آریا طاری

سپاهان اصفهان قهرمان جام حذفی و تیم سوم لیگ امسال، از همان ابتدای فصل نقل و انتقالات پر سر و صدا ظاهر شد. هر روز خبر مذاکره سپاهانی‌ها با یکی از استعدادهای جوان لیگ برتری به گوش می‌رسید و کم کم زمزمه‌ها به مذاکرات رسمی و عقد قراردادها منجر شد. طلایی‌پوشان به کارشان در نقل و انتقالات با قدرت ادامه دادند و آقایی‌پور را از استقلال و لیموچی را از پرسپولیس های‌جک کردند. اما وسط این بازار جذاب نکته‌ای که کمی از نظرها پنهان ماند، خالی شدن تیم از ستارگان نامدار و کوچ آنها از اصفهان بود. با جدایی ستاره‌ها، فاز تغییر فلسفه سپاهان کلید خورده اما این تغییر فلسفه ظاهرا نه برای جوانگرایی و ساختن نسل آینده، بلکه از روی اجبار بوده است.

فرشاد احمدزاده، شهریار مغانلو، میلاد زکی‌پور و رامین رضاییان از سپاهان جدا شده‌اند. رضا اسدی، امید نورافکن، پیام نیازمند و محمد کریمی هم به دنبال جدایی از این تیم پرستاره سال‌های اخیر فوتبال ایران هستند. با در نظر گرفتن وضع موجود و برآیند ورودی و خروجی‌های سپاهان، مشاهده می‌کنیم که آنها دیگر ستاره‌های زیادی در تیم‌شان ندارند و باید امیدوار باشند که استعدادهای جوانی که جذب کرده‌اند در طول فصل برای‌شان بدرخشند و تبدیل به ستاره‌هایی شوند که هواداران تیم طلایی‌پوش اصفهانی به دیدن‌شان در لباس سپاهان عادت کرده‌اند. 

سپاهانی ها همین حالا هم ستارگانی مثل محمدجواد حسین‌نژاد و آریا یوسفی را دارند که جزو معدود ستاره‌های نسل آینده فوتبال کشورمان هستند. سپاهانی‌ها بی‌شک در سال آینده تیمی دارند که به اندازه سال‌های اخیر پرستاره نیست. آنها با یک تیم پرستاره نتوانستند در لیگ برتر قهرمان شوند و در مسابقات جام حذفی هم در حالی عنوان قهرمانی را به دست آوردند که پرسپولیس و استقلال توسط تیمهای مس رفسنجان و آلومینیوم اراک حذف شده بودند. 

سپاهان امروز با نگرشی تازه برای تیمی جوان‌تر و البته آینده‌دارتر به میدان می‌آید و البته این، کار آنها را برابر پرسپولیس و استقلال پرقدرت و پرستاره در لیگ 24 سخت خواهد کرد. با یک نگاه سطحی به خریدهای تیم سپاهان و گزینه‌های مورد نظر این تیم می‌توان فهمید هدف مدیران این تیم و مورایس، جوانگرایی و تغییر نسل برای سال‌های آینده در تیم سپاهان است.

با خرید امین حزباوی ۲۱ ساله، جواد آقایی‌پور ۲۴ ساله، مهدی لیموچی ۲۴ ساله، صالح حردانی ۲۵ ساله، محمدمهدی محبی ۲۴ ساله و همچنین مذاکره با حسین گودرزی ۲۳ ساله، وحدت هنانوف ۲۳ ساله و ابراهیم بایش ۲۴ ساله به نظر می‌رسد سپاهان در فصل آینده با تیم جوانی پا به عرصه رقابت‌ها خواهد گذاشت و قطعا مدیران و هواداران این تیم روی ژوزه مورایس برای مدیریت و پرورش این بازیکنان حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. مورایسی که به نظر می‌رسد حالا بیشتر از قبل به ماندن در سپاهان و رسیدن به قهرمانی لیگ با آنها 

انگیزه دارد. 

تیمی که سپاهان در این فصل بسته با مدیریت صحیح و حساب شده در خصوص مدت زمان قراردادها و با تحلیل درست از وضعیت تیم و رفع نیازهایی که در نیم‌فصل در تیم احساس می‌شود، می‌تواند علاوه بر رقابت جدی برای کسب جام در پایان این فصل، روی داشتن ترکیبی ایده‌آل در فصول آینده لیگ برتر هم حساب کند. از بازیکنان فصل قبل که زمزمه‌های جدایی‌شان به گوش می‌رسد شاید میلاد نورافکن به واسطه سن مناسب و تجربه ارزنده‌ای که دارد، بهتر است در تیم حفظ شود. اتفاقی که مغایرتی با فلسفه جدید تیم اصفهانی ندارد و حتی به وزن تجربه‌ تیم در زمین هم اضافه می‌کند. 

هفته‌های اول لیگ برای سپاهان جوان شده‌ مورایس از اهمیت بالایی برخوردار است و مشخص خواهد کرد آنها در فصل پیشِ رو برای چه خواهند جنگید؟