سیدبندی، الکسانیان و روسیلو کشتی‌گیران وزن ۹۷ کیلوگرم در نیمه‌نهایی با هم رودررو خواهند شد و درصورت فینالیست شدن ساروی در گروه مقابل، برنده آنها با ملی‌پوش ایران کشتی خواهد گرفت. این یک موقعیت خوب برای ساروی محسوب می‌شود تا بتواند با کسب یک مدال خوش‌رنگ به کار در پاریس پایان دهد.  ابوبکر خاسلاخانو بلاروسی و آرتور عمروف از جمهوری چک نیز در این وزن حضور دارند که برای کسب مدال می‌جنگند. رستم آساکالوف باتجربه هم در شرایطی به المپیک پاریس رسید که با توجه به شرایط سنی‌اش بعید به نظر می‌رسد در رقابت‌ با مدعی‌های این وزن حرفی برای گفتن داشته باشد. 

ساروی بعد از المپیک توکیو یک طلا و دو برنز از مسابقات جهانی هم به دست آورد و حالا آماده است بخشی از مدال‌آوران ایران در المپیک پاریس باشد. 

رقابت سریع‌ترین مرد عمودی ایران

همچنین کاروان ایران در رقابت‌های امروز یک نماینده دیگر هم دارد که چشمش به سکوی نخست مسابقات است. رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی ایران امروز در رقابت‌های سنگ‌نوردی کار خود را آغاز می‌کند. علیپور یک طلا، یک نقره و یک برنز قهرمانی جهان، ۶ طلا، دو نقره و ۶ برنز جام جهانی، دو طلای بازی‌های آسیایی، یک طلا و دو نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و برای نخستین بار است که حضور در المپیک را تجربه می‌کند.

 


آزادکاران هم عازم المپیک شدند

ستاره‌ها در پاریس

آزادکاران آخرین ورزشکارانی هستند که در المپیک پاریس به میدان می‌روند و در همین راستا تیم ملی کشتی آزاد ایران هم به عنوان آخرین تیم اعزامی، صبح روز گذشته عازم پاریس شد. ورزش ایران نگاه ویژه‌ای به رقابت آزادکاران دارد و درواقع ستاره‌های کشتی آزاد امید اصلی کاروان برای کسب مدال به حساب می‌آیند.  رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم پنج آزادکار المپیکی ایران هستند که با برگزاری آخرین تمرین خود در تهران راهی پاریس شدند تا در کنار فرنگی‌کاران در هتلی که فدراسیون کشتی در نظر گرفته، مستقر شوند. مسابقات کشتی آزاد از روز 18 مرداد آغاز می‌شود و تا روز پایانی خود تیم ملی کشتی آزاد ایران برای کسب مدال امید خواهد داشت. شاگردان محسن کاوه در جریان آخرین تمرین حلقه اتحاد تشکیل دادند و البته تمرینات را خیلی جدی‌تر از قبل دنبال کردند. آزادکاران ایران در المپیک 2020 توکیو دست‌شان از کسب مدال طلا کوتاه ماند و حسن یزدانی و امیرحسین زارع توانستند دو نشان نقره و برنز به دست آوردند. حالا این امید وجود دارد که در پاریس، مدال‌های خوشرنگ‌تری در گردن دوبنده‌پوشان کشورمان دیده شود.