سعید طالبی چابک

ترکیب استقلال در اولین بازی دوستانه پیش از آغاز لیگ حکایت از آن دارد که این تیم در فصل جدید با چهار دفاع به مصاف حریفان خواهد رفت و دیگر خبری از سیستم سه دفاعه نخواهد بود. در ترکیب اعلامی استقلال، سهرابیان و سلیمی در قلب خط دفاعی به میدان می‌روند و رضاییان و زکی‌پور به عنوان مدافعان راست و چپ بازی می‌کنند. همان‌طور که گفت می‌شد روزبه چشمی در این فصل به عنوان هافبک دفاعی به میدان خواهد رفت و کمی جلو‌تر از او آرش رضاوند به عنوان هافبک مرکزی به میدان می‌رود. 

احتمالا اسلامی خرید جدید آبی‌ها به عنوان وینگر هافبک پشت مهاجم و کوشکی و ماشاریپوف به عنوان وینگر‌های راست و چپ برای استقلال بازی می‌کنند. تک مهاجم این تیم نیز گوستاوو بلانکو است که شاید خوشحال‌ترین بازیکن بعد از جذب رضاییان و زکی‌پور و همچنین تمدید قرارداد جلالی باشد. محمدحسین اسلامی و سامان تورانیان دو بازیکن سابق تیم ملی امید در مسابقات آسیایی هانگژو و مقدماتی المپیک نیز در حال حاضر در تمرینات استقلال آماده لیگ بیست و چهارم می‌شوند و به دنبال فصلی درخشان در این تیم خواهند بود. این دو بازیکن که از مستعدترین بازیکنان فوتبال ایران هستند، خیلی زود در تمرینات استقلال حضور پیدا کردند و در تلاش هستند تا با توجه به رقابت سنگینی که در تیم استقلال وجود دارد جایگاه خود را در این تیم به دست آورند. 

با توجه به پیوستن رامین رضاییان به استقلال، سامان تورانیان کار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی دارد اما می‌تواند با حضور در کنار رضاییان که سال‌ها در تیم ملی حضور داشته و بازی در جام‌ جهانی را تجربه کرده، روند رو به رشدی پیدا کند و منتظر فرصت برای حضور در زمین باشد. با اینکه فصل نقل و انتقالات هنوز به پایان نرسیده و تلاش تیم‌ها برای کامل کردن اسکوادشان ادامه دارد، اما تقریبا می‌شود درباره شمایلی که از تیم‌ها در فصل جدید خواهیم دید، صحبت کرد.

دروازه‌بان

سیدحسین حسینی دروازه‌بان و کاپیتان استقلال به هر شکلی که بود در تیم ماندنی شد. در پایان فصل گذشته و در شروع فصل نقل و انتقالات، زمزمه‌های جدی درباره دور شدن حسینی از استقلال و تلاش‌هایی برای پایان دادن به مسیر این دروازه‌بانِ حالا دیگر باتجربه آبی‌ها در استقلال به گوش می‌رسید. حتی باشگاه استقلال بدون رضایت سرمربی تیم اقدام به جذب دروازه‌بان خارجی کرد. دروازه‌بانی که با آبی‌ها قرارداد دو ساله امضا کرده، ودران کیوسفسکی نام دارد که عضو باشگاه استروگا مقدونیه است. این گلر ۲۹ ساله فصل گذشته به جز سه مسابقه، در تمامی بازی‌های تیمش در لیگ مقدونیه درون دروازه ایستاد. دروازه‌بانی که اهل بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که از همین ابتدای فصل صدای نکونام را درآورده. با همه این تفاسیر در لیگ بیست و چهارم هم سیدحسین حسینی شماره یک استقلال خواهد بود. با این اوصاف خالدآبادی هم احتمالا قیدِ ماندن در استقلال را بزند و به دنبال تیمی باشد که فرصت قرار گرفتن در ترکیب برایش در دسترس باشد. 

خط دفاع

استقلالی‌ها در خط دفاعی خود تغییرات گسترده‌ای ایجاد کرده‌اند.آنها در بازار تابستانه به صورت رسمی از 6 بازیکن جدید رونمایی کرده‌اند؛ سامان فلاح، رامین رضاییان و میلاد زکی‌پور، خریدهای استقلال در فاز دفاعی هستند. در این میان، بدون‌شک شاخص‌ترین خرید استقلالی‌ها در بازار تابستانه، رامین رضاییان است که در نقل‌وانتقالاتی جذاب و پرسروصدا از سپاهان به استقلال پیوست تا به جدیدترین یاغی فوتبال ایران تبدیل شود. 

رضاییان در شرایطی سپاهان را ترک کرد که در 70 بازی برای این تیم موفق به‌ثبت 20 گل و 19 پاس گل شد که برای بازیکنی مانند رامین رضاییان که پست تخصصی‌اش دفاع راست است، عملکردی خیره‌کننده محسوب می‌شود. آبی‌ها بعد از جذب میلاد زکی‌پور، دل‌نگران وضعیت ابوالفضل جلالی بودند که سرانجام وضعیت این ستاره ملی‌پوش استقلال هم تعیین‌تکلیف شد و با وجود طرح شایعات مختلف، مشخص شد که جلالی موفق به دریافت کفالت و معافیت دائم از سربازی شده و در استقلال به کارش ادامه خواهد داد. 

