سعید طالبی چابک

پیوستن شهریار مغانلو به اتحاد کلبا، نهایی شده است. آقای گل دو فصل اخیر لیگ برتر ایران، مورد توجه تیم سابق فرهاد مجیدی قرار گرفت و مغانلو نیز تمایل داشت تا به فوتبالش در خارج از کشور ادامه دهد و این پیشنهاد را پذیرفته است. طی روزهای گذشته نیز روزنامه‌های معتبر اماراتی نظیر البیان و الخلیج از توافق کلبا با مغانلو خبر داده بودند تا مشخص شود در صورت حفظ مهدی قایدی، شمار ایرانی‌های این تیم اماراتی به عدد دو می‌رسد و حضور زوج قایدی و مغانلو در خط حمله کلبا نیز می‌تواند جذاب باشد. قرارداد مغانلو با اتحاد کلبا دو ساله است و او با مهدی قایدی، مهاجم سابق استقلال هم‌تیمی می‌شود.

مهدی قائدی چه در زمانی که هدایت اتحاد کلبا به عهده فرهاد مجیدی بود و چه بعد از آن، عملکرد خوبی در تیم اماراتی داشت و مدیران باشگاه را مجاب کرد تا برای حفظ او در تیم تلاش کنند. حالا با اضافه شدن شهریار به ترکیب تیم، این دو مهاجم ملی‌پوش ایران که از نظر فیزیکی و سبک بازی و قابلیت‌های فنی با هم تفاوت‌های آشکاری دارند و هر دو از خوب‌های فوتبال ایران هستند، می‌توانند از این فرصت به دست آمده برای زوج‌سازی استفاده کنند. دو بازیکنی که با توجه به ویژگی‌های فوتبال‌شان می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. 

یکی از زوج‌های شناخته‌شده و مطرح فوتبال آسیا در چند سال اخیر بدون شک مهدی طارمی و سردار آزمون در ترکیب تیم ملی کشورمان هستند. زوجی که سال‌هاست انتخاب اول سرمربیان تیم ملی، حضور توامان آنها در زمین بازی است. اتفاقی که به واسطه لژیونر شدن سردار و بازی‌های خوبش در لیگ روسیه و همچنین درخشش مهدی طارمی در پرسپولیس استارت خورد و با ادامه حضور سردار در فوتبال اروپا و پیشرفت مهدی و رسیدنش به ترکیب اصلی پورتو،  این روند ادامه پیدا کرد. 

حضور و تداوم بازی دو مهاجم ایران در فوتبال اروپا کمک کرد تا آنها زوج خوبی را در خط حمله بسازند. اما آنها هیچوقت فرصت بازی در کنار هم را در جایی غیر از تیم ملی پیدا نکردند. حضور شهریار و مهدی قائدی در اتحاد کلبا فرصت ویژه‌ای برای این دو بازیکن، تیم ملی و خودِ باشگاه است. 

تیم‌های کمی در آسیا دو مهاجم تراز اول با سبک بازی متفاوت که مناسب زوج‌سازی است را در اختیار دارند که در تیم ملی یک کشور با هم هم‌بازی باشند و به لحاظ شناخت و هماهنگی همین ابتدای فصل نیمی از راه را طی کرده باشند. این مساله این امکان را به باشگاه اماراتی می‌دهد که در صورت فیکس بازی دادن سرمربی‌شان به قائدی و مغانلو از ابتدای فصل، با استفاده از هماهنگی و شناخت متقابل آنها، امتیازهای ابتدای فصل را راحت‌تر به سبد خود بریزند. 

هرچند بازی در لیگ امارات آنقدرها که باید و شاید آن اتفاقی نبوده است که برای بازیکنانی مثل شهریار و قائدی انتظارش را داریم و سر ذوق‌مان نیاورد. اما هم‌بازی شدن‌شان در یک تیم فوایدی زیادی برای خودشان و تیم ملی کشورمان دارد

اتفاق مثبت برای خودِ دو بازیکن آنجاست که با حضور مداوم در تمرینات باشگاه و بازی‌های مستمری که در لیگ و سایر بازی‌های باشگاهی کنار یکدیگر انجام می‌دهند، سطح هماهنگی خود را افزایش دهند و زوج کاملی را تشکیل دهند که نشود به راحتی از آن گذشت. در تیم ملی برای طارمی و آزمون به جز نیاز به بازیکن جایگزین، نیاز به زوج جایگزین هم احساس می‌شود. با وجود اینکه هنوز هم احتمالا چند سالی را برای بازی در تیم ملی فرصت دارند اما بهتر است پشتوانه‌سازی در تیم ملی با قدرت انجام شود. با توجه به آرایش تیم ملی ایران در سال‌های اخیر و این نکته که طارمی و شهریار هر دو می‌توانند به عنوان مهاجم هدف و وینگر بازی کنند. حضور زوج جدید اتحاد کلبا در کنار مهدی طارمی، مهاجم این فصل اینتر هم محتمل و به صلاحدید کادر فنی شدنی ا‌ست. در بازی‌های گذشته تیم ملی مشاهده کردیم که دو مهدیِ بوشهری هماهنگی خوبی با هم دارند و در زمین خوب یکدیگر را پیدا می‌کنند. هرچند بازی در لیگ امارات آنقدرها که باید و شاید آن اتفاقی نبوده است که برای بازیکنانی مثل شهریار و قائدی انتظارش را داریم و سر ذوق‌مان نیاورد. شاید هر دوی آنها می‌توانستند با انتخاب‌ها و شرایطی متفاوت در لیگ‌های خوب اروپا بازی کنند. اما هم‌بازی شدن‌شان در یک تیم فوایدی زیادی برای خودشان و تیم ملی کشورمان دارد. زوجی که با تکیه بر توانایی‌های فردی‌شان می‌توانند در صورت هماهنگی با یکدیگر، خط حمله تیم‌شان را در لیگ امارات پیشتاز کنند و کاری کنند چشم‌ها به اتحاد کلبا دوخته شود.