سعید طالبی چابک

هر ۱۶ نیمکت تیم‌های لیگ ۲۴ وضعیت‌شان مشخص شده است. با اینکه تمرینات پیش‌فصل همه تیم‌ها برای فصل جدید آغاز شده، اما همچنان وضعیت دروازه‌بان‌های بیشتر تیم‌ها نامشخص است. اتفاقی که اجازه نمی‌دهد تیم‌ها با تمرکز کافی در تمرینات به مرور برنامه‌ها و رسیدن به اسکواد اصلی‌شان برسند. بخش مهمی از وضعیت کنونی به تصمیم جنجالی بیرانوند مبنی بر فسخ قرارداد با پرسپولیس مربوط می‌شود که به شکلی دومینویی بر وضعیت دروازه تیم‌های دیگر هم تاثیر گذاشت. 

بیرانوند و تبعات تصمیم جنجالی

علیرضا بیرانوند پس از فسخ قراردادش با پرسپولیس بالاخره با ثبت قرارداد با تراکتور به جمع پرشورها پیوست و با فاصله اندکی از این اتفاق، با شکایت رسمی باشگاه پرسپولیس مبنی بر فسخ غیرقانونی مواجه شده و تکلیف او برای فصل آینده هنوز کاملا مشخص نیست. هرچند طبق قوانین و بر اساس بندهای موجود بازیکن می‌تواند در صورت پرداخت نشدن حد معینی از مطالباتش اقدام به فسخ قرارداد کند. 

رفت و آمد گلرهای ملی‌پوش اسبق

مهدی رحمتی برای دومین فصل پیاپی، هدایت تیمی را به عهده گرفته که فصل گذشته علیرضا حقیقی دروازه‌بانش بود. آخرین نیمکت لیگ با ثبت قرارداد رحمتی با هوادار پر شد تا حقیقی پس از جدایی از نساجی بعد از حضور رحمتی در این تیم، حالا از هوادار هم جدا شود. 

جایگزین بیرانوند کیست؟

از محمدرضا اخباری به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی علیرضا بیرانوند در پرسپولیس نام برده می‌شود تا هنوز تکلیف شماره یک پرسپولیس و گل‌گهر هم مشخص نشده باشد. پرسپولیسی‌ها به دنبال جذب یک گلر ملی‌پوش خارجی هستند اما هنوز نامی به قطعیت برای خط اول ترکیب سرخ‌ها مطرح نشده است. گل‌گهر هم اگر پرسپولیس قید جذب اخباری را بزند، او را در تیم حفظ خواهد کرد. 

شماره یک تراکتور 

با توجه به نگرانی تراکتور مبنی بر محرومیت علیرضا بیرانوند، این باشگاه هنوز تکلیف حسین پورحمیدی، دروازه‌بان اصلی فصل قبلش را مشخص نکرده و ادامه همکاری با او همچنان مبهم است. پورحمیدی که فصل قبل همراه با سیدحسین حسین رکورددار کلین‌شیت بود، با رویکرد جدید مدیران تراکتور و جذب بیرانوند در وضعیت آچمز قرار گرفته است. با هرچه زودتر مشخص شدن وضعیت بیرانوند در تراکتور شرایط پورحمیدی هم زودتر بررسی می‌شود. 

رقابت حسینی با دروازه‌بان بوسنیایی

شنیده شده که استقلال با یک دروازه‌بان بوسنیایی پیش‌قرارداد امضا کرده که نکونام مخالف حضور او بوده است. مشخص نیست اگر آبی‌ها مجبور شوند برای فصل جدید نام او را در لیست قرار دهند، حسینی، کاپیتان تیم چه تصمیمی می‌گیرد. شرایط حسینی از ابتدای نقل و انتقالات شرایط مبهمی بود و زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش برای دور کردن او از استقلال شنیده می‌شد. اما ترکیب سکوت و حضور حسینی و پیگیری‌های وضعیت او در باشگاه گویا شرایط را بهتر کرده است. معلوم نیست که در لیگ ما با چه متر و معیاری با بازیکنی که سرمربی مخالف حضور او در تیم است، قرارداد امضا می‌کنند؟ اگر حضور حسینی در استقلال بلامانع است، بهتر نیست به جای گلر بوسنیایی یک دروازه‌بان جوانِ خوب جذب شود؟