رامین رضاییان بدون‌شک گزینه اصلی حضور در ترکیب اولیه استقلال است. جدایی صالح حردانی و البته اعلام عدم نیاز جواد نکونام به میلاد فخرالدینی باعث ‌شده تا رسما رضاییان به گزینه اصلی حضور در ترکیب اصلی استقلال تبدیل شود و سامان تورانیان، گزینه جانشینی رامین در ترکیب آبی‌پوشان است.

تورانیان در دوران حضورش در مس کرمان و البته تیم امید ایران عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت و هرچند که او طی روزهای گذشته در سودای جدایی از استقلال بوده اما گفته می‌شود که این مدافع جوان در جمع آبی‌پوشان به کارش ادامه خواهد داد. جلالی در شرایطی در استقلال ماندنی شده که او فصلی رویایی را در جمع آبی‌پوشان پایتخت گذراند و موفق به‌ثبت یک گل و 10 پاس گل شد و مشترک با ریکاردو آلوز، عنوان برترین گل‌ساز فصل را به‌دست آورد. مدیران استقلال با توجه به وضعیت بلاتکلیف جلالی، با میلاد زکی‌پور به توافق رسیدند. زکی‌پور با انگیزه حضور در ترکیب اصلی استقلال به جمع آبی‌پوشان پایتخت پیوست اما حالا ماندنی‌ شدن ابوالفضل جلالی و البته جدایی احتمالی جعفر سلمانی، معادلات را تغییر داده است و میلاد زکی‌پور برای حضور در ترکیب اصلی استقلال رقابت سخت و نفس‌گیری با ابوالفضل جلالی خواهد داشت. مدافعان مرکزی استقلال هم سهرابیان و سلیمی هستند که مرادمند و سیلوا در صورت آماده‌تر بودن جای آنها را خواهند گرفت.

خط هافبک

مهدی مهدی‌پور در چند فصل گذشته بهترین پاسور استقلال در مسابقات لیگ برتر بوده و تفاوت اندکی با دیگر هافبک‌های استقلال در میانه میدان دارد. او با فیزیکی متفاوت‌تر و سبک فوتبالی متفاوت نسبت به چشمی، رضاوند، نیک‌نفس و مهری وظیفه متفاوتی در تیم استقلال داشت. خط هافبک سه نفره استقلال می‌تواند با حضور چشمی-رضاوند-ماشاریپوف یا چشمی-مهدی‌پور-ماشاریپوف تشکیل شود و این برای اولین بار در چند فصل گذشته است که استقلال با یک هافبک دفاعی کامل مثل چشمی و یک هافبک هجومی خوب مانند ماشاریپوف به میدان می‌رود و آرش رضاوند یا مهدی‌پور می‌توانند با نقش محوری و مسئولیت‌های جدید کیفیت متفاوت نسبت به آنچه تاکنون ارائه کرده‌اند را به نمایش بگذارند. در کنار همه این اسامی یامگا هم می‌تواند برای آبی‌ها مفید واقع شود. 

خط حمله

گوستاوو بلانکو فصل گذشته در شرایطی در تیم استقلال کار خود را پیش برد که موفق شد 6 بار برای آبی‌پوشان پایتخت در قامت گلزن بدرخشد و یک پاس گل هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. با توجه به جذب رامین رضاییان و ماندنی‌ شدن ابوالفضل جلالی و البته جذب وینگرهایی مانند محمدحسین اسلامی و ادامه همکاری با مهرداد محمدی و جلال‌الدین ماشاریپوف، به نظر می‌رسد که ارسال‌های بلند از جناحین، یکی از مهم‌ترین حربه‌های گلزنی استقلال در فصل پیش‌رو خواهد بود و مهاجم آرژانتینی در صورت فرصت‌طلبی می‌تواند فصل درخشانی را پشت سر بگذارد. در لیست خرید استقلال در حال حاضر مهاجمی به آن صورت دیده نمی‌شود. پیمان بابایی و آرمان رمضانی هم قراردادشان تمام شده و هنوز مشخص نیست باشگاه قصد ادامه همکاری با آنها را دارد یا نه. اخیرا شایعاتی مبنی بر علاقه‌مندی استقلال به جذب کلینتون انجیه، مهاجم کامرونی سابق تیم‌های مارسی و تاتنهام، به گوش می‌رسد. انجیه که سابقه بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی را دارد، می‌تواند به عنوان یک مهره تاثیرگذار در خط حمله استقلال ایفای نقش کند. علاوه بر انجیه، نام گائل کاکوتا، هافبک سابق چلسی نیز به عنوان یکی از گزینه‌های استقلال مطرح شده است.

کاکوتا، هافبک هجومی فرانسوی، سابقه بازی در تیم‌های بزرگی همچون چلسی و لاتزیو را دارد. این بازیکن با تجربه و تکنیک بالا می‌تواند به استقلال کمک کند تا به اهداف خود دست پیدا کند. باید ببینیم در انتهای فصل نقل و انتقالات استقلالی‌ها چطور خط آتش خود را مسلح خواهند کرد؟