مرتضی سعیدی

در هفته‌های پایانی فصل گذشته لیگ برتر انگلیس، همه رسانه‌های فوتبالی متفق‌القول می‌گفتند  این، آخرین فصل اریک تن‌هاگ خواهد بود و مدیران جدید شیاطین سرخ به دنبال مذاکره با گزینه‌های جدید هستند اما نمایش تحسین‌برانگیز مقابل همشهری قدرتمند در فینال جام حذفی، ورق را به نفع مرد هلندی برگرداند. سران منچستریونایتد اعلام کردند در فصل جدید هم با هدایت تن‌هاگ به کارشان ادامه خواهند داد. اریک تن‌هاگ پس از مشخص شدن شرایطش در فصل جدید، نقل و انتقالات تیمش را شروع کرده و در اولین گام‌ها به سراغ هموطنانش رفته تا اولدترافورد بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی لاله نارنجی به خودش بگیرد.

تن‌هاگ در اولین گام برای فصل جدید دستیارانش را تقویت کرد و گلزن سابق شیاطین سرخ را به جمع کادر فنی خودش اضافه کرد. فن‌نیستلروی از نسل جدید مربیان اروپایی به حساب می‌آید و فصل گذشته نشان داد می‌تواند تبدیل به مربی بزرگی شود چون در اولین تیم نسبتا بزرگ دوران مربیگری توانست جام به دست بیاورد. او با آیندهوون در جام حذفی هلند به قهرمانی رسید تا به موفقیت معناداری در دوران مربیگری خودش برسد. با اینکه پیشنهادات سرمربیگری جذابی به دست او رسیده بود اما در اقدامی غافلگیرکننده پیشنهاد دستیاری اریک تن‌هاگ را قبول کرد تا به اولدترافورد برگردد. درست است به نوعی قبول کردن دستیاری تن‌هاگ پسرفت در مسیر مربیگری نیستلروی به حساب می‌آید اما از جهتی دیگر این یک انتخاب هوشمندانه است. انتخابی که شاید نشستن او روی نیمکت منچستریونایتد به عنوان نفر اول در آینده را امکان‌پذیرتر می‌کند. 

برای یک تیم فوتبال و به طور خاص برای یک باشگاه شاید ساختار از همه چیز مهم‌تر باشد. یک تیم برای پیشرفت و باقی ماندن در اوج نیاز به چارچوبی امن و تعریف شده و دقیق دارد که در آن حرکت کند و در مسیری مشخص گام بردارد. منچستریونایتد در فصل‌های گذشته یکی از پرهزینه‌ترین تیم‌های جهان برای جذب بازیکنان جدید بود اما این هزینه‌ها چیزی به افتخارات بزرگ این تیم اضافه نکردند و در بهترین شرایط ممکن آنها را به یک قهرمانی لیگ اروپا رساندند. منچستر بعد از فرگوسن دچار بی‌نظمی عجیبی در رختکن شده بود و هیچ‌کس موفق نشد نظم سابق را به اردوی شیاطین سرخ بازگرداند. این بار اما تعریف کردن یک ساختار درست و چیدن یک چارچوب دقیق همه چیز را بهتر جلوه داده و کار به جایی رسیده که یکی از ستاره‌های مغضوب و طرد شده فصل قبل هم می‌تواند در فضای باشگاه قرار بگیرد، با اطمینان خاطر به سوی سرمربی‌اش بازگردد و باز هم پیراهن تیم اصلی باشگاه را بپوشد و به میدان برود. شاید برای قضاوت درباره نتایج فصل پیش روی یونایتد هنوز خیلی زود باشد اما اکنون می‌دانیم این باشگاه برای اولین بار پس از الکس فرگوسن خبر دارد دقیقا باید چه کند و چه مسیری را پیش روی خودش می‌بیند. آرامش رختکن منچستر، آشتی‌کنان تن‌هاگ و سانچو، مسیر درست و پویای نقل و انتقالات و همه حال خوب منچستری‌ها در این روزها، نتیجه چیدن یک ساختار درست است که دستاورد روی کار آمدن مدیران جدید و تلاش سهام‌دار جدید این باشگاه به شمار می‌رود.

منچستریونایتد یکی از تیم‌های فعال در بازار نقل و انتقالات تابستان امسال است. تیمی که تا چند ماه پیش تکلیف نیمکتش مشخص نبود، حالا با اریک تن‌هاگ ادامه می‌دهد و با نظر این سرمربی منچستریونایتد برای فصل آینده تقویت می‌شود. تا به حال جاشوا زیرکزی به صورت قطعی به منچستریونایتد پیوسته است و لنی یورو، مدافع 18 ساله فرانسوی باشگاه لیل نیز در آستانه انعقاد قرارداد با شیاطیان سرخ قرار دارد.

هنوز پرسش‌های زیادی در خصوص ترکیب اصلی منچستریونایتد در فصل پیش رو وجود دارد؛ به طور مثال هنوز مشخص نیست که کارلوس کاسمیرو با آنها ادامه می‌دهد یا خیر؟ در هفته‌های اخیر اخبار زیادی مبنی بر انتقال اوگارته اروگوئه‌ای از پاری‌سن‌ژرمن به منچستریونایتد به گوش رسید؛ اگر این انتقال نهایی شود احتمالا کاسمیرو از جمع قرمزهای شهر منچستر جدا شود. همچنین هنوز چگونگی استفاده اریک تن‌هاگ از زیرکزی مشخص نشده است. اینکه آیا او را در کنار هویلوند قرار می‌دهد یا یک‌کدام از این دو مهاجم نیمکت‌نشین خواهد شد؟ باید دید آیا تن‌هاگ می‌تواند با تقویت تیم خود به جمع مدعیان قهرمانی لیگ برتر انگلیس اضافه شود؟ این آخرین شانس مربی هلندی برای ادامه مسیر با شیاطین سرخ است.