پرچمداران در میدان

با برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک، سی‌وسومین دوره این رقابت‌ها رسما آغاز شد و ورزشکاران از امروز به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. المپیکی که برای نخستین بار در تاریخ تعداد زنان و مردان ورزشکار در آن برابر است تا این رقابت‌ها با برابری جنسیتی کامل در زمین بازی برگزار شوند. البته تعدادی از رشته‌ها پیش از مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز کردند که در آنها ایران تنها یک نماینده در تیراندازی با کمان داشت. امروز هم کاروان ایران در پنج رشته قایقرانی، شمشیربازی، تیرانداری، ژیمناستیک و تنیس روی میز وارد گود رقابت می‌شود. جالب است که امروز پرچمداران افتتاحیه و اختتامیه کار خود را در رقابت‌های پاریس آغاز می‌کنند.

نگار رشیدی 

 

کماندار ویتنامی، نخستین رقیب مبینا

مبینا فلاح تنها نماینده تیراندازی با کمان زنان ایران در پاریس که برای نخستین بار راهی المپیک شده است، یک روز پیش از افتتاحیه در مرحله تعیین رنکینگ دست به کمان شد و در رده 28 ایستاد. حال او باید در ادامه این رقابت‌ها سه‌شنبه ۹ مرداد از ساعت ۱۳:۳۰ در مرحله یک سی‌ودوم حذفی به مصاف نگویت از ویتنام برود. فلاح تا همین جای کار بهترین نتیجه کمانداران ایران در مرحله مقدماتی المپیک را به نام خود بزند. پیش از این میلاد وزیری در مقدماتی المپیک 2012 لندن با رتبه 39 بهترین عملکرد را داشت. 

پاروها آماده رکوردشکنی 

اولین رشته‌ای که امروز از کاروان ایران کار خود را آغاز می‌کند، قایقرانی است. این رشته امروز فاطمه مجلل را در مرحله گروهی روئینگ تک‌نفره سنگین‌وزن زنان راهی مسابقه می‌کند. مجلل که پرچمدار کاروان ایران در مراسم اختتامیه المپیک است، در گروه یک با نمایندگان اوگاندا، آفریقای جنوبی، اسپانیا، استرالیا و نیکاراگوئه هم‌گروه است. سه قایق اول به مرحله یک چهارم نهایی صعود می‌کنند و بقیه قایق‌ها راهی شانس مجدد می‌شوند. مسابقه مجلل از ساعت 11:42 به وقت ایران آغاز می‌شود. 

ناگفته نماند از قایقرانی نمی‌توان انتظار مدال داشت چراکه کسب نتیجه در این رشته بسیار سخت است؛ امها از آنجایی که قایقرانان کشورمان روند رو به رشدی داشتند، می‌توان به ثبت رتبه‌های بالاتر و بهبود رنکینگ‌ها امیدوار بود.

شمشیرها از غلاف بیرون می‌آیند

یکی از رشته‌هایی که در این دوره از بازی‌ها به دنبال تسویه‌حساب با المپیک است، شمشیربازی است. شمشیربازان ایران به واسطه سهمیه تیمی که به دست آوردند، در رقابت‌های انفرادی هم شرکت می‌کنند. رقابت‌های انفرادی امروز برگزار می‌شود و ایران سه نماینده در این بخش دارد. بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده، علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی ایران در مرحله یک سی و دوم نهایی استراحت دارد و در مرحله یک‌شانزدهم نهایی از ساعت ۱۴ و ۲۵ دقیقه به مصاف یوشیدا از ژاپن می‌رود. او در صورت پیروزی احتمالا با اوه سانگوک از کره‌جنوبی بازی می‌کند. رقیبی که پاکدامن باید حسابی حواسش به او باشد. پاکدامن امیدوار است امروز چراغ مدال را برای کاروان روشن کند. 

