نگار رشیدی 

سومین روز از بازی‌های المپیک در حالی سپری شد که ایران تنها در دو رشته قایقرانی و تیراندازی نماینده داشت. روزی بسیار خلوت که تنها اتفاق مهمش اعتراض کمیته ملی المپیک ایران به IOC بابت معرفی اشتباه تیم ایران در مسابقات روئینگ در دومین روز از المپیک بود. 

فینال C به جای نیمه‌نهایی

روز گذشته مهسا جاور و زینب نوروزی در مرحله شانس مجدد مسابقه روئینگ دو نفره سبک وزن بانوان به آب زدند. تیم ایران در گروه اول با تیم‌های آرژانتین، کانادا، ایرلند و چین مسابقه داد و با ثبت زمان 7:35.56 دقیقه به مقام چهارم رسید. نتیجه‌ای که آنها را در صعود به مرحله نیمه‌نهایی ناکام گذاشت تا کارشان را در فینال C دنبال کنند؛ مرحله‌ای که  رده‌های سیزدهم تا شانزدهم را تعیین می‌کند. تیم ایران که برای نخستین بار در تاریخ در دو نفره راهی المپیک شده، امیدوار بود با داشتن قرعه خوب مستقیم به نیمه‌نهایی صعود کند. جاور و نوروزی برای این کار باید در جمع سه قایق برتر قرار می‌گرفتند که این اتفاق رقم نخورد. مهسا و زینب در ادامه رقابت خود چهارشنبه ۱۰ مرداد از ساعت ۱۱:۱۲ در فینال C با چین، پرو و ژاپن رقابت خواهند کرد.

نکته عجیب اینجاست که علیرضا سهرابیان رییس فدراسیون قایقرانی دلیل عدم صعود به نیمه‌نهایی را در رفتن پاروی قایق چین عنوان کرد. او معتقد است «پاروی چین که مدعی مدال المپیک بود در رفت و بچه‌های ما ذوق زده شدند و تمرکزشان را یک مقدار از دست دادند.» در هر حال قایقرانی ایران فاصله زیادی تا مدال المپیک دارد و شاید همین که خودش را به المپیک رسانده یک موفقیت برای این رشته به حساب می‌آید. اما نظر سهرابیان در چنین سطحی از مسابقات، قابل قبول نیست. 

اعتراض به IOC

در روز دوم المپیک و در زمان برگزاری مسابقات روئینگ، در خط شروع مسابقه قایقرانی روئینگ دو نفره، ابتدا گوینده رقابت‌ها قایقرانان کشورمان را به عنوان ورزشکاران رژیم صهیونیستی معرفی کرد، اما در ادامه به اصلاح اشتباه عجیب خود پرداخت. این اصلاح اما کافی نبود تا کمیته ملی المپیک دست به کار شود و نسبت به این اتفاق اعتراض کند. کمیته ملی المپیک کشورمان به سرعت نسبت به این رفتار عجیب برگزارکنندگان مسابقات قایقرانی اعتراض کردند و مراتب اعتراض خود را به صورت رسمی به کمیته بین‌المللی المپیک و برگزارکنندگان مسابقات اعلام و خواستار پاسخ رسمی آنها شدند.

محمد بیرانوند که با کسب مدال طلای قهرمانی آسیا برای اولین بار در تاریخ ایران در رشته اهداف پروازی موفق به کسب سهمیه المپیک شد، روز گذشته در مرحله مقدماتی ماده تراپ در خط آتش ایستاد و در پایان سه راند در رده بیست‌ویکم قرار گرفت

تیراندازی با چاشنی هم‌صحبتی با باخ

سرانجام روز گذشته جوان تاریخ‌ساز تیراندازی هم کار خود را در المپیک آغاز کرد. محمد بیرانوند که با کسب مدال طلای قهرمانی آسیا برای اولین بار در تاریخ ایران در رشته اهداف پروازی موفق به کسب سهمیه المپیک شد، روز گذشته در مرحله مقدماتی ماده تراپ در خط آتش ایستاد. در این روز که 30 تیرانداز به رقابت با یکدیگر پرداختند، بیرانوند در مجموع سه راند، با 70 امتیاز در رده بیست و یکم ایستاد. بیرانوند در راند اول و دوم امتیاز 23 و در راند سوم امتیاز 24 را ثبت کرد. ادامه مرحله مقدماتی امروز انجام خواهد شد و تکلیف ۶ نفر برتر برای رسیدن به فینال 

مشخص می‌شود. 

بیرانوند در حاشیه این مسابقات با توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک هم دیداری داشت و توصیه‌های او را شنید. باخ به بیرانوند که جوان‌ترین تیرانداز حاضر در المپیک است توصیه کرد که سعی کند با تمرکز به موفقیت برسد. 

روز چهارم با چهار رشته برای ایران

کار کاروان ایران امروز با حضور در رقابت‌های چهار رشته ادامه پیدا می‌کند. تیراندازی، قایقرانی روئینگ، شنا و تیروکمان چهار رشته‌ای هستند که امروز برای کاروان کشورمان وارد 

میدان می‌شوند.  در تیراندازی محمد بیرانوند باید در دور چهارم و پنجم مرحله مقدماتی تیراندازی تراپ شرکت و برای رسیدن به جمع فینالیست‌ها تلاش کند. در صورت صعود، او امروز باید رقابت فینال را هم 

پشت سر بگذارد. 

در قایقرانی روئینگ این فاطمه مجلل است که باید قایق خود را به آب بیندازد و در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات به رقابت با رقیبان خود بپردازد. 

در شنا نوبت سامیار عبدلی است که خودی نشان بدهد. او تنها نماینده ورزش‌های آبی ایران در پاریس است که از طریق سهمیه وایلدکارت خودش را به المپیک رسانده است. او نهمین شناگر تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک است و امروز در  خط ۸ دسته ۵ در ماده 100 متر آزاد شنا خواهد کرد. رقابت سامیار ساعت ۱۲:۴۵ به وقت ایران انجام می‌شود.

در نهایت مبینا فلاح کماندار کشورمان که یک روز پیش از افتتاحیه المپیک در مرحله تعیین رنکینگ شرکت کرده بود، بار دیگر به میدان می‌آید. او امروز در مرحله یک‌ سی‌ودوم حذفی رقابت می‌کند و برای اینکه از مسابقات کنار نرود، باید سیبل را به دقت هدف قرار بدهد.