ذخیره حسینی به جاده برمی‌گردد

چه در صورت اضافه شدن دروازه‌بان بوسنیایی به استقلال و چه در صورت نیامدن او، محمدرضا خالدآبادی تصمیمش را برای جدایی از استقلال گرفته و آلومینیوم اراک مشتری دست به نقد او است. شاید از همان ابتدا هم رفتن خالدآبادی به استقلال تصمیم درستی نبود. به هر روی الان هم زمان بدی برای رفتن نیست. 

شماره یک شمس‌آذر، پیشکش دقیقی برای ملوانان

علیرضا جعفرپور هم برای گذراندن دوران سربازی، همراه با سعید دقیقی به ملوان رفته تا وضعیت شماره یک شمس‌آذر هم نامشخص باشد؛ هرچند گفته می‌شود که شمس‌آذری‌ها با محمدامین رضایی، دروازه‌بان فصل گذشته مس کرمان به توافق رسیده‌اند. ملوان که در دروازه‌اش در طول فصل گذشته با سیستمی نزدیک به سیستم چرخشی از ایمان صادقی و افشار صداقت استفاده می‌کرد، حالا دروازه‌بانی در دروازه دارد که انتخاب اول سرمربی جدید خواهد بود.

فروزان رکورد جابه‌جایی را تغییر می‌دهد

از اصفهان شنیده شده محمد ربیعی علاقه‌ای به ادامه همکاری با محسن فروزان ندارد و سراغ داوود نوشی‌صوفیانی رفته است. محسن فروزان با حضور در ۱۱ تیم مختلف رکورددار تاریخ لیگ برتر است و در صورت پیوستن به تیم جدید می‌تواند این رکورد خود را ارتقا دهد. دروازه‌بانی که هنوز هم آماده ایستادن در تیم‌های خوب لیگ است. 

خوزستان؛ دروازه‌بان جدید از افغانستان

شنیده شده پس از عملکرد نه‌چندان موفق دروازه‌بان‌های فصل قبل استقلال خوزستان، این باشگاه مذاکراتی با اویس عزیز، دروازه‌بان افغانستانی با تابعیت دانمارکی داشته است. احتمال رفتن خوزستانی‌ها سراغ گزینه‌های امتحان‌پس‌داده لیگ هم که در تیم خودشان جایگاه ثابتی ندارند زیاد است. 

دروازه‌ لرستان برزیلی شد 

خیبر خرم‌آباد پس از صعود به لیگ برتر، تونی فریتاس باتیستا، دروازه‌بان ۳۱ ساله برزیلی را جذب کرد تا وضعیت کوروش ملکی، شماره یک این تیم در فصل گذشته و لیگ آزادگان هم نامعلوم باشد. هرچند بعید به نظر می‌رسد ملکی حتی در صورت این که شماره یک خیبر نباشد، تصمیم به جدایی بگیرد. 

گوهری و بازگشت از تیم موقت

احمد گوهری پس از پایان قرارداد قرضی با آلومینیوم، به تمرینات پرسپولیس برگشته و حالا نه تکلیف او مشخص است و نه شماره یک آلومینیوم. بعید به نظر می‌رسد او دوباره به اراک برگردد. گوهری هم می‌تواند گزینه تیم‌هایی که در پیدا کردن دروازه‌بان به مشکل خورده‌اند، باشد. در صورت تاکید روی شماره یک بودن، گوهری برای پیدا کردن تیم لیگ برتری با مشکل مواجه خواهد شد و شاید به تیم‌هایی که در لیگ آزادگان قصد رقابت برای صعود به لیگ برتر را دارند، بپیوندد.