برای ورزش ایران، رقابت مهدی الفتی که با کسب سهمیه در ژیمناستیک و ورود به المپیک تاریخ‌سازی کرد، بسیار مهم و دیدنی خواهد بود. اگر پرچمدار کاروان ایران در افتتاحیه بتواند تاریخ‌سازی سوم را هم با کسب مدال ثبت کند، نامش بیش از هر زمانی در تاریخ ورزش ایران جاودانه خواهد شد

محمد رهبری نیز در مرحله یک سی‌و‌دوم نهایی استراحت دارد و در مرحله یک‌شانزدهم نهایی از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به وقت ایران با سپاستین پاتریک از فرانسه رقابت دارد. او در صورت پیروزی در دور بعد با با برنده ژابو از آلمان و الشملانی از کویت رقابت کند. محمد فتوحی سومین شمشیرباز ایران نیز در مرحله یک سی‌و‌دوم نهایی از ساعت 11:55 با زیا از مکزیک مبارزه خواهد کرد و در صورت پیروزی با بازادزه شمشیرباز مطرح گرجستان رقابت می‌کند. 

تاریخ‌ساز وارد می‌شود

برای ورزش ایران، رقابت مهدی الفتی که با کسب سهمیه در ژیمناستیک و ورود به المپیک تاریخ‌سازی کرد، بسیار مهم و دیدنی خواهد بود. دور مقدماتی مسابقات ژیمناستیک از ساعت 12:30 آغاز می‌شود و تاریخ‌ساز کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو، کار خود را آغاز خواهد کرد. درست است که الفتی رقبای بسیار باتجربه و قدرتمندی دارد اما اگر پرچمدار کاروان ایران در افتتاحیه بتواند تاریخ‌سازی سوم را هم با کسب مدال ثبت کند، نامش بیش از هر زمانی در تاریخ ورزش ایران جاودانه خواهد شد. 

این، دومین حضور ژیمناستیک ایران در بازی‌های المپیک است. ژیمناستیک ایران برای نخستین بار در المپیک 1964 توکیو شرکت کرد که جلال بازرگان و جمیله سروری دو نماینده کشورمان بودند. سروری با ۴۹ امتیاز هشتاد‌ودوم شد و بازرگان با ۹۶ امتیاز در رده ۱۱۸ قرار گرفت.

خشاب پر هانیه

هانیه رستمیان نخستین ورزشکاری بود که موفق شد برای کاروان ایران سهمیه المپیک 2024 پاریس را به دست بیاورد. او حالا امروز نخستین نماینده تیم تیراندازی ایران هم هست که از ساعت 14 کارش را در مقدماتی تپانچه بادی 10 متر آغاز می‌کند. رستمیان که در المپیک 2020 توکیو هم در تپانچه بادی در خط آتش قرار گرفت، امیدوار است در پاریس به فینال رقابت‌ها راه پیدا کند. او در توکیو در تپانچه بادی دهم شد و در 25 متر در رده بیست‌وهشتم ایستاد. رستمیان اما با سلاح جدید و انگیزه‌های مالی که به او وعده داده شده، دست به تفنگ می‌شود و باید دید می‌تواند با صعود به فینال شگفتی‌ساز شود یا خیر. 

تیراندازی ایران در المپیک توکیو با طلای جواد فروغی به نخستین مدال خود در المپیک دست یافت و در پاریس یازدهمین حضورش در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند.

پرچمدار پای میز پینگ‌پنگ

تنیس روی میز آخرین رشته‌ای است که امروز کاروان ایران در آن نماینده دارد. رشته‌ای که ندا شهسواری پرچمدار کاروان در افتتاحیه هم در آن پای میز مسابقه می‌آید. بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده، ندا شهسواری در جدول مقدماتی با قرعه استراحت روبه‌رو شد و در مرحله یک سی‌ودوم نهایی جدول اصلی با نفر اول فرانسه و نفر هجدهم رنکینگ جهان رقابت خواهد کرد. نوشاد عالمیان هم در مرحله یک سی‌ودوم نهایی با اوموتایو از نیجریه نفر ۱۰۴ رنکینگ جهان بازی می‌کند. درنهایت نیما عالمیان در مرحله یک سی‌ودوم نهایی با کائو از چین‌تایپه که رنکینگ ۳۲ جهان را در اختیار دارد، رقابت خواهد کرد.